Vanhempainraha ja kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mietteliäs"

Vieras
Saan tällä hetkellä vuoden vanhasta esikoisesta hoitotukea Helsinkilisineen noin 700 eur/kk. Heinäkuussa syntyy toinen lapsi. Luonnollisestikin alan saamaan pikkukakkosesta vanhempainrahaa, mutta saanko edelleen esikoisesta tuon 700 eur/kk vai saanko mitään? Eli ovatko lapsista maksettavat tuet riippuvaisia muista lapsista? Onko jollakulla sama tilanne suurinpiirtein?

Kiitos paljon vastauksistanne!

et saa kotihoidontuen hoitorahaa mutta voit saada kotihoidontuen hoitolisää jos tulot on tarpeeksi pienet. itse äitiyspäivärahalla olen ja saan vanhemmasta kohta 2v lapsesta hoitolisää kun miehellä tarpeeksi pienet tulot.

[QUOTE="minttu";27792800] miehellä tarpeeksi pienet tulot.[/QUOTE]

Kuulostaa kyllä vähän kummalta, ikäänkuin toivottaisiin, että olisipa oikein pienet tulot.

Puhutaan ihan hirveän isoista hoitolisistä, joten on se hyvä että puoliso tienaa vähän;)

Minulla jää kahdesta lapsesta käteen 380e/kk, aika paljon kyllä olet saanut yhdestä?

Apua miten paljon saatte siellä tukia!! Täällä keski-Suomen eräässä kunnass kun saa yhdestä lapsesta 250€/kk...

Semmoista se on, kun ei ole kuntalisää. Ei täällä Turussakaan ole, vaikka kaikissa naapurikunnissa on. Sain lapsesta 305 € -verot käteen. Niinpä ei ollutkaan varaa olla hoitovapaalla kuin 4 kk, mutta olen kiitollinen edes siitä...

Meille siis jää kahdesta lapsesta se 380e/kk, enkä ole väittänytkään että en olisi siitä kiitollinen. Tottakai olen.

Olemme pienituloisia, joten en todellakaan pystyisi hoitamaan lapsia kotona ilman tuota rahaa.

Mutta jos kotihoidontukeen ollaan tekemässä muutoksia, niin ennemmin tasa-arvoistettaisiin(kuntalisä pois), kuin lyhennettäisiin jakso kahteen vuoteen.
Näin meille, jotka oikeasti haluamme hoitaa lapset vaippaiän loppumiseen asti kotona, on siihen mahdollisuus.
700euroa yhdestä lapsesta on ihan tajuton summa, vaikka kotiäitiys onkin täyttä työtä!

[QUOTE="Joo";27793476]Meille siis jää kahdesta lapsesta se 380e/kk, enkä ole väittänytkään että en olisi siitä kiitollinen. Tottakai olen.

Olemme pienituloisia, joten en todellakaan pystyisi hoitamaan lapsia kotona ilman tuota rahaa.

Mutta jos kotihoidontukeen ollaan tekemässä muutoksia, niin ennemmin tasa-arvoistettaisiin(kuntalisä pois), kuin lyhennettäisiin jakso kahteen vuoteen.
Näin meille, jotka oikeasti haluamme hoitaa lapset vaippaiän loppumiseen asti kotona, on siihen mahdollisuus.
700euroa yhdestä lapsesta on ihan tajuton summa, vaikka kotiäitiys onkin täyttä työtä![/QUOTE]

olen ihan samaa mieltä tuosta tasa-arvoistamisesta, vaikka asunkin nykyään sellaisessa kunnassa, jossa sitä maksetaan.

[QUOTE="Mietteliäs";27792711]Saan tällä hetkellä vuoden vanhasta esikoisesta hoitotukea Helsinkilisineen noin 700 eur/kk. Heinäkuussa syntyy toinen lapsi. Luonnollisestikin alan saamaan pikkukakkosesta vanhempainrahaa, mutta saanko edelleen esikoisesta tuon 700 eur/kk vai saanko mitään? Eli ovatko lapsista maksettavat tuet riippuvaisia muista lapsista? Onko jollakulla sama tilanne suurinpiirtein?

Kiitos paljon vastauksistanne![/QUOTE]

Onko tohon 700e laskettu mukaan lapsilisä?