vanha keskenmeno vai uusi raskaus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimuska

Vieras
Huhtikuussa kuukautiseni olivat kaksi viikkoa myöhässä. Oli selkeitä raskausoireita. Ihan tavallisen oloiset kuukautiset tulivat lopulta (mahdollisesti rv6+0) ja samana päivänä tein negatiivisen raskaustestin minkä seurauksena kuvittelin etten ollutkaan raskaana enkä käynyt siksi lääkärissä.

Touko ja kesäkuussa kuukautiset tulivat normaalisti kuten ennenkin.

Heinäkuussa kuukautiset eivät ole tulleet ollen nyt 10pv myöhässä. Suojaamattomassa yhdynnässä oltu kolme viikkoa sitten. Tänään labrassa positiivinen raskaustesti HCG 19.00 mutta ultrassa tyhjä pussi (2cm) minkä lääkäri epäili jääneen huhtikuun keskenmenosta (vaikka ensin pamautti heti että olet raskaana).

Sain nyt uuden labra ja ultra-ajan viikon päähän varmuuden vuoksi ja sitten mahdollinen kaavinta.

Olen ymmälläni siitä miksi huhtikuussa raskaustesti rv6+0 näytti negatiivista ja vuoto oli ihan normaalit menkat kuten kahdet seuraavatkin ja nyt sitten ei taas menkkoja ja positiivinen testi. Eikö testin olisi pitänyt silloinkin huhtikuussa näyttää positiivista?

Jos olisin hedelmöitynyt 3 viikkoa sitten eikö silloinkin ultrassa voisi näkyä vain tyhjä pussi (2cm)?? Uudesta gynestä jäi jotenkin tosi epävarma olo ja tuntui, ettei tiennyt mitään.

Heippa,

Ja pahoitteluni! :hug: Täällä sama kokemus tuoreena mielessä.

Eli minulla myös oli keskenmeno tässä kuussa, varhainen sellainen viikolla 5+2.
Vietin tuolloin 3 viikkoa sairaalassa ja HCG-mittauksia tehtiin siellä.

Eli 11 päivää alkionsiirrosta hcg oli 64, joka lääkärien mielestä oli ok, korkeampikin voisi olla.
Kaksi päivää myöhemmin hcg oli tuplaantunut, mutta lääkärien mielestä "toivoa on", olisi siis pitänyt olla korkeampikin sen mielellään.

Tästä 4 päivää, niin tein kotona negatiivisen raskaustestin, jonka perään vielä 3 negaa lisää.

Seuraavana päivänä menin verikokeeseen, jolloin hcg oli 15. Testien teko vaiheessa hcg on ollut n. 30, ja silti tuli negoja sekä herkillä (hcg10) että apteekin (hcg 30) testeillä.

Kun hcg oli vain 15, oli se siis silloin jo keskenmeno. Ei sen pitäisi noin vähän olla kun hedelmöittymisestä kuitenkin jo aikaa...

Pärjäile!

-Bee

(Niin siis PS, kun hedelmöityksestä on n. 4 viikkoa ja viimeisistä kuukautisita n.6 viikkoa, pitäisi HCG:n olla 1080-56500)

Ei kannata tosiaan tutkimatta hutkia, jos olet vasta ihan alussa raskaana, saattaa sinne alkaa kehittyyn alkio. Eikö sen hcg:n pitäs laskea jos keskenmeno ois tullu? Toivottavasti kaikki menee hyvin ja siellä masussa ois vauvan alku :)

hcg määrä on kovin yksilöllinen ja allaolevan taulukon mukaan 19 on ihan ok jos hedelmöityksestä on 3 viikkoa.

Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000

Jäi sanomata, että minulla on alkuraskaudenoireita. Ihmettelen myös sitä, että jos sain huhtikuussa keskenmenon niin miksi kuukautiset tuli sen jälkeen normaalisti vaikka hcg:n olisi nimenomaan silloin olla vielä korkeampi mutta nyt kuukautiset jääneet pois? Minusta tämä ei ole vielä ollenkaan täysin haudattu juttu ennen kuin uusinta labra tehdään viikon päästä.

Onko tuo se metkun kalenteri?

Siinä nuo minimirajat eivät oikein pidä paikkaansa...
Minulla minulla tosiaan hcg oli 2 viikkoa siirrosta yli 120, ja se oli vielä lääkärien mukaan siinä ja siinä.
Alle 20 on jo keskenmeno sen jälkeen kun kuukautiset olisi pitäneet alkaa.

Näin siis lääkäreitten mukaan Naistenklinikalla ja Väestöliitossa....

MUTTA, tuosta gynestäsi minäkin olisin varuillani, ei 10 päivää kuukautisten poisjäänneistä siellä pitäisi vielä mitään näkyäkään, varsinkaan täysiä sikiöpusseja.

-B

Minulle kävi edellisessä raskaudessa niin et pari kertaa tuli ''menkat'' oikeaan aikaan vaikka olin raskaana. Ja pysyin. Joka kerta luultiin et kesken meni mutta ei.
ja raskaus testi ei näyttäny plussaa ko kolmannen viikon jälkeen siittä ko menkat jäi pois. et tapauksessasi voi olla joko tai. Olet edelleen raskaana tai sit on menny kesken.

Nyt pari viikkoa sit tuli menkat taas ihan tavallisesti.... ihmettelin et on niin hassu olo. Tein viikon päästä testin oli negaa. ja kahden viikon päästä uudestaan niin tuli hyvin hailakka haamu...nyt odotan et kun on '''menkkojen''' aika et alkaa ko vuoto taas. Ja meidän pitäis lähtä reissuun silloin et aika paljon jännittää.

Ehkä elättelen turhia toiveita mutta labrankin mukaan 19 voi viittaa alkuraskauteen. Kai lääkärikin olisi heti määrännyt kaavinnan, jos asia olisi ihan selvä?

Niin ja sekin vielä, että jos hcg on alle 20, se ei kuulema voi vielä aiheuttaa oireita (lääkärien mukaan). Varsinkaan hormoneista aiheutuvia oireita.
Itse olin varma keskenmenosta jo ennen testien tekoa, kun hcg oli vielä vähintään 30.
Aamusipsit (?!) eivät enää olleetkaan niin pakollisia saada kun sairaalassa ollessa...

Mutta menisin kyllä uuteen verikokeeseen vielä! :)

-B

PS. Labran täti yleensä ottaa labroja 2 viikkoa hedelmöityksestä, kun kuukautiset ovat jääneet pois ja ihmiset käyvät labrassa veritestissä. Silloin 19 viittaa vielä alkuraskauteen... Kiertojen pituus kun voi vaihdella ja hedelmöityskin voi tapahtua usein luultua myöhemmin.
Siksikään nuo luvut eivät nyt ole aina ihan kiveen kirjoitettuja..

alavatsan nippailut ja juilinta sekä ripuli mitkä ovat olleet jokaisessa viidessä raskaudessa samat ensioireet näillä viikoilla mitkä olisi nyt 4+6 korkeintaan riippuen hedelmöitymispäivästä.

Uuteen labraan menen ilmanmuuta. Pitäähän asia selvittää joka tapauksessa ja ottaa selvää, että mitä siellä kohdussa sitten on, jos ei alkava raskaus. Jotain siellä kuitenkin on ihan omin silmin monitorista nähtynä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva B:
PS. Labran täti yleensä ottaa labroja 2 viikkoa hedelmöityksestä, kun kuukautiset ovat jääneet pois ja ihmiset käyvät labrassa veritestissä. Silloin 19 viittaa vielä alkuraskauteen... Kiertojen pituus kun voi vaihdella ja hedelmöityskin voi tapahtua usein luultua myöhemmin.
Siksikään nuo luvut eivät nyt ole aina ihan kiveen kirjoitettuja..

No mulla nimenomaan olisi 2-3 viikkoa hedelmöityksestä. Ei voi mitenkään olla enempää aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja suurperh:
Voi ihan hyvin olla raskauskin,mulla ultrattu muutamassa raskaudessa nuilla viikoilla ja juuri sikiöpussi näkynyt eikä muuta.'Sikiöpussit' on nyt 6v,4v,ja 18kk: )

Onkos hcg:tä mitattu silloin?

Mulla ei ole neljässä aiemmassa raskaudessa seurattu hcg:tä. Ei ole aavistustakaan paljonko se on ollut. Mutta tämä asiahan selviää viikon päästä lääkärissä.

Olin vain lääkärin jälkeen täysin sitä mieltä, että on vain huhtikuussa keskenmenneen kamoja jäänyt kohtuun. Mutta sitten jäi mietiyttämään yksityiskohdat sekä se, että olisi ehkä kuitenkin mahdollista, että olisikin uusi ihan alkuraskaus eli pieni toivo heräsikin. Itseasiassa menin gynelle ihan vain vuositarkastukseen en näissä asioissa eli tämä oli vähän sellainan yllätys, että "jotain" siellä kohdussa nyt onkin.

Yhteistyössä