Hae Anna.fi-sivustolta

VALKOJÄKÄLÄ

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä huolestunut, 20.10.2006.

1. huolestunut Vierailija

7-vuotiaalla tyttärelläni todettiin valkojäkälä. Onko kellään kokemusta kyseisestä? Lääkäripalstoilta löysin vain sairauden kuvauksen mutta en paljon muuta...

2. * Vierailija

Hei! Tuolla aiemmin (sivulla 2) oli keskustelua valkojäkälästä.

3. h2opower Vierailija

Moikka! valkojäkälä lähtee otsonoidulla oliiviöljyllä tehostettuna otsonivedellä. Tietty Teuvo Rantalan Energialääketieteen tipoilla. terv. Parantunut [email moderoitu]

4. Y-a Vierailija

5. huolestunut Vierailija

Kiitos vaan Y-a, vitsistäsi. Just sellaisia haluankin kuulla kun omalla lapsella todetaan parantumaton ihosairaus, joka voi johtaa syöpään.

6. loinen Vierailija

Meidän tytöllämme myös todettiin valkojäkälä kolmisen vuotta sitten. Ja ihan
    sattumalta(ko) löysimme viime kesänä aivan ihanan bioresonanssihoitajan, joka löysi tytöltä erään pienen loisen elimistöstä. Kun tämä "Ötökkä" saatiin hoidettua pois on tauti pysynyt poissa nyt jo puolisen vuotta. Suosittelen, sillä eihän kortisonivoiteet pitkään käytettynä kovin hyvältä kuulosta. Toivon sydämestäni, että saat tyttösi kuntoon, sillä se kutina ja rasvaaminen ei äidistäkään tunnu mukavalta.

7. Siis mikä loinen? Ja mikä on bioresonanssihoitaja? Mihin hoito perustuu?

8. jäkälätyttö Vierailija

Minulla todettiin valkojäkälä ihon koepalasta 2003. Sen jälkeen olen käyttänyt takrolimuusivoidetta. Samaan paikkaan valkojäkälää ei ole enää tullut, mutta ei se tarkoita sitä etteikö sitä voisi tulla. Ei se parane, mutta hyvällä tuurilla se pysyy pitkäänkin poissa.

Takrolimuusi on kiistelty voide eikä Kela korvaa sitä valkojäkälän hoitoon, atooppiseen ihottomuuan kylläkin. Monet lääkärit eivät osaa käyttää lääkettä oikein valkojäkälän hoitoon, jos edes tietävät siitä.

Takrolimuusi on pitänyt ihoni kimmoisana ja parantanut ihon ja limakalvojen luonnollista kosteutta. Kun ihoni ja limakalvoni ovat kimmoisat eikä halkeile ja haavaudu ei valkojäkälälääkään ole tullut. Näin oireita ei ole ja syövän vaara vähenee merkittävistä. Tosin auringossa sen kanssa ei voi olla, koska se kuumottaa kovasti. Kesällä käytänkin lääkettä vain limakalvoille.

Lääkkeestä on ristiriitaisia tutkimuksia siitä lisääkö se syövän riskiä tms. Itse olen todennut että sairaus itsessään jo lisää syövän riskiä, joten olen päättänyt nauttia parhaani mukaan näistä terveistä vuosista käyttämällä lääkettä, mikä selvästi parantaa elämisen tasoa. Mutta jokaisen on tehtävä päätös. Ei käy kateeksi että sinun vanhempana tulee tehdä päätös tyttösi puolesta.

Mutta jos päädytte kokeilemaan lääkettä, olkaa sisukkaita ja käyttäkään ainakin aluksi vain pienellä alueelle. Ihan vaan siinä missä valkojäkälää on. Se kuumottaa jonkin verran parin ensimmäisen käyttöviikon aikana. Varmaankin siksi että iho on sairas? En tiedä, kun en ole lääkäri. Mutta sen yli kun pääsee ei lääke tunnu miltään, paitsi hyvältä. Tiedän monia etenkin atooppisessa ihottumassa, jotka eivät ole kestäneet lääkkeen kuumotusta ja nyt sitten kärsivät kutinasta ja kuumotuksesta koko ajan. Minusta on parempi parin viikon tuska kuin jatkuva tuska.

Miten tyttäresi valkojäkä todetiin? Otettiinko ihosta tai limakalvosta koepala ja valkojäkälä on siis patologinen löydös? Meinaan vaan että mm. kutina ei sinällään liity valkojäkälään vaikka tälläkin palstalla niin väitetään. Peräaukossa tai haavautuneena se kutisee ja kirvelee, mutta kutina voi johtua ihan siitä että haavaan kasvaa sienikasvustoa, mikä aiheuttaa kutinaa.

Jos kaipaatte lääkäriä jotka tietävät valkojäkälästä ja takrolimusihoidosta, voitte kysellä Suomen terveystalosta Lahdesta ottaako Maija Hyvärinen vastaan. Hän on vastannut minun hoidosta ihotautilääkärinä. Lisäksi Professori Jorma Paavosella on tietoa sairauden hoidosta takrolimuusilla, hän on naistentautian lääkäri ja ottaa vastaan mm. Helsingissä Mehiläisessä.

Toivon todella pienelle tytöllesi terveitä vuosia ja kykyä oppia elämään sairauden kanssa. Koska sen kanssa on opittava elämään, sairaus on krooninen eikä parane. Voimia myös teille vanhemmille. Olen seurannut oman äitini surua sairauteni kanssa, vaikka olenkin aikuinen. Sellaista en toivoisi kenellekään.

9. vierailija2 Vierailija

Onko olemassa mitään kirjallisuutta joka koskisi valkojäkälää?

10. Olen 38 vuotias mies ja minulla todettiin valkojäkälä n 3 vuotta sitten. Hoidoksi sain vahvaa kortisonivoidetta, mutta se ei sovellu todellakaan pitkäaikaiseen käyttöön. Iho oheni niin kovasti että sen käytöstä alkoi tulla jo tosenlaisia oireita.
    Valkojäkälä on todella ärsyttävä juttu. Jatkuvaa kihelmöintiä, pakotusta...ja ennenkaikkea ruman näköistän tuo tauti on.
    Olen huomannut että oireiluun vaikuttaa aivan selkeästi väsymystilat, ja jotkut ruoka-aineetkin varmasti ärsyttävät entisestään. Kylmyys, lämmin, hikoilu vaikuttavat oireiluun.
    Olen kokeillut kaikki mahdolliset voiteet, mutta varsinaista apua olen löytänyt oliiviöljystä.
    Ensinnäkin oliiviöljy-kylvyt...lämpimään veteen liraus oliiviöljyä ja siellä lilliminen auttaa jollain tapaa..
    Kaikista mullistavin keino oli tämä otsonoitu oliiviöljy. Käytin aluksi voidetta 4 kertaa päivässä 2 kuukauden ajan. Nyttemin kun oireilu pahenee käytän sitä silloin tällöin. Mutta jomotus on häipynyt...kummallista? Ja äärimmäisen mukavaa..
    Tuota matokuuritusta en ole kokeillut...mutta aivan varmasti kokeilen myös sitä. Tässä taudissa mitään ei jätetä käyttämättä.
    Kaikkein tärkeintä on huolellinen pesu ja kuivaus, vaikka hiustenkuivaajalla.
    Myös hajusteellisia pesuaineita kannattaa välttää...minulle ei jotkut sovi laisinkaan..

11. Nainen 42v. Vierailija

Hei,
    Minulla todettiin valkojäkälä noin 4. vuotta sitten, aluksi lievempänä ja vahvojen kortisonivoiteiden kera hoidin itseäni. Ja se ilmaantuikin alussa satunnaisesti. Viimeisen vuoden aikana ei ollut montaakaan hyvää päivää, niin etten olisi oirehtinut, elikkä käytännössä yritin pitää rasvauksessa taukoja, mutta lopulta oli pakko käyttää lähestulkoon jatkuvasti.

