Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Vanhojen käsitöiden ystävät?

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä Vintagemania, 19.02.2008.

1. margitti Vierailija

Täälä toinen joka hurahtanut reikäomellinoihin...malleja ei vaan meinaa löytyä,yhtä vanhaa mallia muokannut jonka isoäiti aikanaan tehnyt.Vaihdetaanko malleja

2. KäsityöElli Vierailija

3. luunappi Vierailija

Minä olen kipaissut aina silloin tällöin kurkkimassa huutonet sivustoja ja siellä on aika usein myynnissä hyvä reikäompelu kirjanen:Mary Olki Suomalainen Reikäompelu. Kirjassa on malleja ja todella hyvät ohjeet aivan vasta-alkajillekin.(Itselläni on tuo kirjanen myös)

Reikäompelu on kaunista, sekä työnjälki on vahvaa. Äitini oli tehnyt muutamiin lakanoihinsa kyseistä reikäommelta ja vuosien saatossa joissakin lakanoissa kangas olikin jo kulunut ja ohentunut kelvottomaksi, kunnes joutuivat yksi toisensa jälkeen repalelaariin. Mutta yllätys ja itselleni valtaisa tunnetta tönäissyt löytö ja rakas muisto tulvahtivat vastaani, kun sieltä repaleiden joukosta löysin aivan ehjiä kunnossa olevia reikäommelkoristeita lakanarepaleiden reunoissa.
    Työt on tehty valkoisella puuvilla rullalangalla, eikä millään pehmeällä kirjontalangalla, joten ne kestävät hyvin kulutukset.

4. Liisukka Vierailija

Olin 1970 luvun alussa jonkin aikaa Englannissa ja ihmettelin mitä kaikkea siellä voitiin neuloa tai virkata. Sain silloin mukaani teekannun lämmittimen, joka oli tosi kätevä, mutta jossain vaiheessa se on kadonnut Nyt ystäväni on kaivannut sen mallia pitkää, mutten tiedä mistä saisin.Onko jollain tietoa tällaisista? Liisukka

Itse ostin pari vuotta sitten nettituttavan suosituksesta erään vanhan käsityökirjan (noin vuodelta 1900) ja osoittautui varsinaiseksi helmeksi, täynnä ihania malleja. Sittemmin olen keräillyt lisää vanhoja käsityökirjoja ja kaavalehtiä, ja teen nykyisin melkeinpä pelkästään noilla vanhoilla kaavoilla/ohjeilla.

Ulkomaisilla foorumeilla olen tavannut muita samaa harrastavia, mutta Suomessa en koskaan, eikä suomalaisilla käsityösivuillakaan ole tullut vastaa ketään vintage muotiin/käsitöihin seonnutta. Olisi kiva kuulla, onko meitä täällä muita.[/QUOTE]

5. Maissu Vierailija

Onko kenelläkään sattumalta tallessa käsityölehteä -80 luvun alkupuoliskolta, jossa on neuleohje norjalaisesta villalangasta kudotusta "talviruusu"-nimisestä villapuserosta? Olen itse neulonut aikoinaan sellaisen, mutta hukannut ohjeen. Pusero oli neulottu sinisävyisestä ja valkoisesta langasta.
    Käsityölehti on mahdollisesti Novita, Suuri käsityölehti, voi olla Kodin kuvalehtikin.
    Olisin kovasti kiitollinen, jos ohje joltain löytyisi.

6. Katariina K Vierailija

Itse en tee mitään käsitöitä vanhojen mallienmukaan. neulakintaan teon haluaisin virittää uudelleen, aikoinaan sen taidon opin mutta tarvitsisin kyllä jonkin uudelleenvirityskurssin jotta työ sujuisi. Niihin on oma lankansa myös, en tiedä mistä sitä saisi.
    Ongelma on myös se että olen herkitysnyt mm. villan pölylle joten kovin pitkään en voi enuloa villalangasta. Sukkia olen neulonut, niitä voi tehdä TVtä katsoessa, ei aika mene ihan hukkaan.
    Vilnassa käydessäni ostan sieltä paikalliselta torilta vanhan mallin mukaan tehtyjä villakäsineitä. Ovat kauniita, lanka ei ole mitään "tehdaslankaa" vaan ihanan pehmoista ja lämmintä. Käsineet pelastivat paleltumiselta viime talvena. Kunhan lakot loppuvat, uusi ostosmatka tiedossa eli tilattuna jo. Toki en nyt pelkästään niitä ihania käsineitä mene ostamaan vaan muutakin.
    Vanhojen käsitöiden mallit ova kauniita ehdottomasti.

7. Heinäkuu Vierailija

Käsityökurssi Viron Saarenmaalla heinäkuun toisella viikolla!

Marja Anttila opettaa jo toista kesää Kuressaaressa:
    Luovat lankatyöt -käsityökurssi, opettajana käsityönopettaja Marja Anttila - KS Koolitus OÜ

Kurssin lisäksi paljon oheisohjelmaa sitä haluaville, retkiä, workshoppeja!

8. tumppu Vierailija

Eikö täällä Suomessa ole minkäänlaisia käsityön kesäkursseja?

Istuisin vaikkapa kerrostalomme käyttämättömän viherpihan penkille virkkaamaan, neulomaan, kirjailemaan..., jos joku osaava harrastevetäjä ottaisi asiaksi järjestellä kokoontumisia. Itse en ole aloitekykyinen, mutta onneksi sellaisia naisia tai miehiä on paljon enemmän.
    Kauniina päivänä käsitöiden yhteydessä voisi halukas näyttää niitä vanhoja ihania käsityökirja löytöjään. Vaihdella lankoja, tilkkuja, lehtiä, kirjoja, malleja.

9. Rinna Vierailija

Onko kenelläkään näköhavaintoa n. 20-30 vuotta sitten jossakin lehdessä olleesta virkatusta verhosta jossa oli vain yksi ruusu. Malli oli äitini jäämistössä ja kadonnut muutoissa. Nyt haluaisin tehdä olohuoneen toiseen ikkunaan sellaisen kapaksi. Kiitos jo etukäteen jos sellainen löytyy?!

10. vierailija Vierailija

Siis, eikö kukaan muu ole todellakaan kutonut "Talviruusu" - nimistä villapuseroa? Ohje siihen hukassa, ja tekisin tyttärelle sellaisen. Olisin todella kiitollinen , jos joku löytäisi ohjeen ja raskisi jakaa sen.
    Terveisin; Maarit (sähköposti: [email protected])

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri