Vammaisten parissa töissä? Anyone?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen lähihoitaja ja suuntautunut vammaistyöhön, valmistuin keväällä. Jonkin verran olen työharjoitteluiden aikana ollut vammaisten kanssa tekemisissä, lähinnä aikuisten. Ja huomenna alkaa kuukauden sijaisuus vammaisten ryhmäkodilla. Olen tykännyt työstäni :) Työtä saa tehdä omalla persoonallaan ja työ ei ole niin hektistä - usein se on sitä arjen pyörittämistä yhdessä vammaisten kanssa.

Huonoja puolia en nyt äkkiä keksi, mutta varsinkin vaikeasti vammaisten kanssa haastavaa on kommunikaatio, kun toinen ei puhu ja ei välttämättä osaa näyttää mitenkään mitä haluaa. Ja käytösongelmaisia vammaisia on, aggressiivisia jne. Monesti vammaisilla on myös mielenterveysongelmia, joka tuo lisähaasteen työhön. Senkin voisi sanoa haastavaksi, että aikuista vammaista täytyy kohdella aikuisena, eikä sössöttää kuin pikkulapselle (mitä monet tekee...). Mutta sitten kun tämä aikuinen saa kiukkukohtauksen kuin pahainen 5v kakara... :)

sairaanhoitajana työskentelin monta vuotta nuorten kehitysvammaisten ja autisteisten kanssa. Työ oli ihan antoisaa, mutta äärettömän rankkaa. Itse paloin ns. loppuun 2 vuodessa (keikkatöitä tein kyllä pitkään, mutta vakitöissä olin tuon 2v )

Muita :)? Itse meinaan olen suuntautunut aivan muuhun ja hoitanut dementikkoja vuoden ja kohta aloitan työt vammaisten nuorten asumiskokeilussa :). Kokemusta vammaisista ei ole lainkaan.

Olen hoitanut 10v vammaisia; vaikea vammaisista asuntola tasoisiin.
Ikähaitari on ollut kaikkea 19v- ihan vanhuksiin asti.
Paljon riippuu minkälaista työtä tekee; sairaalaosastoilla, suljetuilla osastoilla ja asuntoloissa on kaikissa hyvät ja huonot puolensa, jokaisessa olen viihtynyt ja jokainen on ollut rankkaa.
Voin kai sanoa viihtyneeni, kerta noin pitkään olen tätä työtä tehnyt.

Yhteistyössä