Menin gynekologille huhtikuussa ja kerroin vaivastani jo huolestuneena. Limakalvot ovat jäkälän takia kuivat, joten hän suositteli käyttämään vain perusvoidetta (itse käytän humektania) ja unohtamaan kortisonit, jotka valitettavasti pitkässä juoksussa lisäävät oireita. Myös mitkään hiivasienilääkkeet ei tähän tehoa.(fluconatsolit yms..) Näillä ohjeilla siis mentiin ja nyt näyttää todella hyvälle.

Ja nyt siis eletään kesäkuun loppua, eikä minulla ole kahteen kuukauteen ollut mitään oireita. Ja rumannäköinen valkoinen läikkä on pienentynyt huomattavan paljon ja todennäköisesti ajankuluessa häviää kokonaan. Rasvaan siis aina yöksi ja myös aamulla, mutta päiväsaikaan en rasvaa käytä.
    Toivon tästä apua teille, jotka painitte saman ongelman kanssa. Muutaman viikon kokeilusta ei ole mitään haittaa, päinvastoin elämänlaatu kohenee :)
    Mukavaa kesää,

12. HärkäTär Vierailija

Minun gyneni löyti minulta valko jäkälää muutama vuosi sitten.Hän kertoi sen olevan kiusallinnen ja krooninnen sairaus jota ei tiedetä mistä se on syntynyt, eikä se tartu. Sen kanssa täytyy vain tulla toimeen.Päivittäinnen pesu pelkällä vedellä on suositeltavaa, ei millään pesu aineilla. Hoidoksi hän määräsi alkuun Emovat 0,05% voidetta joka sisältää hiukan kortisonia. Kun kutina ja kuumotus on hävinnyt rasvaan joka ilta pesun jälkeen Ceridal intime öljyllä. Näin olen voinut olla kuukausia oireettomana ja kun alkaa taas oireilemaan niin laitan sitä voidetta. Hallinnassa on.

13. Pyöräilijä Vierailija

Olen 51-vuotias nainen ja minulla todettiin juuri valkojäkälää. Olen vuosikausia pyöräillyt todella paljon, mutta nyt ongelmaksi on tullut valkojäkälä. Nyt mietin, että onko minun syytä rajoittaa pyöräilymatkat lyhyeen silloinkin, kun vaiva ei ole iso. Lisääkö se syöpäriskiä?

14. m25v Vierailija

Ei ole todistettu, että valkojäkälän _hoito_ aiheuttaisi syöpää. Toisaalta, ei ole myöskään todistettu etteikö se aiheuttaisi.

Syöpää kuitenkin aiheuttaa ihon- ja limakalvon muutokset jo itsessään. Verratkaa esimerkiksi toistuva palaminen auringossa.

Itselläni on siis diagnosoitu valkojäkälä n. 1,5 kk sitten, eikä ole pienintäkään epäilystä ettenkö käyttäisi Protopicia hoitamiseen. Tosin minulla se ei tehoa, joten lääkkeen vaihto ja/tai ympärileikkaus on edessä. Ensi viikolla lääkäriin kyselemään lisää...

15. m25v Vierailija

Sain sitten Celestodermiä tilalle, joka toimi EHKÄ vähän paremmin kuin Protopic. Ihan varmaksi en osaa sanoa.

Sain myös lähetteen kirurgille/urologille, ja viikko sitten penikseni ympärileikattiin. Aavistuksen hellinä on nyt paikat. Ei tainnut tikkien laittaminen onnistua täysin, joten alkuviikosta pitänee soittaa sairaalaan ja kysellä jatkotoimenpiteitä.

