Hae Anna.fi-sivustolta

Varhennetulle eläkkeelle

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä 1956, 01.02.2017.

1. 1956 Vierailija

Nythän voi jäädä 61-vuotiaana varhennetulle eläkkeelle. Netistä ym. saa paljon tietoa, mutta muutamaa seikkaa kysyäisen teiltä viisaammilta.

1) jos on normaali toimistotyö (työaika 8-16) 5 pv viikossa ja palkka 2500 bruttona. Paljonko palkka pienenisi, jos olisi viikon joka kk lomalla ja kolme viikkoa töissä. Lomaoikeushan ymmärtääkseni säilyy, kun on 15 työpäivää kuukaudessa.

2) voiko 61-vuotiaana jäädä jo kokonaan pois töistä ja nostaa eläkettä esim. 50 % (kokonaanhan sen saa vasta normaali eläkeikäisenä)?

3) onko sudenkuoppia tiedossa? Se on selvää, että lopullinen eläke pienenee, mutta jos oikein katsoin, niin pienipalkkalaisella, jolle ei eläkettäkään ole kovasti kertynyt, ei lopullinen vähennys ole kuin n. 40 euroa/kk.

Kiitos, jos joku ehtii vastata.

2. maikkijaskaliisa Vierailija

Itselleni tuli heti ongelma ensimmäisessä kohdassa:
    ...jos olisi viikon joka kk lomalla ja kolme viikkoa töissä. Lomaoikeushan ymmärtääkseni säilyy, kun on 15 työpäivää kuukaudessa.

Minun työehtosopimuksessa sanotaan näin:
    Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä. Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa Vuosiloma on annettava lomakaudella, ellei 21 §:ssä tarkoitetulla tavalla toisin sovita. Kesälomakausi on 2.5.–30.9. Talvilomakausi on 1.10.–30.4.

Eli, ei onnistuisi ainakaan minun työpaikallani, eikä minulla ole tarvittavaa 12 viikkoa vuosilomaakaan.

3. 1956 Vierailija

Ap kirjoittaa: Sorry, esitin huonosti kysymykseni. Tarkoitin viikon lomilla siis sitä, että olen "eläkkeellä" viikon joka kuukausi, enkä siis saisi siltä viikolta palkkaa.

Mutta tarkoitin, että työssäolopäiväni (kolme viikkoa/kk) kerryttäisivät kuitenkin vuosilomaani normaalisti.

Vuosilomalaki: Työntekijälle ei kerry vuosilomaa osa-aikatyössä, jos työtä on joko alle 14 päivää tai alle 35 tuntia kalenterikuukaudessa.

4. kalkulaattori Vierailija

kysyt paljonko palkkasi pienenisi, jos olet jatkossa yhden (1) viikon/joka kk omalla lomalla.

Tienaat nyt 2500 brutto x 12 = vuodessa 30.000 + lomarahat 1250 = vuosiansiot brutto 31.250.

Jos käyt vain jatkossa vain 3 viikkoa töissä:
    Karkeasti laskien: 2500:4 = 625 x 3 = bruttopalkaksesi/kk jatkossa jäisi 1875 x 12 = 22.500 +
    lomarahat 935 pyöristettynä = jatkossa vuosiansiot noin 23.435,-

Vinkkinä:
    Hyvin lähelle oikeaa tulosta pääset jakamalla nykyiset vuosiansiosi ensin 4:llä ja kertomalla saamasi luvun 3:lla. ;);). Lisät tietysti vaikuttavat asiaan, samaten jos on lounassetelit tai muu ravintoetu jne.

5. 1956 Vierailija

6. 1956 Vierailija

Kiitos asiallisesta vastauksesta, jotenkin nämä asiat ovat minulle hebreaa. Mutta onneksi on tietäjiäkin linjoilla, kiitos vielä!

7. Minä mietin näitä asioita eka-tokaluokkalaisten matematiikan mukaan.
    otan laskentaan mukaan konkreettisia esineitä, leegopalikoita, muttereita jne.

Mieheni nauraa aina, että miten toi voi olla noin vaikeeta. Hän laskee päässään vaikka kuinka suuria juttuja ja päätyy lähes poikkeuksetta 10€ tarkkuudella samaan lopputulokseen minä pitkällisen pohdinnan jälkeen.

Annan esimerkin omasta laskentatavastani:
    Edellisen vuoden ansiot jaetaan :):):):) :ään osaan, kerrotaan summa :giggle::giggle::giggle: :lla.
    Noloa :oops::oops:, mutta toimii:D.

8. sama Vierailija

Olen itse ajatellut myös tarttua tuohon heti kun täytän 61, parin vuoden päästä. En aio silti vähentää yhtään työtäni. Teen siis täyttä työaikaa ja nautin ikään kuin palkankorotuksesta. Tykkään työstäni tosi paljon ja jatkan ainakin 65-vuotiaaksi töissä ellen pitempään. Mikäli ei joku sairaus iske.

9. yksityisyrittäjä? Vierailija

Mielenkiintoinen kommentti.
    Oletko yksityisyrittäjä vai työtön?
    Toisen palveluksessa et voi olla, koska olisi tosi outoa tehdä täyttä 4 viikon työaikaa, mutta saada työnantajalta vain 3 viikon palkka. Meinaan, ei kai tänä päivänä ainakaan rehellinen työantaja ala valehtelemaan eläkevakuutusyhtiöille vuosiraporteissaan työtuntejasi pienemmäksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat?

10. vastaus Vierailija

Ihan toisen palveluksessa olen, työsuhteessa. Tätä uutta eläkettä, joka tuli voimaan 1.1.2017 voi nostaa ja silti tehdä täyttä työaikaa. Tai voi irtisanoutua ja lopettaa työnteon kokonaan tai jotain siltä väliltä (jos tekee osa-aikaa, pitää tietysti työnantajan kanssa sopia asiasta).

Sekoitat nyt tämän uuden varhennetun ehkä aikaisempaan osa-aikaeläkkeeseen, jossa työntekoa piti vähentää ja palkkatulojen piti pysyä tietyissä rajoissa. Tässä mallissa ei pidä eikä tämä muutenkaan kuulu mitenkään työnantajalle, hänen ei tarvitse tietää jos joku alkaa nostaa omaa eläkettään aikaisemmin.

11. hyvä uudistus Vierailija

Jaa tämä sivu