Varhaisultrassa saatu laskettu aika vs. np-ultra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neitikevät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neitikevät

Jäsen
21.06.2007
49
0
6
Hei!

Sellainen askarruttaa mieltä, että onko kellään muuttunut varhaisultrassa saatu laskettu aika np-ultrassa määritettyyn laskettuun aikaan nähden? Itse kävin varhaisultrassa ja alkion koko vastasi vähempiä viikkoja, kuin mitä olin itse laskenut ovulaatiosta. Nyt jänskättää, että onko ovulaatio tapahtunutkin myöhemmin vai onko alkio jäänyt kehityksestä jälkeen. Sydän kuitenkin onneksi pikkuisella löi. Kuinka tarkka tuo koon määritys varhaisultrassa on? Kaikkea hullua sitä tulee ajateltua...

neitikevät

Just asiaa vähän omassa alotuksessa sivusin. :) Mulla muuttu laskettu aika melkein viikolla, vaikka tiedän hedelmöittymisajankohdan. Varhaisultrassa oltiin vielä mun kanssa samaa mieltä, mut nyt np:ssä muuttu, enkä suostu uskomaan. Olis tosiaan kiva kuulla kokemuksia! :wave:

Eli minulla laskettua aikaa siirrettiin kolme kertaa... Ensin kuukautisten mukaan laskettu oli 23.9, sitten ensimmäisessä ultrassa lasketuksi ajaksi saatiin (muistaakseni) 27.9 mikä sitten toisessa ultrassa siirtyi vielä eteenpäin 8.10:ttä. Ja tyttö kyllä syntyi 8.10, eli aika paikkansa pitävä oli tuo toinen ultrakäynti, tosin kaikki nuo ajathan kyllä ovat sen +-2 vkoa lasketun ajan sisällä...

Kuukautisista ei ollut tietoa (imetin) ja petipuuhiakin oli säännöllisesti harrastettu. Varhaisraskauden ultrassa oli vähemmän viikkoja kuin mitä olin itse veikannut. Np-ultrassa viikkoja oli 9 päivää enemmän vrt. varhaiseen ja rakenneultrassa pään halkasija meni muutaman päivän varhaisultraa edellä ja reisiluu np:n mukaisissa mitoissa. Lääkäri päätti pitää varhaisraskauden ultrassa saadun lasketun ajan koska se on hänen mukaansa ultrista tarkin. Sen mukaan olisin siis tehnyt positiivisen raskaustestin 3+0 viikolla ihan tavallisella raskaustestillä (jos siis kuukautiset olisivat olleet säännölliset), mutta omasta mielestäni tuo alkaa olla mahdottomuuden rajamailla... Itselläni vauvat ovat halunneet maailmaan jo 37+ ja 38+ viikoilla, joten nyt olen valmistautunut vielä vähän aikaisempaan. Ai että tulle pitkä odotus, jos menee yli 2 viikkoa yli lasketun ajan...

Moi!

Täällä siirtyi laskettuaika 10 päivää np- ultrassa.
Varhaisultrassa rv 7+3 vauvelin koko ( 10,2 mm ) vastasi oikeaa ikää hedelmöityksestä, joka mielestäni on 19.-20.8.
Np-ultraan mentiin sit rv 13+4, mutta pään halkaisija vastasi viikkoja 12+1 ja pää-perämittä rv 13+1. Laskettua-aikaa siirrettiin siis 10 päivää eteenpäin, koska vauvan pää-perämitta oli yli 60 mm, niin kätilö sanoi, että silloin la katsotaan pään mitasta.

Tuntuu kyllä jotenkin uskomattomalta tuo 10 pvän siirtyminen, joska raskaustesti on sit näyttänyt plussaa jo 6-7 päivää hedelmöittymisestä!

Mutta perjantaina viisaampi kun rakenneultra :)

Meillä lääkäri siirtää laskettua aikaa tarpeen mukaan vasta rakenneultrassa! Np-ultrassa kyllä katsoo koon ja laskettua aikaa sen perusteella arvellaan, mutta lopullinen siirto tosiaan vasta rakenneultrassa. Mulla np-ultra näytti "aika lähelle" oikeaa, mutta lääkäri sanoi, että rakenneultrassa sitten tarkistetaan. Ja siirrettiinkin sitten viikolla aiemmaksi.

mul menkkojen mukaan la olisi 20.2 eka ultrassa 13+2 siirsivät et on 28.2, mut rakenteessa taas haahuilivat ja ihmettelivät vauvan isoa kokoa rv.21+4. mut eivät muuttaneet la:ta sanoivat etteivät tässä vaiheessa enään yleensä muuta. vaai on tod.näköisesti isompi mitä tuo 28.2 antaa olettaa, nimittäin kaikki pituudet (ympärysmittaa lukuunottamatta) menevät tasaisesti yläkäyrillä. Nähtäväksi jää et miten syntyy, mut toivomuksen olen antanut ettei päästettäisi kovin paljoa tuon 28.2 yli, jos koko arviot paikkaansapitävät
ensimmäistä odottelen 29+6

rv 5 kävin ekan kerran ultrassa. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei voi olla vielä niillä viikoilla. Toka ultra oli rv 8+2 ja lääkäri sai sikiölle kokoa rv7+4. Np ultrassa laskettu aika piti paikkansa eli rv11+2 piti ihan paikkansa. Nyt kohdun koko iso viikkoihin nähen joten kai se kaveri kirii kasvua kiinni =)

Esikosta la oli toukokuun puolessa välissä ensteks. Rakenneultrassa se muutettiin pari viikkoo aikasemmaks. Tyttö synty rv 26+5 ja oli kyllä iso niihin viikkoihin nähen, et onkohan mulla jotain superkasvuhormonia kohdussa :laugh:

Hei!
Mä kävin varhaisultrassa viikolla 7+ jotain ja olin aivan varma milloin hedelmöitys on tapahtunut, koska raskaus oli clomifenalkuinen ja olin tehnyt ovulaatiotestit yms. Ja sattumalta seksiäkin harrastanut vaan kerran niihin aikoihin...

noh...siinä ultrassa sikiö oli n. viikon pienempi mutta sydän sykki. Olin tosi huolissaan jo sillon, mutta en löytänyt oikeen samassa tilanteessa olevia. Varasin yksityiselle uuden ultran viikolle 12+3. Tämä lääkäri sai viikot 12+3. Olin tyytyväinen.

Sitten menin kunnalle np-ultraan viikolla 13+1...vastasi viikkoja 13+0. Rakenneultrassa yksityisellä olin viikolla 19+ jotain...tällöin sikiö oli taas joitakin päiviä pienempi. Sitten menin viikolla 21+ jotain neuvolan kautta vielä ultraan ja siellä vauva olikin yhtäkkiä 2 viikkoa pienempi kuin olisi pitänyt..siitä sitten kontrolliultraan parin viikon päähän jne. Mulle möläyteltiin kaikenlaisista kehityshäiriöiden mahdollisuuksista, vaikka mitään ei löytynyt. Sanottiin myös, ettei varmaan tule kovin isoa vauvaa ja ylipäätään eri lääkärit oli asioista ties mitä mieltä.

No tyttö syntyi pari päivää ennen viimeisistä kuukautisista määriteltyä laskettua aikaa, oli 3,5kg 50cm ja kumma kyllä ihan terve :)...Eikä mikään kovin pienikään...

minulla oli menkoista laskettu la 17.6.08 Kävin varhaisultrassa rv 7+5 (joka olikin 6+5) eli la muuttui 25.6.08
Eka normaali ultrassa kävin ja la muuttui 11+0 18.6.08, eli menkoista oli laskettu ihan oikein, varhaisultrassa näytti olevan viikkoa pienempi vaikka ei oikeasti ollut.
Np-ultrassa sitten kävin rv 12+0 ja samaa näytti ultrassa eli menkkojen mukaan mennään vieläkin

No olikohan kuinka sekavasti kirjoitettu :D :ashamed:

satu86 ja kirppu rv 13+5

Kiitoksia vastauksista! Helpottavaa tietää, että muillakin on sikiö ollut pienempi, kuin raskausviikkojen mukaan pitäisi olla.

Mulla kanssa sama juttu, että varhaisultrassa määritetyn sikiön iän mukaan ovulaatio olisi tapahtunut vasta viikon päästä ovulaatiotestin plussan jälkeen. Raskaustestikin olisi tässä tapauksessa näyttänyt selvän plussan viikon päästä hedelmöittymisestä.

Varhaisultrassa sikiö on niin pieni, että millin kymmenesosan heitto mitoissa tarkoittaa iässä päiviä.

Ainakin Kätilöopistolla on se "politiikka", että np-ultrassa katsotaan se virallinen la. Jos heittoa kuukautisista laskettuun on useita päiviä, la:ta muutetaan, mutta jos kyse on vain muutamista päivistä, jää kuukautisten mukaan laskettu viralliseksi ajaksi.

Yhteistyössä