Välilevyn pullistumaani ei hoideta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullistuma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pullistuma

Vieras
Millaista hoitoa te muut olette saaneet välilevyn pullistumaan?

Itse sain jokunen kuukausi sitten diagnoosin iskias (ei pullistumaa) ja vain Dolan-nimistä lääkettä. Siinä on parasetamol ja lihasrelaksantti samassa. Sivuvaikutuksena minulla mm. näöntarkkuuden heikkeneminen, mikä on ongelma lasta hoitaessa. Lisäksi kävin röntgenissä ja verikokeissa, mutta en saanut lähetettä magneettiluviin. Kaikki tulokset ok.

Fysioterapeutille en saanut lähetettä, koska jonot ovat niin pitkiä. Kävin sitten omatoimisesti tutulla yksityisellä, joka sai jalkani nousemasn selinmakuulla vain n. 40-asteen kulmaan. Sanoi myös, että pullistuma siellä on 99% varmuudella ja se vaikuttaa myös lonkkaan ja sen liikkuvuuteen. Sain käskyn olla levossa pari viikkoa; ei ylimääräisiä kävelyitä tai lapsen kanniskelua. Iskiaskivut hän sai pois venytyksillä.

Parin viikon lepo teki hyvää, mutta... Kävelin tässä yksi päivä 2km ja ihan järkyttävät selkäkivut palasivat. Nyt myös toinen nilkka on kipeä ja jalat tuntuvat levottomilta, ihan kuin olisin kävellyt tuntitolkulla.

En haluaisi mennä taas lääkäriin, koska minua ei oteta tosissaan. Kärsin raskausaikana kovista kivuista (oireet viittasivat munuaisongelmiin, mutta mitään ei löytynyt). Jouduin loppuraskaudesta käydä usein synnärillä. Lopulta oireeni leimattiin psykosomaattisiksi oireiksi, joiden takana on trauma. Iskiasongelmistakin sanottiin vain, että D-vitamiinin puutos (aiheuttaa kiputiloja) ja heikot selkälihakset. Fyssari taas on sitä mieltä, että todennäköisesti välilevyn pullistuma on aiheuttanut kivut jo raskausaikana. Ja huviksenihan minä sairaalassa kävin, en TODELLAKAAN kuvitellut kipuja. Kivut olivat sitä luokkaa, että saatoin kävellä koko yön itkien, kun olin niin kipeä.

Mitä tälle selälle voi tehdä!? En halua alle 30-vuotiaana olla puoliksi rampa. Haluan voida lenkkeillä ja kantaa lastani ilman kipua!

Välievynpullistuman hoito on seurabta, kipulääkitys ja jumppa/liikunta voinnin mukaan. Se on harmi jos et ole saanut fysioterapeutilta jumppaohjeita.
95% välilevynpyllistumissa paranee 6kk kuluessa ja ne jotka eivät parane niin leikataan. Magneettitutkimus thdään jos leikkausta harkitaan jolloin varmistutaan siitä että siellä on jotain leikkauksella hoidettavaa ja että missä kohtaa pullistuma on.

Paranemisaikana koeta valttaa pidempaa istumista ja seisomista ja kavele mieluiten vain pehmealla alustalla, ei esim. asfaltilla. Metsassa kavely on todella hyvaa jumppaa selalle.

Niin ja jos saamasi kipulääkitys ei ole riittävän tehokas niin kannattaa mennä uudestaan lääkäriin. Kivun ollessa phimmillaan liikunta saaattaa pahentaa tilannetta, on vain haettava varoen ne tahat mitä pystyy tekemään koska jos kokonaan jättää liikunnan niin selkälihakset surkastuu ja tilanne kroonistuu kun selän asento menee lihasten tuen puutteesssa vääräksi.

Olen kärsinyt näistä kivuista jo vuoden.:( Fysioterapeutti kielsi kaikki kumartelua vaativan liikunnan. Vesijuoksu on ainut, mitä hän suositteli. Pahan atopian takia se ei kuitenkaan oikein ole mahdollista.

Kovia lääkkeitäkään en mielelläni söisi lapsen takia. Dolaninkin jouduin lopettamaan.

Haluaisin päästä magneettikuvaan, mutta pelkään, etten saa lähetettä.

Olen kärsinyt näistä kivuista jo vuoden.:( Fysioterapeutti kielsi kaikki kumartelua vaativan liikunnan. Vesijuoksu on ainut, mitä hän suositteli. Pahan atopian takia se ei kuitenkaan oikein ole mahdollista.

Kovia lääkkeitäkään en mielelläni söisi lapsen takia. Dolaninkin jouduin lopettamaan.

Haluaisin päästä magneettikuvaan, mutta pelkään, etten saa lähetettä.

Syvien vatsalihasten ja selkälihasten jumppaa pitäisi ehdottomasti tehdä, nythän tilanne on kroonistunut kun sitä ei ole tehty. Mutta mene vain uudelleen lääkäriin niin siellä arvioidaan tilanne.

Välilevyn kiputilat eivät parane kahden viikon levolla!! Eikä pullistumiakaan leikata kovin herkästi, koska riskit on kuitenkin suuret.
Kipulääkkeitä, relaksanttia, selkä- ja vatsalihasten kuntoutusta, lepoa! Eikä todellakaan mitään nosteluja, kumarteluja, kiertoliikkeitä nostaen tms., tukikorsetti on hyvä, vie rasituksen selältä.

[QUOTE="vvvv";30473831]Välilevyn kiputilat eivät parane kahden viikon levolla!! Eikä pullistumiakaan leikata kovin herkästi, koska riskit on kuitenkin suuret.
Kipulääkkeitä, relaksanttia, selkä- ja vatsalihasten kuntoutusta, lepoa! Eikä todellakaan mitään nosteluja, kumarteluja, kiertoliikkeitä nostaen tms., tukikorsetti on hyvä, vie rasituksen selältä.[/QUOTE]

Ei paranekaan, mutta tarkoitus oli, että akuutti kiputila saadaan laukeamaan. Niin kävikin, mutta rasitus laukaisi kivun uudelleen.

Ja valitettavasti alle 1-vuotiasta on pakko nostella.

Ongelma vain on se, että vatsalihaksia en pysty tekemään.:( Kipu lamauttaa koko selän.

Tuedäykö edes mitä syvät vatsalihakset on? Tai miten niitä treenataan? Kuilostaa siltä että sulla ei oo hajuakaan? Katso netistä ohjeita jos se fysioterapeuttti kerta ei neuvonut mitään. Paljon on sellaisia liikekistä mitä voi tehdä vaikka selkä on kipeä. Toki mitään suorien tai vinojen vatsalihasten runttauksia ei kannata tai saa tehdä.

...ehkä sun kannattais hoitaa myös se trauma kuntoon. Ei sulla muuten ole koskaan kaikki hyvin.
Esim tuo d-vitamiinin puute, teitkö asialle mitään? Ja miten kenellekään odottavalle voi tulla d-vitamiinin puute, kun sitä kuuluu odotusaikana syödä. Söitkö? Lisäsitkö? Kuka epäili munuaisongelmua ja miksi? Ja hyvähän se että mitään ei niissä ollut.

Lääkäri antoi sulle hoidon selkään, et noudattanut sitä. Miksi? Kuka käski lähteä parin kilometrin kävelylle?? Totta hemmetissä saat selkäs taas kipeeks, mikset sais? Et ole välissä onnistunut vahvistaa selkääs, etkä saanut issiaksen pinnettä purettua levolla ja lääkkeillä. Ja kun issias tai selkä on kipee, nii tottakai myös saat nilkkas, polves, lonkkas kipeeks.

Se kun on vähän se kurja juttu, että josset pysty/halua noudattaa lääkärin määräämää hoitoa, etkä pyydä apua esim lääkkeiden sivuvaikutuksin tai siedä niitä yhtään, niin uusia tutkimuksia tuskin määrätään. Ei magneettikuvaa saa koska itse haluaa.

Mä ymmärrän sun fiiliksiä todellakin... Pahinta on kuulla, että pitäisi noita lihaksia kuntouttaa jne. jos on siinä kunnossa ettei oikeasti kivulta pysty. Ja saada laidasta laitaan suosituksia erilaisille "niksauttajille". Itselläni oli puoli vuotta lamaannuttavia kipuja ja magneetissa selvisi sen tason ongelma (pullistuman lisäksi nikamakaaren murtuma ja siirtymä) että kiropraktikolla käynti tai treenaaminen olisi hajoittanut selän lopullisesti. Onneksi en tehnyt liikaa kipua vasten! Fysioterapeutti antoi mulle ennen magneettia aivan väärän diagnoosin ja hoidon, joka pahensi kipuja (SI-nivel, joka osoittautui siis magneetissa täysin terveeksi). Magneetin jälkeen olen yhä hoidossa fysiossa ja mahdollisesti leikkaus edessä, peräänkuulutan oikeasti varovaisuutta siinä miten selkää lähtee hoitamaan jos kivut ovat kovat!

Eli toivottavasti saat lähetteen magneettiin ja muista kuunnella omaa kroppaasi! Tsemppiä valtavasti!

Lisään vielä sen, että hyvästä osteopaatista ei koskaan ole ainakaan minun kohdalla ollut haittaa, päinvastoin ovat hyviä lievittämään kipuja. Itse ongelman korjaaminen vaatii sitten enemmän aikaa. Olen käynyt osteopaatilla silloin kun kipu on pahimmillaan, että saan lapset hoidettua.

...ehkä sun kannattais hoitaa myös se trauma kuntoon. Ei sulla muuten ole koskaan kaikki hyvin.
Esim tuo d-vitamiinin puute, teitkö asialle mitään? Ja miten kenellekään odottavalle voi tulla d-vitamiinin puute, kun sitä kuuluu odotusaikana syödä. Söitkö? Lisäsitkö? Kuka epäili munuaisongelmua ja miksi? Ja hyvähän se että mitään ei niissä ollut.

Lääkäri antoi sulle hoidon selkään, et noudattanut sitä. Miksi? Kuka käski lähteä parin kilometrin kävelylle?? Totta hemmetissä saat selkäs taas kipeeks, mikset sais? Et ole välissä onnistunut vahvistaa selkääs, etkä saanut issiaksen pinnettä purettua levolla ja lääkkeillä. Ja kun issias tai selkä on kipee, nii tottakai myös saat nilkkas, polves, lonkkas kipeeks.

Se kun on vähän se kurja juttu, että josset pysty/halua noudattaa lääkärin määräämää hoitoa, etkä pyydä apua esim lääkkeiden sivuvaikutuksin tai siedä niitä yhtään, niin uusia tutkimuksia tuskin määrätään. Ei magneettikuvaa saa koska itse haluaa.

Ensinäkin, mulla ei ole mitään traumaa. Joo, koin järkyttävän tapahtuman, mutta kävin purkamassa tilannetta psykologilla.

Toisekseen, syön D-vitamiinia 100mg joka päivä. Ei taida olla puutosta...? :)

Munuaisongelmaa epäili lääkäri ja sisäelimet ultrattiin pariinkin otteeseen radiologin toimesta. Vain aavistuksen laajentunut munuaisallas, mutta ei esim munuaiskiviä, eli se ei selittänyt kipuja.

Onko sun mielestä turvallista hoitaa pientä lasta, jos näkö on koko ajan sumea ja päässä vippaa? Mun mielestä ei. Ja lääkärin ohjeistus oli käydä kävelylenkeillä. Joten kyllä noudatin ohjeita. Ja kyllä kai sen lähetteen saa, jos menee sitten yksityiselle kuvaukseen. Ei olisi verovarojen tuhlaamista.

Pullistumaan voi auttaa liikuntakin. Riippuu ihmisestä. Toisella vaatii lepoa, toisella liikuntaa.

Osteopaatista saa täyden hyödyn käymällä siellä säännöllisesti. Kannattaa katsoa, että osteopaatti on laillistettu osteopaatti ja Suomen Osteopatialiitossa.

Mulla on kaularankaongelma, eli ei välttämättä ihan sama asia.

Noiden kipulääkkeiden lisäksi voi ottaa vielä muuta kipulääkettä jossa on eri vaikuttava aine. Selvää kuitenkin, että sitten olet kyllä melkoisessa pillerihuurussa.

Mulla meni kaularangan välilevy kokonaan rikki ja sen myötä kärsin prolapsikivuista joitakin viikkoja. Mulla auttoi voimakkaat kipulääkkeet, lihasrelaksantit ja aluksi lepo. Multa kiellettiin kaikki liikunta, mutta aloin kuitenkin urheilla kävelemällä. Itse hankin sellaiset kaaripohjaiset kengät ja tykkään lenkkeillä aina välillä niillä.

Kivun vuoksi päätin että jatkossa ei haittaa kuinka mummuna mua pidetään, mutta aion panostaa ergonomisuuteen. Mulla on matkustamista vaativa työ ja huomasin, että esim. toispuoleinen raahaaminen on pahasta (matkalaukku). Eli kannataa tsekata että kannat lasta aina vuorotellen kummallakin puolella. Tarkista myös ryhti ja ergonomia, vaihtele istuma asentoa ja paikkaa. Vaihda olkalaukut reppuun - vain juhliin tms. tilaisuuksiin käsilaukku ja sekin pieni! Vaikka olis kuinka noloa, en kanna lasta kaukalossa, vaan laitan pieneksikin matkaksi kaukalon kiinni rattaisiin (jos hävettää voi parkkeerata kauemmas). Meillä mies kantaa painavammat ostokset, mutta joskus kun olen ollut yksin ja joutunut kulkemaan pidemmän matkaa olen käyttänyt sellaista mummokärryä. Mitä sillä on väliä jos joku sitä oudoksuu, kaikki läheiset kuitenkin tietää sen, että niska on paskana.

Mä en missään tapauksessa haluaisi leikkauttaa vaivaani. Niistä on tosi paljon huonoja kokemuksia, onnistumisprosentti on todella alhainen. Eli jos mahdollista, ainakin pitkittäisin leikkaukseen menoa mahdollisimman pitkään.

Itse olen nykyisin oireeton - ja toivottavasti tämä onni jatkuu pitkään =)

[QUOTE="friida";30473914]Lisään vielä sen, että hyvästä osteopaatista ei koskaan ole ainakaan minun kohdalla ollut haittaa, päinvastoin ovat hyviä lievittämään kipuja. Itse ongelman korjaaminen vaatii sitten enemmän aikaa. Olen käynyt osteopaatilla silloin kun kipu on pahimmillaan, että saan lapset hoidettua.[/QUOTE]

Kiva, että joku ymmärtää.:) Aion ehdottomasto kokeilla tuota osteopaattia! Yritän nyt kuitenkin päästä sinne magneettiin. Fyssarin mukaan tarvii selvittää, missä pullistuma on.

Yhteistyössä