vakityö (kvtes) ja hoitovapaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottava tiedustelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottava tiedustelee

Vieras
eli kun jäisin äippälomalle maksaisko kela normaalia äitiyspäivärahaa ym. vai maksaisko sen työnantaja? Minkä suuruinen tämä raha olisi jos nyt palkka on n. 1500e/kk entä sitten jos jäisin hoitovapaalle äippäloman jälkeen, sen ainakin maksais työnantaja, mutta kuinka paljon se olis ei varmaankaan sama kuin palkka vai?

Onkos noissa jokin pykälä koska voi jäädä pois töistä, että työnantaja maksaa esim. hoitovapaat? nyt olen vakityössä ollut 5kk ja jäisin pois n. puolen vuoden päästä...

Meillä ainakin työpaikka maksaa 3 ensimmäistä kuukautta äippäloman alkamisesta normaalia palkkaa, jonka jälkeen kela maksaa omien laskelmiensa mukaan loppuajan. Kela laskee vanhempainrahan viime verotuksen mukaan eli tänä vuonna katsotaan vuoden 2005 verotietojen mukaan. Mutta jos tulot on kasvaneet yli 20% siitä,niin voi ottaa myös äitiyslomaa edeltävien 6 kk palkan mukaan (x2). Kelan sivuilla on erilaisia laskelmia joissa voi käydä laskemassa oman tulonsa mukaan äitiys/vanhempainrahan. Hoitovapaalle jos jäät loman jälkeen niin sitä ei kyllä mun tietojen mukaan työpaikka maksa,vaan kela. Toivottavasti oli jotain hyötyä =)

Hei,

eli täältä voit laskea äitiyspäivärahan määrää:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/220801120915EH?OpenDocument

Joskus työpaikka maksaa aluksi palkkaa, jolloin noiden kuukausien Kelan äitiyspäivärahakorvaus menee työnantajalle.

Äitiyslomalle voi jäädä 30-50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Ja kun ÄL loppuu, voi pitää hoitovapaata aina siihen saakka, kun lapsi on 3v. Hoitovapaakorvaus ei enää olekaan ansiosidonnaista ja se on vain muutamia satasia kuussa (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument)

Lasketaanko tuohon äitiysloman alkuun noiksi arkipäiviksi 5 vai 6 päivää viikossa. Siis onko lauantai kelan mielestä arkipäivä vai onko se siis 6-10 viikkoa ennen laskettua aikaa? En mielestäni löytänyt tuohon vastausta tuolta kelan sivuilta.

Niin ja tosiaankaan työantaja ei todellakaan maksa mitään hoitovapaasta. Nykyään taitaa olla 290 e / kk kotihoidontuki ja siihen sitten tulosidonnainen (esim. jos mies töissä kun itse olet hoitovapaaalla) hoitolisä, jota saa jos tulot ei ole liian isot.

Yhteistyössä