Vaikka eilen en päässyt lääkelaskutentin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
uusinnasta läpi ja vaikka eilen olikin toivoton olotila, se ei onneksi jäänyt päälle.

Mutta nyt on tosi työlästä enää lähteä uudestaan harjoittelemaan lääkelaskuja. Jotenkin olen täysin hanskat lyönyt tiskiin, kun en kerta osaa, niin en osaa - antaa olla koko homman.

Silti kuitenkin mielessä välillä käy ensi perjantai, milloin pitää mennä taas uusimaan lääkelaskennan tentti. Tuntuu, että ei ne läpi mene tuolloinkaan.

Vaikka jotenkin jo tällä viikolla hiffasin, että näin yksikönmuunnoksia lasketaan, mutta kun kokeessa laitetaan vain 3 eri yksikönmuunnosta paperille, niin siinä sitten hämääntyy, että olisiko tämä luku näin vai noin vai kenties jotain muuta? Lopulta ei enää tiedäkään, että mikä luku pitää paperille kirjoittaa. Eilen oli esim; paperilla luvut muistaakseni näin, että 265 mg piti muuttaa grammoiksi, 3,5 ml mikrolitroiksi ja 960 mikrolitraa millilitraksi.

Toinen ongelma on sitten nestemäisen lääkkeen laskukaava. Tuonkin osasin vielä kämpällä laskea ihan oikein, mutta kokeessa sitten kuitenkin lasku meni ihan päin prinkkalaa.

Älä nyt viitsi! Tottakai harjoittelet ja menet uudestaan siihen uusintaan. Yksikönmuunnoksissa siirrät vaan pilkkua aina tarvittavan määrän oikeaan suuntaan. Hyvin yksinkertaista. Anna esimerkki noista nestemmäisistä laskuista mitä teillä on niin neuvon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti et tule koskaan antamaan minulle lääkkeitä. :whistle: :D

Minä en ainakaan tule työssäni lääkelaskentataitoja tarvitsemaan, silti tentti pitää läpäistä :D

Ainoastaan 1-2 juttua pitää kuulemma osata laskea ja senkin tietokone tekee puolestani.

Åborginaali, minun on taas pakko päästä tentistä läpi, kun näyttö on jo maaliskuun lopussa ja näyttöön ei saa mennä, ellei lääkelaskut ole suoritettuina. Mistä sinulla lääkelaskut kiikastavat?

Vieras; miten olet noin negatiivinen? Kyllä minä muuten lääkelaskut hoksaan.

Åborginaali, minun on taas pakko päästä tentistä läpi, kun näyttö on jo maaliskuun lopussa ja näyttöön ei saa mennä, ellei lääkelaskut ole suoritettuina. Mistä sinulla lääkelaskut kiikastavat?

Vieras; miten olet noin negatiivinen? Kyllä minä muuten lääkelaskut hoksaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Asenne; vihaan matematiikkaa ja matematiikka vihaa minua. Kai ne siitä sitten joskus, kun alan tosissani harjoittelemaan.

Meillä ei onneksi lääkelaskujen läpäiseminen tai läpäisemättömyys vaikuta näyttökokeisiin tai harjoitteluihin.

Gluteus Macximux, no se nestemäinen menee jotenkin näin, että montako ml annat korvatessasi yhden tablettiannoksen? Potilas saa 750mg tabuja kaksi kertaa päivässä eli yhteensä siis 1500 mg. Ja liuoksen vahvuus on 50 mg/ml. Joten tuo 1500 jaetaan 50. Mutta tuossa se klikki sitten tulikin , en vain kokeessa enää osannut jakolaskua jakokulmalla jakaakaan.

Åbo, meillä oli 5 laskua kokeessa

niitä pitää vaan laskea ja laskea. Usein kaikilla on vaan sellainen kauhea rimakauhu juuri noihin lääkelaskun tentteihin. Ollaan jo valmiiksi paskat housuissa ja sitten menee kaikki ihan väärin, vaikka kyseessä olisi 1+1 lasku. Ihan oikeasti niitä kannattaa harjoitella niin, että ne kaavat, muunnokset ym. muistaa unissaankin. Silloin ei iske paniikkia. Eikä ajatella sitä kokeena vaan ajattelet sen käytännössä eli, että olet se lääkepullo kädessä lääkehuoneessa ja miten ottaisit sitä ja sitä jne.

Gluteus Macximux, no se nestemäinen menee jotenkin näin, että montako ml annat korvatessasi yhden tablettiannoksen? Potilas saa 750mg tabuja kaksi kertaa päivässä eli yhteensä siis 1500 mg. Ja liuoksen vahvuus on 50 mg/ml. Joten tuo 1500 jaetaan 50. Mutta tuossa se klikki sitten tulikin , en vain kokeessa enää osannut jakolaskua jakokulmalla jakaakaan.

voi pyhä sylvi. 50 menee 1500 30 kertaa. Ei kai kukaan aikuisena opiskele mitään alakoululaisten matematiikkaa?

Minusta tuo lasku oli helppo.

Mitä opiskelet?

Åbo, meillä taas vaikuttaa. Olen nyt menossa suorittamaan hoidon ja huolenpidon työssäoppimis/näyttöviikkoa ja näyttöön ei saa mennä ellei lääkelaskuja ole suoritettu.

Yliopisto-opiskelija, naura vain - kyllä minulle saa vapaasti nauraa. Tiedän sen itsekin - olen aina tiedostanut - etten ole samanlainen kuin muut. Ja miehellenikin olen siitä puhunut, hän vain nauraa minulle ja sanoo, että sinä olet ihan normaali, ei sinussa ole mitään häikkää. Mutta kun itse koen, etten ole ihan normaali. Esim; haluan oppia uusia juttuja, mutta niiden oppiminen ei menekään tuosta vain napsis vaan se vaatii valtavasti työtä ja panostusta, sitten palaa hermot kun en opi tuosta vain uusia juttuja. Yksi kipukohta on nyt sitten nämä lääkelaskut. Nämä on pakko saada tehtyä, mutta en tiedä miten?

yliopisto-opiskelija, no tuollaista se lääkematematiikka on. Ei kovin monimutkaista, mutta silti en voi mitään, että kokeessa menee kaikki päin puuta, vaikka kotona osaankin laskut ihan hyvin.

åbo, opiskelen lähihoitajaksi.

gluteus, kotona laskut menevätkin ihan jees - ei suurempia ongelmia. mutta en tiedä miksi menen kokeessa ihan solmuun ja laskut päin puuta.

sitten jos et osaa jakokulmaa niin päättelet! Eli montako kertaa 50 menee 150=3 ja sitten nolla perään eli 30. Sitten tarkistat niin, että 30x 50= 1500

yliopisto-opiskelija, no tuollaista se lääkematematiikka on. Ei kovin monimutkaista, mutta silti en voi mitään, että kokeessa menee kaikki päin puuta, vaikka kotona osaankin laskut ihan hyvin.

åbo, opiskelen lähihoitajaksi.

gluteus, kotona laskut menevätkin ihan jees - ei suurempia ongelmia. mutta en tiedä miksi menen kokeessa ihan solmuun ja laskut päin puuta.

Rimakauhu, ramppikuume...eli jännitys. Sellaista sattuu. Harjoittele, ole varma osaamisestasi, luota itseesi, ota kokeessa ihan rauhallisesti niin kyllä sinä ne osaat! :)

onko teillä joku aikaraja vai saako koetta tehdä vaikka tunnin? Meillä oli nimittäin 30min. ja 10 laskua, kiirettä piti :) Jos ei ole aikarajaa niin sitten teet ja tarkistat ja teet ne uudestaan ja tarkistat ja lasket vaikka sormilla jos ei muuta.

Gluteus maximus, välillä tuo päättelysysteemi auttaa ja välillä ei. riippuu niin laskusta.

Åbo; niin se kai sitten on rimakauhu ja jännitys ja vaikka mitä. Varsinkin yksikönmuunnos - laskuissa. Jotenkin vain kaikki tieto häviää päästä, kun saa koepaperin. Sitten alkaakin arpajaiset, olikohan se luku näin vain noin vai kenties ehkä tämä? Lopulta olen ihan pihalla mitä pitääkään paperille kirjoittaa?
(Opettajakin näyttää noita systeemejä, että viet pilkun yksk kaks kolme tänne näin tai yks kaks kolme tuonne noin. Mutta minä en niistä hevon helkuttiakaan tajua. Minulla on nähtävästi hahmottamisen ja ymmärtämisen vaikeuksia aika ajoin)

gluteus maximus, mutta ei voi yksikönmuunnoksia laskea sormilla tai paperilla. Tunti on muistaakseni laskuaikaa. Ja eilekin yksikönmuunnos-tehtävä päättyi arpajaisiin, että piti vain heittämällä laittaa luvut. Pieleenhän se sitten meni :((

klplki; niin kenelle on vaikeaa, kenelle ei. minulla ei ole aina kovin loistava ymmärryskyky. se tekee elämästä usein tosi vaikeaa :(( ja kun tuntuu, että koko elämä on pelkkää peittelyä, ettei oma tyhmyys vain paljastuisi. koko ajan on oltava tietyn kuoren sisällä ja näyteltävä reipasta/ pirteää/ osaavaa ihmistä, vaikka se on oikeasti aika usein hukassa :((

eilekin yksikönmuunnos-tehtävä päättyi arpajaisiin, että piti vain heittämällä laittaa luvut. Pieleenhän se sitten meni :((

Ei se mitään, samalla tavalla voit arpoa sitten töissäkin :hug: joskus menee pieleen, mitäs pienistä.

Yhteistyössä