Hae Anna.fi-sivustolta

Valo, voima, on Jumala

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä amanda, 18.06.2017.

1. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Valo, voima, on Jumala. Vanhoillisuskovaiset, kuten kristityt, muslimit, juutalaiset, kutsuu valoa Jumalaksi. Jumala antaa heille valoaan ja voimaansa ja johdattaa heitä hyvyyteen, jos he kykenevät hyväksymään valon, Jumalan olemassa olon.

Uususkovaiset, new agelaiset ja muut nykyuskovaiset, harvoin puhuu Jumalasta. He hehkuttaa useimmiten vain valoa ja valon voimaa. Eräät menee niin pitkälle, että he kuvittelee saavansa valon, siis Jumalan voiman itseensä, eivät ehkä ymmärrä, että eivät koskaan tule saamaan valon, Jumalan voimia. Voivat vain valon johdattamana parantaa itseään paremmaksi ihmiseksi. Kenestäkään ei tule valoa, Jumalaa.
    Jotkut ei hyväksy tunteita. Silti he itse hehkuu muille valtavaa tunnekuohua koko ajan, ymmärtämättä, että se on juuri tunteet joka tekee meistä ajattelevia ja tuntevia ihmisiä.
    Sekä negatiiviset ja positiiviset ja neutraalit tunteet on kaikilla ihmisillä. On hyväksyttävä negatiiviset tunteet, tutkittava ne, hyväksyttävä ne ja mentävä eteenpäin positiivisesti, kunnes seuraava negatiivinen yllättää ja taas on se negatiivisyys tutkittava ja hyväksyttävä ja jatkaa matkaansa positiivisesti. Negatiivisyys on, sitä ei voi pestä kokonaan pois, on vain opittava elämään niin, että negatiivisyys ei kasva, paisu suureksi ja jokapäiväiseksi riesaksi ihmiselle.
    Uskovainen rukoilee apua ja lohtua valolta, Jumalalta, se antaa hänelle voimaa jatkaa eteenpäin hyvin mielin.

Entäs miten sitten ateistit ajattelee? Heillä ei ole valoa, Jumalaa. Kukaan ei ohjaa heitä. Heidän on vain luotettava omaan itseensä ja yritettävä parantaa itseään paremmaksi, jos siis haluavat tulla hyvemmiksi ihmisiksi.

(sunnuntai aamun ajatuksia meistä ihmisistä) :)

Last edited: 18.06.2017
  2. last read Vierailija

Kuten itse kirjoitat, jokaisen ihmisen on itse omalla tahdonvoimallaan työstettävä omaa persoonallisuuttaan, sekä uskovaisen että ateistin.

Jokaisella ihmisellä on sekä negatiivisia että positiivisia tuntemuksia. Sekä uskovaisilla että ateisteilla.

Eli mitä eroa on elämänasenteessa uskovaisilla ja ateisteilla? Ei mitään. Yhtä vähän kuin muillakin ihmisillä, joilla on eri harrastukset. Yhtä kiinnostaa urheilu, toista käsityöt ja kolmatta uskonto. Ihmisinä he ovat samanarvoisia.

3. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Ateistilla ei ole valoa, Jumalaa jonka puoleen kääntyä. Rukous antaa voimaa ja lohtua uskovaisille. Ateistin elämä loppuu kuolemaan. Uskovaisella on aina toivo, että elämä jatkuu jossain muualla jollakin toisella tavalla. Ihmisillä on paljon toiveita, toiveet pitää ihmisen mielen hyvinä, toiveessa on aina hyvä elää. Uskovaisilla on siis muutama toive lisää mitä ateisteilla ei ole :)

4. hiukan faktaa Vierailija

Meillä jumaliin uskomattomilla ei ole "valoa," mutta meillä on sisäinen luottamus omien korvien välissä siihen, että tapahtuipa mitä tahansa niin kyllä siitä tavalla tai toisella selvitään. Ei jumalien, vaan itsen ja joskus toisten avulla. Voimaa saa siitä kun voi luottaa omiin voimiin, kun uskoo että elämä kantaa. Se on aitoa itseluottamista kun apua ei kuvitella saatavan jonkun mielikuvitusolennon avulla. Todellisuudessa molemmat ratkaisee ongelmansa itse, uskovainen vain kuvittelee että sen tekee jumala. Uskovainen ehkä päättää jättää asian jumalan huomaan, eikä siis käytännössä tee mitään ongelman ratkaisemiseksi. Uskomaton tietää ettei mitään tapahdu jos ei tee asian eteen mitään, jolloin hän ehkä aktiivisemmin hakee oikeat ratkaisut.

