vaikuttaako alipaino raskauteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei!

Olen n.165cm/45kg ja neuvolassa puututaan joka käynnillä painoon ja syömisiin. Mitään syömishäiriötä minulla ei ole, nyt raskauden aikanakin on ollut ihan hirveä ruokahalu ja olen antanut haluille vähän periksikin ;) eli siis syön viikottain myös esim. hampurilaisia, leivonnaisia jne. (tiedän, ei kovin terveellistä).
nyt on menossa rv 16 ja paino ei ole noussut vielä ollenkaan.

Mitä haittaa alhaisesta lähtöpainosta/painoindeksistä voi olla vauvalle?
Paljonko teillä kertyi kiloja raskausaikana ja missä vaiheessa?
Olen jostain lukenut että jos lähtöpaino on alhainen niin kiloja voi kertyä jopa 20 ilman että on haittaa..

Huolehdihan, että syöt säännöllisesti ja monipuolisesti, sitten vauvalla on varmasti asiat hyvin. Syö siis kunnollinen aamiainen, lounas ja päivällinen. Väliin voit mahduttaa vielä väli- ja iltapalat. Syö monipuolisesti kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Asiahan on niin, että jos vauva ei saa esimerkiksi tarpeeksi kalsiumia, hän ottaa sen sinun luistasi ja hampaistasi. Joten kannattaa kyllä huolehtia, että saat kaikkea tarvitsemaasi.

Itse oon samoissa mitoissa, ollut aina. Herättää huomiota terveydenhoitajalla, mutta oon ihan terve. Oon vaan hyvin siroluinen. Syön runsaasti ja säännöllisesti, joten uskon, että asia on kunnossa. Menkat olleet kuitenkin aina säännölliset jne (nehän jää usein pois, jos on kovin alipainoinen)

Alipaino latistaa vauvan pienipainoisuudelle mihin taas liittyy omat ongelmansa mm vauvan verensokerin heittelyt jne. ja aikanaan voi myös vaikuttaa maidontuloon. Viitisen kiloa silkkaa läskiä yleensä kuuluukin kertyä raskauden aikana jotta imetyksen aikaninen energian riittävyys olisi turvattu. Toki useimmilla meistä on sen verran ihan valmiiksi jolloin sitå ei tarjitse erikseen kerryttää..

Eli syö vaan reilusti kaikki mitä saat sisääsi mahtumaan.

Kyllähän noilla lähtöpainoilla sen painon olisi hyvä vähän nousta ainakin.. oletko varma että syöt riittävästi, vai onko sulla kenties ollut paljon pahoinvointia? pahoinvointi voi jopa laihduttaa..

mulla oli lähtöpaino 50 kg ja pituutta 163, kiloja tuli +15 koko raskauden aikana. Kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen, paino oli enää 46 kg.... täysimetys monelta kuluttaa niitä kiloja ihan kivasti, eli sitä "imetysvaraa" olis hyvä olla, etenkin jos on kovin laiha!

Itselleni tuli ensimmäisestä raskaudesta painoa muutama kilo, tosin raskaus päättyi jo viikolla 32, ei liittynyt mitenkään painoon. En yrittänyt olla mitenkään lihomatta, ei vaan kilot tarttunut. Myöhemmässä raskaudessa kiloja kertyi jo enemmän heti alussa, ikä ehkä tehnyt tehtävänsä.

Nyt ei tarvi miettiä syömisiä. Syöt vaan mitä mieli tekee. Noin alhaisella painolla on varmasti haittavaiktuksensa, lähinnä pelottaisi että saahan lapsi tarpeeksi ravintoa. Aivot ja hermosto tarvitsevat ihan silkkaa rasvaa kehittyäkseen normaalisti. Ehdit vahtaamaan syömisiä sitten ku lapsi on syntynyt, mutta ajattele nyt lapsen parasta.

Itsellä oli painoindeksi 16 kun tulin raskaaksi. Vauva syntyi pienipainoisena. Synnytys käynnistettiin rv 38 koska sikiö kasvoi liian hitaasti. Ongelmia oli alkuun verensokereiden, vauvan ruuminlämmön, syöminen ja bilirupiinin kanssa. Vauva on kuitenkin muuten terve. Mutta imetys ei ole koskaan onnistunut ja tästä minua varoitettiinkin jo raskauden aikana joten olen osannut siihen sopeutua vaikka alkuun syyllisyyttä tunsinkin.

Minulla on kuitenkin semmoinen käsitys että pienipainoisena syntyneillä lapsilla on enemmän keskittymisvaikeuksia, oppimisvaikeuksia ja adhd:ta. Mutta nämähän tulevat sitten esiin vasta myöhemmin.

Minulla paino lähti nousuun vasta rv 20 jälkeen ja nousi lopulta 10 kg. Tuonkin painonnousun eteen sain tehdä töitä. Laitoin itselleni säännölliset ruoka ajat jolloin oli pakko syödä tietty määrä ruokaa oli nälkä tai ei. Herkkuja söin niin paljon kuin mieli teki.

Etpä sä kauheasti ole tainnut syödä mitään, vaikka olet "periksi" antanut mielihaluillesi, kun paino ei ole yhtään noussut. Painon olisi pitänyt nousta jo jonkin verran raskauden takia (lapsivesi ym), joka ei olisi läskiä. Syöt ilmeisesti niin vähän normaalisti, että sun "hirveä" ruokahalu ei taida vielä olla edes normaalia syömistä. Kannattais puhua neuvolassa konkreettisesti mitä syöt, kuinka paljon ja kuinka usein. Pidä vaikka ruokapäiväkirjaa kaksi viikkoa ja mene vaikka ravintoterapeutille/neuvolaan, jossa sua neuvottaisiin miten syödä.

Alipainolla ja vähällä syömisellä on haittoja lapselle, syö oikeasti riittävästi, jotta sun lapsen ei tarvitse kärsiä nyt eikä myöhemmin. 5 kertaa päivässä: 2 kunnollista ateriaa (lämmintä. esim. pastaa lihan kanssa+salaattia), lisäksi kunnon aamupala, väli- ja ilta-. Syö isompia annoksia, joita olet aiemmin syönyt.

Painon ei kuulu nousta juurikaan ennen 12 viikkoa.
Ja te jotka kehoitatte syömään mitä mieli tekee, älkää jauhako paskaa. Jos mieli tekee syödä 3 levyä suklaata päivässä, niin se ei vaan ole järkevää. terveellinen, monipuolinen ruokavalio on kannattavaa aina, oli raskaana tai ei. Ihmekään, jos mammat lihoo muodottomiski, kun syödään kahden edestä, ja mätetään karkkia aivan suurutta. se vauva kun ei tarvitse sitä toisen ihmisen ruokamäärää eikä sokeripommeja niinkuin karkki!!!

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/raskaus/ravinto/

Normaalipainoisen, hyvinsyövän ei tarvitsekkaan syödä kahden edestä. Mutta kun on jo valmiiksi alipainoinen, olisi hyvä vähän kerryttää sitä varantoa, että pystyy sitten imettämäänkin. Ja sen lapsen kuitenkin tulee siellä vatsassa saada tarpeeksi ravintoa. Alipainoinen voi siis vähän herkutellakkin, lisäpaino on vaan hyvästä. 3 suklaalevyä päivässä taas on jo liioittelua, myös laiha voi saada esim. raskausdiabeteksen. Viikolla 16 ois kyllä hyvä että paino olisi jo hieman noussut, eli kasvata ap ainakin vähän niitä annoskokoja, että lapsi saa tarpeeksi ravintoa myös. Painon kuuluisi nousta tasaisesti koko raskauden aikana pikkuhiljaa.

Kiitos vastauksista!

Syön jo säännöllisesti, mm. kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aamupalan, iltapalan ja välipalan.
Tuota annoskoon kasvattamista voisi kokeilla!

Ruoka on maistunut hyvin ja alkuraskauden pahoinvointiin olikin pakko syödä melkein koko ajan jotain.
Mulla on yksi lapsi jo ennestään ja hänenkään odotusaikana paino ei juuri ennen puolta väliä noussut mutta sillon lähtöpainokin oli korkeampi, painoindeksi taisi olla sillon normaali. loppujen lopuksi kiloja tuli n.15.

Yhteistyössä