Vajaa 7kk nukahtaminen ja yöheräilyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Ja tähän sitten ei tarvitse tulla reuhaamaan kuinka unikoulu on vaaraksi lapselle.

Elikä, meillä 7kk ikänen lapsi joka pitää nukuttaa syliin (tuntien homma, sätkii ja potkii, kiukuttelee ja äidillä selkä kovilla) tai sitten vaunuihin jotka sanovat kohta sopimuksen irti jatkuvasta keikuttelusta jota myös voi jatkua tunninkin että nukahtaa. Myöskään en koe vaunuja enää turvallisena nukkumispaikkana koska nousee istumaan toisinaan.

Sänkyyn jos saa nukkumaan tuolla sylissä nukuttamisella, herää kohta ja vaatii maitoa (korvikkeella on nykyään). Ei siis rauhoitu jos ei saa maitoa. Ja syöttää pitää sylissä, puoli tuntia lisää tuskaa äidin selälle. Herää syömään 2-4 kertaa yössä, mielestäni ihan turhaan, koska jos laitan 50ml maitoa, juo siitä ehkä 10ml ja nukahtaa. Tutti ei kelpaa, ei ole sitä koskaan syönyt. Päivällä syö kolme ateriaa (enempää ei mene) ja ihan hyvät määrät, plus neljä tai jopa kuusi 2desin korvikepurkkia menee vuorokauden aikana. Osa tuosta menee öisin.

Yöheräilyt alkaa vaatia veronsa, olen umpiväsynyt koska olen huono itse nukahtamaan uudestaan kun yöllä joudun heräämään, eli valvon helposti jopa siihen asti että vauva taas herää. Imettäessä nukuttiin todella hyvin, mutta imetys loppui lääkekuurini vuoksi. Välillä itken illalla ja odotan kauhulla yötä, päiväunia en voi nukkua koska en osaa, kokeillut olen monet kerrat.

Millainen unikoulutus olisi hyvä? Että oppisi nukahtamaan itsekseen ja yösyötöt jäisi pois, alkaisi ehkä päivällä mennä sitten neljä kertaa kiinteätä ruokaakin. Koska huomattavasti paremmin syö päivällä, jos yöllä on heräillyt vähemmän.
Vauva nukkuu vielä toistaiseksi meidän kanssa, omassa pinnasängyssään (vaunut menee boikottiin nyt) sillä oma huoneensa on remontin keskellä, isompien lasten kanssa en halua laittaa nukkumaan.

Vauva on todella itsepäinen tapaus, kokeilin eräänä iltana nukuttaa sänkyyn silittelemällä ja taputtelemalla ja hyräilemällä ja hyssyttelemällä, tunnin kuluttua annoin periksi raivoamiselle ja nukutin syliin...
Itku ei siis ole sellaista hätäitkua, vaan selvää kiukuttelua, sellaista raivoamista kun ei palvelu pelaa kuten pitäisi. Ja nämä itkut tunnen, isommat olleet samanlaisia, esikoisen kanssa yövenkoilut jatkuivat kaksivuotiaaksi, ei ikinä enää! Toisen kanssa onnistuin jotenkuten unikoulutuksessa mutta tuosta on jo aikaa enkä muista enää miten se homma hoitui.

Olisiko neuvoja?

Nyt kuuntele. Vauvalle iltaruoka ja iltamaito. Isä menee nukkumaan lapsen kanssa, sinä menet sohvalle tms. Laitat vaikka tulpat korviin, mutta samaan huoneeseen et mene yöllä. Ja mies asentuu illalla niin, ettei yöllä hermot mene. Maidon sijasta vesipullo mukaan hätävaraksi. Muutama yö - viikko pari tätä, ja voit palata nukkumaan samaan huoneeseen ja vauva rauhoittuu öisin ilman maitoa ja alkaa menemään nukkumaankin rauhallisemmin.

[QUOTE="joo";22002536]Nyt kuuntele. Vauvalle iltaruoka ja iltamaito. Isä menee nukkumaan lapsen kanssa, sinä menet sohvalle tms. Laitat vaikka tulpat korviin, mutta samaan huoneeseen et mene yöllä. Ja mies asentuu illalla niin, ettei yöllä hermot mene. Maidon sijasta vesipullo mukaan hätävaraksi. Muutama yö - viikko pari tätä, ja voit palata nukkumaan samaan huoneeseen ja vauva rauhoittuu öisin ilman maitoa ja alkaa menemään nukkumaankin rauhallisemmin.[/QUOTE]

Tässä vain on se ongelma että mies käy töissä, herää aamulla puoli viideltä ja tekee pitkän päivän, neljään saakka. En usko että jaksaa illalla tai yöllä vauvan kanssa tapella :( Viikonloppuisin ehkä, tosin nytkin on seuraavat kaksi viikonloppua ylimääräisiä töitä.

