Vajaa 2v hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitykkä

Vieras
Hei!

Mikä on tiedän käsitys/mielipide siitä, tarvitseeko hiukan alle 2v lapsi jokapäiväistä kaveriseuraa vai riittääkö vanhempien tmv seura?

Kysyn tätä ihan tosissani, kun pohdin olisiko päiväkoti-perhepäivähoito-vai mummun hoito paras ratkaisu..

Kertokaahan kokemuksia ja mielipiteitä?

no mä mietin just eilen, että mitenköhän toi meidän 1v3kk viihtyy kesällä kotona, kun on kuitenkin aika menevää sorttia. Täytyy varmaan paljo keksiä sille juttuja. Ajattelin, että tuo poika ois varmaan täytyny laittaa jo 1,5v päiväkotii ihan seuran takia, jos ei nyt aiemmin ois menny.

Eli siis riippuu lapsen persoonasta.

Minä olen sitä mieltä, että alle 3 vee ei tosiaan tarvitse joka päivä päiväkotia ja sen tarjoamaa seuraa. Vielä isommillekin riittää ihan hyvin se, että leikkii sisarusten, naapuruston tai kerhojen yms. kavereiden kanssa.

Ja me emme siis vieneet hoitoon alle ennen kuin 3 vuoden kieppeillä ja silloinkin vain puolipäiväiseksi.

Meidän tyttö (2,5v) on perhepäivähoidossa, jossa muutkin lapset on suht saman ikäsiä. Ja kyllä se mun mielestä tekee hänelle ihan hyvää että on oman ikäisiä lapsia seurana. Esim. sanavarasto on laajentunut huomattavasti. Itse olemme kaksikielinen perhe (äiti suomenkielinen, isä ruotsinkielinen) joten kun olemme hänelle pienestä pitäen puhuneet molempia kieliä, niin tuo puheen oppiminen taisi viivästyä hiukan.
Nyt kun ollut hoidossa, niin suomenkielen sanavarasto laajentuu koko ajan.

Sitä paitsi mietipä itse kumpi on kivempaa; olla mummun kaa päivät pitkät vai leikkiä kavereiden kaa? =)

No meidän esikoinen oli pph:lla 1v-2v ikäisenä, koska minä jouduin töihin. Viihtyi siellä ja meni hienosti, ei mitään ongelmia. Toisaalta ei ollut ongelmaa jäädä kotiinkaan silloin nafti 2v ikäisenä, kun mulla alkoi äitiysloma. Ja viihtyi hienosti. Vasta 4v ikäisenä alkoi huomata, että kaipaa muutakin ja siihen oli apuna seurakunnan kerho 2 kertaa viikossa. Nyt poika menee eskariin syksyllä ja hienosti on siis viihtynyt kotona. Nuorempi on 4v ja alkaa vähitellen kaivata aktiviteettia lisää ja menee syksyllä kerhoon. 1v3kk on vilkas menijä ja kova touhuamaan, mutta ei tosiaan tarvitse hoitopaikkaa seuran takia.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä81:
Meidän tyttö (2,5v) on perhepäivähoidossa, jossa muutkin lapset on suht saman ikäsiä. Ja kyllä se mun mielestä tekee hänelle ihan hyvää että on oman ikäisiä lapsia seurana. Esim. sanavarasto on laajentunut huomattavasti. Itse olemme kaksikielinen perhe (äiti suomenkielinen, isä ruotsinkielinen) joten kun olemme hänelle pienestä pitäen puhuneet molempia kieliä, niin tuo puheen oppiminen taisi viivästyä hiukan.

Sitä paitsi mietipä itse kumpi on kivempaa; olla mummun kaa päivät pitkät vai leikkiä kavereiden kaa? =)

Nii , mummun kanssa hän kyllä viihtyy ja on tuttu,turvallinen hoitaja. Olis ainakin kivutonta aloittaa hoitotaival, jos ei tarvitsisi mennä aivan vieraiden tätien ja ihmisten keskelle.
Toki lapset tottuu nopeaan. Puhuu kyllä ikäisekseen paljon, että ei senkään takia tarvisi ympärilleen paljon muita lapsia ja aikuisia

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Nii , mummun kanssa hän kyllä viihtyy ja on tuttu,turvallinen hoitaja. Olis ainakin kivutonta aloittaa hoitotaival, jos ei tarvitsisi mennä aivan vieraiden tätien ja ihmisten keskelle.
Toki lapset tottuu nopeaan. Puhuu kyllä ikäisekseen paljon, että ei senkään takia tarvisi ympärilleen paljon muita lapsia ja aikuisia

Kyllä minä kanssa luulen, että mummu on hirmu ihana hoitaja noin pienelle. =)

Juu, siis kyllä meidänkin plikka viihtyy isovanhempien kanssa. Tarkoitin siis sitä että kyllähän ihminen on sosiaalinen luonne ja tarvitsee ihmiskontakteja.
Kun aloitimme pph:ssa niin eka viikko oli sellasta tutustumista ja ihan muutama tunti kerrallan. Nyt kun pitäis hakea hoidosta, niin ei millään haluaisi lähteä kun viihtyy leikkikamujen kanssa. =)
No itse tunnet lapsesi parhaiten, minkä sitten valitsetkin on se varmasti oikea päätös. =)

Meillä kaksi lasta 3,5v ja 1v2kk ja molempia ollaan hoidettu kotona tähän asti ja hoidetaan sinne asti kun nuorin on noin 2v 9kk. KÄydään kerran viikossa mä+lapset perhekerhossa ja isompi käy yksin kerran viikossa päiväkerhossa aamupäivän ajan. Lisäksi tavataan jokunen kerta viikossa - jokpa lähes päivittäinkin muita lapsia/lapsiperheitä. Esikoisen aikaan pohdin tuota samaa kysymystä kuin säkin ja olen erittäin onnellinen että lapsi on saanut olla kotihoidossa, onneksi ei päiväkotiin viety. Vapaampaa, kiirettömämpää elämää on saanut elää ja kavereitakin on ollut. Tää on vain mun mielipide, mielipidettähän kysyit, että jos vaan mahdollista että mummo hoitaa niin ehdottomasti omalla kohdalla tekisin niin. 2v on kuitenkin pieni vielä hoitorumbaan. Ja ettei tulisi lokaa niskaan joltain, niin missään nimessä en kritisoi muitakaan ratkaisuja, jokainen perhe tekee omat valintansa ja elämäntilanteet on niin erilaisia. Mutta mun mielipide ylläoleva.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Kyllä minä kanssa luulen, että mummu on hirmu ihana hoitaja noin pienelle. =)

Peesaan tätä, ei munkaan mielestä vajaa 2-vuotias todellakaan tarvitse päivähoitoa kavereiden takia, jos muitakin vaihtoehtoja on-mutta tästä nyt on mielipiteitä yhtä monta kuin on ihmisiäkin. =)

Meillä lapset nyt 3½v ja 1v4kk jää mummin hoitoon syksyllä, kun itse palaan töihin-eikä omalla kohdalla tarvitse edes miettiä kumpi on lapsille mukavampaa, mennä vieraaseen hoitoon vaikka siellä kuinka olisi muita lapsia, vai olla mummin kanssa. Mummi jää itse omasta halustaan vuorotteluvapaalle, jotta voi lapsia hoitaa. Isompi käy kerhossa kahdesti viikossa ja leikkivät myös puistossa muiden lasten kanssa, lisäksi ystäväpiirissä on liuta perheitä, joilla samanikäisiä lapsia ja joita tavataan säännöllisesti. Eivätkä tosiaan jumita mummin kanssa neljän seinän sisällä, vaan tulevat touhuamaan yhdessä yhtä sun toista kun lapset hoidossa.

Meille pph ei ole edes vaihtoehto, vaan lapset menevät mun ja miehen töiden takia vuoropäivähoitoon sitten kun päiväkotiin menevät ja sinne ei haluta lapsia vielä laittaa. Mutta kukin tekee omat ratkaisunsa tässäkin asiassa, meille tämä on kyllä ykkösvaihtoehto ja ollaan enemmän kuin onnellisia että tämä onnistui. =)

Ei 2-vuotias tarvitse joka päivä muiden lasten seuraa, vanhempien kanssa kotona oleminen ja tavallinen elämä ja puuhastelu riittää.

Pohdit, mikä hoitovaihtoehdoista olisi vähän alle 2- vuotiaalle paras? Hyvä kysymys... Onko siis se vaihtoehto poissuljettu, että sinä tai lapsen isä jäisi vielä kotiin lasta hoitamaan hoitovapaalle? Itse olen sitä mieltä, että perhepäivähoito riippuu minkälaisen perhepäivähoitajan saa (niissä löytyy eroja erittäin hyvistä erittäin huonoihin!), mummulle hoitoon laittaminen riippuu myös mummusta itsestään, kuinka jaksaa olla lapsen kanssa, kuinka lapsi viihtyy mummun kanssa, kuinka mummu huolehtii ruokailuista yms. ja etenkin minkälaiset kasvatusperiaatteet ja hoitotavat mummulla on, noudattaako samoja sääntöjä vanhempien kanssa?

Meillä poika meni 2-vuotiaana päiväkotiin, ehti olla puoli vuotta siellä hoidossa. Muuten oltiin erittäin tyytyväisiä päiväkodin toimintaan, mutta alku oli tosi hankalaa ja raskasta niin pojalle kuin vanhemmille. Ikävä vaivasi ja tottuminen vei monta kuukautta. Ja heti alussa alkoi sairastelu, joka johti mm. korvien putkitukseen ja kitarisaleikkaukseen. Puolen vuoden päiväkotijakson jälkeen poika oli kaksi kuukautta miehen äidillä hoidossa ja se oli virhe.

Olen katunut lapseni laittamista päiväkotiin juuri sairastelukierteen ja vaikean tottumisen takia. Lapset tottuu, kun on pakko tottua. Onko sekään hyvä asia???? Olen katunut myös mummolle hoitoon laittamista, nyt välit anopin kanssa todella viileät. No, nyt olen itse kotona äitiyslomalla ja poika myös kotihoidossa (täyttää siis elokuussa 3 v.). Elokuussa syntyy toinen lapsi ja aion hoitaa hänet 3- vuotiaaksi kotona ja pidän esikoisenkin kotona. Kolmevuotiaana voisin ajatella sitten perhepäivähoitoa tai päiväkotia, saa nähdä. Vaikeita asioita nämä monesti ovat.

Tuntuu ihanalta etten ole ainoa, joka saman asian kanssa on pähkäillyt. Toki olisi helppoa jos pystyisi vaan kylmän viileästi päättämään mihin lapen laittaa ja that's it. Mutta ei... vaikeaa on jo se, etä joutuu miettimään moista, koska mielellään vielä itse hoitaisin kotona, mutta nyt ei enää voi.
Saanko kysyä sinulta 'kirjautuisin jos..' miksi mummulle hoitoon laittaminen oli virhe? Eikö lapsesi vaan pitänyt päivkodissa olemisesta vai oliko ikävä vaan niin suuri ettei pystynyt nauttimaan muiden seurasta jne.?

Alkuperäinen kirjoittaja kirjautuisin jos muistaisin salasanan:
Olen katunut lapseni laittamista päiväkotiin juuri sairastelukierteen ja vaikean tottumisen takia. Lapset tottuu, kun on pakko tottua. Onko sekään hyvä asia???? Olen katunut myös mummolle hoitoon laittamista, nyt välit anopin kanssa todella viileät. No, nyt olen itse kotona äitiyslomalla ja poika myös kotihoidossa (täyttää siis elokuussa 3 v.). Elokuussa syntyy toinen lapsi ja aion hoitaa hänet 3- vuotiaaksi kotona ja pidän esikoisenkin kotona. Kolmevuotiaana voisin ajatella sitten perhepäivähoitoa tai päiväkotia, saa nähdä. Vaikeita asioita nämä monesti ovat.

Kurjaa että teillä oli huono kokemus niin pk:sta kuin anopistakin. :/ :hug: Yhteiset pelisäännöt ja periaatteet lasten suhteen niin vanhemmilla kuin isovanhemmillakin on kaiken a ja o, että tämä järjestely toimisi. Meillä ei onneksi tätä ongelmaa ole, vaan meidän tapaa kasvattaa lapsia kunnioitetaan mummilassa, eikä tarvitse miettiä, että lapset saisivat siellä tehdä mitä lystäävät, päivärytmistä ei pidettäisi kiinni jne. säännöt ja kasvatuksen periaatteet on hyvin pitkälti samat. Tämä on kyllä tosi tärkeä asia puhua jo etukäteen ja niin, että jos isovanhempi lasta hoitaa, voi varmasti olla satavarma että sovitut asiat myös pitää, eikä tarvitse tätä jatkuvasti epäillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Niin paljonhan se tietty persoonastakin riippuu varmaan..

mutta yleensä ottaen mihihin laittaisitte/olette laittaneet vajaa 2v:n?

Ei tarvitse päiväkotihoitoa.

T. Lastentarhanope

Oletko töissä päiväkodissa, jossa on tuon ikäisiä hoidossa? ovatko he surkeena siellä?

Meidän tyttö oli 1v4kk kun aloitti pph:ssa, ehdoton oli tämä muoto koska noin pientä en päiväkotiin laittaisi. Pph:ssa saa enemmän aikaa hoitajalta,ja on kodinomainen paikka. Meille sattui aivan ihana hoitaja,mutta hän muutti vuoden jälkeen pois ja vaihtui hoitopaikka :'( Se oli itselleni kova paikka, mutta uusi, vaikkakin kolmiperhepäivähoito onneksi oli hyvä. Sitäkään iloa jatkunut kuin tähän kevääseen,hoitaja kypsyi ja lähti.
Silloin päätin että tyttö siirtyy päiväkotiin,ja paikankin tiesin. Lopetin työt kyseisessä pk:ssa kesän alussa ja sinne sai tyttö paikan.
Meillä on tyttö sopeutunut hienosti joka paikkaan,vaikka on se stressaavaa kaikille aluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Niin paljonhan se tietty persoonastakin riippuu varmaan..

mutta yleensä ottaen mihihin laittaisitte/olette laittaneet vajaa 2v:n?

Ei tarvitse päiväkotihoitoa.

T. Lastentarhanope

Oletko töissä päiväkodissa, jossa on tuon ikäisiä hoidossa? ovatko he surkeena siellä?

Tällä hetkellä olen =) Eivät he siellä surkeina ole, hyvää hoitoa saavat, mutta eivät varmasti menetä mitään vaikka kotona olisivatkin mummun hoidossa.

Mä laittaisin mummolle hoitoon.
Voi kai se riippua lapsen luonteestakin, mutta meidän 2v:lle mummo riittää mainiosti, ei se mitään kavereita kaipaile tai kysele.

Puistoissa voi leikkiä muiden kanssa ja esim. kerhossa käydä vaikka kerta viikkoon, niinkun meidän 2v joka on kotihoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja kirjautuisin jos muistaisin salasanan:
Ei 2-vuotias tarvitse joka päivä muiden lasten seuraa, vanhempien kanssa kotona oleminen ja tavallinen elämä ja puuhastelu riittää.

Mun mielestä tällaisia yleistyksiä ei voi vetää. Toiset 2-vuotiaat kenties "tarvitsee", toiset ei. Itse olen hoitovapaalla vähän yli 2-vuotiaan taaperon kanssa, ja todellakin täytyy joka päivälle olla jotain säpinää ja kontaktia muihin lapsiin. Hoitoon poikani menee syksyllä kun on n. 2,5-vuotias, ja olen varma että se on hänelle paras ratkaisu. Kyseessä on pieni yksityinen päiväkoti.

Yhteistyössä