Valaiskaa tyhmää: millaisista töppäilyistä menee luottotiedot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Juu, en tiedä. Kysyn vain uteliaisuuttani. Itsellä on visa kortti (eli on luottotiedot) ja maksan aina laskut ajoissa, joskus pikkusen myöhässä, et tulee muistutuskirje, mutta siis viimeistään silloin ne harvat kerrat. Visa laskun maksan AINA sillion ku se tulee, en maksa luotolla ostamiani erissä, vaan klönttäsummana kaikki pois. Visaa käytän harvakseltaan.

kiinnostais tietää, miten ne luottotiedot siis menee? Onko ne tapauskohtaisia, mitä on pitäny töpätä, onko siihen jotain selviä säveliä, että kun teet näin ja näin niin menee luottotiedot.

No luottotiedot menee ihan sama minkä laskun maksamattajättämisestä. poikkeuksena sairaala, elatuslaskut jne. jotka menee passiiviperintään ja häipyvät sieltä heti kun maksaa.

Jätät laskun maksamatta, hyvin yksinkertaista.

No kyllä mä nyt sen tajuan, mutta onko jotain sääntöä tai muuta. Kuinka monta kertaa esim. yrityksen on lähetettävä muistutuskirje? Entä mihin asia sitten menee? Perintätoimistoon? Onko silloinkin vielä aikaa maksaa lasku, jos tulee perintätoimistosta yhteys? Mitä jos silloin maksaa tai ei maksa? Meneekö se johonkin oikeuden käsittelyyn vai kuka määrää, että menetetään luottotiedot? Kiinnostais tää proseduuri. Että kuinka paljon on aikaa maksaa sitä laskua oikeasti, ennenkuin ne tiedot menee.

Joo, luottotiedot menee laskujen maksamatta jättämisestä, lainojen maksamatta jättämisestä jne. Se, että maksaa vähän myöhässä, ei aiheuta vielä mitään toimenpiteitä...

[QUOTE="vieras";22555975]No kyllä mä nyt sen tajuan, mutta onko jotain sääntöä tai muuta. Kuinka monta kertaa esim. yrityksen on lähetettävä muistutuskirje? Entä mihin asia sitten menee? Perintätoimistoon? Onko silloinkin vielä aikaa maksaa lasku, jos tulee perintätoimistosta yhteys? Mitä jos silloin maksaa tai ei maksa? Meneekö se johonkin oikeuden käsittelyyn vai kuka määrää, että menetetään luottotiedot? Kiinnostais tää proseduuri. Että kuinka paljon on aikaa maksaa sitä laskua oikeasti, ennenkuin ne tiedot menee.[/QUOTE]

no yleensä menee niin että lasku menee perintätoimistolle ja sieltä ulos-ottoon jossa on viä 2 viikkoo aikaa maksaa se lasku + 200 e siihen päälle kuluja ja jos ei pytsy niin sitten menee luottotiedot.

En tiedä tarkemmin, kun mulla ei ole luottotiedot ikinä menneet... Mutta mulle kävi kerran niin, että sairaalassa käydessäni maksoin poliklinikkamaksun pankkikortilla siinä kassalla, mutta sitten seuraavan asiakkaan pankkikorttimaksun kanssa oli tapahtunut jotain sekoilua ja se oli jouduttu perumaan. Niiden atk-järjestelmässä oli sellainen virhe, että kun maksu perutaan, niin edellinenkin maksu peruuntui. Tämän vuoksi munkin maksamani maksu sitten peruuntui.

Mulle lähetettiin siitä sitten kirje parin viikon päästä, että maksa poliklinikkamaksu. Se sattui tulemaan juuri edellisenä päivänä, kun olin lähdössä kuukaudeksi reilaamaan. Olin vähän hämmästynyt, enkä maksanut sitä heti tietenkään, koska omasta mielestäni olin sen jo maksanut. En myöskään soittanut asiasta heti mihinkään, koska oli ilta. Seuraavana päivänä tietenkin unohdin koko poliklinikkamaksun, kun oli matkakiireitä ja se sitten jäi maksamatta. Lähdin matkalle ja matkan aikana mulle oli tullut uusimaksukehoitus sairaalalta, ja kun en siihenkään reagoinut, niin sitten tulikin kirje perintätoimistolta. Se oli kolahtanut postilaatikkoon varmaan päivä tai pari ennen matkalta paluuta.

Kun kotiuduin, soitin tietenkin heti sinne perintätoimistoon, että mitä ihmettä, kun mun mielestä mulla ei alunperinkään pitäisi olla mitään syytä maksaa sitä poliklinikkamaksua kahteen kertaan. Sieltä sanottiin, että ota yhteys sairaalaan. Soitin sinne ja heti kun otin yhteyttä ja selvitin tilanteen ja lupasin pistää poliklinikkamaksun heidän tililleen (kun kerran sitä ei multa vielä oltukaan veloitettu kuten luulin), niin he poistivat mut perintätoimiston listalta eikä mulle tullut mitään seuraamuksia tästä.

Eli se, että laskun maksaminen vähän myöhästyy, ei vielä aiheuta mitään seuraamuksia. Kyllä se pitää oikeasti jättää selvittämättä ja maksamatta.

Selvä. Eli siinä on paljonkin aikaa maksaa. Jos ei perintätoimistonkaan maksuun reagoi, niin on aikaa maksaa vielä se kun ulosotto ottaa yhteyttä. Selvä homma! Aika outoa, että sit niin monilta on menny luottotiedot, jos ne ei helposti mene.

Yhteistyössä