Hae Anna.fi-sivustolta

Vanhin käytössäsi oleva vaate?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä seropin emäntä, 09.01.2010.

1. seropin emäntä Vierailija

Mikä on vanhin vaatteesi, jota vielä käytät?
    Siinäpä kysymys, itsekin oikein jäin miettimään.

Minulla on paljon 80-luvultakin joitain pitkiä juhlahameita ja pari bleiseriä.
    90-luvulta farkut, kaikki työvaatteet edelleen tallessa. Miksiköhän?
    Ehkä jo vanhentuneet mallit, mutta kun ylleni mahtuvat en raatsi hävittääkään.
    Mikähän siinä, että parikymmentä vuotta sitten hankitut 38 numeron vaatteet sopivat edelleen päälle, kun nykyisin vartalon muututtua ja kilojen lisäännyttyä pitäisi ostaa jopa 46 ja 48 numeroisia vaatteita???
    Tuntuu vaikealta mennä niin "isojen tyttöjen" osastolle, kun "tietää olevansa" kokoa 38.
    Eli Hallikaisen sanoin: "..sisälläin ei pieni lapsi muuttunut oo mihinkään.."

2. ikikukka Vierailija

Olisikohan se tämä aamutakki. Tavalliset käyttövaatteet ovat jo kutistuneet kaapissa, ei niitä voi käyttää viittä vuotta kauempaa, ei aina sitäkään. Niin no, on minulla nahkatakki, joka on varmasti enemmän kuin se viisi vuotta vanha ja edelleen käytössä.

Sitten on muutamia muistorikkaita vaatteita, joita säilytän kun en raski poiskaan antaa. Vaikka tiedän, etten niihin ikinä enää mahdu.

3. jutta-juulia Vierailija

Vanhin käytössä oleva vaate taitaa olla aamutakki, kuutisen vuotta vanha. Muut vanhemmat vaatteet eivät enää sovi. Varastossa on vaatteita ajalta + 20 ja –10 kiloa ajoilta. Näitä isoja vaatteita olen keräämässä ja viemässä kirpparille.

Toivon, että en enää koskaan kasva niihin mittoihin. Pari bleiseriä ja housut on tallella entiseltä langanlaihalta ajalta, alle viidenkymmenen kilon painoa en enää tavoittele.
    Olen muuttanut niin monta kertaa elämäni aikana, että vanhat tavarat ovat luonnostaan karsiutuneet muuttojen yhteydessä.

4. kko Vierailija

Duffeli takki on ostettu -92, ensin tyttärelle ja sitten se jäi minulle. Siinä ei malli ole paljon muuttunut vuosien saatossa. Katselin syksyllä tavaratalossa uusia ko. mallin takkeja ja ajattelin omani vielä kelpaavan, pidän sitä jopa "parempana" takkinani. No eipä se oikein ulkoilutakki olekkaan.
    Muitakin vaatteita on 90-luvulta, esim. hameita ja jakkuja, niillä ei ole enää paljon käyttöä.

5. kelsitakki Vierailija

Noin 25 vuotta vanha kelsiturkki. Helmikoristeltu baskeri 50 vuotta. En ole sitä kyllä koskaan käyttänyt. Tuli jokus meille"amerikanpaketissa". 70-luvun nahkahame säilössä ihan huvin vuoksi (menee jalkaan polviin asti ei ylemmäksi. 10-15 vuotta vanhoja vaatteita on paljon. Juhlavia enimmäkseen.

6. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Minulla on vuonna 1969 Helsingin Stockalta ostettu punakettuturkislakki. Venäläistä laatutyötä - se oli 30 - vuotta äidilläni lainassa ja nyt taas minulla käytössä .
    Kun ostaa hyvää - niin ei tarvitse aina uusia.
    Turkislakki on ollut vain juhlakäytössä - ei siis kuitenkaan joka päivä päässä talvisin.

7. tuulantei Vierailija

Luin tuon edellisen viestin ja muistin oman nahkahameeni, jota käytin montakin kertaa tanssireissuilla. Se oli sellainen keikistelyhame.
    Jossain nurkassa se vieläkin roikkuu, ei toki enää mahdu ylleni, se on sitä 70-lukua.
    Ja samalta vuosikymmeneltä on nahkatakki, kertaalleen sen jälkeen muodistettu.
    Sekin on jossain, voisi kyllä vieläkin käyttää.

Viime kesänä hävitin viimein toistakymmentä vuotta vanhan hellemekkoni, enää ei niin ihanaa ja helppokäyttöistä mekkoa saakaan varmasti.
    Sellaista sorsetin tapaista silittämättä siistiä kangasta. Sellainen pidä ja pese-vaate, kuivui nopeasti.
    Eihän hellevaatteita jaksa silitellä, en ainakaan minä.

Niin, ja parikymmentä ns. parempaa vaatetta löytyy.
    "Kulta"sandaalit joissa 12 cm:n korko, nekin ovat 60-70-luvulta.

8. ikikukka Vierailija

Mullakin oli ihanat kultasandaalit, ovat kadonneet kaikissa muutoissa. Ja se punakettuturkislakki, oli se ihana ja lämmin. Mihinkähän senkin olen heittänyt, toivottavasti sentään antanut jonnekin, eikä roskiin. Nahkahametta en ole koskaan omistanut, en tykännyt niistä ja jos se oli muotia 70-luvulla, niin silloin ei muoti ja vaatteet kiinnostaneet, oli muuta olevinaan tärkeämpää.

9. kultasandaali Vierailija

Kultasandaalit jalassa menin vihille. Hääpuku raakasilkkinen rosa kotelomekko. Myöhemmin kesällä laiton sandaalit jalkaan ja menimme mieheni kanssa ravintolaan syömään. "Ei tänne saa tulla rantatossuissa" sano portsari, eikä päästänyt sisään. Ei erottanut juhlasandaaleja rantatossuista. Ja huippukorkeat korot minullakin. Ei ole enää jäljellä. Myös laukkuja, vöitä ja kenkiä löytyy 10-15 vuoden takaa,

10. tuulantei Vierailija

Ihanaa toi 70-luvun aika, jolloin minäkin kävin jonkin verran ravintoloissa, lähinnä tanssimassa ja useinkin syömässä.
    Oli hovimestari ohjaamassa pöytään ja ottamassa ensimmäisen tilauksen, oli palvelua ja tiettyä tasoa vaadittiin sisälle pääsyyn. Miehillä pikkutakki ja solmiopakko.
    Vakiasiakkaille portierilla oli lainata näitä.

Usein myytiin ovella ns. voileipäkorttia, jolla sai jonkin lämpimän sienivoileivän tms.
    Silloin tuntui ravintolaan meno todella juhlavalta ja olihan siellä hauskaakin.
    Panostettiin tosiaan hiuksiin, meikkiin, vaatteisiin ja kenkiin, kun kerta tanssimaan mentiin.
    Ei siis menty farkuissa ja lenkkareissa, vaan pukeuduttiin.
    Aah, ollapa edelleen ne linjat, kilot ja hiukset ym edellytykset.
    Miten näihin nivelrikkoisiin ja suonikohjuisiin jalkoihin enää kultasandaaleita laittaa, byääh:((

Nykypäivän ravintolat ovat kai toista maata, luulisin.
    En ole käynyt pariinkymmeneen vuoteen kuin joskus lounastamassa jossain ruokaravintolassa.

11. Kestis Vierailija

Kyllä se vanhin vaate on Marimekon Jokapoikapaita n. 30v:n tajaa Löytyy valokuvakin, kun se on päälläni ja tyttösemme on sylissä, tyttösemme täytti kesällä 30v. joten todistusaineistoa löytyy !

Ja, edelleen käytän samoja paitoja, kaulus vaan noissa paidoissa tahtoo kulua.

12. M Uistelo Vierailija

Vanhin käytössä oleva vaatekappaleeni on ilman muuta aamutakki, jonka äitini teki minulle odottaessani esikoistani 36 vuotta sitten. Aamutakki tosin on käytössä mökillä, mutta käytössä kuitenkin. Ja jostain syystä sen on nykyään ihan sopiva ja silloin 36-vuotta sitten se oli mielestäni tarkoitettu lähinnä elefantille...

13. M Uistelo Vierailija

Tuo mahtoi sitten olla ihan 60-luvun ja 70-luvun taitteessa? Koskapa itse kävin 70-luvun alkupuolellakin paljon ravintoloissa ja kyllä sinne mentiin ihan farkuissa, ei tosin lenkkareissa, ja meno oli ihan vapaata ja rentoa. Portsarit olivat herroja ja hidalgoja, heihin oli parempi olla hyvät välit, ettei joutunut seisomaan jonoissa kovin pitkään.

14. farmor Vierailija

Minun vanhin vaatteeni on tummanvihreä fleece-pusero, jonka sain joulululahjaksi n.20 v. sitten. Se on ihanan lämmin ja joustava, käyttäisin sitä varmaan yölläkin, jos kehtaisin. Sitä pesty usein ja se kestää- kestää ja kestää. Käytän sitä talvella sisätöissä - ja keväällä ja syksyllä ulkona puutarhatöissä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri