Hae Anna.fi-sivustolta

Varhainen vuorovaikutus ja diagnoosit

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä huono omatunto, 08.12.2014.

1. huono omatunto Vierailija

Meillä on lapsi, jolla on todettu ADHD/ADD sekä lapsuusiän autismi. Puheen kehityksessä on viivästymää (hieman epäselvä puhe ja muutamia konsonantteja puuttuu), mutta muuten lapsi on nykyisin sosiaalinen ja puhelias, ottaa katsekontaktia ja hakeutuu muiden lasten seuraan.

Lastenneurologien mielestä kaikki diagnoosit johtuvat geneettisistä syistä, mutta siitä huolimatta syyllistän itseäni. Onko varhainen vuorovaikutus ollut riittävää? Meillä oli aika hankala vauva-aika. Vauva nukkui huonosti ja itse sairastelin. Olin niin väsynyt, että rehellisesti sanottuna en muista vauva-ajasta paljoakaan. En siis muista, olenko jutellut tarpeeksi vauvalle. Siis sillä tavalla, että olisin ottanut vauvan parinkymmenen sentin päähän ja katsonut häntä silmiin ja jutellut hänelle. Varmasti olen jutellut hänelle, mutta kun näin jälkeenpäin olen lukenut että se ei riitä, että vauvalle juttelee, vaan nimen omaan vauva täytyisi ottaa läheiseen katsekontaktiin ja sitten jutella. En myöskään muista, olenko lorutellut hänelle, laulanut kyllä olen. Imetin häntä lähes vuoden, joten ainakin läheisyyttä hän on saanut. Valokuvista päätellen, joita tuli otettua todella paljon vauva-aikana, meidän vauva oli iloinen ja hymyilevä.

Te, joiden lapsilla on todettu mm. viivästynyt puheen kehitys tai muita erityislapsen diagnooseja, millainen vauva-aika teillä oli? Juttelitteko vauvalle paljon? Luitteko vauvalle kirjoja? Oliko teidän mielestänne varhaista vuorovaikutusta riittävästi?

Toinen asia jota olen myös miettinyt, on vaikea imukuppisynnytys. Vauva ei meinannut mahtua syntymään ja hänelle tuli imukupista pieni trauma päähän, johon hän sai antibioottikuurin. Lisäksi veren sokeriarvot oli matalalla muutaman päivän ajan, johon hän sai nenä-mahaletkun. Neurologit eivät ole oikein ottaneet kantaa, kun olen kysynyt tästä asiasta. Mikä vaikutus tällä vaikealla synnytyksellä on ollut näiden diagnoosien syntyyn? Vaikka oli tiedossa, että lapsi tulee olemaan isokokoinen (yli neljä kiloa), niin siitä huolimatta minut "pakotettiin" synnyttämään alateitse. Välillä tuntuu, että lääkärit pakoilevat vastuuta, kun eivät ole suoraan vastanneet näihin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.

2. alkup Vierailija

Olisiko kenelläkään kerrottavaa oman erityislapsen vauva-ajasta?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri