VALOKUVAUKSESTA TIETÄVÄT!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tumpelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tumpelo

Vieras
Miten te saatte kuvistanne niin ihanan värikylläisiä?? Ostin muka hyvän kameran (Canon powershot s5 is) mutta kaikissa kuvissa värit ovat ihan kurjan haaleita! Mikä neuvoksi? Enkä usko että kamerassa on vikaa, pikemminkin käyttäjässä, kun sama ongelma ollut muillakin kameroillani...

ei mulla oo varaa enää uuteen kun just tuon ostin :( päivänvalossa ei aina kuvien ottaminen onnistu, kun meillä on sisällä niin pimeetä! Se päivänvaloko on värien salaisuus? Onko sillä ISO-säädöllä jotain virkaa asian kanssa...?

Vielä jatkan. Se on se valkotasapaino joka määrää värityksen. Se pitää erikseen säätää keinovaloille (hehkulamppu tai loisteputki), auringolle ja pilviselle. Värilämpötiloja.

Herkkyydellä (ISO) ei ole asian kanssa tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sitten sulla on se säätö pyllyllään eli laita sinne kameraas lisää pisteitä per neliö, en muista nimeä, joku varmaan muistaa.

Väärin, ei kuvan koolla/laadulla (ppi) ole asian kanssa myöskään mitään tekemistä.

Canonin sivuilta varmaan vois löytyä ohjekirjakin pdf-muodossa.

Tod.näk. kamerassa on erilaisia valotusohjelmia erilaisia kuvaustilanteita varten. Canonin Power Shoteissa yleensä sellainen "valintapyörä" jossa erilaisia kuvakkeita eri ohjelmia havainnolistamaan: Maisema, muotokuva, urheilu...jne.

Vielä jatkan. Se on se valkotasapaino joka määrää värityksen. Se pitää erikseen säätää keinovaloille (hehkulamppu tai loisteputki), auringolle ja pilviselle. Värilämpötiloja.

Herkkyydellä (ISO) ei ole asian kanssa tekemistä.

Jos herkkyys on ihan persiillään valitseviin valaistusolosuhteisiin nähden, niin varmasti vaikuttaa myös värien laatuun, mm.kohina lisääntyy

Alkuperäinen kirjoittaja AnGel:
Canonin sivuilta varmaan vois löytyä ohjekirjakin pdf-muodossa.

Tod.näk. kamerassa on erilaisia valotusohjelmia erilaisia kuvaustilanteita varten. Canonin Power Shoteissa yleensä sellainen "valintapyörä" jossa erilaisia kuvakkeita eri ohjelmia havainnolistamaan: Maisema, muotokuva, urheilu...jne.

Niissäkään ei ole kyse valkotasapainon säädöistä. Vaan aukosta ja ajasta.

Siinä valintapyörässä on esim. salamaohjelma (salaman kuva) ja pakotetusti ilman salamaa (viiva salaman yli). Joskus kannattaa kokeilla sekä että ja verrata tulosta heti esim. kameran näytöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos, täytyypä alkaa selvittämään tuota valkotasapaino hommaa! :) Ja kyllä mun mielestä on järkee ottaa kuvia koneellekin, onhan ne muistoja sielläkin!

Juu, noilla eri valaistusasetuksilla saa kyl ratkaisevan muutoksen väreihin. Omassa järkkärissä on aika liuta eri asetuksia erilaisiin valaistusolosuhteisiin. Eihän niitä aina ehdi tosin kaikissa tilanteissa vaihtelemaan mutta itse olen myös fotarilla muutellut väritasapainoa mieleiseksi jälkeenpäin kun en oikeastaan tykkää tavallisen sävyisistä kuvista vaan hieman viileämpisävyisistä. =)

Mies tuossa olan yli huutelee, että ko. kamerassa pitäisi olla toiminto, jolla voi jälkikäteen säätää kuvien väritystä/väritehosteita. Jossei onnistu, niin esimerkiksi Photoshopillahan saa muokattua väritasapainoa jne. Itse en nyt yhtään hoksaa mistä mallista on kyse.

Minäkin suosittelen, että etsit netistä kameran käyttöohjeen tai pyydät sen myyjältä.

Yhteistyössä