Valion tuorejuustot sopivat raskaana oleville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Non compos mentis

Vieras
Kyllästyin keskusteluun aiheesta ja kysäisin asiaa suoraan heidän kuluttajapalvelustaan. Alla vastaus, jonka sain:

"Mukavaa kuulla, että Valion tuotteet kiinnostavat Teitä.
Kaikki maitomme on pastöroitu tai iskukuumennettu eli sopivat hyvin listeriariskin vuoksi raskaana oleville naisillekin.
Myöskin Valion valmistamista juustoista kaikki on pastöroitu tai termisoitu eikä sen vuoksi ole listeria vaaraa.

Ainoastaa tuontijuustoistamme on osa valmistettu raakamaidosta.
Nämä ovat Roquefort n.1,4 kg sinihomejuusto (Ranska) ja Parmigiano Reggiano kokonainen n. 2 kg sekä lisäksi tuorepakatut Appenzeller, Morbier AOC ja Comte, jotka myydään itsepalvelutuotteina (ei palvelutiskistä.)."

Asia loppuunkäsitelty ja nauttikaa juustoista, saatte kalsiumia!

Tuotahan mä olen yrittänyt jo monta vuotta saada taottua palstalaisten kalloon,mutta turhaan...
Ei jotku vain ymmärrä vaikka heille kuinka sanoo...
Neuvolan lapuissakin lukee et esim.Valion tuotteet ovat turvallisia.

Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?

Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi). Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.

Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. AURA sinihomejuuston ja AURA Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla.

http://www.valio.fi/aura/sivusto/aura/faq8.html

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Se listeria voi tulla tuorejuustoon muualtakin kuin tehtaalta. Minä en ainakaan luota kaikenmailman kuljetusyhtiöiden kylmäketjuihin sataprosenttisesti. Nih!

Nih.Hyvin usein varmaan omasta jääkaapista.Tuleehan niitä pöpöjä kun ihmsiet eivät osaa pitää huolta hygieniasta,eivätkä osaa säilyttää ruokaansa oikein.

ennemmin se listeria tulee huonosti kypsennetystä lihasta, kypsentämättömistä pakastevihanneksista, huonosti pestyistä ja kuorituista vihanneksista ja liian lämpimästä jääkaapista kotona

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ennemmin se listeria tulee huonosti kypsennetystä lihasta, kypsentämättömistä pakastevihanneksista, huonosti pestyistä ja kuorituista vihanneksista ja liian lämpimästä jääkaapista kotona

Näinpä juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Nih.Hyvin usein varmaan omasta jääkaapista.Tuleehan niitä pöpöjä kun ihmsiet eivät osaa pitää huolta hygieniasta,eivätkä osaa säilyttää ruokaansa oikein.

Kylmäketjun välillä kauppa-koti on vastuullani ja keittiöni hygieniataso on tiedossani. Se mitä tapahtuu tehtaan ja kaupan hyllyn välillä on mysteeri. Tiesin raskausaikana, että meillä käsitellään ruokia oikein. Sitä en tiennyt kuinka Kuljetusliike Möttösellä toimitaan, jos kotin jäähdytysjärjestelmä leikkaa kiinni keskellä kesähellettä. :heart:

Se listeria voi tulla tuorejuustoon muualtakin kuin tehtaalta. Minä en ainakaan luota kaikenmailman kuljetusyhtiöiden kylmäketjuihin sataprosenttisesti. Nih!

Kuvitteleksä et se pöpö loikkaa liian lämpimässä siihen suljettuun tuorejuustopurkkiin? Kyllä sen sinne purkkiin tarttee mennä jostain, ei se itestään synny.... :)

Eikö kenenkään muun mielestä tää oo hauska lause vai onko mulla vaan kiero huumorintaju:

"Kaikki maitomme on pastöroitu tai iskukuumennettu eli sopivat hyvin listeriariskin vuoksi raskaana oleville naisillekin. "

:ashamed: :snotty: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Eikö kenenkään muun mielestä tää oo hauska lause vai onko mulla vaan kiero huumorintaju:

"Kaikki maitomme on pastöroitu tai iskukuumennettu eli sopivat hyvin listeriariskin vuoksi raskaana oleville naisillekin. "

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Mökö:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:

:laugh:

helpottavaa huomata, että toi oli ees yhen mielestä hauska :D

Kuvitteleksä et se pöpö loikkaa liian lämpimässä siihen suljettuun tuorejuustopurkkiin? Kyllä sen sinne purkkiin tarttee mennä jostain, ei se itestään synny.... :)

just ajattelin kommentoida samaa

Alkuperäinen kirjoittaja hh:

just ajattelin kommentoida samaa

Se listeria voi mennä sieltä omasta jääkaapista siihen juustoon sen jälkeen, kun se tuote on avattu. Eli jos tuorejuustoa on pakko syödä, niin avaamattomasta paketista syö, mutta ei paljon enää sen jälkeen.

Itsekin luotin Valion nettisivuihin, joilla sanotaan näin: "Valio Viola® tuorejuusto pastöroidaan valmistusprosessin aikana ja pakataan kuumana. Siksi tuote on turvallinen raskaana oleville ja imettäville naisille". Myöhemmin huomasin, että jäljempänä samalla sivulla sanotaan kuitenkin myös näin: "Viranomainen suosittaa, että raskausaikana vältetään pehmeitä juustoja. Kaikki ruoanlaitossa kuplivan kuumaksi kuumennetut juustot ovat turvallisia". Tarkemmin asiaa selvitettyäni huomasin, että Valion tuorejuustoista löydetään jatkuvasti listeriaa ja viralliset tahot suosittavat, ettei pastöroitujakaan pehmeitä juustoja esim. tuorejuustoja käytettäisi raskaana ollessa kuumentamattomana listeriavaaran vuoksi. Listeriatartunta voi tulla myös muualta kuin tuotantolinjalta. Näin sanottiin myös omassa neuvolassani. Itsellä on menossa nyt toinen raskaus ja tässä raskaudessa en ole ollut niin tarkka suositusten suhteen ja olen syönyt esim. Viola tuorejuustosta tehtyjä leivoksia kylässä, kun muuta ei ole ollut tarjolla. Viimeisestä kerrasta seurasi kovia mahakipuja, ripulia ja myöhemmin flunssan kaltaisia oireita, joista otin yhteyttä neuvolaan. Nyt odotellaan akuutin listeriatestin tulosta, jossa menee vielä useita päiviä. Ei mukavaa odottelua, kun joutuu miettimään mitä kaikkea mahdollinen listeriatartunta voikaan vauvalle aiheuttaa. Jos vauvalle tapahtuu jotain, tulen syyttämään itseäni pitkään. Harmittaa, kuinka aina kehotetaan käyttämään tässä asiassa maalaisjärkeä ja perustellaan, ettei ennenkään mitään ole tullut, vaikka suosituksia tämän asian suhteen ei ole ollut. Mutta kannataa muistaa miten yleiset ruokatottumukset ovatkaan muuttuneet. Esim. omassa lapsuudessani tuorejuustot ja monet muut pehmeät juustot olivat harvinaisuuksia. Nykyään ne ovat osa monen päivittäistä ruokavaliota ja kyläpaikoissakin usein tarjottuja. Jos nyt voisin valita, niin jättäisin tuorejuustot ja muut pehmeät juustot vaan suosiolla syömättä. Eipä tarvitsisi ainakaan nyt miettiä ja pelätä. Toki tartunnan voi siis saada muualtakin kuin pehmeistä juustoista, mutta seuraamalla suosituksia myös muiden ruoka-aineiden kohdalla, ei ainakaan tarvitsisi syyttää itseään.

Äsken vasta tulin mukaan, ja repesin kyllä tähän lauseeseen niin ettei viestin muu sanoma meinannut enää mennä jakeluun ollenkaan! :D

"Kauhee listeriariski, hankkiudun heti raskaaksi!"

Onko tämä oikeasti Valiolta tullut vastaus?

Yhteistyössä