Eiköhän tämä tästä, vaikka jännittää ja pelottaa ihan törkeästi... Kiva kun ei saa ede ajatella mitään tuhmia, ettei tikit repeile! Julmaa :)

16. m25v Vierailija

Nyt on vajaa kuukausi kulunut leikkauksesta, ja paikat on lähestulkoon parantuneet. Hieman hellä on vielä, mutta yhdyntä onnistuu hyvin. Voin muuten sanoa, että seksielämä on parantunut ympärileikauksen ansiosta! Enää ei purista tai satu, ja kumin kanssa säätäminen on poistunut. Ei tarvinnut edes käydä korjauttamassa leikkausta - olin vain liian hätäinen asian suhteen. Farkuissa liikkuminen onnistuu hyvin, vaikka vaatikin hieman totuttelemista. Silloin tällöin alkaa tosin seisomaan ilman mitään syytä. Hyvä niin, ettei ole tunto mennyt... :)

Pikkuhiljaa pitäisi kait jatkaa Celestodermin käyttöä.

17. tytteli Vierailija

Minulla se todettiin lähes vuosi sitten kätilöopistolla ja kävin kuukausi sitten jälkitarkastuksessa, ensimmäisessä (kuulemma). Valkojäkälä oli tosi paha ja sitä oli jo muuallakin ihossa. Nyt se oli halpottanut huomattavasti ja kun kysyin proffalta että miten jatkossa, kuinka pahaksi tilanne voi riistäytyä, hän sanoi että 1-3 sadasta valkojäkälätapauksesta johtaa gynegologiseen syöpään.

Kannattaa siis aika ajoin seurailla tilannetta vaikka tuntuisikin että kaikki on kunnossa, siitä ei koskaan pääse eroon.

Uskon kylläkin perinnöllisyyteen tai sen altistukseen koska lähisuvussani on tätä riesaa ollut useammalla, äidillänikin.

18. lähes oireeton Vierailija

Olen 37-vuotias nainen, ja mulla valkojäkälä todettiin noin 3 vuotta sitten. Sairaus on toistaiseksi ollut aika kiltti (vain pieni läntti virtsa-aukon suulla, joka katosi välillä). Kuuriluonteisesti olen käyttänyt dermovatia, jos on ollut enemmän kutinaa. Näiden viestien perusteella taidan siirtyä enempi kosteusvoiteen käyttöön ja/tai sen otsonoidon oliiviöljyn (mistä semmoista saa?)

Hiivatulehdusepäilyt kuulostivat tutuilta. Voisikohan hiivataipumus altistaa sairaudelle?

Voisiko valkojäkälällä olla yhteys hormonaalisiin muutoksiin? Mulla on vaikea munasarjojen vajaatoiminta, joka on jo sinänsä ohentanut limakalvoja. Voisko olla osasyy valkojäkälän puhkeamiselle? Mitä mieltä olette?

19. Tytteli Vierailija

Aiemmin vuosia sitten minullakin hoidettiin "muka" hiivatulehduksia jotka ei koskaan helpottaneet kuin joskus ajan kanssa. Voi olla että niillä olisikin tekemistä toistensa kanssa - ainakin lääkärin tunnistaessa voi luulla toista toiseksi. Minulla on vaihdellut niin että välillä on helpompaa ja välillä hankalampaa ja käytän lääkevoidetta vain pahimpiin aikoihin kun siinä on kuitenkin lääkettä mukana, valkojäkälä ei ole pelkkä ihon kuivuusomgelma vaan gynegologinen muutos. Mullakin on otettu koepala alussa ja vuoden päästä ja se voi olla vähemmän oireetomassa vaiheessa välillä. Papa-kokeessa pitää käydä nyt säännöllisemmin ja vähän tiheämmin. Johtuneeko siitä että paikat oli aika haavaiset. Kaukana takana on ajat jolloin piti kävellä jalat harallaan ja verta tursusi haavoista pikkareihinkin. Ja mitä se aiheutti parisuhteelle jolloin mikään rasva tai voide ei auttanut ja sitä oli miehen tooosi vaikea ymmärtää.

Hormoonimuutokset voi olla ihan totta koska sain tosi tukevan hormoonilääkityksen jota en välttämättä olisi halunnut, mutta se näyttää vaikuttavan positiivisesti muuhunkin elämänlaatuun.

Hymyä huuleen, meitä voidaan auttaa!

20. pizza Vierailija

olen 16 vuotias tyttö, enkä olu ollut vielä yhdynnässä. Olen harrastanut suusekiä poikkikseni kanssa, mutta meillä ei voi olla mitään sukupuolitautia. Minulla todettiin joskus pienenä tyttönä valkojäkälä alapäässä, ja käytin siihen erilaisia hyviä voiteita (en muista enää nimiä) ja ne auttoivat. Valkojäkälä oli vuosia melko oireeton. Nyt pari kolme päivää sitten on alapääni alkanut kutista, ensimmäisinä päivinä se oli siedettävää ja mietoa, nyt neljäntenä päivänä (eli tänään), kutina paheni ihan kauheaksi ja emättimeeni sattuu, kun edes kävelen. Menkkani ovat myös myöhässä, on kulunut 30 päivää edellisistä. Menkkakipuja on vähän ollut.

Mitä tapahtuu? Olen käynyt ostamassa Canesten 200mg emätinpuikkoja, koska epäilen hiivatulehdusta? Mutta johtuuko tämä valkojäkälästä vai hiivasta? En ole aijemmin sairastanut hiivaa. Tämä on aivan uutta minulle, varsinkin, kun haluaisin hoitaa tämän yksin ilman äidin apua. Onko jollai toisella ollut tämmöisiä vaivoja?

Olen kokeillut alapäähän:

- ilmavia alushousuja
    - pesemistä 2 kertaa päivässä
    - alushousujen useaa vaihtoa päivässä
    - välttänyt minkäänlaista seksiä

21. lehti Vierailija

Olen sairastanut valkojäkälää kolmisen vuotta. Hoitona Dermovat 0,05%. Nyt sain Protopic 0,1% (takrolimusiinihydraattivoide) voidetta ihotautilääkäriltäni. Valkojäkäläni on ollut vaihteleva.
    Minulta löytyi endometrioosi ja endometrioomakysta, olin siitä leikkauksessa jonka yhteydessä laitettiin hormonikierukka. Olen joskus ajatellut/miettinyt onko valkojäkälällä yhteyttä hormonalisiin juttuihin. Välähti toive, jos hormonikierukka auttaisi valkojäkälään, mutta en tiedä.
    Tuota Protopiciä olen laittanut vasta kahtena päivänä.

22. mimmi Vierailija

Olen kärsinyt alapään kutinasta noin 1vuoden. On hoidettu hiivalääkkeillä ja prevyl voiteella, nyt pääsin tutkimuksiin eilen otettiin koepala ei mitenkään miellyttävä toimenpide mutta ainakin selviää vaivan syy lääkäri epäili valkojäkälää, nyt odottelen kuukauden tuloksia sillä aikaa käytä n pausanolia ja ceridalia.

23. mimmi Vierailija

tutkimus tulokset saapuivat tänään, on kuin onkin valkojäkälää. Kysyisin onko kellään tietoa voiko käydä uimahallissa vai paheneeko oireet?

24. kannattaa mennä Vierailija

Iholiitolla on ilmainen kurssi (majoitus, ruoka, osa matkoista)

Jäkälöitymisihottumakurssi, pe 11.- la 12.5.2012, Oulu (RAY)

25. nuori-nainen_23 Vierailija

Heippa.. Löysin tässä taannoin itseltänikin valkojäkälää enkä juurikaan käytä hiostavia vaatteita... osaako kukaan sanoa tarttuuko tauti mm. yhdynnässä ? tämä kuitenkin on sen verran nolo asia etten ole vielä raaskinut kertoa poikaystävälleni asiasta, joten toivon että täältä löytyisi jotain lisäneuvoja.. onko tuota otsoniöljyä ihan ruokakaupoissa? entä otsoni vettä ? ja millaisia voiteita voisin käyttää? tarvitsenko mm. lääkäriltäni reseptin?? pikaisia neuvoja kaipailisin.. ?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri