Varakas 25-vuotias?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiko näin olla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Helposti voi olla, varsinkin jos on asunu pitkään vanhempien luona, tehnyt aina kesätöitä, säästäny isoimmat lahjasummat, tehnyt töitä opiskelujen lomassa.

Suuren asuntolainan kyllä saa, kun talo on tyyliin tuollainen mikä menee helposti kaupaksi.
Ja suurilta osin siinä ratkaisee lainan hakijoiden ammatit. Pääkaupunkiseutu, sairaanhoitaja ja perusduunari (sähkömies??), nii varmasti riittää töitä. Niin ja sairaanhoitajan palkka käteen ei ikinä ole 3000€, ei edes kaikkien ikälisien kanssa. Sen sijaa jaska-perusduunari saattaa vetää urakkapalkkaa todellakin sievoisella summalla.
Ja jos sairaanhoitaja on ensin ollut lähihoitaja, niin on päässyt työelämään jo kuusi-seitsemän vuotta sitten.

Ap eipä sinunkaan kannattaisi asua vuokralla.. etsi mikä tahansa pieni asunto, maksa siitä lainaa pois tyylii saman verran mitä nyt tod.näk ylikorkeesta vuokrastasi, ja katso parin vuoden päästä asiaa uusin silmin. Tee fiksuja ratkaisuja.

Niin ja ap oli taas hyvä esimerkki miksi "ystäville" ei kannata puhua raha-asioistaan.

Ihan mahdollista, tosin voi sitä perintöä ollut voinut tulla, vaikka mitä sanoisi. Me ostimme täysin velattomasti ok-talon muutaman vuoden vanhempina, valtaosin palkasta säästetyllä rahalla kun sinkkuina saatiin paljon kerättyä kasaan kun ei ollut menoja ja palkasta jäi yli.

Tunnustan, että omasta varallisuudestani kuuluu kiitos miesystävälle. Hänellä on paljon osakkeita. Olen saanut käyttörahaa viissatasia silloin ja tällöin. Siispä on helppoa säästää niistä omista tuloista. En kyllä ihmisille hirvrästi tästä huutele vaikka pakko se on jotain sanoa jos joku utelee ja ihmettelee kun asun yksin 350.000 talossa.....

Ihmiset elää ilmeisesti hirmu tuhlaavaisesti, jos tuollaisen summan kertyminen muutamassa vuodessa on joku ihme.

Kun itse opiskelin, kuukausibudjetti oli 600 €. Oli tietysti tiukkaa, mutta kyllä sillä pärjäsi. Ennen valmistumista sain työn, jossa tienasin nettona n. 1300 €/kk. Enhän minä kulutustani tuplannut, vaan säästin vähintää 500 €/kk ja sain siten 5 000 euron opintolainan maksettua pois jo ennen valmistumista. Kun valmistumisen jälkeen nettopalkka olikin noin 2000 €, niin tottahan siitä jäi tonni kuukaudessa säästöön. Ja silti olin lisännyt kulutustani merkittävästi, en tosiaan enää senttejä kaupassa laskenut. Miten sitten nämä kädestä suuhun eläjät, eivätkö he koskaan ole oppineet tulemaan toimeen vähällä vai moninkertaistuuko kulutus kun siirrytään työelämään?

Itse olen kotihoidontuella, mies tavallinen duunari (palkka 2500€/kk, omani oli samaa luokkaa). Otimme lainaa rivarikolmioon pk-seudulta, käsirahaa oli 50 000€. Meillä on 2 vuotta vanha vw passat, sekä ajelen nyt 3 vuotta vanhalla C-sarjan mersulla. Säästössä on 6000€. Emme elä niukasti, vaan käytämme kauppaan viikossa 150€ (2 aikuista, vauva). Vaateostoksia 1-4x viikossa. Monihan ei tiedä, mistä rahamme tulee. Ei edes ystävämme..
Minulla vaan sattuu olemaan avokätinen isä, ei sen kummempaa.

Mulla ja miehellä molemmilla nettotulot kuussa ~2000 €. Eletään vuokralla omakotitalossa, lapsia ei ole rahareikinä, kumpikin laittaa tonnin kuussa säästöön, ja mainiosti riittää vielä jäljelle jäävä summa "hyvään elämään". Eli omat säästöt per vuosi noin 12000€. Ja aloitin säästämisen 22-vuotiaana kun siirryin työelämään. Äkkiäkös sitä kertyy kun ei tuhlaa typeryyksiin. Mutta harvemmalla tilanne on tämä, moni 25v. vielä pohdiskelee että mitä sitä sitten tekisi kun kasvaa isoksi...

Ihmiset elää ilmeisesti hirmu tuhlaavaisesti, jos tuollaisen summan kertyminen muutamassa vuodessa on joku ihme.

Kun itse opiskelin, kuukausibudjetti oli 600 €. Oli tietysti tiukkaa, mutta kyllä sillä pärjäsi. Ennen valmistumista sain työn, jossa tienasin nettona n. 1300 €/kk. Enhän minä kulutustani tuplannut, vaan säästin vähintää 500 €/kk ja sain siten 5 000 euron opintolainan maksettua pois jo ennen valmistumista. Kun valmistumisen jälkeen nettopalkka olikin noin 2000 €, niin tottahan siitä jäi tonni kuukaudessa säästöön. Ja silti olin lisännyt kulutustani merkittävästi, en tosiaan enää senttejä kaupassa laskenut. Miten sitten nämä kädestä suuhun eläjät, eivätkö he koskaan ole oppineet tulemaan toimeen vähällä vai moninkertaistuuko kulutus kun siirrytään työelämään?

Plääh, pääkaupunkiseudulla voi helposti mennä jo tuo 1300 vuokraan, mistä raha eläniseen tai säästöön?

[QUOTE="Lotta";29937778]Plääh, pääkaupunkiseudulla voi helposti mennä jo tuo 1300 vuokraan, mistä raha eläniseen tai säästöön?[/QUOTE]

Tottakai voi mennä, mutta sehän on yksi keskeisimmistä valinnoista rahan säästymisen kannalta. Kyllä Helsingistä saa yksiön 600 eurolla ja kaksion 800 eurolla, ei se ero nyt niin valtava ole etelän muihin suuriin kaupunkeihin verrattuna. Ja kyllä saa olla hulppea kämppä, jos vuokra on 2600 €/kk eli tuon 1300 €/nuppi.

Piti ihan varmistaa, mutta kyllä tosiaan yksiöitä saa jopa ihan kohtuuhyviltä alueilta tuolla 600 eurolla, olisi aivan järjetöntä tuhlausta maksaa vuokraa edes yksin asuessaan 1300 €/kk!

Tottakai voi mennä, mutta sehän on yksi keskeisimmistä valinnoista rahan säästymisen kannalta. Kyllä Helsingistä saa yksiön 600 eurolla ja kaksion 800 eurolla, ei se ero nyt niin valtava ole etelän muihin suuriin kaupunkeihin verrattuna. Ja kyllä saa olla hulppea kämppä, jos vuokra on 2600 €/kk eli tuon 1300 €/nuppi.

Piti ihan varmistaa, mutta kyllä tosiaan yksiöitä saa jopa ihan kohtuuhyviltä alueilta tuolla 600 eurolla, olisi aivan järjetöntä tuhlausta maksaa vuokraa edes yksin asuessaan 1300 €/kk!

Kerro muita hyviä säästövinkkejä, esim. Miten pukeudun halvalla säädyllisesti, mutta hikoilematta pankkialalla?

Hmm.. Rupean enemmän kallistumaan siihen että joko on hyvin avokätiset vanhemmat tai vastaavaa. Mielestäni ystäväni ei ole koskaan minun mielestäni elellyt kovin säästäväisesti. On aina uusimmat kännykät ja lomamatkoilla käydään useasti vuodessa. Siis ei puhuta mistään äkkilähdöistä, vaan ihan matkoista jenkkeihin yms. Asuivat ennen omaan asuntoon muuttoa kaupungissa hyvällä alueella vuokrakaksiossa joten en usko että se ihan halpaa lystiä on ollut, ja ihan hirveitä summia säästöön olisi saanut..? Kaiken lisäksi tämä samainen tyyppi tekee vielä päivä työtä joten ilmeisesti ei mitään suuria lisiä voi kertyä.

Jotkut täällä sanovat että olen kateellinen ja voin sen hyvin myöntääkkin! Haluaisin itse myös samanlaisen tilanteen mutta pohdin miten sellainen on mahdollista. Kyllä hän on ainakin minun mielestäni varakas 25-vuotias. Ei muilla ystäväpiiristäni ole varaa hänen ylläpitämään elämäntyyliin. Tai olisi varmaan jos laittaisi kaikki haisemaan , mutta tosiaan ystävälläni on säästössäkin "pahanpäivän varalle"jo kymppitonni.. Plaah! Kylläpä mietityttää..

Mä opiskelin myös sairaanhoitajaksi ja mulla oli tuossa iässä 30 000 e säästöjä :) Penniäkään en ole saanut vanhemmilta ja opiskelujen jälkeen aloitin +-0 tilanteesta.

Vuokra oli 330 e ja olin opiskelijana tottunut käyttämään vähän rahaa. Olin kaikki pyhät töissä ja tein paljon yövuoroja. Nyt olen 28, mulla on kaksi lasta. Asunnosta (omasta osuudestani) maksoin 20 000 käteisellä, jätin 10 000 e pahan päivän varalle. Asunnon oston jälkeen säästin vielä 13 000 e lisää jotka aion nyt käyttää hoitovapaalla olemiseen. Eli 28 vuotiaana olen säästänyt yhteensä 43 000 e, josta toki osa nyt tuhlaantuu, kun aloitan hoitovapaan.

Ei ne isot tulot vaan pienet menot :) Matkustellut olen useamman kerran vuoteen, mutta muut kulut olivat ennen lasten syntymää minimissään.

[QUOTE="Laila";29937872]Kerro muita hyviä säästövinkkejä, esim. Miten pukeudun halvalla säädyllisesti, mutta hikoilematta pankkialalla?[/QUOTE]

Oli ala tai pukeutumiskoodi mikä tahansa, niin tärkeintä on se, että vaatteita ostaa vain tarpeeseen, ei huvin ja vaihtelun vuoksi. Silloin pukeutumiseen ei mene suuria summia, vaikka se laadukas jakkupuku onkin kertainvestointina iso. Mutta valintojahan nämä on, jotkut mieluummin shoppailee kuin säästää. Minulle taas vaateostokset on välttämätön paha, joten on helppoa olla ostamatta mitään ei-pakollista.

Ja voin sanoa, että missää en ole elänyt nii halvalla kuin helsingissä. HUSlla oli sairaalan lähellä työsuhdeasuntojs, vuokra n.500€, julkiseenliikenteeseen alennuskuponki, eli alle 40€/kk- kun kotiseudullani linkin kk-kortti makso yli 60€, helsinginnsähkö oli silloin halvinta maassa,, ja sairaanhoitajan palkka oli HYKSssä paras mitä mulla missää muualla on ollut. Kyllä tuossa jo helposti sellanen 500€ saa erotusta helsingin eduksi.

Helposti tuon summan säästää. Meitä oli kaksi aikuista perusduunareita, tulot Yht. 3500e ja asumismenot n. 600e/kk tosi edullisessa rivarikaksiossa. Säästöön sai vaikka kuinka...kunnes syntyi eka lapsi. Sitten se alamäki alkoi eikä loppua näy, vaikka tulot ovat molemmilla noista kahden aikuisen talous-ajoista on noudsutkin.

Eikös sairaanhoiajan palkka ole jotain 3000 euroa..? Äkkiähän siitä säästää. Ja kun vielä puoliso joka maksaa puolet kuluista.

Missä on sairaanhoitajalla noin iso palkka? Sairaanhoitajan palkka voi olla n.2300€+lisät, psykiatrisen sairaanhoitajan palkka n.2600€+lisät. Aika moni varmaan saa reippaasti alle 3000 euroa. Mulla lähihoitajan peruspalkka 2041€.

Yhteistyössä