Vanhassa talossa asuvia? Yli satavuotiaissa taloissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luupi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Luupi

Vieras
Asuuko joku yli satavuotiaassa talossa? Millaisia ratkaisuja olette sisätiloissa tehneet esimerkiksi sähköjohtojen yms. osalta? Onko tavalliset sähköjohdot vai etsitty ns. vanhempaa mallia? Millaisia keittiöitä teillä on?

Kiinnostaa kaikki ratkaisut, jotka ns. sopivat vanhan talon henkeen :)

Meillä on wanha talo mutta se mikä on uutta saa uutena näkyä. Esim. keittiö on modernin kiiltävä hirsiseinien vastakohtana. Lattiat on pääosin vanhoista laudoista ja sinne mihin niitä ei ole riittänyt, on uutta lautaa. Kylppäri on moderni sillä vanhoissa taloissa ei ole ollut kylppäreitä.

Mulla keittuössä ei ole ovia vaan verhot hyllyjen edessä. Ei yläkaappeja vaan tuollainen vanha lautasteline. Johdot osin pintavetoina osin listojen alla osin katon tai lattian alla. Kylppäriä ei ole. Vain vessa ja pesutilat piharakennuksessa. Vessa in kuivakäymälä. Pinkkarit ja tapetit. Lautalattiat. Peiliovet ja alkuperäiset ikkunat ja listat.

[QUOTE="viima";28521809]Mulla keittuössä ei ole ovia vaan verhot hyllyjen edessä. Ei yläkaappeja vaan tuollainen vanha lautasteline. Johdot osin pintavetoina osin listojen alla osin katon tai lattian alla. Kylppäriä ei ole. Vain vessa ja pesutilat piharakennuksessa. Vessa in kuivakäymälä. Pinkkarit ja tapetit. Lautalattiat. Peiliovet ja alkuperäiset ikkunat ja listat.[/QUOTE]

Me ollaan mietitty tuota keittiöratkaisua niin, että alas tulisi ihan ovelliset vetolaatikot. Ylös avohyllyjä. Verhojakin mietittiin ovien tilalle, mutta minä en niille oikein lämpene. Lautasteline olis aivan ihana, vanhaa ei ole löytynyt vielä, mutta etsitään kovasti. Jos ei muuta, niin tehdään itse :)

Meille on tulossa ihan sauna ja kylppäri taloon.

Pikkuhiljaa alkaa tuo tönö olla siinä kunnossa, että saa alkaa miettiä sisustusjuttujakin enemmän. Onko teillä muuten keittiö erikseen vai pirtti? Ja millainen lattia keittiössä?

Meillä ei vanhaa taloa mutta veljellä on. Heillä kaikki tehty talon henkeen. Esim valokatkaisijat on vanhanaikaisia ja johdot menee pinnassa. Seinät jätetty hirrelle. Lattioissa alkuperäiset lankut niin paljon kuin mahdollista. Keittiössä sitten puiset vanhat kaapit mutta ei tarpeeksi vanhat ajatellen talon ikää. Aikovat vaihtaa ne josain välissä itse tehtyihin.
Pesuhuone ainoa missä jotain modernia, laittia epoxia(?) ja iso suihkukaappi. Seinät sielläkin hirttä.

Mutta jokaisellahan on vapaus tehdä sellainen kuin haluaa. Äsken oli huvila ja huussi ohjelmassa tuollainen vanha mökki. Minusta osa oli onnistuneita ratkaisuja, ei tosin ihan kaikki. Mutta mieti millaista itse haluat. Haluatko kaiken vanhaa tyyliä vai haluatko tuoda jotain modernia sekaan.

[QUOTE="vieras";28521851]Meillä ei vanhaa taloa mutta veljellä on. Heillä kaikki tehty talon henkeen. Esim valokatkaisijat on vanhanaikaisia ja johdot menee pinnassa. Seinät jätetty hirrelle. Lattioissa alkuperäiset lankut niin paljon kuin mahdollista. Keittiössä sitten puiset vanhat kaapit mutta ei tarpeeksi vanhat ajatellen talon ikää. Aikovat vaihtaa ne josain välissä itse tehtyihin.
Pesuhuone ainoa missä jotain modernia, laittia epoxia(?) ja iso suihkukaappi. Seinät sielläkin hirttä.

Mutta jokaisellahan on vapaus tehdä sellainen kuin haluaa. Äsken oli huvila ja huussi ohjelmassa tuollainen vanha mökki. Minusta osa oli onnistuneita ratkaisuja, ei tosin ihan kaikki. Mutta mieti millaista itse haluat. Haluatko kaiken vanhaa tyyliä vai haluatko tuoda jotain modernia sekaan.[/QUOTE]

Talon henkeen meilläkin on tarkoitus tehdä. Kiinnostaa vain muiden ratkaisut ja niistä voi aina saada vinkkejä :) Onko muuten hirsipinnalle tehty jotain? Ainoa mikä mulla tökkii hirsipinnassa, on se tummuus. Haluan kuitenkin valoisuutta sisällekin.

Keittiön kaapistot on tarkoitus tehdä itse, lopullinen muoto on vielä hakusessa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen Luupi;28521867:
Talon henkeen meilläkin on tarkoitus tehdä. Kiinnostaa vain muiden ratkaisut ja niistä voi aina saada vinkkejä :) Onko muuten hirsipinnalle tehty jotain? Ainoa mikä mulla tökkii hirsipinnassa, on se tummuus. Haluan kuitenkin valoisuutta sisällekin.

Keittiön kaapistot on tarkoitus tehdä itse, lopullinen muoto on vielä hakusessa.

Heillä ei ole tehty niille mitään. Juuriharjan kanssa jynssättiin mitä lähti. Käsin veistetyt hirret niin ei voinu oikein hioa. Vois varmaan kokeilla jotain hiekka tai sooda puhallusta lähtiskö sillä. Menee kyllä sitte sinne modernin puolelle jos ne jollain vaaleaksi käsittelee.
Katot ja lattiat on maalattuja. Kyllä mun mielestä voi ihan normi kaapit tehdä sinne kun vaan pintamateriaali on taloon sopiva. Veljellä teräsjääkaappi näkyvillä ite ehkä olisin integroinu kalusteisiin.
Kuvittele mielessäsi tunnelma ja ehkä yksityiskohtia mitä haluat ja sit vaan toteuttamaan. Se on teidän talo ja voitte tehdä just teidän näköisen. Ei ole pakko miettiä että onko tämä just oikean aikakauden tyyliä tms kunhan vaan on itelle mieluinen.

Yhteistyössä