Hae Anna.fi-sivustolta

Vapaa tahto vs. elämänkohtalo

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä Camomille*, 13.01.2019.

1. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 751
    Noi on kaikki nimenomaan SUUNNITELMIA. Ei mitään faktoja että näin käy, eikä tietenkään kaikkien sellaiset suunnitelmat jotka on täysin ristiin keskenään voi totetutua. Mitä tarkoitat "kuka päättää kaikkien kohtalosta"? Pitäisikö olla joku noitten ulkopuolinen taho joka päättäisi, vai? Kukaan noistahan ei voi päättää että näin varmasti tapahtuu.

• Tykkään Tykkään x 1
  2. ajatuksia Vierailija

"Yhteenveto ketjun viestestä ja mielipiteistä:" - No "sillisalaattiahan" siitä tulee kun jokaisella on omat mielipiteensä ja käsityksensä ja niitä luetaan sitten vailla ymmärrystä ja ristiin.

"Meillä joko on tai ei ole kohtalo." - Niin meillä on se kohtalo minkä jokainen itse on lopulta luonut. Mikään korkeampi voima, tai Jumala ei ole kirjoittanut valmiiksi kenenkään kohtaloa. Eli jos lopulta löydät itsesi vaikkapa helvetistä se olet sinä itse, joka omalla vapaalla tahdollaan, valinnoillaan ja teoillaan teki sen mahdolliseksi. Ei ole ketään muuta ketä syyttää - voit syyttää vain itseäsi.

• Tykkään Tykkään x 1
  3. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    753
    Tää on aikast hyvä kommentti. (y)

4. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    753
    Toisaalta, syyllisyydestä pitäisi osata vapautua ja osata antaa myös itselleen anteeksi. Raa-alla sarjaraiskaajapalottelumurhaajalla se voi olla aika vaikeaa... Varsinkin, jos elämä toisensa jälkeen toistaa samat teot. Silloin taitaa joutua kadotukseen. Eli sielu kadotetaan. Kuka tai mikä sen kadottaa? Korkeammat voimat, vai sielu itse? Tässä kohtaa olen "korkeampien voimien" kannalla.

5. 'wink' Vierailija

Tarkoitin lähinnä merkitystä ihmisille tällä hetkellä, tässä maallisessa elämässä.

Minä luulen, että jumala-käsitykset ovat aikoinaan syntyneet juuri tuosta tarpeesta löytää tapahtumille syy (ukonilma on jumalien vihastumista ym.). Jumaluskoiset ihmiset näkevät todisteita jumalasta; enkeleitä, Raamattu, elämän synnyn ihme...
    Ja on toki helpompi hyväksyä "paha", jos senkin voi ruumiillistaa sekä jotenkin uskoa, että sillekin on syynsä, jonka tietää vain kaikkivoipa, hyväntahtoinen jumala. Uskonto antaa ihmisille jonkinlaiset raamit elämään ja jotain, mihin pyrkiä ja jota odottaa.

Mutta tämä sielunsuunnitelmateoria- minusta se kuulostaa eräänlaiselta jumaluskonnon korvikkeelta. Mistä se on saanut syntynsä ja miksi? Mitä todisteita siitä on siihen uskoville? (Ei, en vaadi todisteita, ihmettelen vain.) Antaako se jotain, mitä jumaluskonto ei?
    Miksi se esimerkiksi sinusta, Vesimies, tuntuu "paremmalta" vaihtoehdolta?

6. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 751
    Tuosta Jumalasta ja ukkosesta ym. oon samaa mieltä sun kans. Sielunsuunnitelmassa on järkeä musta enemmän ku jossakin Raamatun "Jeesus pesee pois sun synnit", sun ei tarvi tos Jeesus pesee, ite tehä mitää, sielunsuunnitelmassa sun pitää edes yrittää.

Ja kun minä uskon että elämä jatkuu kuoleman jälkeen, sä vissiin et, niin tää on se suurin ero missä meidän näkemykset eroaa.

7. vierailija Vierailija

Tässä nyt ajatellaan että henki A ja AB sattumalta kohtaavat tuon psykopaatti B:n. Jos sattumaa ei ole , niin nämä A ja AB eivät törmää tähän B:hen ja näin säästyvät täyttämään aiemmin suunnitellun kohtalonsa.

8. 'wink' Vierailija

Ok.

Minä en usko, että tietoinen elämä jatkuu. Minun mätänevä ruumiini ruokkii matoa, jonka syö lintu, jonka syö käärme, jonka syö tiikeri. Minä siis jälleensynnyn tiikerinä, mutta minusta itsestäni, persoonasta nimeltä 'wink', ei ole jäljellä kuin tuo ruumiini muotoaan muuttanut energia.

Jos minun sielullani on suunnitelma, ei minulla ole mitään merkitystä. Sieluni tekee mitä lystää, minä en sitä tiedosta enkä siis sen mukaan tietoisesti toimi. Olen pelkkä kuori.
    Tämän vuoksi minusta uskonnossa on tavallaan enemmän järkeä; teen omat valintani sen mukaan, mitä itselleni haluan tapahtuvan.

9. vierailija Vierailija

No sitten se on todistetu tällä yhtälöllä ettei mitään suunnitelmia voi olla, koska periaatteessa jokainen ihminen kykenee muuttamaan sen jo ennen tämän syntymää. Muutenhan joutuisit tekemään miljoonien ihmisten kanssa sielunsuunnitelman jopa niiden kanssa jotka ovat jo syntyneet ennen sinua ja sinun jälkeesi. Kuka ihan oikeasti tällaiseen uskoo.

10. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    753
    Musta uskonnon ja sielunsuunnitelman ei tarvitse sulkea pois toisiaan.
    Ja sielunsuunnitelman ei tarvitse sulkea pois sattumaa. Eikä kohtalonkaan tarvitse sitä pois sulkea. Sattumia tapahtuu matkan varrella. Tapahtumaovet ilmestyvät elämämme "käytäville" sitä mukaan kuin "talossa" kuljemme. Jos joku sattuma sekoittaa jotain, taas tulee uusia ovia, joista voimme valita. Kaikki johtavat kohti samaa päämäärää talon (elämän) läpi.

11. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    753
    Oma uskomukseni tähän on, että ei joka ikistä tapahtumaa ja kohtaamista ole sielunsuunnitelmassa. Siihen kirjataan vain omat henkilökohtaiset haasteet ja tavoitteet. Elämän varrella aukeaa erilaisia tapahtumavovia, joista voi kulkea tai jättää kulkematta. Niitä tulee eteemme lisää sitä mukaa kun elämme täällä elämäämme.

• Tykkään Tykkään x 1
  12. vierailija Vierailija

Vammasena syntyvällekin.

13. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    753
    Kyllä. Ei vammainen ole mikään epä-ihminen.

14. vierailija Vierailija

Jaa. sitähän tässä varmaan hei juuri tarkoitinkin, voi herran jumala sentään.

15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 751
    Kun se "sinä" joka ainakin yrittää toteuttaa sitä suunnitelmaa täällä on osa sun sieluasi. Et "sinä" ole joku sielusta irrallinen marionettinukke. Näin mä näen.

• Tykkään Tykkään x 1
  16. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 751
    Tuolla samalla tuloksella minkä vedit kukaan ei voisi tehdä mitään suunnitelmia, ja sehän ei ole totta.

17. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 751
    Meinaatko sitten että kukaan vammainen ei voi koskaan mistään päättää?

18. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    753
    Anteeksi. No mitä tarkoitit?

19. vierailija Vierailija

Mitä enemmän on ihmisiä mukana missä tahansa suunnitelmassa sitä epävarmemmaksi ne tulevat, kyllä jokainen sen tietää ihan normaalista elämästä.

20. vierailija Vierailija

Voi olla hyvinkin ennaltamäärätty. Riippuu siitä millaisiin olosuhteisiin syntyy. Jos synnyt vaikka Brasilian slummeihin, tai sellaiseen maahan missä on nälänhätä ja melko varmaan kuolet nälkään, puhumattakaan hyvin vammaisena syntymisestä. Noissa oloissa valitsemisen vapaus on hyvin rajoitettua. Joissain tapauksissa et voi itse valita mitään. Vaikuttaa hyvin epäreilulta että toisilla on paljon suuremmat valinnanmahdollisuudet muokata omaa elämäänsä, jo se, millaiseen perheeseen syntyy ratkaisee jo paljon.

21. ajatuksia Vierailija

Käsität nyt tämän vapaan tahdon ja kohtalon omalla tavallasi. Sekoitat ne valitsemisen vapauteen, jota ihmisillä on enemmän tai vähemmän. Samoin vaikka todennäköisyys on korkea kuolla vaikka nälkään, se ei silti ole samaa kuin ennaltamäärätty tapahtuma.
    Ihmisellä on vapaa tahto ja se toimii niissä elämän "raameissa" joihin ihminen syntyy. Ja kyllä, vammaisuus rajoittaa (entisestään) valinnan mahdollisuuksia, muttei se poista ihmisen tahdon vapautta. Niin kauan kuin ihmisen mieli vain toimii, ilmentää se vapaata tahtoa.

22. vierailija Vierailija

Pieni annos peruspsykologiaa jo kumoaa tämän.

23. vierailija Vierailija

myyrä

24. vierailija Vierailija

runkkari

25. vierailija Vierailija

inkkari

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko