Hae Anna.fi-sivustolta

Vanhempien kateus lastaan kohtaan

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä vierailija, 20.03.2019.

1. vierailija Vierailija

Aihe on arka ja olen jo pitkään miettinyt,miksi tästä ei puhuta julkisuudessa ollenkaan.Itse sain kokea vanhempieni kateuden ja katkeruuden v.2011 karulla tavalla.
    Olen n.50-v nainen,yli 30 vuotta aviossa ollut nuoruudenrakkauteni kanssa.Kaksi lasta,talous ja työpaikat ym kunnossa.Elämä ei ole aina ollut ruusuilla tanssimista,mutta kaikesta on selvitty.
    Varsinkin äitini on aina ollut peruskateellinen ihminen.Aina on naapurilla/ystävällä/sukulaisella joku asia,mitä pitää kommentoida ikävään sävyyn.Meitä on kolme lasta ja ainakin minulle hän on myös sisaruksiani haukkunut (mm.lasten kasvatuksesta,pukeutumisesta,rahankäytöstä ym ym). Olen aina ajatellut,että äitini ei ole ollut tyytyväinen omaan elämäänsä ja siksi kaikki puhuminen on toisia arvostelevaa ja vähättelevää.
    v.2011 minulla oli todella raskas vaihe elämässäni.Läheinen ystäväni kuoli aivokasvaimeen,minut irtisanottiin laittomasti,lapsellani todettiin vakava harvinainen sairaus ja rakas appi-ukkoni kuoli yllättäen.Tähän samaan äitini päätti eräässä puhelinkeskustelussa "avautua" minulle.Hän kaatoi päälleni yli 20 vuoden ajalta asioita,joista minulla ei ollut aavistustakaan.Pointti oli kuitenkin se,että häntä ärsytti "minun täydellinen avioliittoni ja aviomieheni ja lapseni,hyvä taloudellinen tilanteeni ym ym". Lisäksi olen kuulemma aivan liian täydellinen ihmisenä,tyttärenä,naisena ja vaimona,he kun ovat niin tyhmiä. Tämä suora lainaus äitini sanoista.Lopuksi hän löi luurin korvaani.En ymmärrä ollenkaan,mihin tämä pohjautuu,koska en ole koskaan käyttäytynyt vanhempiani kohtaan huonosti esim haistattelemalla,sanomalla vastaan tms.Ilmeisesti ärsytin häntä ihmisenä,vain olemalla olemassa.
    Tämä purkaus tapahtui siis appeni hautajaisten aattona.Pahin mahdollinen aika.

Itsekin kahden jo aikuisen lapsen äitinä en voi ymmärtää äitini käytöstä.Eikö lapsensa hyvistä asioista pitäisi iloita ja olla onnellinen? Itse ainakin tunnen niin.En voisi kuvitellakaan,että olisin kateellinen lasteni elämissä tapahtuvista hyvistä asioista. Kateus itsessään on todella sisuksia syövä tunne ja tunteena myös täysin turha.En ole koskaan ymmärtänyt sitä.

Tuon puhelun jälkeen emme ole puhuneet keskenämme.Varsinkin alussa odotin,että äitini soittaisi ja pyytäisi anteeksi,enää en. Itse koen,että itse en voi/halua ottaa yhteyttä kaiken sen jälkeen,mitä hän minulle sanoi.Sellaisia ei vain toiselle ja omalle lapselle sanota. Alussa olin pitkän aikaa todella järkyttynyt hänen sanoistaan ja olenkin joutunut tekemään paljon töitä,jotta olen voinut jättää asian taakseni.

Halusin vain jakaa tämän asian kanssanne,koska uskon,etten ole yksin tämän kanssa.Tästä ei vain mielellään puhuta,koska helposti itse leimautuu vaikeaksi tyypiksi tms.Pitäisi puhua,koska esim minunkin tapauksessani monta ihmissuhdetta katkesi tämän takia.Se on sääli.

2. ............... Vierailija

Vanhemmat ovat myös ihan tavallisia ihmisiä vikoineen kaikkineen ja moni vanhempi on kaukana ihannevanhemmasta. Johtuneeko äitimyytistä suurine odotuksineen se, että vanhemmilta odotetaan jotain muuta, enemmän esimerkillistä käytöstä kuin muilta, ja että me lapset usein petymme heihin kun he eivät vastaa odotuksiamme.

Ymmärrän että on ikävää jos äiti kadehtii tytärtään, mutta en usko että tuo kovin harvinaista on. Malliäidin käytökseen kuuluisi, että äiti olisi onnellinen kun tyttärellä menee hyvin. Sinä ainakin tiedät nyt, mitä äitisi ajattelee sinusta. Sinä et ole vastuussa siitä mitä äitisi tuntee ja on turhaa hakea omasta käytöksestä syitä äitisi tunteisiin. Moni äiti on varmaan salaa kateellinen, moni voi myös kieltää tuntevansa kateutta vaikka kateellinen olisikin. Olisiko sinusta ollut parempi jos äitisi ei olisi kertonut tunteistaan? En ole varmaan oikea ihminen vastaamaan sinulle, koska oma äitini muistuttaa enemmän psykopaattia.

Äitinä oleminen on yksi ihmisen vaativimmista tehtävistä ja moni ei selviydy siitä kovin hyvin. Emme valitettavasti voi valita vanhempiamme, mutta voimme valita sen tavan, miten heihin suhtaudumme. Minä sinuna yrittäisin vähentää äidin merkitystä elämään ja satsaisin enemmän muihin ihmissuhteisiin. Äitisi on mitä on eikä tule muuttumaan vaikka miten tahtoisit. Ole tyytyväinen että itse osaat olla parempi äiti kuin äitisi on.

3. Lisäksi Vierailija

Minä mietin kateuden lisäksi sitä, että äidilläsi saattaa olla muistisairauskin, koska hän nyt suoltaa suustaan harkitsemattomia. Tänä saakka hän on hallinnut itseään, mutta nyt se ei enää onnistu. Tässä on itse kukin pohtinut äitinsä käytöstä, joskaan noin räikeästi se ei ole koskaan ollut näkyvissä, mutta ihan kaikkea en ole aina ymmärtänyt. Kuitenkin tuo kateus on noussut mieleen useammankin kerran.

Vanhempamme ovat eläneet erilaisessa maailmassa, jossa piti ehkä taistella useammista asioista kuin meidän, vaikka joka sukupolvella on omat ongelmansa. Heistä meidän elämämme on ollut helpompi kuin heidän. Kateuteen taipuvainen ihminen on kade lähes kaikesta mahdollisesta, jopa lapsilleen.

On varmasti sinulle ja perheellesi parempi, että pidätte hieman etäisyyttä. Et kerro kaikkea, tapaat harvemmin, jätät hänen mielipiteensä huomiotta. Äidilläsikin on varmasti monta ihmistä, joille hän on kateellinen eikä hän itse tajua siinä mitään outoa.

Mummillani oli tapana sanoa kateuden vaivaamista ihmisistä, että se on sellainen "kateenkorva".

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri