Hae Anna.fi-sivustolta

Vaikuttaako munasolun luovutus luovuttajan hedelmällisyyteen/lasten saantiin?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä luovutanko?, 12.09.2011.

1. luovutanko? Vierailija

Mietin munasolun luovutusta, mutta mieltäni painaa asia: menetänkö omat mahdollisuuteni, jos autan toisia ihmisiä ja luovutan munasolujani. Voiko hormonihoidot vaikeuttaa omaa hor onitoimintaani niin etten voisi itse saada lapsia?

Tiedätkö jonkun joka on luovuttanut munasoluja ja saanut sen jälkeen normaalisti lapsia?

2. Noh.. Vierailija

Munasolujahan on sellainen määrä ettei niitä ehdi itse hyödyntää millään. Kyllähän hoitojen jälkeen on lapsia saatu luomunakin, siis jopa ne alunperin lapsettomuudesta kärsineet eli eivät vaikuta raskautumiseen. Yleensä vaan luovuttajalla tulisi olla jo lapsia, jotta voidaan tietää saadaanko niistä munasoluista kapistusta aikaiseksi.

3. luovutanko? Vierailija

Kiitos vastauksestasi... kai.

Tiedän pääperiaatteen kyllä hoidosta, joka annetaan luovuttajalle.. Mutta kysyinkin että miten mahdollista on se että hormonit menvät sekaisin kun tavallaan minulle niitä ei muuten tarvitsisi... En ole huolissani munasolujen määrästä vaan hormonitoimintani totaalisesta sekoamisesta...

Niin minulla on lapsia, muttei lapsilukumme ole vielä täysi... siksi mietin että jos nyt autan tätä ihmistä joka minua lähestyi, niin menetämmekö mieheni kanssa mahdollisuuden yrittämiseen.

4. google auttaa Vierailija

KVG. Esim Fertinovan sivuilla, Lapsettomuusklinikka Fertinova, vakuutetaan, että luovuttajalla on edelleen normaalit mahdollisuudet omien lasten saantiin. Voit myös soittaa esim. Väestöliiton klinikalle, siellä näihin asioihin erikoistunut sairaanhoitaja vastaa kysymyksiisi.

Itse olen jo liian vanha luovuttamaan munasoluja, mutta toivon että olisin sen aikoinani tullut tehneeksi.

5. luovutanko? Vierailija

KIITOS! :) Kas kun en tätä sivustoa huomannut vaikka olen googlettanut ja lukenut älyttömän määrän sivuja ja eri klinikoita...

6. Noh.. Vierailija

Eipä se normaali hormonitoiminta tuosta nyt niin pitkäksi aikaa sekoa, että mahdollisuudet olisivat ohi. Eli huolesi on sen suhteen aiheeton.

7. sivusta Vierailija

Itseasiassa nämä asiat on niin yksilöllisiä ettei niihin voi antaa tuollaista kommenttia...

8. luovutanko? Vierailija

Olikin muutama viesti tullut, kiitos niistä!

Kävin omalla gynelläni tarkastuksessa ja juttelin tästä luovutus asiasta hänen kanssaan. Hänen mielestään riskejä on vaikka ne ovatkin pienet: hyperstimulaatio voi olla vakavakin, sitä ei etukäteen tiedä kuka reagoi miten. Toinen minkä hän mainitsi oli punkteerauksen yhteydessä oleva tulehdusvaara, pahimmassa tapauksessa tulehdus voi edetä hyvin vaikeaksi ja johtaa munatorvien tukkeutumiseen, poistoon tai jopa kohtutulehdukseen ja poistoon... Tämähän on siis kauhuskenaario mutta periaatteessa mahdollinen...

Munasolun luovutus on sinänsä uusi asia ettei tilastoja tai tutkimuksia voi luotettavasti vielä esittää aiheesta, riskeistä tms.

Hän oli ehdottomasti sitämieltä että luovuttajan on paras olla sellainen joka ei suunnittele enää perheenlisäystä.

Tämä viesti on lähinnä tarkoitettu tiedoksi sellaiselle joka ehkä miettii samoja asioita kui minä, kaikki löytämäni keskustelut on yleensä vastaanottajan näkökulmasta.
    Enkä ole edelleenkään löytänyt yhtään luovuttajaa joka olisi luovuttamisen jälkeen saanut lapsia, olen kysellyt esim. simpukka yhdistykseltä.

9. Ainakin yksi on Vierailija

Minun hyvä ystäväni on aikoinaan lapsettomana luovuttanut munasoluja ja nyttemmin hänellä on myös oma vauva. Uskon, että hän toimi luovuttajana jollain tavalla "sovittaakseen" erään aiemman tekonsa. Hän luovutti munasoluja noin 25-vuotiaana ja sai lapsensa reilu 3-kymppisenä, helposti alkaneen raskauden jälkeen.

10. luovutanko? Vierailija

Kiitos vastauksestasi, tosin yhdestä ihmisestä ei oikein tilastoa tai tutkimuksia vielä tehdä... Ja hälläkin reilu 5 vuotta väliä.. Liian pitkä aika meille

Taitaa gynellä olla paras kokemuspohja ja vastaus tähän pulmaani.. Ajoitukseen taitaa kaatua tämä projekti tällä erää.

Toivotan kaikille tämän palstan lukijoille hyvää syksyn jatkoa ja puhaltelen plussatuulia kaikille teille! Toivon todella että teistä ihan jokainen saa pian POSITIIVISIA uutisia! =-D

Rohkaisen myös niitä jotka lukivat näitä minun viestejäni ja pohtivat luovuttajaksi ryhtymistä, ryhtykää ihmeessä! Niin ajattelin myös minäkin ryhtyä, ehkäpä kuitenkin sitten vasta kun oma perheeni on kasassa!

11. Kyyhky Vierailija

Itse olen luovuttanut kolmesti. Terveys muuten kunnossa, mutta nyt omaa lasta yritetty 1,5 vuotta. Kävin hiljan lapsettomuuslääkärillä, totesi minulla PCO-tyyppiset munasarjat. En ole ylipainoinen, eikä luovutusprosessin aikana ole moisesta ollut puhetta, vaikka munasarjoja ultrattiin jatkuvasti. Olenkin miettinyt, että olenko follikkeleja stimuloivilla hormoneilla piiskannut munasarjoja tietämättäni liikaa ja nyt ollaan tässä? :(

12. Tyyne Vierailija

Lueskelin tätä ketjua ja olen itse jo luovutta ut kerran ja toista kertaa olen nyt luovuttamassa. Miten kyyhkyn kävi, tulitko raskaaksi? Koetko että luovutus vaikutti omien lasten saantiin?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri