VAmmainen aikuinenko? Miten suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmailen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmailen

Vieras
Hei!
Täällä meidän "kylillä" on parina päivänä liikkunu semmonen ihan siistin oloinen nuori nainen, joka käyttäytyy oudosti. Kun liikun lasten kanssa tulee ihan lähelle, ei sano mitään, mut kattelee lapsia ja yritti koskee isompaan, mut se tuli mun luo "turvaan". Se ei puhu mitään, sanoo vaan nii tai ymmm.
Yleensä on ihan ystävällisen näköinen, mut välillä kasvoilla häilähtää semmonen outo ilme, suu on vähän raollaan ja huulet kiristyy .. en osaa oikein selittää. Oon koittanu jutella sille jotain, mut en tiedä kuuleeko tai ymmärtääkö, kattelee kyllä. Nyt mua on ruvennu vähän pelottamaan, kun en tiedä kuka tai mikä se on ja miten siihen pitäis suhtautua. Ennen on liikkunu kävellen mut tänään oli pyörällä. Pysähtyi "juttelemaan".
Osaako kukaan arvella mikä sillä on? Siis onko harmiton vai vaarallinen?
Tai voisko vaikka sosiaalitoimistosta tiedustella mikälainen sen on, vai mistä?

Et voi tiedustella sosiaalitoimistosta etkä oikein muualtakaan, koska jokaisen terveydentilaa koskevat tiedot ovat salassapidettäviä eikä niitä tietoja saa antaa ulkopuolisille. Kyseessä voi olla lievästi kehitysvammainen henkilö. Mun tuttavvapiirissäni on nuori nainen, jolla on kehitysvamma ja lisäksi hän on kuuro. Hänelle on siis turha jutella yhtään mitään, ellei osaa jutella viittomakielellä =)

kannattais ehkä tarkistaa Jostain ettei oo karannut mistään hoitolaitoksesta.En kyllä tiedä mihin sitten pitäis soittaa.Kylä se pistää merkille jos näkee usein saman naisen ja on ihan kummalinen

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
eikö oo mitään minne vois soittaa,minne ilmoitettaan karanneet/kadonneet ihmiset?
Voi toki tehdä ilmoituksen poliisille, mutta on hyvin todennäköistä, ettei kyseinen henkilö ole karannut yhtään mistään.

Tiedän ettei terveydentilaa koskevia tietoja saa antaa, mut kai ne vois sanoo vaik et ei se tee pahaa, ei tarvii pelätä. Kaupungissa mekin asutaan, mut täällä ok taloalueella, eli ollaan usein päivisin ihan omassa porukassa varsinkin näin loma-aikaan. Jos ois paljon muitakin ihmisiä ympärillä en tietenkään pelkäis. Mullekin tuli mieleen, et jos se on karannu / eksyny jostain. Viittomakieltä en osaa.

Voi äly. Suomessa ei ketään suljeta hoitolaitoksiin, joten hän on varmasti vasta kylille muuttanut tjs.
Itsekkin erityislapsen äitinä, tulevana "erityisaikuisen" äitinä, mietin että mitähän pojan tulevaisuus on, jos joikainen vastaantulija ottaa tehtäväkseen tarkistaa onko hän jostain karannut.
Eriasia on sairaalan vaatteet yllään harhailevat mummelit, mutta normaalisti liikkuvat hieman erilaiset ihmiset.

Niin kauan kun noin vaarattomalta vaikuttaa, voi olla ihan huoletta. Ja nythän sinulla on esimerkki, jonka avulla voit kertoa lapsillesi ihmisten vammaisuudesta ja muustakin erilaisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailee edelleen:
Tiedän ettei terveydentilaa koskevia tietoja saa antaa, mut kai ne vois sanoo vaik et ei se tee pahaa, ei tarvii pelätä. Kaupungissa mekin asutaan, mut täällä ok taloalueella, eli ollaan usein päivisin ihan omassa porukassa varsinkin näin loma-aikaan. Jos ois paljon muitakin ihmisiä ympärillä en tietenkään pelkäis. Mullekin tuli mieleen, et jos se on karannu / eksyny jostain. Viittomakieltä en osaa.

No eipä ne saa sanoa edes sitä, kun ei ne saa kertoa edes tietävänsä koko henkilöstä mitään. Sitäpaitsi sellaista ihmistä ei olekaan, josta joku toinen voisi 100%:n varmasti sanoa, että ei se mitään tee. Aina on ollut ja aina tulee olemaan erilaisia ihmisiä ja suurin osa heistä ei tosiaankaan tee mitään pahaa ja aina on ollut ja aina tulee olemaan ihan tavallisia ihmisiä, joita sietää varoa.

Meillä päin asuu about mun ikäinen nainen, jolla ihan selvästikään ei ole kaikki nk. kotona. Ihan mukava nainen, kaupassa aina tulee juttelemaan jne. Enemmän mua pelottaa esim sekakäyttäjät kuin kehitysvammaiset tai mielentereyskuntoutujat.

Ei ollu tarkotus loukata ketään, anteeks jos loukkasin. Isommalle lapselle yritin selittää että kaikki ei osaa puhua, voi olla sillätavalla kipee.
Mua vaan alko pelottamaan, kun oon kahden alle kolmevuotiaan kanssa liikenteessä, enkä voi olla IHAN varma ettei se tee meille pahaa. Todennäköisesti ei tee, sen tiedän itsekin. Kiitos vastauksista, helpotti.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailee:
Ei ollu tarkotus loukata ketään, anteeks jos loukkasin. Isommalle lapselle yritin selittää että kaikki ei osaa puhua, voi olla sillätavalla kipee.
Mua vaan alko pelottamaan, kun oon kahden alle kolmevuotiaan kanssa liikenteessä, enkä voi olla IHAN varma ettei se tee meille pahaa. Todennäköisesti ei tee, sen tiedän itsekin. Kiitos vastauksista, helpotti.
Et sä voi olla IHAN varma vammattomistakaan =) Jos katsotaan Suomen väkivaltatilastoja, niin eiköhän niissä suurin osa tekijöistä ole olleet vammattomia. Joten...relax.

Vammaiset aikuiset eikä lapset häiritse mua ollenkaan, tietenkin he käyttäytyvät hieman oudosti, vammaisia kun ovat. Niinkuin Keittiönoitakin sanoi enemmän pelottaa narkomaanit ja kännissä örveltäjät. Juuri viikko siiten alasmenevissä liukuportaissa kaatui känninen äijä mun päälle ja rytinällä kierittiin alas, onneksi ei käynyt mitään, kengän korko vain katkesi. Ja onneksi ei ollut lapsia mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin kaupunkilaisena naurattaa. Jos kaikkien outojen perään soittelisi niin ei muuta kerkiäis tekemäänkään

niinpä.. =) yks ilta kävin ihan tos lähikaupassa ja ihan alko naurattaa et mitä sakkia täällä meilläpäin liikkuu kun vähintään puolet pikkukaupan asiakkaista joita silloin oli ehkä kolmisenkymmentä oli jotenkin outoja.. siis joko sen näkösiä et oli puolenvuoden ryyppyputki takana tai sit oli jotain vakavampaa ongelmaa pääkopassa tai ehkä just kehitysvamma.. miltähän mä näytin.

Yhteistyössä