Hae Anna.fi-sivustolta

Valelääkärinäytelmä

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä iäkäs elli, 09.01.2010.

1. iäkäs elli Vierailija

Kauheaa se valelääkäritapaus. Mistähän minulle välähti samaan syttyrään ajatus, että siinähän olisi tv-näytelmän paikka oikein tositv:nä. Käsikirjoituksen kirjoittajakin olisi valmiina ja miksei myös päänäyttelijä sitten, kun on vapautunut mahdollisesta vankeudesta. Eihän Suomessa kyllä vankilaan joudu kuin poikkeustapauksissa.

2. ikikukka Vierailija

Mielenkiintoista nähdä minkälaisen rangaistuksen tuosta saa. Kyseessähän on petos, joutuuko sitä vankilaan, tuskinpa. Sakkojako, ihan turhaa millä hän sen maksaa. Yhdyskuntapalvelua jossain lääkärikeskuksessa... taitaisi sopia siihen. D)

3. seropin emäntä Vierailija

Ihme juttu minustakin. Kaikkea se rahapula laittaa tekemään, ei tulis itselle tuollainen mieleenkään.
    Nythän tutkitaan hänen hoitamiensa potilaitten asiakirjoja. Mahdollisuushan on ollut tehdä jotain peruuttamatonta ihmisten terveyden kustannuksella.
    Mielenkintoista seurata asiaa, millaisen rangaistuksen saa.

4. entinen potilas Vierailija

Ahvenanmaalla toimi 60-luvulla valelääkäri vuosia. Hän oli ruotsalainen alkuperältään ja tuli paikkakunnalle väärillä todistuksilla varustettuna.
    Sen verran lääketieteestä oli hajua, että hän oli joskus opiskellut kemia.
    Hän oli perheellinen mies, lapsia hänellä oli muistaakseni viisi.
    Hänellä oli paljon potilaita ja häntä pidettiin hyvänä lääkärinä ja oli arvostettu henkilö paikkakunnalla. Paljastus tuli jonkun viranomaisen rutiini tarkistuksen yhteydessä kun hänen tutkintotietoja ei löytynyt rekistereistä.

5. älkää tuomitko Vierailija

Nyt kun hän on saanut työkokemusta, niin saattaisi päästä opiskelemaan ihan oikeasti lääkäriksi, jota pitää kutsumusammattinaan. Se on vähän väärin, kun nuo pääsykokeet on liian vaikeita. Varsinkin matikka tökkii, vaikka kuka vaan osaa laskea lääkemäärät, ei siinä tarvi mitään vaikeita laskukaavoja. Koulussakin on hiton algebraa ja yhtälöitä, joilla ei tee mitään työelämässä. Joku tähtititetilijä vois ehkä tarvita, muttei ainakaan kaikissa ammateissa tarvita.

6. iäkäs elli Vierailija

En tiedä, mutta luulisi lääkärin ammatissa vaadittavan edes jonkin asteista rehellisyyttä. Moinen huijaaminen ei varmasti anna edellytyksiä edes alan opiskelulle.

7. ikikukka Vierailija

Taitaa olla mieheltä terveydenhoitoala lopullisesti suljettu. Tuskin pääsee lääketieteelliseen eikä taida olla toiveita edes hoitajaksi. Pilasi tulevaisuutensa, jolle halua kirjoittaa kirjaa kokemuksestaan. Ulkomaille opiskelemaan, siellä olisi tulevaisuus.

Luin muuten tänään lehdestä, että on tehnyt virheitä lääkemääräyksissä ja apteekki on joutunut usein selvittämään hänen kanssaan reseptejä. Toivottavasti ei ole tappanut ketään.

8. tinkijä Vierailija

Minusta valelääkärijuttu oli tosi terveellinen opetus koko terveydenhoitosektorille: osto&myyntipalvelut eivät todellakaan ole hyvästä terveydenhuollolle. Kun Prisman kassatöihin myydään henkilökuntaa niin se on ihan ok, mutta keikkalääkärikauppa on arveluttavaa.

Lisäksi - tässä tuli kuitenkin asiakkaiden suusta yksi oivallinen havainto: valelääkäri oli kuunteleva ja empaattinen. Tästä taisivat Lääkäriliiton johtomiehet saada täyspultin ja puuskahtivat, että eihän valelääkäri voi olla HYVÄ lääkäri. Aivan - mutta hän voi olla tyypiltään sitä mitä monet kaipaavat lääkärinominaisuuksiin : potilasta kuunteleva lääkäri eikä besserwisser, jolla ei ole aikaa paneutua potilaan tilanteeseen, vaan tökätään lääkemääräys käteen ja se siitä. Lisäksi - useimmiten nykyisin potilaat jo itse katsovat netistä "nettilääkärin" palstalta omiin oireisiinsa sopivan diagnoosin, menevät sen jälkeen tohtorin puheille ja toteavat, että minulla on selvä keuhkoputkentulehdus - kirjoita antibiootit.

9. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Apteekilla on velvollisuus tarkistaa kaikki lääkärien tekemät lääkemääräykset - eli he ovat tehneet työnsä mallikelpoisesti.
    Mielestäni lääketieteen opiskelijoilla ei saisi olla ollenkaan oikeutta kirjoittaa mitään lääkereseptejä - ei ennen kuin on täysin valmis lääkäri.
    Luulen, että tämä valelääkäri on aina uusinut vanhan reseptin mukaisesti, jos sellainen on potilaalla sattunut olemaan mukanaan.
    Mutta uuden reseptin kirjoittaminen on sitten jo tuottanutkin hankaluuksia.
    Kaikki entiset valelääkärin opiskelukaverit ja tutut ovat kilvan kehuneet tätä 23 - vuotiasta kaveria mukavaksi jne...urheilulliseksi tyypiksi
    On varmaan ihan kiva kaveri - mutta erehtyi menemään sieltä mistä aita on matalin. Ei ymmärtänyt, että hyvälle palkalle päästäkseen on tehtävä ensin lujaisti töitä opiskelujen muodossa - sitten vasta rahaakin alkaa tulla.
    Hän vaikuttaa hieman sellaiselta kaikki .. mulle.. heti.. nyt -tyypiltä.. on mitä ilmeisimmin nykyajan tuote.
    Minkähänlaisen kasvatuksen tämä nuorukainen on saanut ja minkälaisesta perheestä on kotoisin?

10. TINKIJÄ Vierailija

No mistä tahansa perheestä voi tulla tämä tapaus - aivan turha ottaa esiin nk keittiöpsykologisia aseita. Minua melkeinpä ihastuttaa tämä keksiliäisyys ja myös se, miten helposti Suomessa voi päästä lääkäritöihin. Meidän tarkistussysteemit vuotavat kuin seula ja tätä systeemiä voi käyttää hyväkseen niin lääkärit, papit kuin tuomarit.
    Tämä poika oli kahdesti osallistunut pääsykokeisiin lääkkikseen, mutta ei päässyt kummallakaan kerralla. Oli siis joutunut ponnistelemaan kahdesti pääsykokeisiin.
    Tunnen tosin yhden opiskelijan, joka vasta 4:llä kerralla pääsi esim oikkariin ja joutui sitten myös todella takkuamaan opiskelujensa kanssa. Voi olle että sinnikkyys palkitaan, mutta joskus ihmisillä on myös päähänpiinttymiä siitä, mikä olisi mieluisa työ.
    Ja kuten valelääkäri totesi - 4000 eur kuukausipalkka kiinnosti.

11. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Kyllä se on todella suuri epäkohta, kun meidän tarkastussyteemiä ylläpitävät elimet eivät pysty / saa ilmoittaa epäselvissä tapauksissa asiasta eteenpäin - ennenkuin poliisi on tutkinut asian. Kyseessä on yksilönsuoja-asia.
    Mielestäni kuitenkin tämmöisestä epäilyksen alla olevasta henkilöstä tulisi voida informoida kattavasti sellaisia henkilööitä, jotka palkkaavat työntekijöitä - että eivät saisi palkata epäilyksen alla olevia.
    Itse olen esimiesasemassa ollessani tutkinut ihmisten työ- ja koulutodistuksia - kun olen palkannut työntekijöitä alaisuuteeni - ja jos on hiemankin epäilystä ollut hakijassa - en ole sellaista henkilöä palkannut.
    Uskon, että kaikki vastuulliset työhönpalkkaajat näin tekevätkin - mutta kyseessä on nyt ollut niin lahjakas väärentäjä ja valehtelija, että heille ei epäilys herännyt.

12. N50* Vierailija

Minusta hänen pitäisi jo päästä suorilla lääkikseen ja ilman pääsykokeita.
    Kova on motivaatio kun on kaksi kertaa pyrkinyt ja nyt on jo sujuvasti tehnyt hommiakin... ottakaa se nyt sinne hyvät ihmiset opiskelemaan niin pääsee ihan oikeasti ja luvan kanssa tekemään töitä.

Vein lapseni kerran lääkäriin ja menimme reseptin kanssa apteekkiin, jossa farmaseutti ihmetteli että miten lapselle on voitu tuollainen kuuri määrätä ja soitti lääkärille. Tämä totesi, että oikein se on, painon mukaan katsottu että siitä vaan. Farmaseutti sanoi minulle, ettei hän kyllä omalle lapselleen antaisi tuollaista määrää vaikka on aikuisen kokoinen mutta lapsen maksa ei kestä. Uskoin tätiä ja annoin vain sen mukaan mitä hän suositteli.

13. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Siis tästä opimme, että farmaseutti oli tässä tapauksessa viisaampi kuin itse lääkäri.
    Kiitollinen saat olla farmaseutin ammattiosaamiseen.

14. iäkäs elli Vierailija

Muistaako kukaan muu sitä tapausta, jossa valelääkäri paljastui siitä, että kaiveli korvaansa leikkaussalissa? Kyllä se ihan Suomessa tapahtui.

15. N50* Vierailija

^
    Juu, se oli Rovaniemellä, afrikkalainen lääkäri muistaakseni. Lääkäri oli erittäin pidetty ja kaikki meni siihen asti ok kunnes hän astui leikkaussaliin ja ne suojavaatteet päällä kaivoi korvaansa... muu hoitohenkilökunta oli valppaana.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri