Vanhempainvapaa ja isäkuukausi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epävarma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epävarma

Vieras
Vanhempainvapaani päättyy virallisesti 14.3., ja sen jälkeen olen sopinut työnantajan kanssa pitäväni vuosilomani 16.3-23.4. Nyt mieheni on jäämässä isäkuukaudelle, jolloin oma vanhempainvapaani lyhentyy 12 arkipäivällä.

Kysymys kuuluu: voiko työnantaja (siis minun, ei miehen) jostain syystä kieltäytyä muuttamasta jo sovittuja päiviä, eli aikaistaa vuosilomaani 12 arkipäivällä? Eli tällöin ei miehen isäkuukausi onnistuisikaan. Kyseessä on siis melko hankala esimies...

Niin, ja olen siis jäämässä hoitovapaalle vuosiloman jälkeen.

En ehkä ihan ymmärtäny lukemaani, mutta jos sun vanhempainvapaa loppuu 12 arkipäivää aikasemmin kun mitä virallisesti loppuisi, niin silloin isäkuukaudelle ei ole mitään estettä.

Esim. meillä näin. Mun äippis olis loppunu elokuun lopulla, "luovutin" sen 12pv miehelle. Jäin hoitovapaalle elokuun puolivälissä, jolloin olin samaan aikaan myös vuosilomalla. Isäkuukausi pidetään tammikuussa. Ja silloin mä en tietenkään saa kotihoidontukea kun mies on isäkuukautta viettämässä, mutta mahdollisesti hoitolisää (riippuen meidän tuloista).

Eli toisin sanoen, ei sun loma vaikuta tohon isäkuukauteen mitenkään. Paitsi tietty sen verran, että minkä verran saat rahaa.. ns. palkaa vai kotihoidontukea vai hoitolisää...

Alkuperäinen kirjoittaja samassa tilanteessa:
ei minusta työnantaja voi määräillä perhevapaita, ne on lakisääteisiä. jos urputtaa, ota yhteys liittoon.

Mut eihän tuossa työnantaja määrääkään perhevapaista, vaan vuosilomasta. Käsittääkseni työnantaja voi siirtää vuosiloman ajankohtaa. Mutta mikä on oikeastaan ap:n ongelma!

Vanhempainvapaa kannattaa aina hakea päättymään siten kun se päättyisi JOS isä pitää isäkuukauden. Virkavapaata voi sitten pidentää ilmoituksella 2kk ennen, jos isä ei pidäkään vanhempainvapaata. Tuohon vapaaseen äidillä on lakisääteinen oikeus, joten sitä ei voi kieltää työnanataja. Tällöin vuosilomaakin pitää siirtää...kai... Periaatteessa kai vuosiloma voi olla vanhempainvapaan kanssa päällekäin, jolloin loman saa rahana.

Yhteistyössä