Varattu mies (ex) käytti hyväkseen, siis raiskasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***xxx***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

***xxx***

Vieras
Kerronpa tarinani.

Erosin ex-avomiehestäni lähes 10 vuotta sitten sovussa ja ystävinä. Olemme olleet eron jälkeen kavereita vuosikaudet, eikä missään vaiheessa eron jälkeen ole vanha suola ruvennut janottamaan (tai niin olin luullut, sillä mikään ei siihen viitannut miehenkään käytöksessä). Kaveruus on ollut täysin neutraalia, eikä vuosien aikana missään vaiheessa ole tullut ilmi mitään seksuaalisia vihjailuja (vain yksi kännitekstiviesti mieheltä kerran hieman eron jälkeen, johon en reagoinut).

Mies meni muutama vuosi eron jälkeen naimisiin ja vaikutti onnelliselta; ajattelin, että siinä ne kaksi ovat löytäneet sielunkumppaninsa. Olin heidän häissään vieraana ja onnellinen pariskunnan puolesta. Joulukortteja on lähetelty puolin ja toisin, eikä miehen vaimolla tuntunut olevan mitään ongelmaa kaveruudestamme. Jos tällaista olisi käynyt ilmi, olisin ilman muuta lakannut pitämästä yhteyttä pariskuntaan kunnioituksesta miehen vaimoa kohtaan. En olisi halunnut olla ärsyttävä ex, joka roikkuu kiinni miehessä enkä näin kokenut olevanikaan siis. En kuitenkaan pitänyt aktiivisesti yhteyttä, ehkä mies hiukan enemmän mutta harvoin hänkin.

Jossain vaiheessa vuosien varrella mies paljasti minulle, että hänen vaimoltaan puuttuu yksi ominaisuus, josta hän naisessa pitää (liittyy vartalotyyppiin). Vaimo on kylläkin kaunis ja lahjakas, ja mies sanoi rakastavansa vaimoaan järjettömästi. No, minä taas olen vartaloltani sellainen kuin hän mitä ilmeisimmin toivoisi vaimonsakin olevan. Mies kertoi, että käy tämän pakkomielteensä takia terapiassa, jotta parisuhteeseen ei syntyisi pakkomielteen takia ongelmia. Ajattelin, että onpa hyvä, että mies pitää suhteestaan huolta. Aiheesta ei sen enempää puhuttu, eikä mies vihjaillut minulle mitään.

Viime vuonna olin illanvietossa miehen ja heidän kaveriporukkansa kanssa kuten monet kerrat aiemminkin. Vaimo ei ollut mukana vaan oli toisella paikkakunnalla. Ihmettelin hiukan miehen innokkuutta tarjoilla minulle juomia etkoilla. Joko oma kontrollini petti (ei tapahdu usein) tai sitten hän lilsäsi juomaani jotain ylimääräistä - en vieläkään tiedä. Mutta ilta päättyi oksentamiseeni ja muistin katkeamiseen (en oikeastaan ikinä oksenna humalassa!). Asumme molemmat - tai oikeastaan koko porukka - hyvin samalla suunnalla ja kaukana keskustasta, jossa olimme iltaa viettämässä. Monet kerrat on porukalla tultu samalla taksilla samaan kaupunginosaan. Tästä taksimatkasta en kuitenkaan muista mitään. Seuraava muistikuvani on, kun herään - en omasta kodistani - vaan miehen lapsuudenkodista, jossa miehen isäkin asuu ja nukkuu. Ja avaan silmäni ja tämä mies on sisälläni! Hän on riisunut vaatteeni sängylle ja on täysissä toimissa päälläni. Hän lopettaa, kun huomaa minun heränneen. Saan shokin ja alan itkeä. Hän tilaa ja maksaa minulle taksin, jotta pääsen omaan kotiini. Hän sanoo, että tämä ei ole ainoa kerta, kun hän on tehnyt vastaavaa.

Kotona minusta tuntuu todella pahalta aamulla, kun herään uudelleen yhtä järkyttyneenä. Tajuan, että asialla on nimi: raiskaus. Ja että se on laitonta. Mies sen sijaan lähetteli minulle aamulla tekstiviestejä, jossa sanoi olleensa aivan innoissaan päästessään toteuttamaan fantasiaansa. Hyi. Vastasin miehelle, että olet tehnyt laittoman teon ja että en halua kuulla sinusta enää. Poistin viestit, jotka kuvottivat minua.

Puhuin asiasta samana aamuna koko perheeni kanssa. En kuitenkaan saanut sanotuksi heille, miten pitkälle mies toimissaan ehti, sillä pelkäsin vanhempieni ajatelleen minun olevan syyllinen tilanteeseen juomalla itseltäni tajun kankaalle sinä iltana. En siis vieläkään tiedä, onko sammuminen omaa syytäni vai oliko mies huumannut minut. Vanhempani tietävät siis version, jonka mukaan "heräsin, kun mies riisui minulta vaatteita". Äitini ei ehkä olisi totuutta kestänytkään. Hänkin tuntee kyseisen miehen - olimmehan yhdessä vuosikaudet.

Suljin suuni tapahtuneesta enkä kertonut mitään miehen vaimollekaan. Myös siksi, että olin itse erittäin vaikeassa erotilanteessa enkä olisi yksinkertaisesti kyennyt keräämään voimia oikeusprosessiin ja muuhun sotkuun.

Muutama kuukausi tapahtuneen jälkeen mies lähetti minulle viestin: vaimoni on raskaana, ethän koskaan kerro hänelle, mitä tein, sillä elämämme menisi piloille? En vastannut. Myöhemmin hän lähetti vielä sähköpostin, jossa kertoi vaimon ihmetelleen, miksi olin yhtäkkiä poistanut molemmat heistä Facebookin kavereista. Tämä viesti taitaa olla vielä tallessa. Oli selitellyt vaimolle jotain epämääräistä. Jälleen hän aneli, etten kertoisi vaimolle mitään ja pyyteli anteeksi tekoaan.

En halunnut puhua asiasta enää. Kun lapsi sitten syntyi, minun kävi sääliksi lasta ja tietämätöntä vaimoa. He eivät tiedä, millaisen miehen kanssa ovat samaa perhettä. Mieshän vielä sanoi, että oli tehnyt saman muidenkin kanssa! Minua inhotti, että hän saattaisi vielä toistaa saman jonkun muun kanssa. Ja millainen isä tuolla viattomalla poikaparalla on?!

Seurusteluaikanamme mies oli täysin normaali ainakin minun näkökulmastani. Taisi olla uskollinenkin. Mutta vuosien varrella jotain on muuttunut.

Nyt kadun toisaalta sitä, etten käräyttänyt miestä saman tien sekä poliisille että vaimolle. Siksi, että minusta tuntuu pahalta vaimon ja lapsen puolesta sekä niiden muiden naisten, joita hän käytti tai käyttää hyväksi.

Pitäisikö mies vielä käräyttää, vai onko parempi antaa asian olla? Tässä tapauksessa poliisille puhuminen lienee jo turhaa, sillä olen poistanut kännykän viestit. Mikä on viattoman lapsen kannalta parasta? Ehkäpä mies on nyt saanut terapiasta avun ja lopettanut pettämisen/raiskaamisen pakkomielteensä takia, kuka tietää?

Itse opin tapahtuneesta, että tällaista voi tapahtua kenelle tahansa, myös minulle, "kunnon ihmiselle". En siis todellakaan ole mikään vastuuton juoppoakka, joka luuhaa joka viikonloppu tolkku pois jossain kapakassa. Olen ihan normaali työssäkäyvä ihminen. Jos joku siis tätä todistelua kaipaa. Ihmettelin muuten aina aiemmin, miksi naiset eivät ilmoita raiskauksista poliisille. Mutta häpeä ja huoli äidistäni ja hänen reaktiostaan minua kohtaan (!) esti sen myös omalla kohdallani.

Toivon asiallisia vastauksia, jos joku tähän jotain haluaa sanoa. Päänaukomisia tai syyllistämisiä en viitsi vaivautua edes lukemaan. Mutta varmaankin fiksut ihmiset tajuavat tämän tarinan kulun.

Minun mielipiteeni on, että älä kerro.

Olet jo kerran päättänyt olla kertomatta ja olet pystynyt ? elämään asian kanssa. Jos kertoisit, niin monen ihmisen elämä tuhoutuisi ja mitä sinä saisit? Tiedän, että vääryys on tapahtunut ja mies on sika, mutta nyt ei ole kai oikea hetki puhua siitä. Voit laittaa viestiä miehelle, että yksikin vastaava teko, niin kaikki paljastuu, olet tavallaan niskan päällä ja toivoisin, että se riittää sinulle.

Minun mielipiteeni on, että älä kerro.

Olet jo kerran päättänyt olla kertomatta ja olet pystynyt ? elämään asian kanssa. Jos kertoisit, niin monen ihmisen elämä tuhoutuisi ja mitä sinä saisit? Tiedän, että vääryys on tapahtunut ja mies on sika, mutta nyt ei ole kai oikea hetki puhua siitä. Voit laittaa viestiä miehelle, että yksikin vastaava teko, niin kaikki paljastuu, olet tavallaan niskan päällä ja toivoisin, että se riittää sinulle.

Niinpä, en kertoisi asiaa kostonhimon vuoksi. Itse olen päässyt yli asiasta aika hyvin. Sairaalle tai pakkomielteiselle ihmiselle on turhaa kostaa.

Jos kertoisin, kertoisin siksi, että on paljon pahempaa vaimolle ja lapselle, jos asia paljastuu heille vuosien kuluttua - haluaako kukaan meistä elää vuosikymmeniä avioliitossa ihmisen kanssa, jolla on kaksoiselämä ja saada tietää siitä sitten, kun elämä on jo käytännössä eletty? Enkä myöskään toivo, että yksikään toinen nainen joutuu tulemaan raiskatuksi, jos miestä ei kukaan pysäytä siksi, että kaikki muutkin haluavat suojella miehen perhettä ikävältä tiedolta...

Näillä näkymin en kerro, mutta tunnen huolta miehen perheestä ja syyllisyyttä, että annoin hänen jatkaa toimintaansa.

Viimeksi muokattu:
Olet kyllä hyvin ajatellut asiaa ja olisi perusteltua kertoakin, mutta jos hän ottaisi onkeensa ja muuttaisi käyttäytymistään. Aika tulisilla hiilillä hän elää; ei ole hänelläkään helppoa kantaa sitä asiaa ja pelätä; rangaistus on sekin ja pitkä. Kerro sitten, jos huomaat vaimon ja lapsen kärsivän jostakin syystä, niin heidän on helpompi jättää mies.

usein petturi kertoo itse petoksestaan, kun ei pysty elämään paineessa ja syyllisyydessä, eli mies saa kyllä rangaistuksensa, teet mitä tahansa.

Olet kyllä hyvin ajatellut asiaa ja olisi perusteltua kertoakin, mutta jos hän ottaisi onkeensa ja muuttaisi käyttäytymistään. Aika tulisilla hiilillä hän elää; ei ole hänelläkään helppoa kantaa sitä asiaa ja pelätä; rangaistus on sekin ja pitkä. Kerro sitten, jos huomaat vaimon ja lapsen kärsivän jostakin syystä, niin heidän on helpompi jättää mies.

usein petturi kertoo itse petoksestaan, kun ei pysty elämään paineessa ja syyllisyydessä, eli mies saa kyllä rangaistuksensa, teet mitä tahansa.

Jos uhri olisi vaimo, sisko, ....

niin unohtaisitjo aisian -sattuuhan näitttä.
Miks muuten kaikille keskustelupalsoille tulee ne pervoimmat äijät.

Viimeksi muokattu:
Jos uhri olisi vaimo, sisko, ....

niin unohtaisitjo aisian -sattuuhan näitttä.
Miks muuten kaikille keskustelupalsoille tulee ne pervoimmat äijät.

No juu, sun kanssa, taas. Palstan ongelma on siinä, että ei tiedä yhtään millaisessa ruumiin ja sielun voimissa siellä kirjoitellaan, että osaisi suhtautua.

Uhri päättää. Äiti ja vauva eivät tiedä asiasta mitään, joten heidän minä antaisin jatkaa elämäänsä. Kuka siitä haavojen repimisestä hyötyisi, koska näinkin tekijä saa rangaistuksensa, koska joutuu elämään asian kanssa likaisella omallatunnollaan (jos hänellä sellaista on?)

Viimeksi muokattu:
Asia täytyy saada päätökseen. Säilytä joku tunnustus ja tee ilmoitus poliisille. Tyyppi on aiemminkin raiskannut ja tekee sen taas uudelleen jos häntä ei pysäytetä. Seuraava uhri saattaa todellakin olla vaikka "noon" tytär, vaimo, äiti tai joku muu läheinen ja siinä vaiheessa voi tulla mieleen, että miksi kukaan ei ole pysäyttänyt tätä rikollisdta. Rikollisella ei ole muuta omallatunnolla kuin pelko kiinni jäämisestä.

Asia täytyy saada päätökseen. Säilytä joku tunnustus ja tee ilmoitus poliisille. Tyyppi on aiemminkin raiskannut ja tekee sen taas uudelleen jos häntä ei pysäytetä. Seuraava uhri saattaa todellakin olla vaikka "noon" tytär, vaimo, äiti tai joku muu läheinen ja siinä vaiheessa voi tulla mieleen, että miksi kukaan ei ole pysäyttänyt tätä rikollisdta. Rikollisella ei ole muuta omallatunnolla kuin pelko kiinni jäämisestä.

Jos mietitään asiaa rikosoikeudellisesti, niin ei ole mitään mahdollisuuksia voittaa juttua. Sana sanaa vastaan ja alkoholi mukana kuvioissa. Silloinkin mahdollisuudet olisivat olleet pienet, vaikka rikos olisi ilmoitettu heti, valitettavasti. Eli tässä tapauksessa ongelma ei selviä oikeudessa, vaan se paisuu koskemaan viattomia. En puolusta raiskaajaa, mutta nyt ap:llä on valttikortit käsissään, hävityn oikeustaistelun jälkeen niitä ei enää ole.

Viimeksi muokattu:
Ap, ota yhteyttä raiskattujen tukikeskukseen, tiedot löytyvät googlella. Älä pohdi täällä asiaa meidän amatöörien kanssa, sillä voit saada todella huonojakin neuvoja jotka vain pahentavat tilannettasi. Vain oikea, kokenut terapeutti osaa oikeasti arvioida mitä sinun kannattaa tehdä. Ota yhteyttä jo tänään.

Jos mietitään asiaa rikosoikeudellisesti, niin ei ole mitään mahdollisuuksia voittaa juttua. Sana sanaa vastaan ja alkoholi mukana kuvioissa. Silloinkin mahdollisuudet olisivat olleet pienet, vaikka rikos olisi ilmoitettu heti, valitettavasti. Eli tässä tapauksessa ongelma ei selviä oikeudessa, vaan se paisuu koskemaan viattomia. En puolusta raiskaajaa, mutta nyt ap:llä on valttikortit käsissään, hävityn oikeustaistelun jälkeen niitä ei enää ole.

Valttikorttina oiketuteen ap:lla on tekstiviestit ja sähköposti jossa mies myöntää tekonsa. Aika vahva näyttö. Miksi ap:n pitäisi miettiä miestä ja sitä, ettei miehen elämä mene pilalle. Eikä sekään haittaa, vaikka vaimo saisi tietää. En minä haluaisi olla naimisissa raiskaajan kanssa joka on tehnyt useasti terkonsa ja tulee tekemään sen aina vaan uudelleen jos sitä ei pysäytetä. Seuraava uhrti voit olla sinä,

Viimeksi muokattu:
Valttikorttina oiketuteen ap:lla on tekstiviestit ja sähköposti jossa mies myöntää tekonsa. Aika vahva näyttö. Miksi ap:n pitäisi miettiä miestä ja sitä, ettei miehen elämä mene pilalle. Eikä sekään haittaa, vaikka vaimo saisi tietää. En minä haluaisi olla naimisissa raiskaajan kanssa joka on tehnyt useasti terkonsa ja tulee tekemään sen aina vaan uudelleen jos sitä ei pysäytetä. Seuraava uhrti voit olla sinä,

Aivan oikein, tuota en huomannut, mutta silti esitin vain oman mielipiteeni. Jos kysymyksessä olisi patologinen raiskaaja, niin se olisi oikea vaihtoehto.

Viimeksi muokattu:

Minustakin nimenomaan pitäisi ehdottomasti kertoa asiasta ja olisi pitänyt jo silloin heti kun se tapahtui. Raiskaajaa ei saa suojella, ei koskaan, eikä missään tilanteessa. Se, että mies on jo tehnyt teon useammin kuin kerran, kertoo sen, että hänellä ei ole ihan "kaikki inkkarit kanootissa". Hän tulee tasan varmasti jatkamaan raiskaamista niin kauan kunnes, joku ottaa hänet kiinni. Raiskaaja ei parannu, eikä ota opikseen. Suurin osa raiskaajista ei parannu edes psykiatrisessa hoidossa.

Viimeksi muokattu:
Ap, ota yhteyttä raiskattujen tukikeskukseen, tiedot löytyvät googlella. Älä pohdi täällä asiaa meidän amatöörien kanssa, sillä voit saada todella huonojakin neuvoja jotka vain pahentavat tilannettasi. Vain oikea, kokenut terapeutti osaa oikeasti arvioida mitä sinun kannattaa tehdä. Ota yhteyttä jo tänään.

Olin juuri vastaamassa aivan samaa eli tässäpä linkki http://tukinainen.fi/

Asia on suurena mörkönä mielessäsi, etkä taatusti pääse siitä yli kuin puhumalla asiasta. Tiedän sen omasta ja myös ystäväni kokemuksen pohjalta.

Raiskaukset jaotellaan eri tyyppisiin ja sinun kuvauksesi täyttää kyllä raiskauksen kriteerit, mutta puhu siitä asiantuntijoiden kanssa. Ja voit siis puhua nimettömänä, eikä asialle tehdä mitään jos et itse niin halua. Pääasia, että sinä alat hallita tilannetta ja toimit iseäsi kohtaan oikein.

Kun olet selvillä vesillä tiedät myös, mitä teet exäsi kanssa.

Et ole tehnyt yhtään mitään virhettä ja saatat pelastaa asiaa selvittämällä seuraavan uhrin. Exäsi on pelottava tapaus ja sitä suuremmalla syyllä pidä huoli , ettei sama temppu toistu enää kenenkään kohdalla. Hänet on todellakin saatava edes oman tuttavapiirin kontrollin alle, jos et tapahtuneesta enää muuta oikeutta tule saamaan.

Hyvä, että olet puhunut asiasta perheesi kanssa. Nyt voit hyvin jatkaa eteenpäin puhuaksesi asiantuntijoille. Voimia!

Viimeksi muokattu:
Tuosta ap:n kirjoituksesta ei selviä, onko hänellä tallella viestejä, joissa mies myöntää tekonsa. Ne raskauttavimmat eli heti teon jälkeisenä päivänä tulleet viestit ap omien sanojensa mukaan poisti. Ja jos ne myöhemmin tulleet sisältävät pelkkää "anteeksi, älä kerro vaimolleni, mitä tein" -juttua, se tuskin riittänee näytöksi. Maailmassa on satoja asioita, joita mies voisi pyydellä anteeksi ja haluta, ettei hänen vaimonsa saisi tietää.

Että oikeusjuttu taitaa olla liian myöhäinen. On aika todennäköistä, että syyttäjä jättäisi syyttämättä, koska he harvemmin vievät oikeuteen sellaisia juttuja, joissa heidän voittomahdollisuutensa ovat huonot. Lisäksi, VAIKKA tämä olisi mennyt oikeuteen ja syytetty olisi tuomittu, tuomio olisi voinut tulla pelkästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja se olisi ollut aika olematon. Ikävä kyllä raiskausjutuissa Suomessa tuomiot ovat varsin lieviä.

On vaikea sanoa, pitäisikö tästä kertoa vai ei. Ymmärrän, että ap haluaisi kertoa, mutta tilanne vaikuttaisi tosiaan olevan "sana sanaa vastaan" - ja sellaisessa tilanteessa vaimo mitä todennäköisimmin uskoo miestään. Ja hänen kuuluukin oikeastaan uskoa miestään, koska millaista luottamusta se muuten olisi, jos uskoisi ennemmin vieraiden ihmisten sanaa kuin oman puolisonsa? Ja vaikka ap näyttäisi nuo miehen "anteeksi, älä kerro vaimolleni" -viestit, mies voi luistella niistä ulos valehtelemalla tehneensä jotain muuta kaduttavaa, esimerkiksi pettäneensä (ei tarvitse edes olla kyse yhdynnästä). Jos mies anelee vaimoltaan anteeksi, että petti vähän eksän kanssa ja eksä väittää, että mies raiskasi, kumpaa vaimo uskoo? Pettäminen eksän kanssa on yleistä, eksän raiskaaminen selkeästi harvinaisempaa. Lisäksi toinen on oma puoliso, joka on osoittautunut luottamuksen arvoiseksi (oikeasti ei ole, mutta eihän vaimo tätä tiedä, hän elää niiden tietojen varassa, jotka hänellä on), kun taas toinen on itselle suht vieras henkilö ja vieläpä oman puolison eksä.

Että valitettavasti ap:n uskottavuus ei välttämättä olisi kovin hyvä. Tuonne tukinaiseen kannattaisi kyllä ottaa yhteyttä, ei näitä asioita ole omassa päässä hyvä märehtiä ainoastaan.