Hae Anna.fi-sivustolta

Valo, voima, on Jumala

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä amanda, 18.06.2017.

1. last read Vierailija

Etkö osaa lukea selkokielistä tekstiä?
    Kirjoitin meistä lukuisista ihmisistä joita ei tippaakaan kiinnosta uskonnot vaan muut maailman asiat. Ja sinä jankutat, että uskonnottomat ihmiset ovat kiinnostuneita uskonnoista ja uskovaisista.

NO, EI KIINNOSTA. Maailmassa on paljon muuta mielekiintoisempaa tietoa. Et voi muuttaa muita ihmisiä oman tahtosi mukaan.

2. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Kirjoitin monien uskomattomien uskonnontutkimuksista, en siis uskovaisista. Moni uskomaton vaikka ei uskovainen olekkaan, haluaa tietoa myös sellaisesta mitä ei ole itse. Se on tiedon etsintää, tutkiskelua monesta monesta asiasta, mielenkiintoa ja uteliaisuutta ja oppimalla paljon uuttaa, se kasvattaa ja oppii ehkä ymmärtämään myös muutakin kuin vain omaa itseään ja tai uskonnottomuuttaan.
    Se miten kristitty kokee uskonsa, se on kristityn oma asia, uskomaton ei voi kokea asiaa samalla tavalla, mutta monella uskomattomalla on jano oppia lisää maailman asioista, siksi monet on kiinnostuneita myös uskonnoista. Onhan se hyvä, että etsii tietoa :)
    Mitä tulee kristityn kokemaan pyhään henkeen ja muuhun samantapaiseen, se on kristityn asia mitä puhuu uskostaan muille.
    Tuolla toisaalla oli joku tehnyt avauksen ja ihmetteli, että uskovaisten ja uskomattomien jotka kokee yliluonnollista, tai sanovat uskovansa Jeesukseen, eroa siinä miten heitä kohdellaan yhteiskunnassa. Vastasin eräälle, mutta vaikutti siltä, että se ehkä otettiin of topic. En aio kommentoida siellä sitä sen enempää enää..
    Kerroit kokenesi pyhän hengen.
    Millä tavalla koit pyhän hengen? Kerroitko siitä muille? Oletko kertonut siitä työkavereillesi, uskottomille tuttavillesi ja niin edelleen? Millaisen vastaanoton sait jos siis kerroit?

3. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Kyllä sinulla näyttää kiinnostusta olevan vaikka jakaa muille :)

4. last read Vierailija

Tietenkin minulla on kiinnostuksen kohteita vaikka sinulle jakaa, mutta uskonnot ja muut huuhaat eivät kuulu niihin.

Toivon todellakin, että jatkossa keskityt itse niihin uskontoihisi ja jätät luulottelematta mistä uskonnottomat pitävät tai mitä vailla he sinun mielestäsi ovat. Kompetenssisi ei riitä siihen, koska et itse ole oikeasti elänyt uskonnottoman elämää.

5. Totuuden etsijä Vierailija

Koin Pyhän Hengen läsnäolon ihan kotonani katsoessani televisiosta erästä hengellistä ohjelmaa, joka käsitteli Pyhän Hengen toimintaa ja yht´äkkiä tunsin kuinka Pyyhä Henki oli läsnä huoneessa ja kosketti minua. Se oli hyvin voimakas tunne, sain valtavan herätyksen ja ihmettelin itsekin tilannetta. PH kehoitti minua menemään ostamaan tuon tv:ssa olleen pastorin kirjan, Vaikka en tiennyt edes kirjan nimeä, niin seuraavana päivänä lähdin etsimään sitä ja yksi kappale löytyi suurkaupungin kaikki kirjakaupat koluttuani. Tiesin heti, että se on juuri tämä teos, joka minun pitikin ostaa. Luin kirjan seuraavana yönä ja tiesin sen luettuani, että olin tullut uskoon. Pyhä Henki oli uudistanut minut totaalisesti, olin saanut uudeen elämän, koin valtavaa iloa ja rauhaa, ylistin Herraa saamastani uskon lahjasta ja armosta. Kaksi vuotta Pyhä Henki ohjasi ja opetti minua, mm Raamatun lukemisessa, kasteesta ja kirkasti minulle Jeesusta. Minunkin tarinani on ihan tyypillinen uskoontulostoori, se on yliluonnollinen tapahtuma, jota ei voi rahalla ostaa eikä omilla teoilla ansaita. Sitä pitää vain haluta, minäkin etsin 30 vuotta Totuutta, sitten sain kokea sielun pelastuksen ja tulla Jumalan lapseksi. Kerron uskostani seurakunnassa ja joillekin sukulaisille ja tuttaville, joskus pyydetään todistamaan jonnekin seuroihin tai tilaisuuksiin. Tuntemattomille en rupea tuputtamaan. Toivon ja rukoilen myös teille, jotka luette tätä, että saatte oppia tuntemaan Jumalan ja hänen rakkautensa.
    Etsikää niin te löydätte, kolkuttakaa niin teille avataan. Siunausta!

6. hiukan faktaa Vierailija

Nyt kun on niin että sinä et sitä päätä miten täällä suhtaudutaan uskovaisiin ja uksontoihin. Ja onhan se jo todettu, että et ymmärrä kritiikkiä ja sen tarkoitusta, kun et elä faktojen maailmassa, jossa kritiikki on elinehto. Joitain krittiikki saattaa auttaa kehittymään, se voi avata silmiä, antaa uusia näkökantoja jne. Mutta jos lyö korvat lukkoon ja sulkee silmät heti kun jokin asia kritiikiltä haiskahtaa, niin eihän sitä silloin osata ottaa rikastuttavalla tai itseä kehittävällä tavalla. Silloin voisi sanoa että menipähän taas helmiä sioille.

7. hiukan faktaa Vierailija

Oppii ymmärtämään muutakin kuin omaa uskonnottomuuttaan? Mitenkähän moneen kertaan olen selittänyt tuonkin, että ei minua ja kaltaisiani auta tippaakaan syventyä uskontoihin ja siihen miksi uskotaan ja sitä kauttaa tulla olemaan kanssasi samaa mieltä niinkuin toivoisit. Minulla on psykologiaan perustuvat teoriani siitä miksi joku uskontoa tarvitsee ja siitä olen jo kirjoittanut niin tuhannet kerrat. Kun kasvat ulos fantasioistasi niin ymmärrät mitä tarkoitan. Olen selittänyt kantani useaan otteeseen, mutta et taida vieläkään ymmärtää?Jos joku ei ymmärrä jotain, niin se taitaa olla sinä? Sinä et ymmärrä ateistista tapaa ajatella ja toimia. Fantasioihin jumittunut ei tule koskaan ymmärtämään sellaista, joka on jo niistä ulos kasvanut.

8. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Kysyessäni tarkoitin etupäässä sitä miten tuntemattomat reagoi näkyihisi?
    Sanoit, että tunsit pyhänhengen läsnäolon. Tunsit siis.
    Tunteet on erittäin mahtavat useimmilla ihmisillä. Elämme tunteittemme kautta, jos meillä ei olisi tunteita, emme enää oliskaan ihmisä.
    Minusta tuo, jos tuntee pyhänhengen, ei siinä mitää pahaa tai erikoista ole, sehän on tunne-asia, tunteitten luoma tunne.
    Tuo, että pyhä henki kehoitti sinua ostamaan kirjan, saitko tunteen, että kirja on ostettava?
    Tunteet on kuten sanoin erittäin voimakkaita melkein kaikilla ihmisillä.
    Erittäin hyvä jos olet saanut mielenrauhan ja tunnet olosi hyväksi. Jokainen tavallaan, jokaisella on omat tiet kuljettavana, joita myöten tallustamme eteenpäin, etsimme jotain ja joskus ehkä löydämme sen minkä etsimme ja saamme mielenrauhan ja tietenkin etsiminen jatkuu.
    En tiedä miten kristitty toimii jatkossa, pysähdyttekö ja olette tyytyväisiä miten on, ette ehkä etsi enempää? Tai etsittekö?
    Minun mielipide on, että etsintä jatkuu koko ajan ja, että itsensä parantaminen hyvemmäksi ihmiseksi jatkuu alati ja aina, tavalla tai toisella, sillä emme koskaan ehdi tulla täydellisiksi ihmisiksi tämän elämämme aikana, joten monilla on kaipuu kasvaa henkisesti koko ajan ja tintea yhtäläisyyttä kaikkien ihmisten kanssa.

9. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Ateistit täällä näkyy kirjoittavan kuvitelmiaan, luulojaan minusta. Olettavat automaattisesti, että olen uskovainen ja johonkin uskontoon kuuluva ja se ehkä vain sen takia kun kirjoittelen usein uskonnoista ja kun en ivaa uskovaisia heidän kanssaan :)
    * Minä en ole koskaan täällä kertonut mitään uskostani tai uskomattomuudestani tai miten uskon. En halua kirjoittaa itsestäni, se ei anna minulle yhtään mitään. Sen sijaan olen kiinnostunut muitten uskoista ja elämäkatsomuksista.
    Joten ateistit saa jatkaa kuviteliaan ja luulojaan minusta edelleenkin, en loukkaannu, sillä tiedän, että kun ette tiedä, niin tulkitsette kirjoituksiani omalla tavallanne ja siitä johtuu kaikki kuvittelu minusta, millainen olen, heidän ajatuksissaan. En pahastu.
    PS. Jollen nyt ihan väärin muista niin jo aikoja sitten tällä foorumin osalla kerroin hieman miten uskoin, mutta eipä se näyttänyt ketään kiinnostavan tippaakaan silloin, joten pätin, että en kirjoittele paljoakaan itsestäni enää,
    Joten jatkakaamme muusta...

10. Totuuden etsijä Vierailija

Koska Pyhä Henki on Jumalan Henki , ei siis lihallinen, silmin havaittava ja korvin kuultava ihmishahmo, voimme kokea hänen läsnäolonsa oman henkemme kautta. Huomaan ettet tunne Raamattua ja mitä Raamattu sanoo Pyhästä Hengestä. Vaikka et sitä näe, sen voima voi olla niin väkevä, etttä ihminwn kaatuu lattialle pitkin pituuttaan eikä pääse ylös edes. Se ei ole pelkkä tunne vaan yliluonnollisen jumalolennon läsnäolon kokeminen . Pyhän Hengen toiminta muuttaa aina ihmisen. Raamatun yksi perusasia on Pyhä Henki. Suosittelen tutkimaan asiaa syvällisemmin.

11. Totuuden etsijä Vierailija

Seuraavalla videolla Pyhän Hengen Voima toiminnassa suuressa hengellisessä tilaisuudessa. Pyhä Henki on käyttänyt ja käyttää edelleen tätä evankelistaa välikappaleenaan.

12. hiukan faktaa Vierailija

Minä muodostan mielipiteeni sinusta kirjoitustesi ja mielipiteittesi perusteella, en tuulesta temmaten.

13. hiukan faktaa Vierailija

Minäkin etsin totuutta, mutta en löydä sitä mielenharhoista. Se löytyy ottamalla todellisuus huomioon.

14. Totuuden etsijä Vierailija

On olemassa myöss toinen todellisuus, näkymätön Jumalan maailma. Jos etsit todellisuutta tästä materiaalisesta maailmasta, et sitä lopullista totuutta löydä.
    Onnea ja menestystä etsimisen tiellä!

15. hiukan faktaa Vierailija

Minulle sitä toista todellisuutta ei ole enää olemassa, lapsena oli, kun olin vielä fantasiaohjautuva. Minulle sopii paremmin realistinen todellisuus, se antaa paremman ja vakavamman pohjan seista kuin fantasiat. Se, että ottaa huomioon faktat, rajat ja rajallisuuden, sen mikä on oikeesti mahdollista, pitää minut järjen tiellä, joka on minun totuus. Jos lipsuisin tuolta tieltä, lipsuisi myös järkeni. Minulle fantasiat ovat tänä päivänä vain fantasioita, enkä voi enää kokea niitä todellisina.

16. hiukan faktaa Vierailija

Tuota, "et halua kirjoittaa itsestäsi?"
    Tässäkin kommentissa kerrot itsestäsi mm. tätä: Itsestäsi kirjoittaminen ei anna sinulle mitään, olet kiinnostunut muitten uskonnoista ja elämänkatsomuksista, tiedät että emme tiedä sinusta mitään ja että me tulkitaan vain omiamme keksien, että kuvittelemme kaikenlaista joka ei pidä paikkaansa ja että et pahastu, uskot ettei ketään kiinnosta uskosi jne. Annoit paljon itsestäsi vaikka uskot muuta, ja kun ottaa huomioon miten paljon olet tänne kirjoitellut, niin tosi paljon olet itsestäsi informaatiota antanut. Informaatiota, jonka perusteella muodostamme mielikuvamme sinusta.

17. hiukan faktaa Vierailija

Väittää ja uskoa voi mitä tahansa, mutta kun katsoo faktoja, niin sieltä saattaa löytyä jotain ihan muuta. Faktoihin keskittymällä löytää sen version, mikä muistuttaa eniten todellisuutta.

18. hiukan faktaa Vierailija

Tunteet on meillä kaikilla. Joitain ohjaa vahvat tunteet, toisia sekä järki että tunteet. Tunne on hyvä renki, mutta huono isäntä. Joillain on elämäntarkoituksena tulla "paremmaksi ihmiseksi", mitä se sitten itsekullekin merkitseekin, joku toinen antaa elämälleen ihan erilaisen merkityksen. En ajattele itse, että haluaisin tulla paremmaksi ihmiseksi, mutta haluan oppia tuntemaan itseni niin hyvin kuin se on mahdollista. Se vaatii rohkeutta ja idealisoinnin jättämistä. Jos päämääränä on olla ja tulla paremmaksi, niin siinä on se riski, että silloin helposti jumittuu idealisointiin, koska se on helpoin tapa kuvitella saavuttaneensa päämäärän olla hyvä/paras.

19. hiukan faktaa Vierailija

Mm. tätä olen teksteissäsi nähnyt: Tulit tänne opettamaan meitä pakanoita, kertomaan meille miten täydellisiä ihmisiä ovat esim. muslimit, kun taas me pakanat ollaan rasisteja, kuljetaan pimeessä ilman lohtua jne. Opetat meille miten kaikkia tulee rakastaa ja että itse pystyt siihen.............luot koko ajan kuvaa itsestäsi muita parempana ja kiellät sen, kun siitä huomautetaan.

Olet moneen kertaan kertonut siitä, että elämässä täytyy pyrkiä tulemaan paremmaksi. Ja kyllä sinä näytät todellakin tuohon pyrkivän, siis luomalla itsellesi kuvaa omasta paremmuudestasi täällä netissä, meidän kustannuksella. Eräs alkeellinen tapa korostaa omaa paremmuuttaan on se, että kuvittelee toiset huonommiksi ja itsensä paremmaksi. Tätä tapaa käyttävät mm. rasistit, joita näytät halveksivan.

Tapasi luoda illuusio omasta paremmuudestasi ei ole toimiva. Fantasiat ovat läpinäkyviä faktojen maailmassa eläville. Fantasioissa eläville fantasioilla on sama merkitys kuin faktoilla, siis omissa mielikuvissa, ei oikeessa todellisuudessa. Paljon parempi tapa kestävään hyvinvointiin olisi se, että oikeesti yrittäisit oppia tuntemaan itsesi. Mutta sitä sinä et halua, kun saat palautetta, mistä voisit saada apua itsetuntemukseen, niin et halua sisäistää sitä, koska koet sen krittiikkinä, joka on mielestäsi pahasta.

