Hae Anna.fi-sivustolta

valmistujaiset

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä FM, 15.05.2006.

1. thethe Vierailija

Meidän perhe on akateeminen, joten meidän sisarusten korkeakoulututkintoa ei ole mitenkään kummasti juhlittu. Meitä on kolme maisteria ja yksi DI. Itse pidin kavereille ihan kunnon valmistujaisjuhlat (rantasaunabileet), sukulaisille en. Sisarukseni eivät pitäneet mitään juhlia- Mitään valmistujaislahjojakaan ei jaettu.

2. tuplat Vierailija

Kaksi kertaa olen valmistunut, ensimmäisellä kerralla lisensiaatiksi, tuolloin osallistuin pienimuotoiseen publiikkiin jonka jälkeen kävimme vanhempieni ja kummieni kanssa syömässä. Toisella kerralla toiselta alalta maisteriksi. Tilasin todistuksen postitse kotiin, mieheni tarjosi illallisen itse toivomassani ravintolassa. Lahjoja ei kummallakaan kertaa jaettu. Siinäpä ne. Juhlista tykkään kyllä mutta olen itse tosi huono olemaan se juhlakalu!

3. juhlaan aihetta Vierailija

Tarkoitatko, etteivät akateemiset suvut pidä juhlia? Mekin olemme mieheni kanssa maistereita, mutta pidämme juhlat myös lapsillemme heidän valmistuessaan. Pitäisin juhlat, vaikka lapset valmistuisivat amiksesta. Minusta aina urakan päätteeksi on syytä kohottaa maljat ja antaa tunnustusta nuorelle.

4. Thethe Vierailija

Tarkoitan, ettei maisteriksi valmistumista pidetty meillä niin kummallisena saavutuksena, että sitä olisi koko suvun voimin tultu ihmettelemään. Asumme etäällä toisistamme ja yleensä valmistunut itsekin on ollut töissä sinä päivänä kun todistukset koululla on jaettu. Ylioppilasjuhlat vietettiin kun silloin me jälkeläiset asuimme kaikki vielä vanhempien luona, jotka juhlat järjestivät. Enpä itse olisi juuri viitsinyt kutsua sukulaisia opiskelijasoluuni juhlimaan. :)

5. amsi kunniaan Vierailija

Minusta oli tosi epäreilua, että minulle järjestettiin (vastustuksesta huolimatta) isot yo-juhlat, johon tuli koko suku. Sain rahaa ja lahjoja ihan kilokaupalla. Kumpikaan veljistäni ei käynyt lukiota vaan valmistuivat amiksesta kolmessa vuodessa. Eli samassa ajassa jonka minä vietin lukiossa. Heille keitetiin kahvit ja ehkä kummit antoi jonkin lahjan. Aika epäreilua, kun ottaa huomioon, että ei se lukio todellakaan niin ihmeellinen paikka nykyään ole. Aikoinaan ylioppilas oli jotain erikoista, kun ei jokaisella ollt amhdollisuutta mennä lukioon, mutta kyllä se nykyään on aika yliampuvaa juhlintaa aika monessa tapauksessa. Joku mainitsikin, että taitaa olla tärkeämmät juhlat äitille kuin juhlakalulle, ja niin se ainakin meillä olikin. Maisterin papereita äiti pakotti myös juhlimaan, mutta onneksi pienimuotoisemmin (en pidä juhlista). Mielestäni on saavutus valmistua ammatiin joko amiksesta tai korkeakoulusta. Toki se lukion päättäminen on nuorelle iso asia, mutta on se amiksen loppuminenkin iso asia. Miksi sitä ei juhlita yhtä pontevasti? Usein amiksesta valmistutaan samana viikonloppuna ja joudutaan vielä menemään sukulaistytön tai -poja yo-juhlille, eikä omia juhlia voi järjestää. Surkeaa!

6. Minusta... Vierailija

Kaikkia valmistuneita pitäisi juhlia. Minä olen muistanut sukulaisten, ystävien ja naapureiden lapsia riippumatta mistä ovat valmistuneet. Ihan samalla lailla on parturi-kampaajaksi valmistunut saanut ruusunsa ja lahjasekkinsä kuin ylioppilaskin. Samoin olen muistanut jatkotutkintoja.

7. Shamaanos Vierailija

Noniin.
    Sillä miten suvussa on ollut tapana juhlia valmistumisia ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Yo-juhlat järjestää vanhemmat velvollisuudesta ja perinteitä kunnioittaen. Yo-todistus ei ole kummallinen varmastikaan kenenkään mielestä, mutta juhliminen on mukavaa useimpien. Amk:sta tai maisteriksi valmistuva joutuisi todennäköisesti itse järjestämään juhlansa ja ne jää pitämättä usein siksi, että niitä ei viitsitä järjestää. Juhlia/illanistujaisia yms.tulee aina olemaan ja ne järjestää myös aina samat ihmiset. Toiset eivät halua kuluttaa penniäkään, yhtään aikaa tai nähdä vaivaa siihen, että tarjoisivat muille juhlat. Ystäväpiirissä on usein noin viisi henkilöä, jotka isoja juhlia järjestävät usein ja muutamia, jotka niitä pitävät silloin tällöin. Sitten on ihmisiä jotka eivät ikinä järjestä yhtään mitään, mutta ovat itse aina nauttimassa muiden järjestämistä juhlista. Paljon juhlia järjestävät ihmiset saavat myös paljon kutsuja muiden juhliin, joten loppupeleissä kaikki menee tasan. Mitä vanhemmaksi tullaan sitä harvemmin vapaamatkustajia kutsutaan enään mukaan, koska juhliin kutsu on hyvän jakamista. Ihmiset jotka eivät itse halua osallistua hyvän jakamiseen tippuvat aikanaan kutsulistoilta pois.

Mielestäni järjestä mahdollisimman suuret juhlat. Kutsu kaikki sukulaiset, ystävät ja kaverit ketä paikalle haluat. Hyvät kemut muistetaan aina!! Se mitä juhlitaan tulee vasta sen jälkeen.

Onnea.

8. Vieras Vierailija

Kun pääsin riparilta, ei ollu kunnon juhlia kuten muilla sukulaisilla, ja kun lukiosta valmistuin, ei mitään suuria juhlia järkätty silloinkaan. Vanhemmat ei halunnu mitään suurta. Itselle ois kunnon juhlat kerrankin kelvannu, mutta ei on ei. Ehkä, jos joskus maisterisksi, lisensiaatiksi tai jopa tohtoriksi pääsen, niin olisi juhlat?

9. No kuule, Vierailija

...siinä vaiheessa järjestät sitten jo ihan itse niin isot juhlat kuin ikinä haluat!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri