Pottaprobleema

  • Viestiketjun aloittaja en kyllä stressaa
  • Ensimmäinen viesti
en kyllä stressaa
Mitäs tekisin, kun 1v4kk ipana ei suostu istumaan potalla? Hoidossa istuu kyllä silloin kun muutkin, mutta kotona ei. En oikein usko, että pakottaminen/kiinnipitäminen toimii (anoppi ehdotti ihan tosissaan teippaamista, näin kuulemma ennen tehtiin...huah...)

Ei asiassa mun mielestäni mikään kiire ole, mutta näitä juttuja lueskellessa tuntuu että kersat osaa käydä potalla jo laitoksella... Kun tosiaan mitkään lelut, kirjat ym. touhu ei auta, potalta on vaan päästävä pois. Ostetaanko iskälle ja mulle omat ja istutaan seuraksi..? Kun olishan se kiva että pottaan tulisi vahingossa jotain jos vaikka siinä istumisen tarkoitus pikkuhiljaa valkenisi! Vinkkejä pliis!
 
*maca*
No ei todellakaan sovi pakottaa! Anna sen potan pyöriä siellä kylppärissä ja vaikka nalle voi välillä käydä pissalla (;-)), lapsi kiinnostuu kyllä siitä kun hänelle sopii. Tiedän kyllä lähes 3vuotiaita jotka vallan täysin vaipoissa vaikka potta ollut kuvioissa jo kauan.. Yksilöllistä, niin yksilöllistä! Älä tosiaan stressaa! Kyllä se siitä ja anopin teipit voit tunkea..
 
älä pakota
Meillä kans tyttö 1v4kk. Aluksi ei halunnut edes istua pottaan, joten annoin olla. Nyt joskus haluaa itse istumaan, ei ole tullut vielä kertaakaan mitään pottaan. Istuisi kyllä siinä vaikka kuinka kauan, aina joutuu vähän väkisin lopulta ottaan sen pois potalta.
 
aikaa on
Teillä on vielä niin nuori lapsi, että älä stressaa vielä aikoihin. Meillä ei pottailtu kertaakaan ennen kuin opittiin kertarysäyksellä kuivaksi ja kokonaan ilman vaippoja. Ja tyttö silloin pikkusen vajaa kaksi vuotta. Älä pakota. Lahjo, kehu ja yritä keksiä siihen potalle joku tosi kiva leikki. Meillä tykkää läträtä vedellä. Laitoin potan eteen neljä kuppia ja kaikissa vettä. Siinä istui varmaan puoli tuntia potalla kun sai samalla kaadella vesiä kupista toiseen. Mutta tosiaan, teillä on vielä aikaa harjoitella.
Meillä muuten aluksi oli potta olohuoneessa. Ei tarvinnut yksin mennä vessaan. Nykyään käy siis jo yksin jopa ilmoittamatta vessassa potalla pissalla ja kakalla. Lapsi nyt vajaa 2,5v.
 
tiipii..
Meidän poika 1.5v ei myöskään paljoa pottalla viihtynyt. Oikeastaan lainkaan. Kunnes yhtenä päivänä hän vaan päätti, että onkin hubaa istua siinä ja lukea mainoksia. Välillä tulee pisut sinne, kun oikein tsemppaan ja "kuunnellaan" yhdessä josko lirahtais. Välillä ei. En jaksa minäkään tästä stressata...
Tuo olohuoneeseen vieminen on mun mielestä jotenkin ällöä...kavereilla tehtiin myös niin ja oli hieman vaivaantunut olo olla kylässä siellä, kun poika tuli kakalle potalle keskelle olohuonetta...vaikka lapsi olikin.
 
Mun tapa oli tämmönen
Me aloteltiin kotona potalla juokseminen siinä 1,5v iässä. Mä ostin babyidean jämyltä semmosen pottatarran, joka liimataan potan pohjaan. Siis musta tarra, josta tulee kuva esille kun siihen pissaa päälle :D Niitä on erillaisia. Se voisi kannustaa käymään potalla.
Sitten rupesin lahjomaan tyttöä, että saa suklaakarkin (marjanne rae on kiva pieni ja helppo) kun tekee pissan tai kakan pottaan :D Ja kotona ilman housuja oltiin kanssa, siis peppu paljaana.

Lattiapissoja tuli, mutta ei kovin montaa kertaa tarvinnut syöttää suklaata pottapissan jälkeen kun suurin osa pissoista löysi tiensä pottaan :D
Tämä tapahtui talvella.
Kesällä sitten vajaa 2v iässä jätin vaipat lopullisesti pois ja siitä asti neiti on ollut kuiva. Ikinä hän ei suostunut siis menemään "istumaan" potalle vaan potan piti olla semmonen, että siihen pääsee helposti itse istumaan eikä potta kaadu.
Potaksi ostin babyidean jämyltä anatomisen silmäpotan.

