Valmisruuat

  • Viestiketjun aloittaja mikroruuat
  • Ensimmäinen viesti
mikroruuat
Oletteko syöneet raskausaikana valmisruokia, vai teettekö kaikki ruuat itse? Itse pyrin syömään itsevalmistettua, mutta joskus on niin kiire, että on pakko ostaa töihin evääksi esim. mikroaterioita. Nyt kun on niin kauheasti varoiteltu tuosta listeria-bakteerista, niin iski paniikki, että mitäs jos olen huonolla tuurilla saanut tartunnan?? Tänään söin mikroruokaa ja kuumensin sitä kyllä täydellä teholla kolmisen minuuttia. Onko kellään tietoa, että mihin asteeseen ruuan lämpötila tässä ajassa nousee? Tein ruuan kuumentamisen jälkeen vielä leipäpalaset ja sun muuta, joten kun aloin syömään, niin keitto ei enää ollut tulikuumaa. Entäs jos se ei ollutkaan lämmennyt tarpeeksi? Onko tartunnaan oireena aina kuume (flunssaisten oireiden lisäksi)? Vai myös oksentelu / ripulointi? Tällä hetkellä vain kauheasti kaasua vatsassa ja lievää pahaa oloa.
 
HUUU!
:) heko heko ja hih hih :)... yhdyn edelliseen...ja pyydän anteeksi, jos alkuperäinen kirjoitti tosissaan... :), mutta kyllä pistää välillä ihan oikeasti naurattamaan nämä kysymykset, olivatpa provoja tai ei :)...
 
¨¨
Tyhjiöpakatuista valmisruuista on kyllä mahdollista saada listeria, mikäli niitä ei kuumenna tarpeeksi, olikohan vähintään +72 asteeseen. Elikkä joitain pinaattilettuja ei kyllä kannata suoraan rasiasta vedellä.
 
joopajoojoopa
Alkuperäinen kirjoittaja ¨¨:
Tyhjiöpakatuista valmisruuista on kyllä mahdollista saada listeria, mikäli niitä ei kuumenna tarpeeksi, olikohan vähintään +72 asteeseen. Elikkä joitain pinaattilettuja ei kyllä kannata suoraan rasiasta vedellä.
Ja on se mahdollista saada monesta muustakin, jotka eivät ole mainittuina neuvolan vältettävien ruoka-aineiden listassa. Ylipäätään ruokamyrkytys on helppo saada ihan mistä vaan, kotikeittiöstä, ravintolasta ja on monessa tapauksessa paljon kohtalokkaampi kuin listeriabakteeri, joten kannattaa lopettaa syöminen kokonaan, niin vältää kaiken mahdollisen..
 
+++
No jo on... Ole rauhassa ja lopeta höyryyminen. Riittää kuumennus täydellä teholla n. 2 minuuttia. Sama ohje käy vaikka pakastevihanneksille. Ja ei sitä ruokaa tarvii tulikuumana syödä, ellet rakkoja haluu kitalakees! Kerran olet evääs kuumentanu, niin kyllä siitä on bakteerit kuollu mikäli siinä sellasia ois. Ja siis listeria on varmaan yhtä helppo saada, ku joku lepra... Samalla tavalla sinulla on ollu mahikset saada ko. bakteeri ennen raskauttasi ja oot saattanu sillon syödä vaikka mitkä nyt ns. kielletyt ruuat ja vieläpä kuumentamattomana. (Oletan siis, että et ole koskaan saanut listerioosia...Ei kyllä pitäs oletella, mut anyway!) Normaali järjenkäyttö on siis sallittua, ei tarvi mennä älyttömyyksiin :D Tsemppiä jatkoon ja ota vähän rennommin ainakin noiden ruokien suhteen!
 
Onni76
Heippa,

Itse en söisi mitään mikroaallotettua ruokaa etenkään raskausaikana. Tarvitset paljon vitamiineja ja ravintoaineita ruoasta ja mikroaaltouuni tuhoaa niitä. Tämä pätee kaikkeen mikrotukseen. Sitten lisäksi ne valmisruoat on niin täys säilöntäaineita että ei nekään kyllä sinulle ja vauvalle hyvää tee. Et toki kuole jos joskus syöt mikroruokaa mutta itseasiassa ruoan lämmitys pannulla ei ole iso vaiva, vain tottumiskysymys, ja ruoassa säilyy siten myös maku mikä katoaa mikrossa. Toki joskus mahdollisuutta tähän ei ole esim työpaikalla.
 
porkkanaa
Mikä siinä on, että mitään tartuntoja on tosi vaikeeta saada mistään kun ei ole raskaana, mutta kun on raskaana, niin riski tuntuu kasvavan äärettömäksi - mitään ei uskalla suuhunsa laittaa!
 
**********
Mikä siinä on, että mitään tartuntoja on tosi vaikeeta saada mistään kun ei ole raskaana, mutta kun on raskaana, niin riski tuntuu kasvavan äärettömäksi - mitään ei uskalla suuhunsa laittaa!
Vastaus: Koska raskaana ollessa ihmisen vastustuskyky muuttuu siten, että raskaana olevan on helpompi saada tartuntoja, listeriaa, ym. kuin ihmisen, joka ei ole raskaana. Niin yksinkertaista. Vaikka listeria on harvinainen, raskaanaolevat kuuluvat tiettyyn riskiryhmään. On se kumma kun jotkut ärtyy siitä että toiset haluaa olla varovaisia ja suojella omaa ja vauvansa terveyttä ja hyvinvointia. Äärimmäisyyksiin ei pidä mennä, mutta on hyvä noudattaa neuvolan ohjeita ja olla järki päässä.
 
Viimeksi muokattu:
miikku79
Itse olen käsittänyt, että kypsentämättömissä tyhjiöpakatuissa tuotteissa voi piillä listeria. Eikös pinaattiletut ole kuitenkin jo kertaalleen paistettu ennen pakkaamista, kuten monet muutkin valmisruuat??!! Ohjeessa käsketään lämmittämään, ei kypsentämään. Mistä siihen kypsään tuotteeseen olisi se listeria tullut? Raakapakasteet ja vihannes ja marjapakasteet ovat sitten asia erikseen..
 
Pirkka
Tässä olisi hyvä niksi hermoheikoillle listeriaa pelkääville. Kun olet kuumentanut ruokasi (einekset ja muut) mikrossa ja pohdit lämpenikö ruoka tarpeeksi eli yli 72 asteen ja joka kohdasta, mikro kun lämmittää ruoan epätasaisesti...

Tökkää mikrosta ottamaasi ruokaan elektroninen paistilämpömittari! Parissa sekunnissa saat lukeman ja varmuuden että tarpeeksi kuumaa on. Ota lämpö muutamasta eri kohdasta ruoan keskeltä. Pienellä vaivalla sain itselleni mielenrauhan tällä systeemille ja mittarikin sai muuta käyttöä kuin sen pelkän joulukinkun paiston.
 
luota itseesi :)
Oletteko syöneet raskausaikana valmisruokia, vai teettekö kaikki ruuat itse? Itse pyrin syömään itsevalmistettua, mutta joskus on niin kiire, että on pakko ostaa töihin evääksi esim. mikroaterioita. Nyt kun on niin kauheasti varoiteltu tuosta listeria-bakteerista, niin iski paniikki, että mitäs jos olen huonolla tuurilla saanut tartunnan?? Tänään söin mikroruokaa ja kuumensin sitä kyllä täydellä teholla kolmisen minuuttia. Onko kellään tietoa, että mihin asteeseen ruuan lämpötila tässä ajassa nousee? Tein ruuan kuumentamisen jälkeen vielä leipäpalaset ja sun muuta, joten kun aloin syömään, niin keitto ei enää ollut tulikuumaa. Entäs jos se ei ollutkaan lämmennyt tarpeeksi? Onko tartunnaan oireena aina kuume (flunssaisten oireiden lisäksi)? Vai myös oksentelu / ripulointi? Tällä hetkellä vain kauheasti kaasua vatsassa ja lievää pahaa oloa.

Oon miettiny samaa, että mitenkäs noi valmisruuat. Lisäaineitahan niissä ei juuri oo (saarioinen), mutta esim. vakuumipakattuja? Älä välitä naurajista, niitä on keskustelupalstat aiheesta riippumatta aina pullollaan, ole oma itsesi juuri tuollaisena rohkeana persoonana kuin olet <3
 
Viimeksi muokattu:
Elllu
aika pihalla. Pannulla kuumunnusko olisi terveellisempää kuin mikrossa. No huh huh.
Pannulla paistettu ruoka on ilman muuta terveellisempää kuin mikrossa lämmitetty. Taidat olla itse aika pihalla, otappa selvää asioista. Mikroaallot ovat säteilyä, jotka vaikuttavat lämmittämisen ohella myös ruoan ravintoaineisiin. Eli kyllä, pannulla paistetusta ruoasta saat enemmän vitamiineja, hivenaineita yms. kuin mikrossa lämmitetystä. Myös valkuaisaineet muuttuvat mikrossa olomuotoon, jota keho ei pysty hyödyntämään yhtä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Kissaemo12
Vastaus: Koska raskaana ollessa ihmisen vastustuskyky muuttuu siten, että raskaana olevan on helpompi saada tartuntoja, listeriaa, ym. kuin ihmisen, joka ei ole raskaana. Niin yksinkertaista. Vaikka listeria on harvinainen, raskaanaolevat kuuluvat tiettyyn riskiryhmään. On se kumma kun jotkut ärtyy siitä että toiset haluaa olla varovaisia ja suojella omaa ja vauvansa terveyttä ja hyvinvointia. Äärimmäisyyksiin ei pidä mennä, mutta on hyvä noudattaa neuvolan ohjeita ja olla järki päässä.
Ja toinen asia on tietenkin se, että raskausaikana tauti, joka muuten aiheuttaisi vain ikäviä vatsavaivoja, kuumetta ja muuta kurjuutta, eikä ole hengenvaarallinen, voi aiheuttaakin vammautumisen tai kuoleman sille pienelle, kehittymässä olevalle ihmiselle. Ei sitä viitsi kauheasti vaivaa nähdä, jos olisi vaikkapa joku 1:1000 (keksitty luku) riski saada mahatauti, mutta jos olisi sama riski saattaa toinen hengenvaaraan, niin kyllä enemmän on valmis tekemään tai jättämään tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä