Valmiit lihapullat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

10kk

Vieras
Uskaltaako 10kk ikäiselle antaa jo teollisista lihapullista (esim.saarioisten pussissa olevia) tehtyä kastiketta?
Mitä mausteita uskaltaa jo käyttää?

Olen välillä tehnyt meidän tytölle itse jotain ruokia,mutta hän ei niitä huoli.Pelkkä purkkiruoka vain käy ja tämä tulee aika kalliiksi,kun tyttö syö niitä jo kaksi purkkia päivässä.
Kuinka paljon teidän 10kk ikäiset syövät?Meidän tyttö syö seuraavasti:
-aamulla puuro+marjasosetta
-luonaaksi purkillinen lihasosetta tms. + jälkkäriksi jogurtia
-välipalaksi jogurttia tms.
-päivälliseksi lihasosetta tms. ja jälkkäriksi jogurttia tms. (hedelmiä)
-iltapalaksi iso satsi puuroa+marjasosetta

Pelkkä jauhepuuro kelpaa,ei tavalliset kaurapuurot yms. vaikka hiutaleet hienontaisinkin...

Oisko jollain hyviä resptejä tämän ikäiselle? Ja muutenkin vinkkejä tohon syömiseen!!

Jos kysyt neuvolasta,ni eivät suosittele noita lihapullia ja mausteita.
Mä oon kyllä antanu meiän 10 kk ikäselle pojalle kotiruokaa jo jonkin aikaa.
Se syö aamulla ja illalla puuron,sit päivällä kotiruokaa tai joskus 1v.pilttiruokaa...Meiän poika ei syö yleensä ku kerran päivässä tota kunnon ruokaa.Sit leipää,vihanneksia,hedelmiä,joskus jogurttia välipaloina...

Oon huomannu, et kaikki sellanen menee, mitä lapsi saa ite napostella sormin suuhun.
Eli pieninä paloina napsii perunaa, herneitä, porkkanoita, lanttua, nakkeja, lihapullia, broileria, makaronia, marjoja jne.

Meillä lapsi on jo 1v 3kk enkä ole antanut mitään valmiita eineksiä vielä. Ovat mielestäni turhan suolaisia sekä lisäaineisia.
Luulen, että lapsesi ei syö siksi omaa tekemääsi ruokaa, koska ei ole siihen tottunut. Sekoita kaupan ruokaan pikkuhiljaa aina hieman enemmän ja enemmän omaa ruokaa sekaan. Kunnes lopulta ruoka on pelkästään omatekemääsi. Samoin toi valmispuuro juttu. Kaupan puuroissa on se oma makunsa ja ovat tosi sileitä. Pikkuhiljaa opetat lapsen eroon jauhepuurosta.
Ruokailu teillä menee ihan samanlailla kun meilläkin ja määrätkin on ihan samat, jos tarkoitat isoa pilttiprk.
Mausteita kyllä voi käyttää ihan mitä vaan, kunhan eivät ole sekoituksia, joissa on suolaa. Yrttejä ja varovasti pippureita.

Piti vielä kysästä,että voiko tytölle jo antaa vaikka makaronilaatikkoa,kinkkukiusausta yms. laatikoita jotka on tehty tavalliseen maitoon? Oon ymmärtänyt,että voi jo tässä vaiheessa käyttää tavallista maitoa ruuan valmistuksessa!

Voi,että kun kuullostan tyhmältä,mutta ihan varmistukseksi näitä kyselen... =0)

Kokeile ihmeessä. Mutta muista taas sama juttu, että pieni määrä kerrallaan, että näkee tulee vatsavaivoja. Itse tein esim. puuron ensin niin, että puoli dl maitoa ja loput korviketta ja siitä sitten pikkuhiljaa lisäsin maidon määrää. Meillä lapsi oli jo 1v, kun tein vasta kokonaan maitoon puurot yms. Aikaisemmin tuntui, että tuli vatsavaivoja.

Olen antanut 10 kk ikäiselle jo pieniä annoksia ihan tavalliseen maitoon tehtyjä ruokia. Itseasiassa oma neuvolan tätimme sanoi, että siinä iässä saa antaa oikeaa maitoa jo juotavaksikin totutella. No tuosta maidon juomisesta on muitakin mielipiteitä, joten toivottavasti asiasta ei aleta tässä keskustelussa kinata :).

Niistä lihapullista, jospas tekisit ihan itse lihapullia ja kastiketta?! Ei olisi lisäaineita, eikä liikaa suolaa ja ihan varmasti lapsi tykkää, kun maustat hyvin! Meillä ainakin maistuu.

En itse antaisi. Meillä ei 1v:lle ole vielä juuri suolaa annettu muuta kuin leivässä ja 1v vuotiaiden purkkiruoissa.

Nakkeja, kinkkua ym. ei noin pienille vielä suositella.

Paljon teillä kyllä syödään. Meillä menee nykyisin aamuin illoin iso puuroannnos, normaalihiutaleista. Ruokaa menee noin yhden ison purkin verran päivässä+leivänpalat, välipala jogurtti/sose+maitoa ja joskus velliä. Joskus harvoin jälkkäriä.

Oletko koskaan lukenut lihapullapussin kyljestä mitä ne sisältävät?!? Tee se, ja mieti uudestaan syöttäisitkö niitä edes koirallesi saatikka lapselle...

Tee mielummin lihapullia itse vaikka kerralla isompi satsi pakastimeen: laadukasta jauhelihaa, muna, korppujauhoa, kermaviili ja mausteita (pippuri, paprika, sipulijauhe tms.) maun mukaan. Pyöritä pikku pulliksi ja paista uunissa pellillä.