Vammaiset ja erityislapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eeerityinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eeerityinen

Vieras
Mielenkiinnosta kysyisin seuraavaa: te äidit,joilla on joko vammainen tai erityislapsi.
1. Näkyikö asia ultrassa tai jossain punktiossa?
2. Jos näkyi niin miksi päätit pitää lapsen?
3. Onko mielestäsi oikein,että näitä erityistyyppejä pitää yhteiskunnan varoilla hoidattaa?
4.Jos tieto lapsen vammaisuudesta on jo raskausaikana,eikö olisi reilua ,että itse maksetaan kaikki ylimääräiset kulut,jotka siitä koituu?
5.Ja miksi teette lapsen,joka ei välttämättä koskaan tule olemaan täysivaltainen/päinen yhteiskunnan tuottava jäsen?
6. Ja onko vammaisuuteen syynä vanhempien mt-häiriöt tai raskaudenaikainen päihteidenkäyttö?
7. kaduttaako koskaan?
Näitä kysymyksiä kun ei ihan leikkipuistossa kehtaa kysyä,ehkä nimettömänä olisi myös helpompi vastata.

1. Ei näkynyt ultrassa
3 Kyllä on oikein. Olen nähnyt turhempiakin yhteiskunnan kuluja.
4. Ei olisi reilua. Kts edellinen vastaus.
5. Lapseni tulee olemaan täysivaltainen yhteiskunnan jäsen, koska hänen vammansa ei estä työskentelyä tai perheen perustamista taikka koulunkäyntiäkään.
6. Ei
7. Ei

PS. lapseni tarvitsee vammansa takia lapsena enemmän yhteiskunnan palveluja kuin ns terve lapsi. Aikuisena ei enää ollenkaan. Ja varmasti verotuloja tulee sitten aikanaan valtion kassaan maksamaan. Se tosin hänen ihmisarvoonsa mitään vaikuta.
MUTTA Ajatelkaas paljonko huoltajuuskiistat maksaa oikeuslaitoksissa ja sosiaalitoimessa? Laitettaisiinko niistä lasku ko eron ottajalle? Säästettäis!

Mielenkiinnosta kysyisin seuraavaa: te äidit,joilla on joko vammainen tai erityislapsi.
1. Näkyikö asia ultrassa tai jossain punktiossa? Ei näkynyt kuin vasta juuri ennen syntymää.
3. Onko mielestäsi oikein,että näitä erityistyyppejä pitää yhteiskunnan varoilla hoidattaa? On.
4.Jos tieto lapsen vammaisuudesta on jo raskausaikana,eikö olisi reilua ,että itse maksetaan kaikki ylimääräiset kulut,jotka siitä koituu? Ei olisi. Reilumpaa olisi että kaikki itseaiheutetuista sairauksista johtuvat kulut pitää itse maksaa, ei se että asiaan itse syytön lapsi joutuu kärsimään jos vanhemmilla ei ole rahaa.
5.Ja miksi teette lapsen,joka ei välttämättä koskaan tule olemaan täysivaltainen/päinen yhteiskunnan tuottava jäsen?
6. Ja onko vammaisuuteen syynä vanhempien mt-häiriöt tai raskaudenaikainen päihteidenkäyttö? Ei meillä.
7. kaduttaako koskaan? Ylipäänsä lasten tekeminen joskus huonoina päivinä saattaa hiukan kaduttaa. Tai ei oikeasti mutta joskus tulee mielessään hetken ihmeteltyä miksi on lapsia tehnyt.
Näitä kysymyksiä kun ei ihan leikkipuistossa kehtaa kysyä,ehkä nimettömänä olisi myös helpompi vastata.

.

1. ei näkynyt
2.
3. Todellakin,mutta mitä tarkoitat hoidattamisella? ite lapseni hoidan, toki hän on ollut päiväkodissa,mutta niinpä on moni tervekkin
4.ei,koska se ei olis tasa-arvoa
5.Koska en tiennyt enkä olis kuitenkaan kyennyt tappamaan lastani
6. miten mielenterveyshäiriöt voisi aiheuttaa vammaisuutta? ei mitenkään. eikä johdu päihteidenkäytöstä
7.No jos olisin tiennyt saavani adhd lapsen olisi voinut jäädä lisääntyminen väliin, joskus kaduttaa, koska kaikki on rankkaa ja hankalaa, lapsi vaatii valvontaa vielä 9vuoden iässäkin! mutta en pystyisi hänestä enäään luopumaan

1. ei
3. kyllä, paljon menee rahaa mm. itseaiheutettuihin sairauksiin (mm. päihteistä johtuvat) ja yhtälailla heidätkin tulee hoitaa
4. ei, paljon turhempaankin menee rahaa ja ihan sama ihmisarvo on kuin syntymän jälkeen vammautuneilla. pitäisikö esim. kolarin ajaneen ja kadulla kaatuneen huolehtia kaikista omista sairaskuluistaan?
5. en tiedä varmasti tuleeko lapsestani koskaan täysvaltainen yhteiskunnon jäsen, mutta uskon että oikeanlaisella kuntouksella hänestäkin tulee veronmaksaja
6. ei
7. ei

mielestäni kaikilla ihmisillä on lähtökohtaisesti sama ihmisarvo, jota mikään vamma tai neurologinen ongelma ei vähemmä ja olin ihan tätä mieltä jo ennen kuin oma lapseni paljastui erityiseksi.

3. Onko mielestäsi oikein,että näitä erityistyyppejä pitää yhteiskunnan varoilla hoidattaa?
4.Jos tieto lapsen vammaisuudesta on jo raskausaikana,eikö olisi reilua ,että itse maksetaan kaikki ylimääräiset kulut,jotka siitä koituu?

Noista kysymyksistä mulla tulee mieleen herra Hitler.

1. ei
3. Tottakai, miksi erityislapsilta tai vammaisilta pitäisi evätä se etuus, kyllähän yhteiskunnan varoin hoidetaan esim. tupakoinnin tai päihteiden seurauksena tulleita ns. itseaiheutettuja sairauksiakin?
4. ei, kukaan ei voi koskaan ennustaa elämää eteenpäin, kenen tahansa lapsi, tai kuka tahansa täällä voi vammautua milloin tahansa, lapsi on jo olemassa kun se kohdussa kasvaa, mikä minä olisin päättämään onko sillä oikeutta elää vai ei, vaikka vammainen olisikin??
5. Lapseni tulee olemaan täysivaltainen jäsen koska vamma ei sitä estä. Tarvitseeko kaikkien olla "tuottavia"? Kyllä täällä tilaa riittää kaikille.
6. Miten mt-häiriöt vaikuttaisivat lapsen vammautumiseen?? Ja ei päihteidenkäytöstä johtuvaa.
7. ei

1.EI näkynyt
2.Olisi näkynyt punktiossa,mutta en halunnut tehdä sitä.En olisi kuitenkaan tehnyt aborttia.
3.Missähän asiayhteyksissa yhteiskunta lastani hoitaa?Mun lapsi on osapäivähoidossa päiväkodissa.Iltapäivisin olen itse kotona häntä hoitamassa.
4.kelle tahansa voi syntyä vammainen lapsi ta voi vammautua myöhemmin.
5:vammainen iminen on yhtä arvokas kuin kuka muukin tavallinen ihminen.
6.ei ole
7.Joskus huonoina hetkinä,mutta rakastan lasta yhtä paljon kun noita muita lapsiani,en luopuisi hänestä mistään hinnasta

mistä näitä ketjun aloittajan tapaisia olioita oikein sikiää, välillä olen jopa saanut törmätänäihin ihme vamma asenteisiin lapsen osastollakin.
Ja en, en tiennyt että saan kehitysvammaisen lapsen. Tätä kun jopa alan ihminen minulle tuossa yksipäivä kauhisteli kuinka nuorella ihmisellä olisi helpompaa kun olisit tenyt abortin kun huomasit odottavasi vammaista.
Kehitysvamma kun on yksi monista vammoista joita ei ultrassa valitettavasti näy.

1. Näkyikö asia ultrassa tai jossain punktiossa? Ultrassa näkyi, lapsen vamma selvisi n. Rv 30. Silloinkaan ei tiedytty diagnoosia.
2. Jos näkyi niin miksi päätit pitää lapsen? Rv paljon, sekä vamma ei ole sellainen jonka vuoksi edes harkitsisimme keskeytystä.
3. Onko mielestäsi oikein,että näitä erityistyyppejä pitää yhteiskunnan varoilla hoidattaa? Erityistyyppejä.. Yhteiskunnan rahoilla hoidetaa, juoppoja, bnarkkareita, ylipainoisia sekä ihan tavallisia tallaajiakin, miksei sitten vammaisiakin.
4.Jos tieto lapsen vammaisuudesta on jo raskausaikana,eikö olisi reilua ,että itse maksetaan kaikki ylimääräiset kulut,jotka siitä koituu? Ei.
5.Ja miksi teette lapsen,joka ei välttämättä koskaan tule olemaan täysivaltainen/päinen yhteiskunnan tuottava jäsen? Hän tulee olemaan täysivaltainen yhteiskunnanjäsen ja veron maksaja. Sinulla taitaa olla ajatus, että kaikki vammaiset ovat hyvin jälkeen jääneitä jotka tarvitsevat laitoshoitoa..
6. Ja onko vammaisuuteen syynä vanhempien mt-häiriöt tai raskaudenaikainen päihteidenkäyttö? Ei, vaan sattumanvarainen geenivirhe.
7. kaduttaako koskaan? Ei. Lapsemme on ihana hurmaava persoona, joka tulee pärjäämään yhteiskunnassamme erinomaisesta.

Kysymyksesi ovat osittain typeriä, alentavia ja mustavalkoisia. En edes tiedä miksi vastasin niihin. Vammaisia on eritasoisia, omalla lapsellamme on lyhytkasvuisuutta aiheuttava diagnoosi ja kuulostaa kamalalta, että joku toivoisi että lapsemme olisi abortoitu lyhytkasvuisuuden vuoksi.

1.ei näkynyt
2.
3.todellakin on. Onko reilua että pitäisimme ap:sta huolta jos hän vaikka halvaantuisi onnettomuudessa? Tällä periaatteella kaikki olisivat vammauduttuaan oman onnensa nojassa, jopa sinä ap, tai mahdolliset lapsesi.
4.ultrat eivät aina ole oikeassa. Joskus joillekin on syntynyt terve lapsi tuomiosta huolimatta. Uskon että monet toivovat että heidänkin lapsensa on terve, vaikka päättäväkin pitää mahdollisesta vammasta huolimatta.
5.minunkin lapseni tulee elämään aikuisena tavallista, työssäkäyvän ihmisen elämää, vaikka hän onkin erityinen.
6.ei ole. Syynä on perinnöllisyysgeenit, tekijät joita emme tienneet ottaa huomioon. Ei sillä että se olisi vaikuttanut mitenkään.
7.ei kaduta. Ainut mikä harmittaa on ap:n kaltaiset mustavalkoiset ihmiset, joiden takia lapseni elämästä tulee paljon vaikeampaa kuin mitä muuten.

lasketaanko tähän synnynnäiset viat jotka vaatii leikkausta eli yhteiskunnan varoilla hoidetaan?

1. kummastakaan lapsesta ei näkynyt ultrassa
3. näistä meidän erityistyypeistä ei kukaan ulkopuolinen päällepäin edes näe, että mitään vikaa on.
4.no ei olisi reilua.
5. lapsemme tulevat olemaan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä vioistaan huolimatta.
6. En käyttänyt raskausaikana päihteitä, eikä minulla ole ainakaan diagnosoituna enkä koe että minulla olisi mt-ongelmia.
7.No Ei Todellakaan. Harmittaa kyllä että tällaiset viat lapsilla on ja joudutaan lapsena hoitamaan.

Pitäis AP:n vähän tarkemmin ehkä määritellä, mikä AP:n mielestä on erityistyyppi ja vammainen. Ja seuraavaksi lähtisin miettimään, millainen oikeus AP:lla on olla olemassa, ja huomattiinko hänen dorkuutensa jo ultrassa tai oliko äidissä jotain vikaa.

Vammaiset ja erityislapset
- Esikoiseni on asperger-lapsi eli ei näkynyt.

- Vaikka olisi näkynytkin, olisin silti pitänyt lapsen, koska mielestäni minulla ei ole oikeutta päättää kuka saa elää, kuka ei. Eri asia olisi ollut, jos vamma olisi ollut jokin sellainen, joka olisi konkreettisesti, voimakkaasti heikentänyt lapsen elämänlaatua ja aiheuttanut lapselle koko elämän mittaiset kivut tai voimakasta henkistä kärsimystä, mutta tämäkin päätelmä olisi pitänyt todentaa kysymällä niiltä, jotka sairaudesta kärsivät ja seuraamalla muiden saman sairauden/vamman kanssa elävien elämää. Kuinka moni vammainen vastaisi, että elämä on niin hirveää, ettei olisi tahtonut syntyä? Ja mistä etukäteen tiedät mitä oma lapsesi tähän kysymykseen vastaisi?

- Ei tarvitse hoidattaa omaa lastani kenenkään rahoilla. En saa hänestä erityistukia vaikka oikeus olisi, koska en ole noita koskaan hakenut tai kokenut tarvitsevani, eikä hän tarvitse kalliita apulaitteita tai mitään sellaista. Ainoa missä hän kuluttaa yhteiskunnan rahoja on toimintaterapia ja aiemmin läpikäyty puheterapia sekä tutkimusjakso, mikä nyt on ohi, ja henkilökohtainen avustaja koulussa. Saadakseni lapselle näitä tukitoimia minä olen maksanut veroja jo vuosikaudet. Miksi niitä veroja olisin maksanut ja maksan koko ajan jos en juuri tällaisia palveluita varten?

- Niin, toistan itseäni: miksi me niitä veroja maksamme jos emme niiden maksamisesta mitään hyötyä saa?

- Asperger -lapsi voi kasvaa veroja maksavaksi, täysivaltaiseksi yhteiskunnan jäseneksi ja takuuvarmasti tulee kasvamaankin. Nyt jo näkee merkkejä siitä, että työtä pelkäämätön ja älyllisesti kykenevä lapsi on kyseessä. Ihmisen arvo ei ole ainoassaan siinä, mitä hän rahallisesti voi yhteiskunnalle tuottaa. Ihminen voi saada koko ihmiskunnan kannalta merkittäviä asioita aikaiseksi maksamatta penniäkään veroja. Valitettavasti noiden ihmisten merkitystä ei pystytä rahassa laskemaan, siksi ne teot ja vaikutus jää palkitsematta.

6. Ja onko vammaisuuteen syynä vanhempien mt-häiriöt tai raskaudenaikainen päihteidenkäyttö?
- Ei.

7. kaduttaako koskaan?
- Ei.

Tahdon vielä lisätä tähän, että yhdellä parhaista ystävistäni on vakava, liikuntakyvyn vievä perinnöllinen sairaus. Hän fiksuna miehenä laski yhteen kaikki ne yhteiskunnan varat, jotka oli sairautensa vuoksi käyttänyt maksamatta minkään sortin veroja. Summa oli käsittämätön! Hän totesi, että vaikka tekisi joka päivä 8h palkkatyötä ja maksaisi veroa joka ikisenä loppu elämänsä päivänä, hän ei saisi maksettua 'velkaansa' yhteiskunnalle.

Mutta tämä samainen ihminen pelasti henkeni, kun olimme lapsia (ei sanahelinää vaan aivan oikeasti pelasti henkeni) ja hänen ansiostaan minä olen täällä maksamassa veroja. Hän on toiminut paitsi minun myös monen muun tuntemani ihmisen elämässä hyvin tärkeässä roolissa sekä tukijana ja kuuntelijana, myös eräänlaisena moraalisena ja henkisenä oppaana. Hänen merkityksensä useille ihmisille on niin suuri, että maksamme mieluusti veroja siitä hyvästä, että saamme ylläpitää hänen hyvinvointiaan. Kun hän voivotteli tuota kauheaa velkataakkaansa yhteiskunnalle, kysyin häneltä mitä hän itse luulee: lojuisinko ennemmin työtä tekemättä sohvan pohjalla ilman häntä vai teenkö työtä ja maksan veroja hänen ystävänään.

Viimeksi muokattu:
Ymmärrän hyvin, että tälläiset kysymykset ovat loukkaavia vammaisten lasten vanhemmista ja pitävät kysyjää todella idioottina. Mutta jos asiasta ei ole omakohtaista kokemusta, niin ei sitä ymmärrä eikä sitä ole niinkään miettinyt. Kun sitten kehtaa kysyä näitä kysymyksiä ja saa niihin ihan asiallisiakin vastauksia, niin asiaa alkaa miettiä toisesta vinkkelistä ja ymmärtää asiaa vähän paremmin.

• Tykkää
Reactions: Björn
7. kaduttaako koskaan?

1. Ei näkynyt ultrassa eikä heti syntymänkään jälkeen.
2.-
3. On täysin oikein. Sen sijaan alkoholistijen tukemista voisi leikata.
4. Ei
5. Kuka tahansa lapsi tai aikuinen voi vammautua tai sairastua koska tahansa, joten ei ole mun tehtäväni leikkiä jumalaa. Enkä edelleen en tiennyt vammasta raskaana ollessa.
6. Meillä ei ole syynä mt-häiriöt tai päihteet. Olemme absolutisteja.
7. Mitä mun pitäisi katua? Lastani en ole koskaan katunut.

Minä myös , summamutikassa avasin tämän.Tuli todella pahamieli, miksi kysellä moisia asioita .
Minulla on rett tyttö, eikä sitä voi raskausaikan ennakoida- ja vaikka voisikin, mitä sitten...

Yhteiskunta voi yhtä hyvin, kuin se kohtelee heikoinpiaan, vammaisia , lapsia , vanhuksia...

Terve on se joka ei ole VIELÄ vammautunut. Aika harva meistä elää sellaisen elämän ettei mitään vammaksi luokiteltavaa tulisi. Ja mitä vanhemmaksi elää niin sitä enemmän vammoja ehtii tulla, kuulovammaa, näkövammaa, halvaantuneita käsia ja jalkoja, muistivammaa...

7. kaduttaako koskaan?

nyt on pakko sanoa että meitä on joka junaan ja osa jää näköjään asemalle.

Yhteistyössä