varhaismurrosikä 11v tytöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiskä

Vieras
eli meidän niin "kiltti" tyttö on vissii tullu "siihen" ikään.......????

hermostuu helposti, ovet paukkuu ja jalkaa poljetaan......tönii pikkusiskoaan, joka kuulema "ärsyttää" häntä ;)

taitaa olla siis aikainen murrosikä käsillä....?

muistan kun täytin itse 12, niin oli hankalaa....... tuli kömpelyyttä yms...heti perään alkoi hilloviikot :/

onks kokemuksia..... siis aikaisista murrosiästä???

Meillä lokakuussa 10v. täyttäneellä tytöllä jo muutaman kuukauden ollut murkkuoireita. tissit nuppuasteella, raivoo, paiskoo, hermostuu...

ihanaa..... mä en jaksa yhtään tollaista joten, kasvun paikka mullekin

Alkuperäinen kirjoittaja no:
5-luokka onki nykyään se pahin, sitten se helpottaa vähäsen. kokemusta siis on, ja kaikki tämä kuuluu elämään.

joo! tottakai kuuluu elämään, ymmärrän. on vaan välillä huvittunu olo, kuin tyttö riehuu ja takoo ovia yms.... ku on ollu aina niin kiltti ;)

Murrosikä virallisesti määritellään ikävuosille 11 - 15. Eli ihan ajallaan on tyttö eikä yhtään etuajassa. Meilläkin kyllä 11 -vuotiaana on jo pojat olleet murrosikäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
5-luokka onki nykyään se pahin, sitten se helpottaa vähäsen. kokemusta siis on, ja kaikki tämä kuuluu elämään.

joo! tottakai kuuluu elämään, ymmärrän. on vaan välillä huvittunu olo, kuin tyttö riehuu ja takoo ovia yms.... ku on ollu aina niin kiltti ;)

kilttihän ei pärjää nykymaailmassa, joten olehan vain iloinen, että osaa pitää puolensa ja uskaltaa kotona näyttää tunteensa.

Jos murrosiän oireita tulee jo 10-11 vuotiaana, ei se välttämättä tarkoita että alkaa heti ns. kapina aika. Tytöillähän ne fyysiset muutokset alkavat jo tuossa myöhäislapsuudessa, pojilla usein vasta siinä 13 vuoden tietämillä. Tuon ikäinen ei ole edes varhaisnuoruutta elävä, vaan henkisesti lapsi. Tietysti kiukuttelua ja epävarmutta voi fyysiset muutokset aiheuttaa, mutta eivät he nuoria vielä ole, vaan LAPSIA! Varsinainen varhaisnuoruus psyykkisine ja sosiaalisine muutoksineen alkaa yleensä 12-13 vuotiaana ja loppuu noin 15-vuotiaana. Keskinuoruus, jolloin henkinen irrottautuminen vanhemmista on suurinta on iällä 15-17. Se ns. kapina-aika, jolloin haetaan rajoja osuu yleensä 14-15 ikävuosiin, eli varhais ja keskinuoruuden vaihteeseen. Myöhäisnuoruudessa tapahtuu lopullinen pesäero vanhemmista, vaikka henkistä kasvamista tapahtuu edelleen, iällä (17)18-22.

Opettajana voin sanoa, että tuo 5-luokka ei ole todellakaan se pahin. Se on totta että tytöillä fyysistä kehitystä tapahuu juuri 5 - 7-luokilla eniten. 5-luokan oppilaat tottelevat kuitenkin vielä hyvin auktoriteettejä, mutta luokat 7 ja 8 ovat ne kaikkein pahimmat, sen jälkeen yhtäkkiä helpottaa. Menee kuule helposti hermot kun joutuu semmoista apinalaumaa opettamaan, kuin 7-luokka yleensä on. 5-luokkalaiset ovat suoranaisia enkeleitä, jos vertaa seiskoihin.

Jos murrosiän oireita tulee jo 10-11 vuotiaana, ei se välttämättä tarkoita että alkaa heti ns. kapina aika. Tytöillähän ne fyysiset muutokset alkavat jo tuossa myöhäislapsuudessa, pojilla usein vasta siinä 13 vuoden tietämillä. Tuon ikäinen ei ole edes varhaisnuoruutta elävä, vaan henkisesti lapsi. Tietysti kiukuttelua ja epävarmutta voi fyysiset muutokset aiheuttaa, mutta eivät he nuoria vielä ole, vaan LAPSIA! Varsinainen varhaisnuoruus psyykkisine ja sosiaalisine muutoksineen alkaa yleensä 12-13 vuotiaana ja loppuu noin 15-vuotiaana. Keskinuoruus, jolloin henkinen irrottautuminen vanhemmista on suurinta on iällä 15-17. Se ns. kapina-aika, jolloin haetaan rajoja osuu yleensä 14-15 ikävuosiin, eli varhais ja keskinuoruuden vaihteeseen. Myöhäisnuoruudessa tapahtuu lopullinen pesäero vanhemmista, vaikka henkistä kasvamista tapahtuu edelleen, iällä (17)18-22.

Opettajana voin sanoa, että tuo 5-luokka ei ole todellakaan se pahin. Se on totta että tytöillä fyysistä kehitystä tapahuu juuri 5 - 7-luokilla eniten. 5-luokan oppilaat tottelevat kuitenkin vielä hyvin auktoriteettejä, mutta luokat 7 ja 8 ovat ne kaikkein pahimmat, sen jälkeen yhtäkkiä helpottaa. Menee kuule helposti hermot kun joutuu semmoista apinalaumaa opettamaan, kuin 7-luokka yleensä on. 5-luokkalaiset ovat suoranaisia enkeleitä, jos vertaa seiskoihin.

Mäkin oon just täyttämäs 11v. Varhaismurrosikä mulla on selvästi. Kauhee kapina kaikkia paitsi kamuja vastaan. Valkovuodon ohitin onneks äsken, mut nyt tänään sit alko menkat (tosi kiva yllätys)
Ymmärrän kiukun 100%. Pikkuveljelle äyskiny, äidille marmattanu... Silleen mä käyttäydyn. Joskus paiskon ovia syyttä suotta. Joskus kuitenkin oon itkupilli tai ilopilleri. Mieliala todella ailahtelee. Siihen neuvoks musiikin kuuntelu. Ehkei just sillon kun kiukku on kohokohdassa vaan sillon kun meet huoneesees ja paiskaat oven kiinni. Kokeile lempimusallas. Kuuntele biisejä monta kertaa, yllätyn jos toimii yhellä kappaleella, jonka soitat yhen kerran. Tunteista voi myös puhua, vaikken mä ainakaan haluu, sä saatat silti haluu.

Missäs paikkakunnalla muuten asut? :)