Vapaa kasvatus taas muodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lapseton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lapseton"

Vieras
Siis onko nyt taas joku vapaa kasvatus muodissa? Vietin tänään päivän keskellä äitejä ja lapsia ja meno oli juurikin sellaista. Lapsille ei aseteta mitään rajoja ja ei-sanan käyttö on näköjään kielletty. Lapset pomppivat miten sattui aiheuttaen vaaraa jo ympäristölle, puhuivat huutamalla, kiskoivat hyllyistä toisten tavaroita, kävivät "uhkailemassa" välillä äitejään (tyyliin teet näin tai...). Äidit vain epäselvästi vikisivät vastaan, mutta kun mutta kun ja muuhun huonoon käytökseen eivät korviaan lotkauttaneet.
Itse olin jo puolen tunnin jälkeen hermoraunio. Meinasin itse ruveta komentamaan kakaroita, kunnes älysin vain poistua.
Enko mä vaan tule toimeen lasten kanssa vai onko tuo nykyään ihan "normaalia" kasvatusta?
Ja juu olen lapseton (en ymmärrä mistään mitään) ja ilmeisesti sellaisena pysyn...

[QUOTE="lapseton";25589863]Siis onko nyt taas joku vapaa kasvatus muodissa? Vietin tänään päivän keskellä äitejä ja lapsia ja meno oli juurikin sellaista. Lapsille ei aseteta mitään rajoja ja ei-sanan käyttö on näköjään kielletty. Lapset pomppivat miten sattui aiheuttaen vaaraa jo ympäristölle, puhuivat huutamalla, kiskoivat hyllyistä toisten tavaroita, kävivät "uhkailemassa" välillä äitejään (tyyliin teet näin tai...). Äidit vain epäselvästi vikisivät vastaan, mutta kun mutta kun ja muuhun huonoon käytökseen eivät korviaan lotkauttaneet.
Itse olin jo puolen tunnin jälkeen hermoraunio. Meinasin itse ruveta komentamaan kakaroita, kunnes älysin vain poistua.
Enko mä vaan tule toimeen lasten kanssa vai onko tuo nykyään ihan "normaalia" kasvatusta?
Ja juu olen lapseton (en ymmärrä mistään mitään) ja ilmeisesti sellaisena pysyn...[/QUOTE]

Siis että voitte leikkiä mutta kunhan ette mukiloi toisianne siihen puutun. Ehkä oot kasvatettu koivu niemen herralla ja kotona sitten saat sakin hivutusta. Tai sitten et tiedä mitä lapset on!

Just oli töissäkin puhetta samasta asiasta (koulu) siis aiiiivan järjetöntä huutamista, väitetään aikuiselle vastaan, ei uskota sitten yhtikäs mitään, jopa rehtorilla 'uhkailu' naurattaa, tavaroista ei pidetä lainkaan huolta (kyllä mä uuden saan, ei haittaa) ja se ettei osata kerätä leikin jälkiä pois!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25589934:
Just oli töissäkin puhetta samasta asiasta (koulu) siis aiiiivan järjetöntä huutamista, väitetään aikuiselle vastaan, ei uskota sitten yhtikäs mitään, jopa rehtorilla 'uhkailu' naurattaa, tavaroista ei pidetä lainkaan huolta (kyllä mä uuden saan, ei haittaa) ja se ettei osata kerätä leikin jälkiä pois!!

Ja tämä ilmiö on ollut jo useamman vuoden. Eniten ottaa aivoon se kailotus ja ettei aikuisen sanaa uskota.

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25589951:
Ja tämä ilmiö on ollut jo useamman vuoden. Eniten ottaa aivoon se kailotus ja ettei aikuisen sanaa uskota.

Olin aivan äimänä, kun palasin hoitovapaalta töihin. Se meteli on jotakin aivan uskomatonta :O ja nyt kun vauhtiin pääsen, niin missä on lasten/nuorten ruokatavat???? Koulun ruokalassa sikaillaan niin etten ole moista nähnyt edes ruotsin laivalla seisovassa pöydässä. :O

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Joo en voi ymmärtää minäkään. Ei-sana on kuin kirosana, sitä ei voi lapselle missään nimessä sanoa, eikä muutenkaan lasta saa käskeä. Sitten ihmetellään miksi nykynuoriso on täysin holtitonta, eikä kenelläkään ole mitään käytöstapoja. Tuntuu että vanhemmat ajattelevat lapsen jotenkin traumatisoituvan jos heille asetetaan säännöt ja pidetään kuria. Luojan kiitos voin itse kasvattaa oman lapseni niin, että hänestä ei tälläistä vätystä tule. Uskomatonta touhua.

Samaa mietin toissapäivänä kaupassa. Yhden naisen kolme poikalasta juoksi ja kilju ja juoksi kun hullut siellä, ja paineli kaikkia nappeja vaaoista yms. Olivat n. 4-7v ikäisiä. Kauheaa menoa, eikä ole ainoa kerta kun tuota on päässyt todistamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25589963:
Olin aivan äimänä, kun palasin hoitovapaalta töihin. Se meteli on jotakin aivan uskomatonta :O ja nyt kun vauhtiin pääsen, niin missä on lasten/nuorten ruokatavat???? Koulun ruokalassa sikaillaan niin etten ole moista nähnyt edes ruotsin laivalla seisovassa pöydässä. :O

Joudun käyttämään töissäni koulussa sellaisia kuulosuojaimia, jotka leikkaa tietyt äänentaajuudet pienemmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25589963:

Sanonootko viellä hihii! Arvaa mikä auttaa ole hiljaa ja kato oudosti!:).

Tarviiko manaajaa! Vai onks sitä järkee päässä.

Aina ei voi olla varma, onko hoitajana lapsen äiti vai kotipalvelun arka työntekijä. Joskus kun nekin saavat työtehtäväkseen viedä asiakkaiden rasavillejä lapsia perhekerhoon, ja ovat vähän sormi suussa voiko toisen lasta tomerasti kieltää vai ei.

Yhteistyössä