Kun hyväksyy sen että elämä on rajallinen, niin on helpompaa käyttää aikansa järkevämmin kun tietää ettei mitään ikuista jatkoaikaa ole. Meillä on muita toiveita kuin ikuinen elämä, joka ei edes houkuttele. Jos elämä olisi ikuinen, niin se olisi helvetti.

5. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Uskosvaiset saa lohtua uskonnostaa ja toiveita, se rauhoittaa mieltä ja he voivat hyvin. Ei tietenkään kaikki, sehän johtuu paljon persoonallisuudesta ja millaista elämää elää. Minusta se on hyvä, että uskovaiset saa lohtua ja helpotusta elämäänsä.
    Rukouksessa pitäisi etupäässä kiittää sitä mitä on, miten on, kyllä normaali uskovainen tietää, että ei Jumala auta häntä vaikka hän kuinka rukoilisi, hänen on itse autettava itseään jollakin tavalla.

Laitoin oikein tarkoituksella mukaan avaukseeni sanan, valo, sillä eräät kuvittelee omaavansa valon voiman, siis Jumalan voiman :) en mainitse kuka tai ketkä, jos lukevat tämän niin tietävvät itse, että heitä tarkoitan.

6. radio-ohjelma Vierailija

Radio Dei lähettää ohjelman
    Raamattu kannesta kanteen.

7. radio-ohjelma Vierailija

8. last read Vierailija

Mistä sinä luulet tietäväsi, mitä ateisti tuntee ja mitä hän kaipaa vai kaipaako jotakin? Ethän itse ole elänyt uskonnottoman elämää.

Kuolema tulee kaikille, niin uskovaisille kuin uskonnottomille. Saahan sitä uskoa vaikka että joulupukki tulee ja vie tontuksi Korvatunturille. Se on yhtä perusteltua kuin että kaikki maailman ihmiset istuvat pilven päällä siivet selässä harppua soittamassa.

Tuntuvat vain tällaiset perusteettomat uskomukset vanhuudenhöperyydeltä varsinkin kun uskonnon varjolla ihmisiltä rahastetaan suunnattomia summia. Ajatellaan vaikka Vatikaanin keskuspankin varoja. Kolehtihaaveista sekä mm. "pyhää vettä" lähteistä ostaneilta uskovaisilta ne ovat peräisin.
    Entä Suomen luterilaisen kirkon verotusoikeus?

Olen sinuun, amanda, pettynyt. Vaadit muita rakastamaan kaikkia muukalaisia, varsinkin islamilaisia, mutta kun puhe kääntyy tavallisiin uskonnottomiin kanssakulkijoihin, alat negatiivisesti mustamaalata heitä. Puheesi ja tekosi ovat räikeästi ristiriidassa.

9. kehomyönteisyys Vierailija

http://nakoislehti.hs.fi/b42c113f-1cca-44d9-847c-10079c0eab5b/8

Rakastaminen lähtee itsensä hyväksymisestä. Nettisivut jatkuvasti uudistuvat ja oli hankala löytää eilen paperilehdestä lukemani artikkeli.
    Selailin uutisia. Tarja Halonen on ryhtynyt Pelastusarmeijan malliksi.
    Some ja muu media saavat mielenrauhani välistä epätasapainoon.
    Kävelin muutama viikko sitten Lasipalatsin edessä ja jalkakäytävällä seisoi edessäni valkoinen pakettiauto. Säpsähdin ja katsoin ratin takana olevaa nuorta miestä. Sekunnin murtoosassa kelasin elämääni. Sitten jatkoin matkaa hymyssä suin. Noin siinä käy kun roikkuu liikaa netissä ja seuraa uutisia.
    Kuultuani Temppeliaukion kirkon betoniporsaista ajattelin, että ehkä
    taas aavistin jotain.
    Ajattelen, että meillä kaikilla on yhteinen tajunnantila. Jos ajattelee asioista positiivisesti ja pitää yllä hyvää moodia ei kaistapäitäkään ole liikkellä.
    Hyvä tuuli tarttuu ja ajatukset ovat oikeilla raiteilla. Ei siihen tarvita mitään erityistä elämänkatsomusta. Terve järki ja hyvä tahto riittävät.
    Kipuilin aikoinaan "kolmanteen ja neljänteen polveen" raamatuinkohdan kanssa. Nyt käsitän asian järkevällä tavalla. Ei Jumala kosta eikä laita vahinkoa kiertämään. Ei kenenkään tarvitse kärsiä minkään asian takia.
    Asioille pitää vain tehdä jotain. Jokaisella on oikeus hyvään elämään.
    Olen aikoinaan mennyt naimisiin Temppelinaukion kirkossa. Ei uskoni ole muuttunut miksikään niistä ajoista. Jotain hienosäätöä on kuitenkin tapahtunut. Kirkossa minua on viehättänyt lujat kiviseinät. Niiden sisällä on turvallinen ja rauhallinen olo.

10. murto-osa Vierailija

11. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    701
    Minä uskon, että on yksi alkulähde, jonka energia ja elinvoima virtaa kaikissa meissä. Joku voisi sanoa tuota Jumalan voimaksi, jumalkipinäksi, Jumalan hengeksi tms. Siksi emme ole koskaan joutuneet eroon Jumalasta. Se käsitys on kristillinen (ja joihinkin muihin uskontoihin liittyvä) harha. Me myös muokkaamme ja luomme tätä maailmaa koko ajan, koska tuo alkulähteen Jumalallinen voima virtaa meissä, eikä koskaan katoa.

12. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Precis niin. On lähdettävä omasta itsestään, opeteltava hyväksymään itsensä, rakastamaa itseänsä, vasta sitten on mahdollisuus rakastaa myös muita.

13. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Kiitos rohkeasta vastauksestasi :)
    Kun sanot, että ihmisessä virtaa Jumalan voima, tarkoitatko Jumalan voiman olevan ihmisellä sama kuin Jumalalla on voima, siis tarkoitatko, että ihminen on Jumala, sama voima ihmisellä kuin Jumalalla???

Last edited: 22.06.2017
  14. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Ainoa mitä ateisteista tiedän, on se, että ateisteilla ei ole valoa, Jumalaa ja, että ateisti kuolee lopullisesti kuollessaaan, ilman mitään toivoa uusista elämisistä :)
    Ateisteista myös monet tykkää pilkata uskovaisia ihmisiä.

Minä en vaadi ketään tekemään yhtään mitään, en missään ole kirjoittanut, että teidän täytyy, teidän on pakko, vaadin ja niin edelleen. Kaikki tuollainen on omaa kuvitteluanne.
    En myöskään ole missään vaatinut , että erikoisesti islamilaisia teidän tulisi rakastaa.
    En vaadi yhtään mitään.
    Valaisen vain lukijoita, että kaikkia voi opetella rakastamaan, jollakin tavalla, mutta ensin on rakastettava itseään ennen kuin kykenee rakastamaan muita.
    Uskonnottomista tämä on ensimmäinen kerta tällä foorumilla kun minä mainitsen sen, että ateisteilla ei ole valoa, Jumalaa ja että ateistien elämä loppuu lopullisesti kuolemaan. Tämä on totta, sillä itse sanovat näin. Joten onko se ateistien mustamaalaamista jos toistan sen mitä ateisti itse usein sanoo itsestään? :)

Last edited: 22.06.2017
  15. hiukan faktaa Vierailija

Sulla on hirveen negatiivinen kuva meistä, jotka ei usko jumaliin. En tunne kulkevani pimeässä ilman lohtua ja toivoa, tuo on vain uskovaisten kuvittelua että me noin tehtäisiin. En tunne tarvista rakastaa kaikkia, eikä kaikkien tarvitse rakastaa minua. Kyllä tavallinen välittäminen riittää, en kaipaa äärimmäisyyksiä, koska en ole musta-Valkoinen.

16. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Tunnen negatiivisiä tunteita sellaisille ihmisille jotka tekevät pahaa jollekkin muulle ihmiselle tai sanovat jotain pahaa. Ne negatiiviset tunteet häipyy pois aika nopeaan, sillä en jää miettimään sen enempää niitä. Menen eteenpäin valoisin mielin :)
    Mainitsin vain, että uskovaiset saa lohtunsa Jumalalta ja sitä lohtua ei ole ateisteilla, joten ei tuo ilmaisuni ole mielestäni negatiivinen ilmaisu ateisteista koska sehän on totta tuo, että ateisti ei saa lohtua Jumalalta.
    Se miten sinä tunnet rakkauden, on sinun oma persoonallinen tunteesi. Hyväksyn sen.
    Välittäminenkin riittää, jos siis välittää tarpeeksi paljon ja voi tai uskaltaa myöntää, että välittää kaikkien ihmisten hyvinvoinnista :)
    Rakastaa ja tai välittää, on toki hieman eri asia, mutta se on vain sanahelinää. Rakkauden mieto, laimea ilamus voi sanoa olevan sana, välittää. Mutta kumpikin sana ilmaisee, että tuntee jotain positiivista ihmisiä kohtaan ja jos tunee sen kaikkia ihmisiä kohtaan niin sitäkin parempi.
    Rakkautta ja myös välittämistä voi osoittaa monella eri tavalla. Pelkkä sanominen ei oikeastaan riitä. Teot näyttää, sanat on vain sanojen helinää.

17. last read Vierailija

amanda hyvä, odotan tässä vain, milloin sinä sanot välittäväsi myös kaikista uskonnottomista ihmisistä ja kerrot mitä hyvää olet tehnyt edes yhdelle uskonnottomalle kanssakulkijallesi.

Valinnanvaraa riittää, sillä Suomessa kuuluu vain 70% ihmisistä johonkin kirkkoon, Ruotsissa vielä vähemmän.
    Olemme tavallisia ihmisiä, emme sen parempia tai huonompia kuin itseään usein hyveellisinä pitävät uskovaiset. Kyllä meistä voi pitää ja toimia niinkuin hyvien naapureiden kanssa toimitaan.
    Kokeile. amanda, ennen kuin seuraavan kerran alat luonnehtia uskonnottomia ihmisiä tuntematta tippaakaan heidän ajatusmaailmaansa.

18. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    262
    Minulle on useasti ateistit yrittäneet saada minua keskustelemaan ateismista. En ole koskaan lähtenyt mukaan, sillä ne ehdotukset on tehty avauksissa jotka ei millään tavalla käsittele ateismiä.
    Tässä avauksessani tein sen mahdolliseksi myös ateisteille alkaa keskustella ateismistaan.
    Itse en montaakaan sanaa ole ateismista kirjoittanut. Odotan, että ateistit itse alkaa kertoa ateismistaan, elämästään ja niin edelleen.
    Jos joku tekisi avauksen joka ainoastaan vain käsittelisi aateismia, niin jos ottaisin osaa sihhen keskusteluun, en oletettavasti toisi mukaan siihen keskusteluun Jumala, tai valo, käsitettä mikä on uskovaisilla ja new agelaisilla.
    Tämä avaukseni siis käsittelee sekaisena kaikkien elämänkatsomuksia, ei siis vain uskovaisten.
    Sana on vapaa, kertokaa ateistit uskostanne, filosofiastanne ja uskovaiset voisi kertoa omasta uskostaan ja näkemyksestään Jumalaan, valoon.

PS. last read, miksi luulet, että pidän uskottomia huonompina ihmisnä kuin uskovaisia?
    Kun en tunne täällä ketään henkilökohtaisesti, niin ainoa mihin voi reagoida, on ihmisten kirjoitukset, mitä kertoo kirjoitukset. Se on ainoa lähtökohta minulle täällä muista kirjoittajista.
    Olen huomannut, että monet täällä on tuntevinaan minut, milloin sanovat minua uskovaiseksi, joskus sanovat minun olevan muslimi ja mitä milloinkin. Monet on tietävinään mitä ajattelen ja miksi sanon niin tai näin. Kuten sinäkin ajattelet minun olevan negatiivinen ateisteille. Niin sanottu negatiivisen tunteen saan usein kirjoituksista joissa moititaan muita ja kehutaan omaansa, moititaan uskovaisia ja kehutaan ateismia. Ja varmasti saisin negatiivisen tunteen jos joku uskovainen täällä kirjoittaisi tavattoman negatiivisesti ja pilkaten ateisteista tai ateismista.
    Minä pidän kaikista ihmisistä, uskonnoista välittämättä, mutta katson silti oikeudeksini sanoa mielipiteeni asioista ja tuoda ilmi faktaa jollakin tavalla, niinhän ne muutkin kirjoittelevat mielipiteitään ja jopa vuolaasti kritiseeraavat minua koko ajan. Kuten olen aikaisemmin sanonut, en ole kovinkaan kiinnostunut ateismista, mutta ateismista voisin keskustella jos se käsittelisi vain ateismia ilman uskovaisten kritisointia.
    Kysymys sinulle:
    Kuuluuko se ateismiin ateismista puheenollen ottaa aina esille uskovaiset? Onko se ateismin teesi kritisoida uskontoja ja uskovaisia koko ajan? Jos noin on, niin siinä tapauksessa en halua ottaa osaa ateismista keskusteluun.
    Kysyn kun en tiedä.

19. hiukan faktaa Vierailija

En livenä keskustele ateismista, tänne saatan joskus kommentoida jotain aiheesta jos se on tapetilla. Jos on töissä tylsää eikä muissakaan ketjuissa ole elämää, niin saatan jopa keskustella uskovaisista ja ateisteista paremman aiheen puutteessa. En yleensä määrittele itseäni ateistiksi, ei ole tarvista käyttää määritelmiä, jotka viittaavat uskontoihin. Mulle uskonnot tai niiden puute on niin mitätön asia, etten juuri asiasta puhu. En yleensä erottele ihmisiä uskovaisiin tai ateisteihin, samoin kun en jaa ihmisä eri ryhmiin esim. sen perustella millaisesta kirjallisuudesta he pitävät. En ole tarpeeksi kiinnostunut ateismista, jotta viitsisn tehdä aloitteen aiheesta ja osallistua siihen.

En ole kiinnostunut uskonnoista tai henkilöistä heidän uskovaisuutensa tai uskon puutteen vuoksi, katson enemmän sitä millainen henkilö on kokonaisuutena. Suhtaudun uskontoihin kriittisesti ja se värjää tietenkin näkemystäni uskovaisiin ja uskontoihin, joten kommentit kuvaavat asennettani.

20. hiukan faktaa Vierailija

"Uskovaiset saa lohtunsa jumalalta" ja ei uskovainen osaa itse lohduttaa itseään, koska hän on "sisäistänyt empaattisen äidin." Kun empatia itseä kohtaan on sisäistetty, niin voi ymmärtää että se riittää että osaa lohduttaa itseään. Silloin tietää ettei mitään niin pahaa voi tapahtua etteikö siitä jollain tavalla selviä, perusluottamus on omien korvien välissä. Perusluottamus on tunne siitä että elämä kantaa, sitä voisi kai kutsua ei uskovaisen valoksi. Ja kun osaa lohduttaa itseään, niin silloin ei kulje pimeessä ilman minkäänlaista toivoa tai lohtua.

Uskovainenkin tosiasiassa lohduttaa itseään valitsemillaan ajatuksilla, mutta hän kokee sen siten että se lohtu tulee itsen ulkopuolelta, kuvitellulta jumalalta.

21. hiukan faktaa Vierailija

Selvennän: Jos uskoo jonkun kulkevan pimeessä ilman lohtua, niin kyllä se mielestäni on aika negatiivinen kuva tästä henkilöstä tai tämän henkilön elämästä ja mielentilasta.

22. hiukan faktaa Vierailija

Meidän valo voisi olla sisäistetty perusluottamus, tieto siitä ettei mitään sellaista voi tapahtua mistä ei voisi tavalla tai toisella selviytyä; varmuus siitä elämä kantaa.

Meitä ohjaa oma sisin ja myös ympärillämme olevat ihmiset. Itseluottamus tulee itsestään kun emotionaalinen kehitys ei pysähdy esim. fantasiavaiheeseen. Paremmaksikin tulee samasta syystä; kun kehitys ei pysähdy niin pystytään saavuttamaan oma, sisäistetty moraali. Sisäistetty moraali on ainut moraali, joka on ja pysyy, joka oikeesti estää tekemästä "pahoja" tekoja. Tuollainen moraali ei perustu mm. palkkiontoivoon (taivaspaikka) tai rangaistuksen pelkoon (helvetti) tai toisten miellyttämiseen.

Moraalin kehityksen taso määrää paljolti sen miten "hyviä" ihmisiä olemme. Kohlbergin mukaan moraalin kehityksessä on monta vaihetta: Hyvä ja paha vaiheessa moraali perustuu rangaistuksen pelkoon ja palkkion toivoon. Sitten tulee oman edun tavoittelun ja reilun vaihdon vaihe. Myöhemmin moraali perustuu sovinnaisuuteen ja sääntöjen noudattamiseen, henkilön moraalia ohjaa halu tulla hyväksytyksi. Sitten tulee vaihe jolloin lait/moraali koetaan yhteisiksi sopimuksiksi, joita kaikkien on noudatettava. Ylimmässä vaiheessa moraalin perustana on yhteiskuntasopimukset ja yksilön oikeudet.

23. last read Vierailija

Nimimerkki hieman faktaa on vastannut amandalle niin oikein ja tyhjentävästi ettei siihen ole mitään lisäämistä. Kiitos.

Toivottavasti amanda lukee vastaukset niin moneen kertaan, että sisältö avautuu hänelle.

24. Engel Vierailija

Uskoon höyrähtäneelle on turha puhua järkeä, se puhe valuu kuin vesi hanhen selästä, amanda on siitä malli esimerkki.

25. Engel Vierailija

Uskontovirus, siihen ei tahdo pätevää rokotetta löytyä, koska potilas ei tahdo parantua sairaudestaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri