Hae Anna.fi-sivustolta

Vanhat turkit

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä Kiertoon, 02.01.2008.

1. Kiertoon Vierailija

Minulla on vaatehuoneen perällä kuusi turkkia, krimiä, lammasta, kelsiä, murmelia. Nämä ovat äitini peruja, mutta hyväkuntoisia kuitenkin.

Ongelma on se, että ne vievät paljon tilaa enkä tarvitse niitä mihinkään. Olisiko ideoita, mihin niitä voisi tarjota? Ottaako esim. joku ammattioppilaitos tällaisia harjoittelukappaleiksi tms. Kirpputorille en lähde myymään.

2. kiinnostunut ? Vierailija

Missä päin Suomea ne ovat?
    Millainen on kunto?
    ...ja mitä pyytäisit noista?

3. Kiertoon Vierailija

Helsingissä ovat. Kaikki turkit on ihan käytöstä laitettu pukupussiin, mutta käytetty niitä siis on, mutta eivät ole esim. rikki tms. Murmeliturkkia käytin vielä itse 80-luvun puolella paukkupakkasilla.

Hintaa en ole miettinyt, joten siitä voitais neuvotella.

4. vierailijatar Vierailija

Minulla olisi myös yksi puolipitkäminkkiturkki, erittäin hyväkuntoinen ja kaunis kiertoon laitettavaksi (äidin toive). Hinta olisi jotain 190 e. Turun suunnalla.

5. Kiertoon Vierailija

Jos olet pääkaupunkiseudun lähistöllä, voisin viikonlopun aikana tsekata ne. Halvalla ne joka tapauksessa lähtee.

6. Minulla olisi myös äidiltäni peritty puolipitkä minkinpalaturkki. Kaikki uusittiin viime talvena, kun ajattelin voivani sitä käyttää.Vuori, kiinnitykset,puhdistus,morenisoitu,napit, kaikki uusia.Työhön meni 240€, joten sen haluaisin pois. En voi turkkia pitää, koska äiti tulee aina mieleen kun sen kaapista otan. Turkki on kokoa 40-42 se on Oulussa.

7. Kiertoon Vierailija

Turkeissa on minusta se ongelma, että niitä ei kehtaa enää käyttää. Olen itsekin turkistarhauksen vastustaja nykyään, joten päälleni en kuollutta eläintä laittaisi.

Ainakin täällä pääkaupungissa saa turkkia kantava ihminen pahoja katseita. Itse jouduin bussissa ikävään tilanteeseen, kun muutama nuori luuli päälläni olevaa tekoturkkia aidoksi turkiksi.

8. pikape Vierailija

Onneksi asun sen verran "maalla", etten ole huomannut mitään pahoja katseita, muusta puhumattakaan. Itselläni on äidiltä peritty lammasturkki, jonka laitatin kuntoon. Ns.nuorennettiin. Olen pitänyt sitä jo monta vuotta ja tykkään kovasti.Nyt äidin kuoleman jälkeen laitoin äidin minkinpalaturkin kuntoon ja kaunis tuli, mutten voi sitä pitää , koska se tuo mieleeni aina äidin , hänellä se oli aina päällä talvella.

9. uusiokäyttö Vierailija

Hei, minäkin laitan korteni kekoon. Perin vanhojen tätieni asunnon siivouksen , no siellä oli turkishattuja, niille en vielä tiedä mitä tehdä.
    No sisäturkkeja , liki pitämättömiä oli kaksi, kummassakin tosi kaunis päällyskangas, jonka puran ja teen lapsenlapselle kyläilytakin, vanhan lasten takin mallin mukaan.
    Meillä on sellainen lastenvaate kauppa, josta kopsaan mallin , juuri näyteikkunassa olin nenä litassa. Ja turkis , puran takin, ostan hyvää kangasta ja vuoritan toisen puolen, teen ainakin toisen takin turkiksesta ns torkkupeiton.
    Pikkuturkispalat voi käyttää käsineisiin, tehdä saappaaseen pohjalliset yms , rukkasiin sisävuoren . Valmiit rukkaset ( suomessa kuulemma tehdas jo lopettanut ) maksavat noin 60 euroa.Mikseipä yrittää tehdä tossutkin.
    Onko kellään vastaavista kokemusta, sisäturkit ovat jotain ruskeaa ohutta turkista, mutta ah niin pehmeää.

10. Julia+ Vierailija

En itse käytä turkkeja, kun ei ole sellaisia. Mutta käytän vanhaa porontaljaa josta jo irtoilee hieman karvoja metsästys/ eräretkillä istuin- sekä makuualustana maastossa. Kyllä tarkenee nukkua laavulla hieman huonommassakin makuupussissa kun on talja alla ja mahdollisesti toinen päällä :) Ja viime talvena sain kaksi kauriin taljaa joista tein itselleni kengät, olivat ihan uudet taljat, mutta miksei myös vanhoja turkiksia/ turkkeja voisi käyttää tuollasiin kohteisiin.

11. Liisa x Vierailija

Helsingissä Kaarlenkadulla on turkisompelimo missä niistä voi teettää jotain. Saattaa ottaa myös myyntiin hyväkuntoisia.

12. jope von myyjä Vierailija

lahjoita lä'hetyskirpputorillejope

13. Phillemon Vierailija

Otan ihan mielelläni ne vastaan maksutta.

14. ottaisin mielelläni turkin pitääkseni sitä päälläni, kriminturkki ja lammasturkki kiinnostavat minua. oletko ajatellut lahjoitusta?
    olen valmistanut 10v turkkeja, arvostan turkkia sen kauneuden ja lämpimyyden vuoksi.

15. mitä kokoa turkki on?minkä värinen ja kauanko ollut aktiivisessa käytössä?

16. vanha ketju Vierailija

lieneekö enää olemassakaan koko turkkia :)

17. traktorimies Vierailija

Ottaisin milelläni 50-luvun piisami- tai minkkiturkin. Sopii hyvin imagoon, kun ajelen vm 59 traktorilla
    olisi ulppea näky. Kyllä antaisi kylälle nostalgista kuvaa..

18. Tate Vierailija

Hei

Olisi vihdoin tilojen tyhjennyksessä aika luopua iäkkäistä turkeista.
    Aikanaan mitä hienonta Suomessa sotien jälkeen.
    Kokoa en osaa vielä sanoa mutta noin 160 cm vois olettaa sopivan.
    Siis mitä hienoin ruskea minnkiturkki, varmaan näistä arvokkain ja painavin.
    Sitten ns. persian turkki musta (nuoren lampaan turkista).
    Ja sitten shaalin tapainen sisä/juhla käyttöön sinikettua, siis tuollainen pienen
    takin kokoinen ilman hihoja. Vuori on kyllä vähän irti.

En oikein jaksaisi kaupitella kirpputoreilla ym.huuto neteissä.

Kuinka löytäisin oikean ladyn/daamin, jota nämä turkit lämmittäisivät ?
    Varmasti vaatimat modifiointia, mutta saisivat vielä uuden elämän.

Ovat Helsingissä.

19. Tate Vierailija

Hej

Hoppas ja hittar lady eller dam, som uppskattar pälsar ?

Dessa pälsarna kunde värma henne.

Vill säljä nertz-, persian- och räv boa pälsarna. Tror från 50-60 talet.

Vet inte mycket själv om pälsarna, men dessa har varit riktig fina på sin tid.

Tate

20. Maria Vierailija

Hei,
    täällä olisi yksi lammasturkista kiinnostunut nuori daami Turusta. Olisiko mahdollista saada valokuvaa kyseisestä? Ja kuinka paljon tästä pyytäisit hintaa? Laita toki vaikka sähköpostia : sunny-day@live.fi

Kiitos!

21. Turre Vierailija

Harmittaa että vanha lammasturkkini on hävinnyt. Siitä olisi saanut kivan peiton rottinkituoliini tai verannalle.

22. Mieluummin itse käyttäisin aitoa turkkia pakkasilla, se on sentään uusiutuva luonnonvara. Toisin kuin öljy, jota tarvitaan tekoturkisten valmistukseen. Eivätkä tekoturkit maadu samalla tavalla kuin aito turkis, sitten kun sen oikea, pitkä käyttöikä on loppu.
    Toki turkistarhauksessa pitää olla inhimilliset olot, ihan niinkuin muillakin ihmisten hyötykäyttöön (lue: ruoaksi) kasvattamilla eläimillä pitäisi olla.

23. erämies Vierailija

Kyllä kehtaan käyttää turkiksista tehtyjä asusteita.Nuo eläinten vapausjärjestöläiset eivät todellisuudessa välitä eläimistä,he vain haluavat tuoda itseään esille.Ovat kai lapsuudessa jääneet jotakin paitsi.Jos täällä kaikille annetaan lupa tehdä mitä haluaa niin ei meillä ole kohta edes kirkkoja,minareeteiksi ne on muutettava.Kuljen turkissa ja turkishatussa rohkeana ja ylpeänä suomalaisena.Oljaamme Suomalaisia,vapaita.Eläköön turkikset!!!

24. bee Vierailija

Hei!

Vieläkö on j'äljellä näitä? Kuvia? Ja lopuksi hintaa tiedustelisin?

25. Tate Vierailija

On vielä en ole ehtinyt tarjota kenellekään

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus