Hae Anna.fi-sivustolta

Vanha loru hukassa!

Viestiketju osiossa 'Runopuu' , käynnistäjänä tytär, 22.08.2008.

1. tytär Vierailija

Etsin kiireesti vanhaa lastenlorua, joka päättyy sanoihin: "...min oon koppakuoriainen!"

2. koppiainen Vierailija

Onkohan Immi Hellenin runo "katsoppas kummaa, virkkoi Miiri". Löydät sen kirjastosta jostakin lasten runojen antologiasta.

3. Olisiko tämä.. Vierailija

Hiiriä pyydystämässä
    – Katsoppas kummaa, virkkoi Miiri,
    – tuopa on oikein lystikäs hiiri,
    sarvetkin päässä on sankarilla
    juuri kuin pässillä puskurilla.
    Oivan paistin ma siitä saisin,
    kun siihen koskea uskaltaisin.
    Se sarvekas vastaa: – Kaikki ne tässä
    ovatkin hiiriä pyydystämässä!
    Ylen tyhmä sä oot, sen huomaa kyllä,
    näin kaunisko takki ois hiirellä yllä?
    Ja jalassa näinkö kiiltävät saappaat?
    Vai minut sä paistiksi suuhusi
    kaappaat!
    Koetappa koskea, sarvilla pukkaan
    ja kynteni isken pörrötukkaan.
    Oon suurempi herra kuin hiiri
    vainen,
    min olen koppakuoriainen.
    Immi Hellén: Punaposki,
    Kultasuu – Runoaarteita (2000)
    Runojen käsitteleminen

4. tytär Vierailija

Juuri tämä :) - äitini tuossa jo eläytyy 40-luvun koululaisen innolla!

5. =) löytyy siten, pelkkä pätkäkin runosta yms. riittää.
    http://www.google.fi/firefox?client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial

6. koppiainen Vierailija

Näissä lastenrunoissa on vahvasti mukana kuvitus, joten kirjaston palveluja kannattaa käyttää hyväksi. Samalla voi tutustua lastenkirjallisuuteen ja runoperinteeseen laajemmin. Immi Hellenin lastenrunot ovat ikivihreitä ja muitakin on. Esimerkiksi lastenrunouden antologia "Pikku Pegasos" on aarreaitta, josta isot ja pienet saavat innoitusta!
    Ja kuvitus on tärkeä osa lastenkirjallisuutta. Olen kuullut jostain, että nimenomaan mustavalkoinen kuvitus on lapselle hyödyllinen, jopa välttämätön!

7. seija Vierailija

mitä menetämmekään jos vanhat lasten runot ja lorut eivät jää elämään? eihän kaikki kirjoitettu voi olla lyhyttä tekstiviestiä, ilman mielikuvitusta. nämä vanhat runot antavat mahdollisuuden omaan mielikuvaan niin kuin sadutkin. Minulle isäni, hän oli syntynyt 1928, ulkoalausui ko. runoa. Lapsuuden ihania hetkiä.Omille lapsilleni tein myös samoin: lausuin runoja, luin Juhani ahon lastuja ja Pohjanpään runoja ääneen. Molemmat nauttivat kirjallisuudesta tänäkin päivänä ja kirjoittavat runoja ja pakinoita.

8. Loru kuukausista Vierailija

Haluaisin löytää lorun kuukausista,
    Se meni jotenkin näin:
    "Tammikuu...... Helmikuussa pakkaset paukkuu Maalliskuu maata näyttää Huhtikuu purot täyttää Toukokuussa orastaa Kesäkuussa päivä paistaa Heinäkuussa heinää tehdään..."

Kiva, jos joku osaisi tuon lorun ja sen tänne laittaisi. Kiitos. :)

Jaa tämä sivu