Vaikuttaako talon myyminen ja pieni ositus asumistukeen? Päivähoitomaksuihin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niintietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niintietämätön

Vieras
Mä oon niin tietämätön... Mies laitto pihalle ja muutettiin kuukausi sitte lasten kans vuokralle. Mä oon eläny täs käytännös pyhällä hengellä... Maksan siis osani lainasta, jota on lähes talon hinta vielä. Sitte maksan vuokran ja ph-maksut kahdesta. Asumistukea ei ole vielä päätetty, kun nyt halusivat ositustodistuksen tai lainapaperit. Sossuun saatiin aika vasta kahden viikon kuluttua, jolloin sovitaan lasten huoltajuusasioista. Lasketaanko sielä ne elatusasiat?
Miten vaikuttaa asumistukeen talon myyminen? Mä en niin tiedä näitä juttuja... Käyn vuorotöis ja palkka on just sen verran, että jään kyllä kaikkien muiden ku yh-korotuksen ja pienen asumistuen ulkopuolelle. Käyn vielä toisella paikkakunnalla töis ja matkakulut on noin 300e/kk.
Mies ei ole maksanu tähän mennessä mulle mitään. Neuvokaa nyt viisaammat...
 
Oletteko naimisissa? Ja vaikka ette olisikaan, mies ei voi heittää tuosta noin vain teitä ulos yhteisestä kodista, josta maksat vielä lainaa!! Miten olet voinut muuttaa vuokralle selvittämättä asiaa ensin!? Ja eikö huoltajalla, jolla on lapset on oikeus jäädä taloon ja tässä tapauksessa mies vuokralle! Tai sitten talo heti myyntiin eikä mitään osituksia! Asumistukien ei vaikuta asunto, jossa et asu ja jota olet myymässä!

Jos tämä ei ole provo, niin et kyllä tiedä mistään mitään vaan uskot ja teet kuten miehesi käskee!

Ensimmäisenä varaat ajan lastenvalvojalle, joka ilmeisesti sulla onkin jo sossussa varattu, siellä selvitetään elatustuet ja eroasiaa! Eroasiaa olisin hyvä selvittää myös juristin kanssa, koska mies ihan selvästi kusettaa sua!

Kannattaa kuitenkin siihen vuokra-asuntoon hakea sitä asumistukea ja sossu kyllä ottaa huomioon sun työmatkakulut ym. kun saat ajat. Saat varmasti myös harkinnanvaraista ns. ylimääräistä tukea, jotta pääset uudessa kodissa uuteen elämään.
 
No ollaan naimisissa ja muutin siis lasten kanssa vuokralle. En pysty isossa talossa asumaan ja en olisi siihen halunnut edes jäädä, koska se on miehen entinen kotitalo. Mies maksoi mulle huonekalut, siksi maksoin lainasta vielä puolet. Olen hakenut sitä asumistukea, mutta ne halus nyt sen osituspaperin tai lainasta todistuksen, siksi kysyin tota vaikutusta asumistukeen. Talo laitetaan myyntiin, mutta se ei tapahdu ihan viikossa parissa. Mulla oli vähän säästössä ja niilla on nyt sitten eletty, mutta säästöt on nyt loppu ja tili ei vaan riitä kaikkeen, jos en pian saa elatusmaksua tai jotain. Mulla on kaks päiväkoti-ikäistä ja kaks koululaista, joten kulujakin on.
Mitäs sitten, kun ositus tehdään, kun talo on myity? Pitääkö mun maksaa sitten tukia takaisin, jos saan ositusta esim 15000e?
 
[QUOTE="vieras";27803398]Tuskin saat 15000 euroa talon myynnistä, jos kerran talosta on vielä lainaa talon hinnan verran.[/QUOTE]

No kiinteistövälittäjä sanoi hinnan olevan korkeampi, kuin ostohinta (tehtiin remontti ja talo on siis miehen kotitalo, siksi saatiin se "halvemmalla". En voi olla varma, että saan siitä rahaa, mutta kysyinkin, että jos saan niin vaikuttaako se asumistukeen? Tietääkö joku????
 

Yhteistyössä