Varjoaineasioista tietävää paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minttu"

Vieras
Olen raskaana ja näin tänään erästä tuttavaani. Olin hänen luonaan, joten luonnollisesti istuimme lähekkäin. Sitten hän kertoi että on tänään erityisen säteilevällä tuulella, koska kävi jossain tutkimuksessa, jossa laitettiin varjoainetta suoneen.

Asia rupesi jälkikäteen huolettamaan, kun hän asian noin mainitsi!! Oliko hänessä siis säteilyä joka on erityisen haitallista raskaana olevalle? Olen yrittänyt lohdutella itseäni että kai hänelle olisi asiasta silloin mainittu eikä olisi kutsunut ketään luokseen? Vai onko oikeasti tuollaisessa varjoainetutkimuksessa riski säteilystä? En tunne sitä sairaanhoitoaluetta yhtään, enkä löytänyt netistä oikeaa tietoa.

Mitähän hän sitten tarkoitti sillä että on "säteilevällä tuulella"? Varmaan sitten vaan että tutkimus oli säteilyä...? Mutta että sitä ei säteile enää jälkikäteen.

Meillä toinen lapsista on käynyt varjoainetutkimuksissa ja potilasohjeessa luki, että samana päivänä ei tulisi raskaanaolevan pitää esim. lasta sylissä. Musta tuntuu että on vaan varotoimi, mut joku asiasta oikeasti tietävä vois tähän vastata. Toki voin kaivaa tuolta jostain papereista ne potilasohjeet jos ap haluat? Jos ei kukaan ammatti-ihminen sattuisi olemaan paikalla?

Tavan varjoainekuvaus ei aiheuta mitään riskiä. Mutta jos on tehty tietyntyyppinen kuvaus jossa käytetään radioaktiivista ainetta, on ohje että raskaanaolevia ja pikkulapsia pitää välttää vuorokauden ajan.
Ja nyt se lohdutus, mulle jouduttiin tekee se tutkimus kun olin itse raskaana ja lapsi on terve. Ja säteilymäärä on kuulemma niin pieni ettei säteilyriskit oikeasti lisääntyneet oikeastaan ollenkaan, oli sikiölle turvallisempi kuin esim. normi keuhkokuva.
Mutta toki varovaisuus on hyvästä, enkä tosiaan tuohon tutkimukseen olisi suostunut jos ei olisi ollut hengenvaara-epäily.
Mutta tuon tutkimuksen yhteydessä korostetaan selvästi tuota raskaanaolevien välttelemistä, joten kukaan täysjärkinen ei kyllä treffais raskaana olevaa tietentahtoen.

Meillä mies kävi 2 viikkoa sitten varjoaine kuvissa. Lääkäri kielsi olla kotona sisällä 12h ja vielä tuonkin jälkeen olla 12h pois lapsen luota. Aikuiset kestävät sen määrän säteilyä, mutta alle 10-vuotiaat eivät. Ja varsinkin erityisen varovainen olla, kun vauva talossa.

Tässä ketjussa on ihan puurot ja vellit sekaisin.

On olemassa varjoainetutkimuksia, joista ei ole mitään haittaa muille kuin ehkä sille, jonka kehoon sitä varjoainetta ruiskutetaan.

Sitten on olemassa isotooppitutkimuksia, joissa käytetään radioaktiivista ainetta. Tämä tekee hetkellisesti henkilöstä, jonka kehoon tuota radioaktiivista ainetta saatetaan, säteilylähteen ja tiettyjen aineiden kanssa voidaan kontaktia toisten kanssa kehoittaa rajoittamaan.

Ihan varmasti sinulla ei ole syytä huoleen. Jos ystävällesi olisi tehty tuo jälkimmäinen tutkimus, sieltä saa infolapun jonka sisältöä ei voi olla ymmärtämättä, ja hän varmasti olisi silloin asiasta sinulle sanonut eri tavalla.

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
^^ no siinä tuli tyhjentävä vastaus. Meillä lapsi kävi tosiaan noissa isotooppitutkimuksissa jonka vuoksi ohjeena oli välttää kontakteja muihin lapsiin tai raskaanaoleviin.

Yhteistyössä