Ja potta oli siis aina olkkarissa missä meikin leikittiin.
Aika pitkään mä niitä suklaita syötin ja kesällä tuli useat pissat housuun kun pidätyskyky oli todella huono. Siitä se sitten treenaantuu :)
 
*Aq
Meillä oli vielä yli 2-vuotiaana kamala pottakammo, huusi kun näkikin potan. Se siitä kuivaksi opettelusta kesällä.. olin siis suunnitellut että kesän aikana kuivaksi kun käy helposti vähillä vaatteilla muttei ihan niin helppoa sit ollutkaan =D

Jossain vaiheessa tässä syksyllä tyttö sitten aloitti pottailun ihan omatoimisesti. Vieläkin usein lorahtaa jos housut jalassa.Samaistaa ne kai vaippaan jollain tavalla tai kuvittelee et on vaippa päällä vaikkei olekaan.. Nakuna ollessa käy potalla aina.

Pakottaa ei tosiaan kannata. Teillä on vielä paljon aikaa harjoitella, 1,5-vuotiaana se pidätyskykykin alkaa aikaisintaan toimia. Näin ainakin olen kuullut.
 
liuku.
Mulla on samanikäinen tyttö ja meillä on nyt pottailut tauolla eikä vielä ole mitään kiirettä aloittaa harjottelua. Joka tapauksessa pidättäminen onnistuu vasta joskus parivuotiaana käsittääkseni, joten taidetaan aloittaa pottailu uudestaan joskus lähempänä 2 vuoden ikää. Olen kuullut, että tuon ikäisillä alkaisi pottailu sujua jo lähes itsestään, että monen kuukauden treenaus saattaa olla turhaa.
 
Tiina73
Kuule ap, ajattelin juuri laittaa valituksen tänne samasta asiasta, mutta poika on jo 2v 8kk! Tänään kehuskelin töissä kuinka tokan kanssa ei hermoile niin paljon, mutta taas piti illalla pestä pissat lattialta ja kahdet kakat vaipoista. Meinasi hermot mennä! Kun poika periaatteessa olisi jo päiväkuiva (päiväkodissa ei käy vahinkoja ja on siellä ilman vaippaa) MUTTA kotona ei suostu menemään potalle. Eikä pöntölle. Rimpuilee vastaan ja tuntuu aivan hölmölle raahata lasta väkisin vessaan, se ei voi olla oikea ratkaisu. Mutta sitten pissat tulee hetken päästä housuun, jos ei ole kantanut lasta potalle... Mitä pitäisi tehdä?? Onko tämä uhmaa vai huomionhakua vai miksei hän suostu menemään?? Epäkypsä?
 
Meillä
äiti ja isi käy isolla potalla. Lapsi hämmästellen seurannut vierestä toimitusta (joo..ei kauhean kivaa itselle) ja nyt sitten käy pikku potalla aina yhdessä äidin tai isin kanssa. Vesihana laitettiin aina alussa auki niin aina pari tippaa tuli.
 
Meiramia
äiti ja isi käy isolla potalla. Lapsi hämmästellen seurannut vierestä toimitusta (joo..ei kauhean kivaa itselle) ja nyt sitten käy pikku potalla aina yhdessä äidin tai isin kanssa. Vesihana laitettiin aina alussa auki niin aina pari tippaa tuli.
 
Esimerkistä
Tuli mieleen myös semmoinen, jos potta pelottaa, niin kokeilkaa pöntön pienennintä. Saisi käydä pöntöllä samalla tavalla kun äiti ja isi :)

Ihan halvinta ei ehkä kannata ostaa, meillä oli halvin ja se ei pysynyt pöntöllä ollenkaan. Seuraavassa mallissa on kumi pohjassa, joten ei heilu pöntöllä. Meillä se OK-babyn ankka -pienentäjä on ollut paras ja kovassa käytössä.
 
Jeps vanhempi..
Menee asian vierestä mutta tavallaan vinkkinä ehkä jollekkin. Itse huomasin selvästi kun tytölle tuli "kakkahätä". Äitini kehoitti viemään silloin pytylle. Tytöllä oli 6kk. Toimi tosi hyvin, eli pidin kiinni ja tyttö kakki pyttyyn. Jossain kohtaa tyttö alkoi ilmaisemaan myös pissahädän mutta sitä en jaksanut viemään pytylle vielä tuolloin, tuossa iässä "pissasi" niin usein. Kerroin tuosta myös ystävälle ja hänkin kokeili tuota, toimi myös heillä.

Sitä ollaan sitten jatkettu siitä lähtien. Meillä kummallakaan ei siis tarvittu mitään pottatreenejä tai leikkejä. Luulen, että lapsista tuntuu, että ovat "aina" käyneet potalla/pytyllä.

Oli paljon helpompaa viedä tyttö pytylle ja pitää siinä hetkisen, kuin odottaa että kakkii vaippaan ja sitten vaipanvaihtoon ja työläästi koko kakkapyllyä.

Mutta ei välttämättä toimi kaikilla lapsilla. Meillä ja ystävälläni toimi, potta ostettiin vasta isompana, kun osasi jo riisua ja voi mennä "itse" tarpeilleen. Toki valvonnan alla ja pyyhkimään mennään.
 

Yhteistyössä