Hae Anna.fi-sivustolta

Vanhemmat antavat aikuisille lapsille rahaa

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä Manimanimani, 15.09.2011.

1. gui Vierailija

Sekä vanhempani että isovanhempani auttavat niin rahallisesti kuin muutenkin. Ikinä en ole pyytänyt, olen vaikka valehdellut pärjääväni vaikka en oikein pärjäisikään. Olen yrittänyt sitten tehdä vastapalveluksia mahdollisuuksien mukaan suhteellisen huonolla menestyksellä. Jossain vaiheessa keskustelin tiukastikin rahapolitiikasta isovanhempieni kanssa, sillä en pysty tapaamaan heitä kovin usein ja itselleni tuli typerä olo että käyn siellä vain rahastamassa. Sukuni on kuitenkin jääräpäistä porukkaa ja tajusin että jossain vaiheessa mistä tahansa lahjasta kieltäytyminen ja vänkääminen menee jo loukkauksen puolelle joten nykyään sitten kiitän kauniisti, ja yritän sitten vastaavasti vaikka ostaa tuomisia seuraavalla kerralla. Tosin niistäkin sitten taas haluavat maksaa eli olen tuomittu epäonnistumaan tässä asiassa. Toivottavasti joskus voin korvata jotenkin.

2. vierailija Vierailija

Omasta mielestäni voin käyttää rahani jo yli 50 v itseeni. Olen lapseni koulut maksanut ja he ovat vakituisessa työssä. Perheet ovat perustaneet ja palkat on heillä paremmat kuin minulla.

3. vierailija Vierailija

Jatkan vielä keskustelua omalla kokemuksellani. Avomieheni lapset ovat jo naimisissa omilla tahoillaan. Tytär soittelee edelleen isälleen (25v ja aviomies kotona joka töissä), jos omat käyttö rahat loppuvat. Tytär koulussa, keikkatöissä mutta ulkomaillekin pitäisi päästä kavereiden kanssa... jatkuvasti tulee 100€ sinne ja pari tonne, välillä ei muka ole edes ruokaa jääkaapissa. Toinen lapsista (28v) sopii kavereiden kanssa kalliita illan viettoja tai konserttei/ottelulippu iltoja tms ja isältään pyytää rahaa ”lainaan” jotta saa kustannettua asian. Pitäisi päästä yksityislääkärille, vakuutus kyllä maksaa mutta takautuvasti. Lainaisiko iskä aluksi...Miten tähän pitäisi avopuolisona suhtautua, toki on meillä säästöjä, olemme jo yli 50v ja olisi kiva alkaa myös elää omaaelämää ja matkustella. Miestä myös harmittaa kun lasten soitettua jo äänestä kuulema kuulee että rahaa olisivat vailla. Kysyy vaan heti että paljonko...?
    Itse alan olemaan aika kypsä aiheeseen, olemme keskustelleet asiasta mutta pelkään että minulle ei edes kerrota kaikkia lainaamista. Kauanko saan pidettyä suuni kiinni ”lasten” edessä?

4. NautiElämästäsi Vierailija

Jos miehesi ei ole tarpeeksi aikuinen ottamaan ongelmaa esille lastensa kanssa, niin sitten ei auta kuin vain säästää itse rahaa ja lähteä yksin tai jonkun kaverin kanssa jonnekkin lomalle. Oma säästötili vain pystyyn, joka kuukausi osa omista tuloista tililtäsi menee suoraan sinne, eikä kellään muulla kuin sinulla ole oikeutta kajota sinne. Mies saa itse olla marttyyrinä kotona jos tahtoo, mutta älä ala pilaamaan omaa elämääsi sen takia kun toinen käyttää omat säästetyt rahansa vastentahtoisesti lähinnä toisten viihdyttämiseen, kuin elämänhallinnan tukemiseen.

Puhumisesta ja säännöistä ei ole ollut apua, mutta jos näyttäisit millaista hänenkin elämänsä voisi olla niin tälle itselleen kuin tämän lapsillekkin ilman loputtomia "lainailuja" niin se voisi saada aikaan jotain muutosta puolin ja toisinkin.

5. vierailija Vierailija

Kai mies voi käyttää rahojaan mihin haluaa. Eri asia tietysti, jos kaikki rahat menee lapsille, ja on lainaamassa sitten toiselta osapuolelta. Jos ei ole sitten rahaa matkusteluun, niin ei kai se estä toista osapuolta lähtemästä reissuun vaikka kavereidensa kanssa. Sama logiikka, omia rahojaan voi käyttää miten lystää.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri