Varhaisultra, käytkö siellä kaikki nykyään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenny82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jenny82

Jäsen
26.11.2010
55
0
6
Kovin mietityttää mennäkö varhaisultraan vai ei. Eka neuvola on viikolla 9 ja ultra viikolla 12 (jos sinne asti päästään). Neuvolan tädin jutuista sain sen kuvan, että ei pitänyt varhaisultraa mitenkään tarpeellisena, jos ei ole jotain poikkeavaa (viime raskaudessa tiputtelua, joka menikin sitten kesken viikolla 6).

Täälläpäin maksaa 150 € + (suolanen hinta) ja toinen mikä mietityttää on, että kun hyvin voi mennä kesken sen jälkeenkin niin asian ottaa varmaan ihan eritavalla, jos sydän äänet kuullu.

Käyttekö kaikki niissä nykyisin? Tai onko se yleisempää mennä kuin ei? Millä viikolla? Nyt kasassa 6+0 (todellisuudessa varmaan muutama päivä enemmän), onko alkuviikosta liian aikaista?

Mä en ole käyny. Meillä tosin täällä on eka nla-lääkäri aina ennen np-ultraa. Mut ei kaikki lääkärit kuulemma suostu ultraamaan. Mulla on ollu tuuria lääkäreitten kanssa ja ovat varmistaneet ultralla että mahassa on elämää :)

Ekasta kävin rv 7+2, silloin ei kunta tarjonnut kuin rakenneultran ja mun mielestä olisi ollut aika pitkä aika sinne rv 20 asti.

Tokasssa kävin kun alussa oli (taas) vähän vuoteluja ja kierto pitkä, vastasi viikkoja 6+2 (syke näykyi). Kohdussa näkyi alkanut kaksosraskaus joista toinen sitte oli km/tm (ei varmuutta).

Kolmannessa käytiin ihan vain sen takia koska oltiin käyty kahdessa edellisessäkin, viikkoja oli 7+1 (vasta 6+4). Ensi viikkolla np-ultra jossa la kai tarkentuu. Joku siellä edelleen on kun sydänäänet kuultu jo 8+5 lähtien kotidopplerilla :heart:

En ole käynyt yhdestäkään. Mulla on ollut ajatuksena että se menee kesken jos on mennäkseen, mitä sitä ultrailemaan. NP ultrassa olen sitten nähnyt kaikki kolme. Siihen menessä kun keskenmenon riskikin on jo kuitenkin laskenut aika pieneksi.
Siobhan rv 29+4

En ole käynyt, vaikka takana on kaksi keskenmenoakin. En ole kokenut tarpeelliseksi. Varhaisultra ei kuitenkaan pysty takaamaan, että raskaus sujuisi hyvin tai ettei keskenmenoa tule. Np-ultrassa sitten pystytään jo katsomaan vauvan rakenteita ja muuta tarpeellista.

Mulla useampia keskenmenoja, mutta eivät ole syy siihen miksi menin kuopuksesta ja tällä kertaa. En ole käynyt itse asiassa yhdenkään kesken menneen kanssa, kait vaisto on jotain sanonut.... Nyt tällä kertaa menin kipujen takia, koska pelkäsin turkasen paljon, että on väärässä paikassa ja toinen syy oli, että ei oikein oltu varmoja missä mennään. Kävin naistentautien polilla jossa oli itse asiassa vielä väärät tiedot menneet eteenpäin ja tutkimus aloitettiin tutkimalla syytä toistuviin keskenmenoihin ja oli henkilökunnalle ylltäys, että mä olen raskaana... no ihan sama, saatiin varmuus, että kaikki on hyvin :) Nyt viikkoja 27+1.

Käyttekö kaikki niissä nykyisin? Tai onko se yleisempää mennä kuin ei? Millä viikolla? Nyt kasassa 6+0 (todellisuudessa varmaan muutama päivä enemmän), onko alkuviikosta liian aikaista?

Mulla on niin onneton raskaushistoria niin halusin mennä, vaikka maksoikin. Kerran vkolla 5+6 näkyi syke mutta 2 pvää myöhemmin meni kesken kuitenkin. Kannattaa mennä vasta 8 vkolla niin on varmempi, jos vaikka onkin hedelmöitymisajassa heittoa niin ei tuli turhaa käyntiä.

Itse olin tässä raskaudessa vkolla 8+0 ultrassa ja hienosti syke näkyi silloin sitten :)

T:Neiti+Kihuli rv 18+6

Np-ultra, on niskapoimu-ultra. Eka ultra, joka tehdään joskus viikoilla 10-14. Siellä tutkitaan esim. sikiön niskaturvotus ja äidillä on mahdollista osallistua Downin oireyhtymän seulontaan (perustuu ultraan + verikokeeseen). Meillä ainakin kunta tarjoaa odottajille np-ultran ja myöhemmin rakenneultran. Ovat siis meille äideille täysin maksuttomia.

Ekassa rasksudessa käytiin vuodon vuoksi alkuraskauden ultrassa, mutta tokassa ja tässä kolmannessa ei. Neuvolakäynnit on lisäksi harvennetty niin, että tällä kolmannella kerralla olen käynyt neuvolassa kahdesti sekä sairaalan tarjoamat kaksi ultraa. Viikkoja 23+0. Seuraava neuvola on lääkäri kolmen viikon päästä ja terkkarin näen elokuun puolivälissä. LA on syyskuun lopussa.

Kiitos tiedosta! Selkeytti paljon, koska olen vielä hieman tietämätön näistä kaikista asioista. :) Itse olen menossa ekaan neuvolakäyntiin n. kolmen viikon kuluttua ja silloin ultrataan heti. Tuolloin viikkoja olisi kasassa n. 9-10.

Yhteistyössä