Valehteleeko duunarit palkkansa tällä palstalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wenni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wenni

Vieras
Minä en nuorena saadun aivovamman takia pysty ikinä tekemään mitään älyllisesti haastavaa työtä. Yritin opiskella joskus mm. tradenomiksi (pääsin kyllä sisään) ja lisäksi pääsin yliopistoon lukemaan hallintotieteitä, mutta kummassakaan ei opiskelusta tullut mitään.
Merkonomit ja datanomit voisivat varmaankin älyllisempää työtä tehdä, mutta en usko, että minusta loppupeleissä olisi niihinkään ammatteihin työelämässä. Vammani takia olen välillä vähän yksinkertainen ja heti ei ns. "leikkaa".

Muuten ammattikoulututkinnon suorittaminen onnistuu hyvin ja olenkin koulutukseltani lähihoitaja ja tarjoilija. Lähihoitajan työtä en tee, sillä samasta onnettomuudesta niskavamma on esteenä.
Tarjoilijan töitä voin tehdä, mutta palkkahan tällä alalla on ihan surkea. Haluaisin parempaa palkkaa, no kukapa ei haluaisi :)

Ihmettelenkin, kun tällä palstalla moni tarjoilija, siivooja, joku perusduunari tehtaassa (käämijä, kooja, jyrsijä) jne väittää saavansa ihan hulppeita palkkoja.
Keskiansiot ja tuttujen palkat ko. ammateissa ovat ehkä puolet siitä, mitä teidän palstalaisten.

Mä tienaan tarjoilijana vuorotyössä enimmilläni 2000e kuukaudessa Tällä palstalla tarjoilijat saavat yli 3000e kuukaudessa? Onko totta? Voisitteko kertoa missä olette töissä?

Harva duunari saa yli 40t vuodessa, ellei ole esimiestasolla, tee paljon ylitöitä yms.

Kaipaisin siis ihan oikeasti neuvoja ja vinkkejä? Mitä teette ja missä? Miten pääsitte työhönne?

Siivoojana työskentelevä ystäväni saa 1500e/kk bruttona ja palstan siivoojat saavat lähes 3000e kuukaudessa. Onko palkka kusetusta ? Voisin nimittäin hyvin tehdä siivoojan töitä (olen tehnytkin), mutta nettopalkka niin raskaasta työstä oli vain 1200e.

Riippuu ihan siitä työstä. Vuorotyöt, lisät yms. nostavat ansioita. Samoin niitä siivouskohteita on kovin erilaisia. Olen käsittänyt, että esim. hyttisiivoojilla on niin kova kiire ja ankarat tavoitteet, että palkka on tavallista parempi. Edes jotenkin raksa-alaan liittyvät 40-50 tonnin vuosiansiot eivät herätä kummastusta minussa.

oon toimisto sihteeri. verojen jälkeen palkkaa jää käteen 1400e/kk. minäkin ihmettelen palstalaisten suuria palkkoja. ei tuttava piirissäkään moisia palkkoja ole kuulunut.

Tottakai on aina poikkeuksia ja poikkeusten poikkeuksia.

Mutta kyllä palstalaisten jutuissa on aina vähän ns. "lapin lissää". Jos tarjoilijoilla olisi yleisesti paremmat palkat kun monilla lääkäreillä, niin eiköhän asia olisi ihan tiedossa.

palkkani tarjoilijana: n. 168 tuntia/kk, tuntipalkka 14€ = 2352€ lisäksi sunnuntaityöt, yleensä 3x8 tuntia, 336€ + lomarahat, muistaakseni 9% palkasta, eli 2929€
Tuntipalkka tarjoilijaksi itselläni aika hyvä pitkästä kokemuksesta johtuen. Lomarahat maksetaan joka palkan yhteydessä, sunnuntaitöitä taitaa olla aika paljon moneen muuhun verrattuna. toimin keikkatyöläisenä, hommia olisi enemmänkin, mutta teen suunnilleen normaalia päivää.

Mua ihmetyttää kummasti tuo, miten raksamiehillä ajatellaan olevan hyvä palkka. TOTTAKAI JOILLAKIN ON.
Yleisesti raksamiehet ovat aika pienipalkkaista sakkia.

T: 22v raksamiehenä, vuositulot vaihdelleen 22-33t

Sulla oli tosi asiallinen kirjoitus, mutta kerron rehellisen mielipiteeni: ihmiset on tosi ahneita nykyään. Miksi kaikkien pitäisi saada hyvää palkkaa? Ei kait tarjoilijan olekaan tarkoitus saada hyvää palkkaa, jos ei tartte kouluttautua 5v yliopistossa ja tehdä vastuullista duunia (esim lääkäri).

Jokainen saakoon palkkaa ansioidensa mukaan.

Tiedän naisia, jotka ovat elektroniikka/sähköalalla jurukin kokoajina, asentajina.. palkat liikkuu siitä 2000-4000e keskimäärin. 3-vuorotyö lisien kanssa ja suostuu tekee vkonloppuna duunia.. se siinä. :)

Myös prosessiteollisuudessa on naisia, joilla paikkakohtaisesti voi olla surkealta kuulostava palkka mutta juuri vuorotyöllä se nousee kummasti. Hyvällä mäihällä itsekin tienannut sen yli alimmillaan 3000 näppiin eikä ollut kuin 2-vuoroa.
Että duunarina kun painaa hommia niin.. (ja siitä kun kouluttaudut työn ohella astetta ylemmäks, avot! ;) )

Mutta kyllä se on ihan eri asia tienata ihan normaalista päiväduunista 3000e, kuin kolmivuorotyöstä (puolet pyhäpäivistä töissä ollessa) se sama 3000e.

Eli mä en ajattele, että on ollenkaan sama asia, jos Liisa ja Tiina tienaavat kumpikin 4000e, jos Liisa viettää joulunsa perheen kanssa kotona ja Tiina töissä ja juhannuksena Liisa istuu laiturin nokassa ja Tiina raataa duunissa. Viikonloppuisin Liisa rentoutuu ja Tiina on töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja it-yrittäjä;28087189:
Sulla oli tosi asiallinen kirjoitus, mutta kerron rehellisen mielipiteeni: ihmiset on tosi ahneita nykyään. Miksi kaikkien pitäisi saada hyvää palkkaa? Ei kait tarjoilijan olekaan tarkoitus saada hyvää palkkaa, jos ei tartte kouluttautua 5v yliopistossa ja tehdä vastuullista duunia (esim lääkäri).

Jokainen saakoon palkkaa ansioidensa mukaan.

Totta tämäkin. Sinä ehkä ymmärrät asian, mutta moni palstalla ei: Jokainen työ on tärkeää ja ihmisarvo ei määräydy työn perusteella. Meitä jokaista tarvitaan ja hienoa, että on eri ammattikuntien edustajia.

Taannoin parturissa ollessani kampaaja valitti, miten parturin pitäisi saada samaa palkkaa mitä insinöörikin saa koska "parturin pitää käyttää myös matikkaa, kun tuotteita hinnoittelee, kemiaa ja fysiikkaa kun sekoittaa värejä, hahmotuskykyä, kun leikkaa tukka" yms.
Minä vain hymyilin ja nyökkäilin, koska tuossa tilanteessa olisi varmaan ihan turha ollut sanoa, ettei se nyt kuule ole lähellekään sitä mitä insinööri tekee tai inssien matikka on pikkaisen muutakin, kuin hinnoittelua.

Pointtini aloituksessa ei ollut ehkä niinkää se, että duunarin pitäisi saada parempaa palkkaa, vaan enemmän se, että onko se totta, että duunarit voivat saada niin hyvää palkkaa, kuin moni amk:n tai yliopiston käynyt.
Jos se olisi oikeasti totta, että esim. parturi tienaa jossakin sen 3000e/kk niin totta helkutissa olen kiinostunut, että missä ja miten. Ennemmin olen se paremmin tienaava parturi/tarjoilija/käämijä tms, kuin se huonosti palkattu.

Yhteistyössä