Jos oikeesti lähtisit itsesi tuntemisen tielle, niin ennenpitkää tajuaisit ettei tarvitse pyrkiä paremmaksi. Riittää se, että on tavallinen ihminen toisten samanlaisten seassa, vikoineen kaikkineen. Ihminen eikä pyhimys. Ja kun mokaa, niin aina voi yrittää tehdä sen mitä tehtävissä on tilanteen parantamiseksi, kunnes mokaa taas uudestaan... Ei minua sinun negatiivinen näkemyksesi minusta ja muista uskonnottomista haittaa, riittää kun itse tiedän mitä ja millainen olen; ihan hyvä ihmiseksi vikoineen kaikkineen. Eikä minun omasta mielestäni tarvitsekaan olla parempi tai paras! Sinäkin kelpaisit ihan sellaisena kuin olet, vikoineen kaikkineen, ilman että tarvitsee kuvitella olevansa parempi kuin muut.

20. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Se on erittäin hyvä asia kun olet uskosi kautta saanut rauhan sydämeesi.
    Minun mielestä se mitä ja miten tuntee, tekee ihmisesti juuri sellaisen kuin tunnemaailma sanelee. Kuten huomaat, pidän uskonasioita tunteina, en mene sen pitemmälle. Sinä puolestasi pidät niitä suurina voimina, yliluonnollisina jumalolentoina. Jokainen tuntee tavallaan ja esittää tunteensa omalla tavallaan. Onhan se yliluonnollista, ei siitä mihinkään pääse. Näin se vain on ja siinä ei ole mitään kinastelun aihetta, vaikka esim. nyt me selitämme samaa asiaa hieman eri tavalla :)
    Totta, että erikoisen paljoa Raamattua tunne. Tästä on jo kauan aikaa sitten kun opiskelin JVn kanssa Raamattua, paljon on unohtunut.

21. Totuuden etsijä Vierailija

Usko, uskonto, jumalakäsitys, eivät ole tunteita, ne kuuluvat korkeamman tietoisuuden alueelle. Tunteet vaihtelevat ihmisillä jatkuvasti, mutta usko Jumalaan on ja pysyy. Se on vakaumus ei hetkellinen mielijohde. Jos on saanut uskon armolahjan, siitä ei halua luopua misään hinnasta, se on kultaakin kalliimpi, niin kuin Raamattu sanoo.

22. hiukan faktaa Vierailija

Raamatussa ja nykypsykologiassa on yhtymäkohtia.

Raamattu kertoo Eevasta ja Aatamista, jotka elivät paratiisissä. Kun he söivät omenan totuuden puusta, mitä jumala oli kieltänyt tekemästä, he tulivat tietoisiksi vioistaan ja alastomuudestaan ja heidät karkoitettiin paratiisistä. Paratiisin portti sulkeutui ja raatamaalla heidän tulisi elantonsa ansaita tästä lähtein.

Psykologiassa pieni lapsi elää "paratiisissä." Mikä tarkoittaa sitä, että lapsi elää paljolti mielikuvitusmaailmassa, jossa se, mitä kuvittelee ja toivoo koetaan todellisempana kuin se miten asiat oikeasti ovat. Tämä olotila suojaa lapsen psykettä traumoilta, koska lapsi ei kestäisi kokea todellisuutta. Mielikuvitus ja fantasiat tekevät maailmasta tarpeeksi pehmeän, jotta lapsi voi sen avulla jatkaa kehitystään. Normaaleissa oloissa kasvanut nelivuotias on aidosti iloinen, maailma kukoistaa ja äiti ja isä ovat maailman parhaita ja hän itse on myös paras ja kaikkitietävä. Hän on vielä tietämätön aikuisen ongelmista ja maailmasta, hän elää paratiisissään ja kokee tahtonsa ja halunsa täytetyiksi mielikuvitusensa avulla.

Ainut aika elämässämme, jolloin koimme että tarpeemme tyydytettin täydellisesti, siis oikea paratiisi, oli kohdussa. Meille jää mielikuva noilta ajoilta, johon sitten vertaamme kaikkea tulevaa. Pienen vauvan maailmassa on kauhea järkytys tulla maailmaan kohtuparatiisin jälkeen, varsinkin jos hoito ei pelaa normaalisti. Joku saattaa jäädä ikuisiksi ajoiksi kaipaamaan kohtuparatiisiä, siis jää odottamaan täydellistä tyydytystä. Mikään vähempi ei silloin kelpaa ja jos emme saa paratiisiämme eläessämme, niin kuvittelemme saavuttavamme sen kuoltuamme.

Paratiisin portit alkavat sulkeutua normaalisti noin 6 vuoden iässä, jolloin lapsi alkaa olla valmis jättämään fantasiaohjautuneen maailmankatsomuksen taakseen. Tämä on vaikeaa aikaa lapselle, kun hän alkaa paremmin ymmärtämään sekä itsensä että vanhempiensa rajallisuuden. Fantasiakesksiset ongelmanratkaisutavat eivät enää tyydytä, vaan lapsi alkaa etsiä realistisempia tapoja. Lapselle herää halu oppia uuttaa, halu ottaa selvää asioista. Aikaisemmin lapsi uskotteli itselleen asioiden olevan toivomallaan tavalla.

Pikkuhiljaa alkaa faktojen maailma avautua, jos emme pysähdy kehityksessämme. Idealsoidun minäkuvan tilalle tulee realaistisempi kuva, emme enää voi kuvitella olevamme niin hyviä kuin toivomme olevamme. Itsensä vielä idealisoiva käyttää mainospuhetta itsestään puhuessaan, siitä saa sellaisen kuvan että henkilöllä on vain positiivisiä puolia. Negatiiviset puolet taas nähdään toisissa, niissä joihin ei samaistuta.

Vaatii rohkeutta jättää paratiisi taakseen, rohkeutta jota kaikilta ei löydy. Paratiisin jättäneen tulee tyytyä olemaan sellainen kuin on, toisetkin ovat sitä mitä ovat, eikä sellaisia kuin heidät haluaa kuvitella olevan. Maailma ei vastaa omia odotuksia, oikeudenmukaisuutta ei ole, paha ei saa palkkaansa, monikaan asia ei ole tai toimi niinkuin haluaisi ja siihen on tyydyttävä. Mutta on paljon helpompaa elää kun hyväksyy todellisuuden, et enää poukkoile sen kanssa kun omat halut ja todellisuus iskee vastakkain. Pystyt mm. paremmin hyväksymään asiat sellaisina kuin ne ovat, osaat asettaa realistisempia päämääriä, jolloin petyt itseesi vähemmän, et odota liikoja, tyydyt vähempään kuin täydellisyyteen. Sitäpaitsi kaikki tuntuu rikkaammalta, kun ei oleta etukäteen tietävänsä miten asiat on, vaan voi hypätä uteliain mielin todellisuuden mylläkkään. Maailma on enemmän hallinnassa kun sen hyväksyy sellaisenaan, kuin mitä se oli silloin, kun kuvitteli hallitsevansa sitä mielikuviensa avulla.

En ehdi tarkistaa kirjoittamaani kun pitää ruveta töihin, varmaan meni tuonne jotain älytöntä mukaan........voin korjailla jälkikäteen kun on enemmän aikaa..

23. hiukan faktaa Vierailija

Ehkä tuo on sitä, mitä jotkut uskoon hurahtamiseski kutsuu?

24. hiukan faktaa Vierailija

Tää mun tekstien sisältö on välillä vähän sitä sun tätä kun just kun on päässyt aiheen nurkkaan kiinni niin joku tulee häiritsemään ja ihan muissa kuin työasioissa. Ja sitten on taas punainen lanka hukassa eikä enää muista mitä oli aikonut kirjoittaa.

Mutta vielä lisää paratiisissä elävien (tunneohjautuvan)ja sen jättäneen (järki- ja tunneohjautuva) tavassa olla. Raamatun luomiskertomus näkee pahana sen, että tullaan todellisuuteen, kun "syödään totuuden hedelmä" jolloin simmut aukee. Uskonto perustuu uskoon, ei faktoihin, faktojen näkeminen on vaaratekijä uskonnolle. Uskonto haluaa että uskomme että se mitä tunnemme on totuus. Jos tuntee että pyhä henki on läsnä, niin silloin se on, sanoo uskonto. Pelkälle ajatukselle/tunteelle annetaan sama arvo kuin teoille; jopa ajatuksista halutaan rankaista! Tunteiden olemusta tai syitä ei mietitä, ne tunnetaan vain ja otetaan faktana, jos tunnen noin niin se on niin tyyliin. Jos loukkaannun sanoistasi, niin olet läpimätä! Ei mietitä miksi loukkaanuin tai oliko aihetta loukkaantua. Tai että millainen se toinen oikeastaan on...Tunne ohjaa, ei järki ja sitä seuraava kyseenalaistaminen. Ja koska tunteita ja niiden syntyä ei tutkita, koska ne ovat faktoja, ne eivät kehity ja monimutkaistu ja henkilö jumittuu tunneohjautuvaan tapaan elää. Omia motiiveja ei mietitä eikä kyseenalaisteta, motiivina pidetään sitä, mikä on itselle edullisinta. Ja täten säilyy idealisoitu kuva itsestä.

Psykologiassa kehoitetaan kasvamaan eteenpäin, tulemaan todellisuuteen. Yksi mielenterveyden mitta on se, miten paljon todellisuudessa tai miten vääristyneessä todellisuudessa elää. Tunneohjatun elämäntavan taakseen jättänyt ei ajattele että todellisuus vastaa sitä mitä tuntee. Tunteet ovat vain tunteita, ne tulee ja menee, muuttuu tai pysyy. Tunteet saattavat olla täysin tilanteeseen sopimattomia eivätkä vastaa todellisuutta. Tunteita on hyvä oppia tuntemaan, miettiä mistä ne tulee ja miksi, mitä tarpeita ne tyydyttää, miksi just nyt tunnen noin jne. sensijaan että ottaisi ne todisteena todellisuudesta. Se, minkä koemme todellisuutena muodostuu tunteiden ja järjen yhteistyön tuloksena. Todellisuudessa elävä näkee toimintojensa syyt monimutkaisemmin, hän ei tulkkaa motiivikseen vain sitä, mikä on itselle edullisinta, vaan hän näkee kokonaisen kirjon vähemmän imartelevia motiiveja. Ja kun näkee itseään syvemmälle, kaikenkarvaisine motiiveineen, niin ei voi enää idealisoida itseään ihmisistä parhaimmaksi.

Eipä taas annettu rauhassa keskittyä tekstiin, on sellainen päivä että kaikki häiritsee. Just kun olin saanut hyvän idean miten kirjoittaa, niin joku keskeyttää ja taas saa aloittaa alusta....huh...työt häiritsee huveja.

25. hiukan faktaa Vierailija

Lohdutukseksi voin lisätä, että ei ole mitenkään harvinaista että jumitumme lapsen asteelle mitä tunne-elämän kehitykseen tulee. Useat aikuiset ovat tunne-elämältään eri ikäisiä lapsia, eikä kaikilta voi odottaa aikuisen käytöstä ja tapaa ajatella. Mielenterveyden häiriöt ja persoonallisuushäiriöt kuuluu tunne-elämän lapsuuteen. Mitä aikuisempi tunne-elämä, sitä terveempi mieli. Ihmisen psyke on niin monimutkainen ja niin monet vaarat uhkaavat sitä, että ei ole ihme ettemme koskaan puhkea täydelliseen kukkaan. Harva aikuinen on niin kypsä kuin voisi olla. Aikuisen kypsät ovatkin sitten harvinaisen järkeviä ihmisiä, aidosti empaattisia altruisteja. Jos kaikki olisivat heidän kaltaisiaan, niin oikeuslaitosta ei tarvitsisi, ovia ei tarttis lukita, poliisille ei ois töitä, ei ois tappoja, raiskauksia, köyhyyttä, pahuutta, työpaikka- ja koulukiusaamisia jne. eli eläisimme maanpäällisessä paratiisissä. En usko, että koskaan pääsemme tuonne. Ei se mitään, tunne-elämältään 2- vuotias aikuinen voi päästä vaikka Amerikan presidentiksi!

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri