Valkoinen valhe vai musta totuus?

  • Viestiketjun aloittaja Liisan kaveri
  • Ensimmäinen viesti
Liisan kaveri
Olin viikonloppuna työpaikan porukan kanssa eräässä rinnekeskuksessa ruska-tyky-seminaarimatkalla. Majoitus oli hotellissa kahden hengen huoneissa. Minulla ja työkaverillani, sanotaan vaikka ”Liisalla” oli yhteinen huone.

Näihin seminaarireissuihin kuuluvat tietenkin yhteiset illanvietot, joissa tanssitaan ja käytetään alkoholia joskus reippaastikin. Toisena iltana, lauantaina en jaksanut bilettää enää kovin myöhään muiden mukana, vaan lähdin nukkumaan huoneeseen.

Heräsin aamuyöllä ja huomasin, että Liisa ei ollut vieläkään tullut. Liisa tuli huoneeseen vasta kuuden jälkeen aamulla. Olin nukkuvinani, mutta aamulla kysyin häneltä, missä hän oli viipynyt niin pitkään. Liisa vastasi vältellen, että juhlinta oli jatkunut aamuun asti.

Nyt alkuviikosta töissä Liisa sanoi, että hänellä oli ollut miehensä kanssa keskustelua reissusta ja mies ilmeisesti epäili jotain. Liisa pyysi, että jos hänen miehensä soittaisi minulle ja kysyisi jotain matkasta, vastaisin Liisan olleen kiltisti huoneessamme kanssani molempina öinä.

Nyt olen kahden vaiheilla. Kerronko totuuden vai annanko Liisalle alibin? Mies ei tosin ole vielä soittanut, enkä tiedä soittaako hän ollenkaan, mutta olisi hyvä tietää, mitä sanon.
 
tuli.
Sano miehelle, jos hän kysyy, että et tiedä Liisan tekemisistä yhtään mitään, koska itse biletit illasta aamuun joka päivä, etkä pahemmin viihtynyt huoneessasi.
 
Kerro kun kysytään
Minä kertoisin totuuden. Miksi salata sitä? Jos mies epäilee, jotain on jo vireillä ja mies ansaitsee totuuden sitä kysyessään. Eri asia olisi, jos ehdoin tahdoin alkaisit soitella miehen perään ja yrittäisit saada Liisaa nalkkiin sekaantuen heidän suhteeseensa.

Petokset vain katkeroittaa ihmistä ja se ei varmasti ole oikein millään inhimillisellä mittapuulla.

Jos ottaa vielä rankemman näkökulman, niin voihan olla että säästät Liisan miehen pahoiltakin tartunnoilta. Siellä pohjoisen suunnassa sitä sp-tautiepidemiaa on pahasti liikkeellä!
 
Raimunda
No, jos kerran miesten tekemisistä ei saa juoruilla vaimoille, niin miksikäs naistenkaan tekemisistä saisi juoruilla miehille?

Toinen juttu on se, että et tiedä varmuudella, mitä tapahtui. Vai tapahtuiko mitään? Noissa saako uskottoman miehen käräyttää-keskusteluissa on sentään ollut varmuus siitä, että petos on tapahtunut.
 
Kerro kun kysytään
Ei voi tietää mitä on tapahtunut ei, mutta jos mies kysyy "oliko vaimoni huoneessa aamuyön tunteina?", niin miksi pitäisi valehdella? Kovasti täällä naiset haluaisivat pitää omat pikkupetokset salaisuutena.
 
huurupuuru
Kerro oma totuutesi. Lähdit nukkumaan silloin ja silloin etkä ole Liisan lapsenvahti. Sano miehelle suoraan, että sä et halua sekaantua toisten parisuhteeseen, joten hoitakoon pariskunta omat kuvionsa itse.

Naiselle toki kertoisin jo etukäteen, että en todellakaan tule valehtelemaan mitään, mutta enhän voi kertoakaan mitään, koska en tiedä eikä minua kiinnosta.

Kettumaista kehdata edes pyytää toista valehtelemaan puolestaan.
 
djembe
kuinka hyvä kaveri Liisa on?

ei kovin hyvä, jos pyytää sinua valehtelemaan puolestaan

minä sanoisin Liisalle, että älä pyydä minulta tällaista, ja miehen minulta jotain kysyessä sanoisin että en tiedä, minä nukuin/biletin/keitin kaurapuuroa
 
nuks
Alkuperäinen kirjoittaja djembe:
kuinka hyvä kaveri Liisa on?

ei kovin hyvä, jos pyytää sinua valehtelemaan puolestaan
Jos on tehnyt yhden mokan, jota jo katuu täysillä, eikä halua sen takia riskeerata parisuhdetta ja päättää vakaasti olla mokaamatta enää koskaan (eli positiivinen seuraus negatiivisesta teosta), ketä siinä tilanteessa voi pyytää valehtelemaan puolestaan? Naapuria? Kaupantätiä? Hotellin henkilökuntaa?

Mutta tuosta selviää paljon valkoisemmallakin valheella kuin sanomalla, että Liisa vietti yön kiltisti huoneessa. Voi ihan hyvin sanoa että ei tiedä, koska nukkui sikeästi koko yön.
 
Kerro totuus!
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä Liisa on saanut vierasta munaa ruskareissulla. Se ei ole oikein!
Tällä palstalla on keskusteltu satojen viestien voimalla, että petturit pitää käräyttää. Kerrot Liisan miehelle asiat juuri niin kuin ne ovat ja myös sen, että Liisa kielsi sinua kertomasta.
 
Näin itse tekisin
Olen samaa mieltä täällä parin vastaajan kanssa eli en itse alkaisi soitella miehelle, etenkin kun pettämisestähän ei ole mitään faktatietoa, mutta jos mies itse soittaisi ja kysyisi, niin en valehtelisi. Tai sitten toinen vaihtoehto olisi se, että kertoisin tosiaan tulleeni nukkumaan aikaan X ja että mies ja Liisa hoitakoot itse oman parisuhteensa kiemurat.

Aika outo ajatus kyllä minusta, että mies alkaisi jollekin vaimonsa työkaverille soitella ja kysellä, että mihin aikaan se vaimo tuli nukkumaan ja yhtä outoa olisi asia mielestäni toisin päin eli että nainen alkaisi soitella miehensä työkaverille, kyllä parisuhteessa taitaa olla jotakin "vialla" jo tuollaisessa tapauksessa, jos luottamus on noin huonolla tolalla.
 
Mie vain
Ihme, mikä tarve ihmisillä on sotkeutua toisten parisuhteisiin. Ei ne muille kuulu.

En missään nimessä juoruilisi tai edes myöntäisi, että Liisa tuli vasta aamulla. Luultavasti sanoisin juoneeni niin paljon, että sammuin enkä tiedä milloin Liisa tuli. Tai sitten valehtelisin sujuvasti. Hoitakoot itse parisuhteensa.

 
huurupuuru
Valehtelemalla juuri sotkeudut toisten parisuhteeseen. Parempi sanoa, ettei halua sekaantua.

Tuo sinällään ei ole ihme, että mies soittaisi vaimonsa työkaverille alibista. Hullumpaakin on kuultu ja nähty. Meillä tuli työkaverin vaimo ihan työpaikalle kuulustelemaan miehensä työpaikkaromanssista toisilta työntekijöiltä. Hänelle vastattiin ihan suoraan, ettemme halua sotkeutua asiaan, joka on teidän kolmen välinen. Vaimo sai vetää ihan vapaasti siitä omat johtopäätöksensä tai olla vetämättä.
 
levillä levitellään
Vastaisin joko niin, että en halua sekaantua teidän parisuhdeongelmiin tai sitten vastaisin niin, että menin nukkumaan yhdeltä yöllä enkä tiedä, mihin aikaan Liisa tuli takaisin.
 
Kirsi S.
Kysyjä ei todellakaan voi tietää, mitä työkaveri siellä teki tai jätti tekemättä. Joten ei voi kertoa muuta totuutta, kuin sen, ettei tiedä. Kannattaa parhaiten vain sanoa, että lähti itse aikaisin nukkumaan, kun toiset vielä jäivät iltaa istumaan. Ja että johonkin aikaan kaveri oli tullut nukkumaan. Ja sillä siisti.

Kysyjä ei voi tietää tämän työkaverinsa perheasioista. Hänellä voi olla vaikkapa väkivaltainen mies, joka epäilee kaikkea ja kaikkia. Siksi on parempi olla ruokkimatta tämän mielikuvitusta yhtään enempää.

Tämä työkaverihan pyysi sanomaan, että oltiin yhdessä "kiltisti" molempina iltoina, ja ainakaan kirjoituksesta ei käynyt ilmi, että jo perjantai-iltana olisi jotain hämärää tapahtunut. Ja on ihan mahdollista, että todellakaan mitään erityistä ei olekaan tapahtunut. Kyllä sitä aivan hyvin voidaan hauskassa seurassa istua vaikka kuinka aamuun asti.

Erittäin todennäköisesti mies ei mitään soita ja kysy. Miehet yleensä ei näin menettele.
 
Petturson
Kerro totuus, että Liisa tuli vastaa aamulla huoneeseen, mutta et tiedä oliko hän juhlimassa vai nussimassa toisen miehen kanssa. Petollinen huora ansaitsee jäädä kiinni!
 
minun mielestä
Kannattaa sanoa jonkinsortin totuus, jotta muistaa sen myöhemminkin ;) .
En tosin usko että mies soittaa...mutta jos soittaa niin sanot vaan monelta menit nukkumaan, etkä ole toisen menemisiä ja tulemisia paperille laittanut ja vahtinut.
Jos joit niin sanot että olit juonut.

tai sitten voit vaan sanoa ettei asia todellakaan kuulu sinulle, niinkuin ei kuulukaan.

Hienoja neuvoja :D . Ei oikein päätä eikä häntää.
Mieti miten haluaisit että omalla kohdallasi toimittaisiin...et tosiaankaan voi tietää mitä on tapahtunut vai onko tapahtunut mitään. Mistä tietää vaikka nainen olis juopotellut salaa ja sammunut jonnekin...eikä halua että mies tietää mimmoiset perskännit on juonut..?! :D
Voi olla mahdollista että on pettänyt. Mutta sulla ei ole siitä näyttöä, joten et voi semmoista sanoakaan. Tiedät vain että tuli sinua myöhemmin huoneeseen, eikä halunnut että miehensä saa siitä tietää.
 
Totuus ilmi
^ Siis totuus OLI, että Liisa ei tullut omaan huoneeseensa yöksi. Selvä juttu ja mies tehkööt päätelmät kun tuntee varmasti vaimonsa paremmin. Ei siihen kenenkään muiden teorioita tarvita. Totuus sen sijaan tarvitaan, jos ihmisellä on yhtään moraalia. Muuten ei ole pettäjää parempi ja tunnustaa itselleen, että sallii pettämisen (ja olisi itse siihen valmis?).
 
djembe
Alkuperäinen kirjoittaja nuks:
Alkuperäinen kirjoittaja djembe:
kuinka hyvä kaveri Liisa on?

ei kovin hyvä, jos pyytää sinua valehtelemaan puolestaan
Jos on tehnyt yhden mokan, jota jo katuu täysillä, eikä halua sen takia riskeerata parisuhdetta ja päättää vakaasti olla mokaamatta enää koskaan (eli positiivinen seuraus negatiivisesta teosta), ketä siinä tilanteessa voi pyytää valehtelemaan puolestaan? Naapuria? Kaupantätiä? Hotellin henkilökuntaa?

Mutta tuosta selviää paljon valkoisemmallakin valheella kuin sanomalla, että Liisa vietti yön kiltisti huoneessa. Voi ihan hyvin sanoa että ei tiedä, koska nukkui sikeästi koko yön.
minun mielestäni moka numero 2 on vetää ystävä mukaan soppaansa

 
tutkiva journalisti
voit kertoa vain sen minkä tiedät : nukuit itse huoneessasi etkä ollut Liisan vartijana.

Aivan pieni valkoinen valhe voisi olla lausahdus :"mä nukuin kuin tukki enkä katsonut kelloa, puhumattakaan että kirjoitin muistiin paperille Liisan kotiintuloajan! Onko teillä perheessä vielä aikuisillakin sovitut kotiintuloajat? ". Mikä ongelma ?

Tämän pidemmälle Liisan ja hänen paluunsa analyyseissä ei kannata tehdä. Ongelmahan ei ole sinun ollenkaan !
 
nainen 30+
Juuri näin!!!! Kysyttäessä vastaat, että kyllä olit samassa huoneessa Liisan kanssa. Jos joku jotain alkaa tivaamaan, sanot että menit suht aikaisin nukkumaan, ja olet nukkunut. Muuta et tiedä.
 

Yhteistyössä