Valmisruokien pakastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiittuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiittuska

Vieras
Tyhmä kysymys: voiko kaupan vauvanruokia pakastaa? Meillä on makuannosten harjoittelu aloitusvaiheessa, ja joitakin kaupan soseita (siis esim. porkkanaa, maissia) olen ostanut kaupasta. Suurimman osan ajattelin kyllä tehdä itse, mutta silloin tällöin kaupastakin ostaa. Vauvahan syö vain ehkä teelusikallisen päivässä nyt aluksi, ja ruoka säilyy avattuna jääkaapissa vain 2 päivää, eli loput voisin laittaa pakkaseen pieninä annoksina ja ottaa sieltä tarvittaessa. Oletteko muut tehneet niin?

Meillä on syöty käytännössä vain omia ruokia enkä tiedä voiko kaupan ruokia pakastaa. Kun makuannokset on vielä noin pieniä, niin tee ihmeessä itse ruokia jääpalarasioihin, niistä on tosi helppo sulattaa ja lämmittää nopeasti minkä kokoisia annoksia tahansa. Meillä vauva jo 1-v., mutta syö vain joskus samaa ruokaa kuin mitä itse syömme. Edelleen keitän lihat, kalat ja broilerit ja laitan jääpalarasioihin... Sieltä vain sulatan kastikkeen joukkoon... Muut soseet/palaiset ruoat pakastan pilttipurkeissa (syö kaupan hedelmä- ja marjasoseita joten niitä piisaa, ei hajoa pakkasessa) ja normaaleissa pakasturasioissa. Myös ruokakönttejä voi pakastaa kun laittaa köntit voipaperin päälle leikkuulaudalla pakkaseen ja heti kun ovat jäässä, niin pussiin vaan...

Piltin sivuilta poimittua:

4. Voiko lastenruokia pakastaa? Olemme makuannosvaiheessa ja tölkillinen ei kulu suositellussa ajassa?

Lastenruokia voi pakastaa, mutta niiden rakenne muuttuu jonkin verran. Esimerkiksi paljon tärkkelystä sisältävät peruna ja maissi kovettuvat ja kokkaroituvat pakastettaessa. Porkkana sopii hyvin pakastettavaksi. Myös hedelmä- ja marjasoseet sopivat pakastettaviksi mutta ne säilyvät muutenkin avattuna jääkaapissa viikon, kun kerta-annoksen ottaa aina erilleen puhtaalla lusikalla.

Jos kokeilet pakastamista, esimerkiksi jääkuutiorasiat ovat sopivan kokoisia makuannosten pakastamiseen. Ota pakastettava erä erikseen heti, kun avaat tölkin. Älä pakasta lämmitettyä ruokaa.

Yhteistyössä