Varaanko ajan lääkärille vai en

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sydändändän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sydändändän

Vieras
Kyselin jotain aiheesta aikaisemmin mutta nyt tässä suunnittelen että soitanko tänään terveyskeskukseen. Oon siis raskaana rv 22+ ja mulla on hirveesti lisälyöntejä, joka kerta kun syke nousee alkaa sydän inhottavasti lyömään kauhean epätasaisesti ja menee into liikuntaankin kokonaan kohta ton takia. Sama juttu jos on kauhean kylmä. Joskus monta vuotta sitten on otettu sydänkäyrä ja siinä näky noita lisälyöntejä mutta ei muuta erikoista.

Vaarallisiahan ne ei pitäs olla mutta ne on oikeesti jo häiritseviä ja inhottavia ja tulee huono olo niitten takia. Niitä on päivittäin paljon. Kannattaako käydä lääkärillä, saako raskaana ollessa mitään lääkettä käyttää tohon tms? Tai tutkitaanko yleensäkään muuta kuin sydänkäyrä? Jos johonkin soitan niin terveyskeksukseen vai neuvolaan?

Kannattaa tietysti käydä ja pitääkin, jos vaikuttavat vointiin. Voivat ottaa sydänkäyrän lisäksi pidempiaikaisen nauhoituksen. Ottaisin yhteyttä neuvolaan ja sitä kautta lääkärille, jos pääsee nopeasti. Jos ei, niin siinä tapauksessa terveyskeskukseen.

Mulla tuli kolmannessa raskaudessa tuo vaiva. Viikolta 15 alkoi lisälyönnit ja muljahtelut, oli kahta sorttia en vaan muista niiden virallisia nimiä. Ja mulla niitä oli tyylin joka toinen lyönti. Kävin tutkimuksissa,mulla oli vuorokauden holter kiinni ja vaivat todettiin vaarattomiksi. Mutta koko loppuraskauden ajan noita tuli. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen vaiva hävisi.

Mutta se oli todella rasittavaa nimenomaan henkisesti, kun koko ajan ne tunsi ja olo sen takia epämukava ja sit mietti että jos kuitenkin on jotain vakavampaa. Mitään syytä niille ei sen kummemmin löytynyt, ehkä hormonit ja kohdun kasvu aiheuttivat tuota.

Kannattaa kuitenkin pyytää lähete holter tutkimukseen, jos vain mahdollista. Saahan siitä jonkin rauhan mielelleen. Koita jaksaa.

Kiitos vastuaksista, kai sitä jonnekin vois tänään soitella :) Eka raskaudessa mulla myös oli noita mutta ei ihan näin paljoa. Aina mulla on jonkin verran ollut ei-raskaanakin.. Tympii vaan kun pitäis liikkua ehkä enemmän, oman lajini jouduin jättämään heti alkuraskaudessa kun se ei sovi raskaana oleville niin siinä heti sitte väheni liikunta reilusti. Kilojakin on tullu vähän liikaa kuulemma mutta kun ei tosiaan liikunta enää kohta innosta ollenkaan kun tulee aina niin huono olo.. :(

Soitin toissapäivänä neuvolaan ja oon käynyt EKG:ssa ja tällä viikolla käyn vielä kilpirauhaskokeessa ja ensi viikon alussa sitten on aika neuvolalääkärille. :)

Yhteistyössä