Hae Anna.fi-sivustolta

vappuaatto

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä pirpana, 30.04.2013.

1. pirpana Vierailija

- hei, kuinka siellä vappua vietetään? Joko simat ja munkit on tarjolla? Täällä eteläisessä suomessa on kylmä tuuli ja pieniä sadekuurojakin tulee. Minua ei sää, eikä mikään muukaan haittaa, en kummemmin vietä vappua, samanlainen päivä kuin toisetkin. Suon kyllä juhlinnat toisille, itse vain en enää jaksa innostua. Laitoin kyllä simat ja munkit ja serpentiinit ym.vappuherkut silloin kun lapset olivat vielä kotona ja perhe koossa. Useasti oli myös mukana tuttavia vapun vietossa. Mutta kaikki ajallaan, nyt olen tyytyväinen kun olen yksin päättämässä kuinka aikani vietän ja juhlani juhlistan:)
    Mukavaa ja tyytyväistä mieltä kaikille vappuaatoksi, niin juhlijoille kuin juhlimattomillekin.

2. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minäkin koristeellinen ilmapalloilla ja serpentiineillä kodin kun lapset olivat kotona ja viime vuonnakin koristelin kun lastenlapset olivat vappua viettämässä täällä mummilassa.
    Nyt en laittanut mitään kun ollaan kolmestaan, kotona vain poika joka täysikäinen. Tytär toi muutaman oma tekemän munkin mut on kaupasta ostettujakin ja sima on kaupan.

Kivaa vappua eleillä!!!!

3. Rauhallinen vappu Vierailija

Minä vietän tätä Vappua näin aikuisena naisena pitkästä aikaa minun lapsuudenkodissani. Olen ollut sairaslomalla ja syön vielä särkylääkkeitä, joten alkoholin juonti ei oikein käy nyt päinsä.
    Tämä sääkin on nyt tavallistakin koleampaa ja viileämpää, joten ei ole edes tehnyt mieli lähteä
    mihinkään ulos.
    Tuskin nuoretkaan istuvat nyt iltaa puistoissa tai muualla ulkona, kyllä kaikki vapun juhlijat ovat ravintoloissa ja muualla sisätiloissa. Mutta toivon kaikille työläisille, työttömille, ylioppilaille, opiskelijoille ja politiikassa mukana oleville ihmisille oikein hyvää ja hauskaa vappua !

4. N53 Vierailija

Sima on tehty mutta itse en ole sitä vielä maistanutkaan, isälleni (83 vee) vein pari pulloa. Paistoimme aina munkkeja vappuaattona kun muksut oli kotona ja asiaan kuului ilmapallot ja viuhkat ja serpentiinit nyt en ole vapun eteen tehnyt muuta kuin tuon siman ja miksiköhän senkin, joku mielenhäiriö.

Ihan tavallinen päivä tänään ja huomenna vaan ylimääräinen vapaapäivä, ehkä saa tehtyä jotain kotihommia.

5. Sirkkis Vierailija

Mistähän johtuu, että mulle vappu ei ole oikein koskaan ollut mikään erityinen juhla? Voisiko juontua sieltä, että kun olin ensimmäisessä avioliitossani, alkoholistimieheni pilasi kaikki vappujuhlimiset liiallisella kännäämisellään. Muistan kuinka jännitin aina etukäteen nimenomaan vappua ja uutta vuotta, ne meni yleensä aina pieleen. Mies alkoi ryyppäämisen jo aamusta, se oli inhottavaa, kun oli pieniä lapsiakin.

No, se liitto oli ja meni, mutta tietty jännittyneisyys jäi pitkäksi aikaa. Varsinkin vapunpäivän juhlinta on minusta jotenkin vastenmielistä ; sehän on oikeastaan ainoa juhla, jolloin ihmiset tavallaan kuin saavat luvan olla kännissä päivällä. Jo aamusta heräillään kaikenmaailman vappuhulinontiin ja aina osa ihmisistä on liikaa päissään jo puoliltapäivin, ulkona toikkaroidaan pullot käsissä ja ollaan niin hauskaa vappua viettämässä. Ja ne kaikenmaailman retuperän veepeekoot ja vastaavat, ei saa minua innostumaan millään. Torvisoittokin on minusta kamalan kuuloista.

Oliskohan yksi vapun viettoon liittyvä muisto sekin osaltaan syypää tähän vappu-antipatiaani: lapsuuteni oli köyhän lapsen lapsuus, ilmapallokin oli ihme, jos sellaisen sai. Ja sitten kerran, kun isä toi vappuna torilta minulle oikein kauniin ilmapallon, niin enkös heti juossut sen kanssa ruusupensaan ohi, ja pallo räjähti samantien. Muutaman minuutin ilo. Muistan, että olin kamalan pettynyt.

Kiva kuitenkin, että kevät on taas tullut. Lintujen laulu on ihanaa!

6. Teema Vierailija

Minulle ei tämä vappuaatto ole koskaan ollut mikään must-juttu. Nytkin olen katsellut Teemalta vanhaa euro-/interviisuohjelmaa. Ihan hauska katsella 70-luvun stailia.

Vappupäivä sen sijaan on mukava juhla. Kyllähän joillakin menee överiksi, mutta suurin osa osaa kuitenkin juhlia vappua iloisesti. Pieni huppeli tekee vaan hyvää jäyhille suomalaisille:) Syödä hyvin ja juoda hyvin, siinä hyvän vapun kaava!

7. tippaleipä Vierailija

Eikö nykyään enää syödä vappuna tippaleipiä, kaikki puhuvat vaan munkeista?

Silloin joskus kun vietin vappua, olivat tippaleivät se must eivätkä munkit.

Hauskaa vappua vaan kaikille!

8. tippaleivästä Vierailija

Tippaleipä on hyvää, mutta mahdottoman rasvaista ja siivotonta syötävää.
    Kävin eilen sittarissa ja munkkipussi oli tarjouksessa. En edes huomannut tippaleipiä
    hyllyissä.

Katsoin aamulla netissä Vappu Pimiän häävideon kirkon portailta.
    Jäin miettimään kumpi vihkiparista on ortodoksi vai molemmat.

9. Hauskaa vappua!!!! Vierailija

On ne munkitkin aika rasvaisia ja sottaista syömistä se on niittenkin kanssa, sokerissa sormet ja suupielet. Ja kun päälle kiskoo vielä muutaman lasin simaa, siinä onkin kalorien saanti taattu.

Tippaleivät murenee, se on totta, mutta niissä on vaan se joku ihme juju, minkä takia ne on niin himottavia joskus. Vaikkei ne itse asiassa edes maistu juuri miltään.

Siinähän se tämäkin vappu sitten meni, ihan vaan kotona ollessa. Mukavaa että oli tällainen vapaapäivä keskellä viikkoa, ja ensi viikollahan on sama juttu.

10. mikä vapaa Vierailija

Mikäs vapaapäivä tai juhlapäivä on ensi viikolla? Helatorstai vai? Mulla ei ole suomalaista allakkaa.

11. allakanlukija Vierailija

-Helatorstai on ensiviikolla ja se perustuu raamattuun, mutta en osaa enempi kertoa, minkä muistoksi sitä vietetään.

12. aaa Vierailija

Se on neljäskymmenes päivä pääsiäisestä, Jeesuksen taivaaseenastumisen muistoksi.

13. ohje Vierailija

Tippaleivistä hieman. Tippaleipää ei haukata, vaan se ikäänkuin murretaan asetille. Ei siitä suupielet sokeroidu, ainoastaan hieman sormet.
    Ja sitten simaa kera murukiehkuroitten napostelua.

14. juu Vierailija

Helatorstai on 9.5 täällä Suomessa.

15. ilman allakkaa Vierailija

Kiitos tiedosta, epäilinkin jo helatorstaita. Luulin muuten, että helluntai on 40 päivää pääsiäisestä. Hyvä kun sekin tieto tuli paikatuksi.

Niin ja tippaleipiä me aikoinaan syötiin niin, että tökättiin sormella tippaleivän keskelle, jolloin se hajosi ja sitten syötiin ne muruset. Osa meni tietysti pöydälle ja lattiallekin, mutta vappuna sekin oli sallittua.

16. apu lähellä Vierailija

Almanakkatoimisto: Kalenteri vuodelle 2013

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus