Vanhempainraha?

  • Viestiketjun aloittaja verotus 2005?
  • Ensimmäinen viesti
verotus 2005?
Kahlasin Kelan sivuja ja siellä vanhempainraha lasketaan verotuksen 2004 perusteella. Jos jään syksyllä 2006 äitiyslomalle, saanko rahat jo vuoden 2005 verotuksen perusteella. Riittääkö, että 2005 verotiedot saapuvat ennen äitiysloman alkua vai pitääkö niiden tulla ennen hakemuksen jätettämistä? Vuosituloilla on eroa, mutta ei aivan sivuilla mainittua 20%. Toki soittelen asiasta Kelalle, sitten kun se on ajankohtaista, mutta osaisiko joku antaa pika-apua.
 
Eikäkö...
mulle on kaveri joka viimeksi on äitiysrahat saanut että se menee edellisvuoden tienestien mukaan! Vai onks äitiysraha ja vanhempainraha eriasia. Puhuttaanko niistä mitä alkaa saamaan kun lapsi syntyy ja maksetaan kun tavallinen palkka loppuu?
 
*
Vuoden 2005 verotus vahvistetaan vasta loppuvuodesta 2006. Tasapuolisuuden nimissä kaikille, joilla loma alkaa 2006, lasketaan rahat vuoden 2004 verotuksen mukaan, jäi sitten alku- tai loppuvuodesta. Äitiyspäiväraha on samansuuruinen kuin vanhempainraha, jos äiti pitää molemmat. Ap:lle siis vastaus: Jos jäät lomalle 2006, saat rahan vuoden 2004 verotuksen tai viimeisten 6 kk:n tulojen mukaan (jos 6 kk x 2 = 20% suurempi kuin 2004).
 
aamu
Tai sitten, jos on saanut äp-rahaa ja seuraava lapsi syntyy ennenkuin on mennyt 3v ekan syntymästä, niin sitten saa sitä samaa äp-rahaa, kuin ykkösestä, jos haluu ottaa.

Mulle sano joku Kelasta, että äp-raha voidaan laskea
JOPA YHDEN KUUKAUDEN TULOJEN PERUSTEELLA.
Tätä olen yrittänyt jälkeenpäin tiedustella monelta taholta, mutta olen saanut vain epäselvää mutinaa vastauksiksi,
ilmeisesti tosta asiasta ei haluta kauheesti informoida ihmisiä tai sitten sain tosiaan täysin väärää tietoa.

Helsingissä on Flemarilla joku selllanen uudehko mesta, jossa toimii sos. alan korkeakouluopiskelijat ikään kuin neuvojina juuri kaikenlaisissa Kela yms. asioissa.
Ajattelin itse käydä siellä vielä kysymässä ko.asioita, jos vaikka sieltä sais jonkun tolkullisen vastauksen.

Miksköhän just Kelassa on niin vihamielistä ja tympeetä jengiä töissä? Siellä asiaoidessa - ja varsinkin sinne soittaessa - tulee AINA todella murhanhimoinen olo.
 
henna
Itsellä myös sellaisia kokemuksia Kelasta että tekis mieli ottaa nauhuri mukaan voidakseen tarvittaessa todistaa virkailijan puheet...joten tuo mainitsemasi paikka kuulostaa mainiolta! Tiedätkö puh.numeroa kyselee ei pk-seutulainen.
 
aamu
No kun siinä ei mun mielestä ollu numeroa, siks en säästäny sitä artikkelia. Muistan vaan, et Fleminginkatu jotain!?
Saattaa olla, että sinne ei oo varsinaisesti puhelinta, et se ei just halua olla sellanen ""puhelinneuvonta"", vaan haluaa ""kohdata""ihmiset..( mitä mäkin täs höpisen..)
 
*
kela.fi

""Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija tekee määräaikasta työtä (pätkätyötä) ja esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Tämä ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia.""

Suomeksi: Jos työsuhde on kestänyt esim. 2 kk ennen äitiyslomaa, voidaan raha laskea tuon 2 kk:n perusteella jos työsuhde olisi jatkunut vähintään 6 kk ilman ä-lomaa. Ja tietenkin tuon esim. 2 kk:n tulojen täytyy olla 20% suuremmat kuin edellisessä verotuksessa (eli 2 kk kerrotaan 6:lla ja saadaan ""vuoden"" tulot).
 
Hei
itse jäin äitiyslomalle, ollut puolisen vuotta työttömänä (ansiosid) ja ennen sitä viime vuosi töissä, sitä ennen töissä mutta myös työttömänä. Kelassa mainitsin tästä, ja ä- ja vanhempainrahani laskettiin sitten mahdollisuuksien mukaan a) ansiosidonnaisen määrästä (4kk riittää ennen ä-lomaa) tai b) työttömyyttä edeltävältä jaksolta (eli siis vuoden 2005 tulojen mukaan jotka oli paljon, paljon paremmat kuin valmistuneen verotuksen mukaiset tulot 2004)
Näin siis loppujen lopuksi sainkin minimirahaa paljon suuremman ä- ja vanhempainrahan, kun vain näköjään osaa kysellä... vähän tuurilla tuntuu olevan noi koska kaikki ei varmasti kysele.
 
aamu
Olin 2004 kevään vielä töissä ja kesäkuusta äitiyslomalla, nyt keväällä, kun avasin verolapun, meinasin lentää per*eelleni; mätkyjä 1800€...
Että pitäkäähän huoli oikean kokoisesta veroprosentistanne, ettei käy kuten mulle!
 
voi ei...
Mulle sanottiin kelasta että äippäraha lasketaan vuoden 2005 tuloista kun mulla on la tammikuussa. Minusta se tuntui vähän oudolta mutta olin tyytyväinen kun vuonna 2004 en tienannut juuri lainkaan...! Toivottavasti se nyt menee niin, muuten tulee kyllä minimi-äippäraha...
 
orvokki
Jos sulla on la tammikuussa, niin silloin ä.raha lasketaan vuoden 2005 verotuksen mukaan, koska se on silloin jo vahvistettu verotus. Vuoden 2006 loppuun mennään kuulema tasapuolisuuden vuoksi sillä vuoden 2004 verotuksella.
 
Zanni
Eikös se kuitenkin mene niin, että jos la on tammikuussa, äitiysvapaalle jäädään 30 arkipäivää ennen sitä eli joulukuussa. Silloin äitiysrahakausi alkaa joulukuussa 2006 ja äitiysraha määräytyy v 2004 tulojen perusteella?
 
qimme
Alkuperäinen kirjoittaja henna:
Itsellä myös sellaisia kokemuksia Kelasta että tekis mieli ottaa nauhuri mukaan voidakseen tarvittaessa todistaa virkailijan puheet...joten tuo mainitsemasi paikka kuulostaa mainiolta! Tiedätkö puh.numeroa kyselee ei pk-seutulainen.
Hei! Vissiin tarkoitatte Ne-Rå:a, joka täällä Helsingissä toimii. Nettisivuilta www.ne-ra.fi löytyy infoa.
 

Yhteistyössä