Voitte tosissaan hakea ratkaisuja myös omalta puoleltanne, ei vain vauvan puolelta. Vauva on vielä tosi pieni, mä en suosittelis minkään sortin unikouluja ja kaikista vähiten huudatusta yksinään. Vauvan ei tarvitse oppia nukahtamaan yksin ja tolla tempperamentilla se tuskin onnistuu, kun ehkä hetkeksi.

Nyt on tärkeintä, että sä saat unta. Korvatulpat korviin ja toiseen huoneeseen, otat vaikka parisängystä oman patjan lattialle, jos ei ole ylimääräisiä sänkyjä. Isä saa hoitaa yöheräilyt.

Mun mielestä vauva saa nukahtaa syliin, jos se siihen parhaiten nukahtaa. Teette asiat nyt niin, mikä toimii parhaiten ja helpoiten. Vauva syliin vaan illalla ja yöllä. Tuttiakin voisi yrittää monta kertaa. Yösyöttöjä ei ehkä kannata yrittää vielä karsia. Valmiita pulloja vaan sängyn viereen. Maito siis tetrassa, jonka avaatte sit yöllä ja juotatte huoneenlämpöisenä. Vauvan sängyn vois tehdä sivuvaunuksi, se ehkä helpottas kaikkia.

Nyt on siis tärkeintä, että sä saat nukuttua ilman häiriöitä vaikka pari yötä. Isä saa hoitaa illat ja yöt.

[QUOTE="vieras";22002590]Voitte tosissaan hakea ratkaisuja myös omalta puoleltanne, ei vain vauvan puolelta. Vauva on vielä tosi pieni, mä en suosittelis minkään sortin unikouluja ja kaikista vähiten huudatusta yksinään. Vauvan ei tarvitse oppia nukahtamaan yksin ja tolla tempperamentilla se tuskin onnistuu, kun ehkä hetkeksi.

Nyt on tärkeintä, että sä saat unta. Korvatulpat korviin ja toiseen huoneeseen, otat vaikka parisängystä oman patjan lattialle, jos ei ole ylimääräisiä sänkyjä. Isä saa hoitaa yöheräilyt.

Mun mielestä vauva saa nukahtaa syliin, jos se siihen parhaiten nukahtaa. Teette asiat nyt niin, mikä toimii parhaiten ja helpoiten. Vauva syliin vaan illalla ja yöllä. Tuttiakin voisi yrittää monta kertaa. Yösyöttöjä ei ehkä kannata yrittää vielä karsia. Valmiita pulloja vaan sängyn viereen. Maito siis tetrassa, jonka avaatte sit yöllä ja juotatte huoneenlämpöisenä. Vauvan sängyn vois tehdä sivuvaunuksi, se ehkä helpottas kaikkia.

Nyt on siis tärkeintä, että sä saat nukuttua ilman häiriöitä vaikka pari yötä. Isä saa hoitaa illat ja yöt.[/QUOTE]

Sänky on kiinni meidän sängyssä. Ja syliin nukahtaminen olisi muuten ok, mutta minulla tämä selkä on todella huonossa kunnossa, rakenteellinen vika, enkä jaksa isoa vauvaa enää pitää pitkiä aikoja, ja todellakin tuohon nukutukseen menee kauan. Sylittelyhetki ennen nukahtamista olisi mukavampi ratkaisu. Ja että yöheräilyyn riittäisi silittely ja rauhallinen ääni. Huoneenlämpöistä maitoa kokeilin myös jokin aika sitten, ei puhettakaan että kelpaisi. Kahta kamalammat raivarit.
Ja tosiaan, mieheltä en halua vaatia heräilyä ja nukutuksia, kun tekee pitkää päivää ja aikainen herätys aina, on yleensä jo nukkumassa kun aloitan vauvan nukutuksen. Eikä edes herää vaikka toinen kuinka riehuisi.

Voi kun osaisin auttaa. Tuo ylläoleva ohje voi toimia - mutta voi myös olla toimimatta, jos esimerkiksi temperamenttinen vauva jaksaa huutaa yöt läpeensä ja miehen sekä muiden lasten pitäisi myös saada unensa jotta seuraavana päivänä ovat toimintakykyisiä.

Kirjoitit, että jos nukahtaa syliin, herää vaatimaan maitoa, mutta juo vain vähän. Voi olla rankkaa jättää kertarysäyksellä kaikki yömaito ja vielä yrittää samalla opettaa nukahtamaan itse. Jos vauva oppisi ensin nukahtamaan itse (tai pienellä avustuksella), niin ehkä se pikkuhiljaa auttaisi pääsemään eroon ainakin sellaisista heräilyistä, jolloin vauvalla ei oikeasti ole nälkä, vaan tarvitsee maitopullon päästäkseen takaisin uneen.

Jos nukahtahtaa syliin hyvin, niin ehkä voisit kokeilla sellaista, että laskisit siitä sylistä sänkyyn ennen kuin on ihan syvässä unessa. Jos havahtuu ja alkaa itkeä (tai raivota), niin uudestaan syliin ja nukahtamisen ollessa lähellä taas takaisin sänkyyn. Tätä voi joutua toistamaan useita kertoja, mutta sitten kun oppii nukahtamaan näin, niin vähitellen voisi aikaistaa sitä vaihetta, kun laskee sänkyyn. Ja jos haluaa, niin siihenhän voi ottaa esim. uninallen tai harson mukaan, jos lapsi vaikka oppisi mieltämään sen nukahtamisavuksi, ja sitten ihannetilanteessa jossain vaiheessa tämä unikaveri riittäisi auttamaan uneen omassa sängyssä :)

Mitään pikaratkaisua en osaa sanoa, mutta sen olen todennut, että parempi tehdä edes pienenpieniä muutoksia tietäen, että ne jossain vaiheessa kantavat hedelmää, kuin elää samoja kaavoja noudattaen ja univelassa seuraavat vuodet. Ja olen varma, että ne pienetkin muutokset vaikuttavat, vaikka tuloksia ei näkisikään vielä saman viikon aikana.

Meil muuttuivat yöunet risasiksi kun tyttö lähti 6kk ikäisenä liikkeelle. Oon sit suosiolla nukuttanu siitä lähtien syliin. Tosin nukkuu sit yön omassa sängyssään. Yöllä en anna maitoa vaan tarvittaessa vettä. Illalal vaatii sen et pitää saada kunnon puuro tankkaus (eli syö iltaruuan n.klo 17 sit "välipalaa" n. klo 19 ja iltapuuron klo 20. Oon siirtänyt nukuttamisen suosiolla klo 21 jälkeen koska silloin laps nukahtaa iltapullolle ja syliin ilman nahinoita. Aikaisemmin ku yrittää ni oli yhtä tappelua

Tiitiäisellä hyviä neuvoja. Kyllä teilla kaikilla perheenjäsenellä on oikeus levätä, sanoo tähän kuka mitä hyvänsä. Yhden lapsen kanssa voi olla helppo toteuttaa joku sylisymbioosi äidin ja vauvan välillä ja tehdä joka asia lapsentahtisesti. Mies käy töissä ja perheessä on muitakin lapsia - kyllä heilläkin on oikeutensa!

Toivottavasti kyseessä on vaan kausi ja yöunet tuosta pitenevät. Tosiaan tuo yömaidon vähentäminen on ensimmäinen askel. Toivon että ketjuun tulisi lisää hyviä vinkkejä ja saisitte pian apua ongelmaan :heart:

[QUOTE="tiitiäinen";22002672]Voi kun osaisin auttaa. Tuo ylläoleva ohje voi toimia - mutta voi myös olla toimimatta, jos esimerkiksi temperamenttinen vauva jaksaa huutaa yöt läpeensä ja miehen sekä muiden lasten pitäisi myös saada unensa jotta seuraavana päivänä ovat toimintakykyisiä.

Kirjoitit, että jos nukahtaa syliin, herää vaatimaan maitoa, mutta juo vain vähän. Voi olla rankkaa jättää kertarysäyksellä kaikki yömaito ja vielä yrittää samalla opettaa nukahtamaan itse. Jos vauva oppisi ensin nukahtamaan itse (tai pienellä avustuksella), niin ehkä se pikkuhiljaa auttaisi pääsemään eroon ainakin sellaisista heräilyistä, jolloin vauvalla ei oikeasti ole nälkä, vaan tarvitsee maitopullon päästäkseen takaisin uneen.

Jos nukahtahtaa syliin hyvin, niin ehkä voisit kokeilla sellaista, että laskisit siitä sylistä sänkyyn ennen kuin on ihan syvässä unessa. Jos havahtuu ja alkaa itkeä (tai raivota), niin uudestaan syliin ja nukahtamisen ollessa lähellä taas takaisin sänkyyn. Tätä voi joutua toistamaan useita kertoja, mutta sitten kun oppii nukahtamaan näin, niin vähitellen voisi aikaistaa sitä vaihetta, kun laskee sänkyyn. Ja jos haluaa, niin siihenhän voi ottaa esim. uninallen tai harson mukaan, jos lapsi vaikka oppisi mieltämään sen nukahtamisavuksi, ja sitten ihannetilanteessa jossain vaiheessa tämä unikaveri riittäisi auttamaan uneen omassa sängyssä :)

Mitään pikaratkaisua en osaa sanoa, mutta sen olen todennut, että parempi tehdä edes pienenpieniä muutoksia tietäen, että ne jossain vaiheessa kantavat hedelmää, kuin elää samoja kaavoja noudattaen ja univelassa seuraavat vuodet. Ja olen varma, että ne pienetkin muutokset vaikuttavat, vaikka tuloksia ei näkisikään vielä saman viikon aikana.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Tulikin ihan hyviä neuvoja. Ymmärrän ettei kerralla voi kaikkea oppia, mutta jos saisi ensin tuon itsekseen nukahtamisen hoitumaan, vaikka sitten pikkuhiljaa. Ja sitten alkaisi jättää yömaitoja pois, yksi kerrallaan. Aamua kohden varmaan jo haluaa sitä nälkäänsä, eli jos illasta katsoen tiputtaisi heräilyistä maitopullot pois?

Ja siis järkeilin näin että tuo nukahtaminen olisi ehkä parempi oppia ensin helpoksi, jolloin se pettymys ja nukahtaminen on helpompi yölläkin kun maitoa ei tulekaan?

Jaa niin, meilläkin 7kk syö miehen annoksen puuroa illalla ja yli 200ml maitoa. Kuulostaa hurjalta määrältä mutta tankkaa näin itsensä täyteen yöunia varten.

Jos sun selkäs on kipeä, niinku mullaki, niin sylissänukutus oli helpompaa, kun laitoin sängyn päätyyn muutaman ison pehmeän upottavan tyynyn ja nojasin siihen, kunnes lapsi nukahti. Siis jos vielä aiot jatkaa tota sylissä nukutusta, niin yritä saada itselles paras asento.

Pikkuhiljaa nyt etenette.

Mä yrittäisin ehkä sitä tuttia myös. Ja yrittäkää syöttää mahdollisimman täyteen illalla. Voitte aloittaa jo klo 17 aikaan tankkauksen. Niin paljon kuin vain uppoaa, niin lapatte menemään ruokaa ja velliä.

[QUOTE="äiti";22002754]Ja siis järkeilin näin että tuo nukahtaminen olisi ehkä parempi oppia ensin helpoksi, jolloin se pettymys ja nukahtaminen on helpompi yölläkin kun maitoa ei tulekaan?[/QUOTE]

Mun mielestä juuri näin, että ensin oppisi nukahtamaan helpommin. Sitten kun se maitopullo ei enää olisi olennainen asia nukahtamisessa, niin voisi vähentää maidon määrää ja nimenomaan alkuyön päästä, koska kyllähän tuon ikäisellä lapsella vain yksinkertaisesti voi olla oikea nälkä viimeistään aamuyöstä. Mutta jos nukahtamiskuvioihin saisi uuden rutiinin, joka alkaisi toimia, niin sitten sen saman toimivan rutiinin voisi ottaa käyttöön kun herää ensimmäisen kerran pulloa kaipaamaan jne. Siksi kehotan tarttumaan yhteen asiaan kerralla, että tiedän kokemuksesta oman henkisen väsymyksen vain pahentuvan, jos on yrittänyt haukata liian isoa palaa ja asiat eivät etenekään siten kuin niiden (muka) pitäisi. On helpompi lähteä siitä, että hyväksyy tietyt asiat ja tietää kyseessä olevan ohimenevä vaihe, johon voi yrittää parhaansa mukaan vaikuttaa.

Kovasti voimia sinulle unikuvioiden kanssa kamppailuun!

Meillä oli hirveän huono nukkuja tuo esikoinen. 6kk iässä lopetettiin yösyötöt Wahlgrenin tyyppisellä "vaunutuksella" (googlaa) ja oppi nukahtamaan itse, mutta se sitten taas siinä eroahdistusaikaan paheni, joskus siis 8-9kk iässä piti taas alkaa taputella. Meillä ei ollut tuttia vaan vauva nukutettiin sänkyyn vatsalleen ja taputeltiin pyllyä ja siliteltiin selkää.

Mä kysyisin neuvoja neuvolasta ja etsisin käsiini muutaman erityyppisen oppaan vaikka kirjastosta. Pantley, Wahlgren, Hogg jne.

Mun mielestäni sellainen perinteinenkin unikoulu että vauva jätetään nukahtamaan itse ja sitten käydään esim. viiden minuutin välein vähän rauhoittelemassa on ihan hyvä vaihtoehto. Suomessa ollaan kovin varovaisia ja pehmeitä näissä asioissa, mieheni on ranskalainen ja siellä on huudatus ihan normaalia ja suoraan sanoen varsin hyvinvoivia lapsia sielläkin kasvaa. Pääasia on kuitenkin että jaksatte ja saatte nukutuksi!

Meillä nyt yksivuotias nukahtaa nyt itse ja nukkuu yöt läpi vaikka ihan vieraassakin sängyssä varsin lyhyen 11kk iässä toteutetun melko perinteisen unikoulun jälkeen.

Yhteistyössä