Hae Anna.fi-sivustolta

Varoitus Fonectalla työskentelystä

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä pois päässyt, 24.01.2015.

  1. pois päässyt Vierailija

    Lopetin Fonectalla ja haluan varoittaa muita siitä. Fonectahan osallistuu Great Place To Work kilpailuun/tutkimukseen (maksulliseen) joka vuosi. Ei siis ole kyse mistään puolueettomasta testistä vaan maksullisesta kunniamaininnasta jolla yritetään parantaa työnantajamielikuvaa. Todellisuus on kaukana tästä. Fonectalla potkitaan päähän, ihmisiä jää sairaslomalle masennuksen ja työpaikkaväkivallan takia. Fonectalla tietyt henkilöt levittävät muista ilkeitä juoruja ja osa on jopa käynyt käsiksi muihin ihmisiin. Ylin johto yrityksessä ei tiedä mitä alempi tekee. Jos menee kertomaan ylimmälle johtoportaalle alemman pomoportaan puuhista, tulee varoituksia työsuhteen purusta pienemmiltä pomoilta. Fonecta satsaa miljoonia euroja mainontaan antaakseen hyvän vaikutelman ulospäin. Moni kakku päältä kaunis, tämä sanonta pätee erityisen hyvin nykyaikaiseksi yritykseksi itseään kutsuvaan Fonectaan.
     
  2. Ihmettelen Vierailija

    Ei siellä sitten luottamusmiestä ollut jonka puoleen kääntyä?
     
  3. pois päässyt Vierailija

    Olihan siellä "luottamusmies". "Luottamus" ymmärretään Fonectalla siten että kaikki luottamusmiehelle kerrotut asiat raportoidaan eteenpäin. Luottamuksellisia tietoja käytetään hiillostamiseen kunnes työntekijä irtisanoutuu tai jää sairaslomalle. Varsinkin myyntityössä sisäinen kilpailu on veristä ja ilmapiiri tuskallinen. Kun pidät suusi kiinni ja mielistelet vääryyksiä, saat EHKÄ pitää työpaikkasi.
     
  4. kari102 Vierailija

    Kuulostaapa kyllä kerta kaikkiaan ikävältä! Jos näin tosiaan on, olen iloinen, että olet päässyt pois! Kaikkea hyvää jatkoon T. Kari
     
  5. vierailija Vierailija

    Palkat pudonneet takavuosista todella reippaasti ja mittaamista tehostettu itseisarvoksi asti (myynti sekä puheaika). Saavutettuasi myyntitavoitteesi (vain harvoille jaetaan sen mahdollistava materiaali) seuraavan kuun tavoitteesi nousevat. Työstä tullut stressaavaa. Itse työn mielekkyys kuitenkin suunnilleen tätä:

    https://areena.yle.fi/1-4253796

    Sopii reippaalle ja energiselle puhelinmyyjäpojalle/-tytölle, niin kauan oma ei liian terävä nuppi sen kestää. Urakehitystä ei ole, tuoteosaamisen ylläpito omaan piikkiin, luurissa olo kun pääasia. Useat järjestelmät ja oheistyöt vievät lisääntyvissä määrin puheaikaasi. Artisti maksaa.
     
  6. vierailija Vierailija

    Voi hyvänen aika sentään. Ikävää jos aloittaja ei ole menestynyt työssään. Sen takiahan täällä yrität mustamaalata. Itse vuosikausia Fonectan myynnissä työskennelleenä voin käsi sydämellä sanoa että asiakkaalle tuotetaan aitoa hyötyä ja työyhteisö on aivan ihana. Toki työ on kovaa, mutta niin on moni muukin työ. Menestyksen eteen on taisteltava! Luotettava työnantaja ja markkinoinnin kumppani myös asiakkaalle (ehkä siihen on syynsä että Fonectalla on 50 000 suomalaista yritystä asiakkaana...)
     
  7. vierailija Vierailija

    :ROFLMAO: kuulostaa niin läpinäkyvästi jonkun pikkupomon kirjoittamalta. "Meillä on kaikki niin hyvin ja ihanaa. Sinä vain olet huono." En nyt puhu Fonectasta mutta turhan monella yhden portaan kiivenneestä oma takapuoli nousee heti hattuun, kun on edes joku pieni valta muihin, kun rassukoilla ei muuten ole mitään keinoa päteä. Ylintä johtoa yleensä ei edes kiinnosta miten homma hoituu, kunhan homma hoituu, koska muuten uusi mersu jää saamatta ja luksusloma jää varaamatta.
     
  8. Joukahainen Vierailija

    Puhelinmyyjän työ on henkisesti uuvuttavaa ja aliarvostettua sekä talon sisällä ja yleisesti. Puhelinmyyjälle ei anneta mahdollisuutta urakehitykseen. Huippumyyjiksi päästetään talon valitsemat suosikit ja esimiesten hlökohtaiset tutut, lippuliidijako tältä osin aivan härskiä. Tasoeroja pidetään näin tarkoituksellisesti yllä jotta syystä tai toisesta ei-suosittuja myyjiä voidaan "esimerkillä" enemmän paineistaa repimään epäkurantimmasta materiaalista maksimit talolle. Puheaika- ja myyntitavoitteista ei anneta riittävästi aikaa oman ammattitaidon kasvattamiseen. Ns GPTW-tulokset ovat lähinnä huvittavia nimenomaan puhelinmyynnin vinkkelistä ainakin Turun osalta. Poria ja Tampereen yhtä tiimiä ruokitaan valitulla materiaalilla ja piloteilla, niitä sitten sisäisesti tasavertaisina verrataan Turun heikompaan suoriutumiseen. Prosut ja pikkufirmat maakunnista soitatetaan Turun rupusakilla. Kieroon kasvanut yhteisö. Helsingissä taas riittää kyllä back-officella aikaa kaikenlaiseen puuhasteluun ja firman sekä pomojen uraegon kasvattamiseen, puhelinmyyntiähän sieltä ei vaivauduta tekemään lainkaan. Myyntipuolesta täysin pihalla olevat tuoteomistajat istuvat norsunluutorneissa myyntiä kuuntelematta. Rekrytointi yrittääkin parhaillaan ratsastaa tällä Helsingin konttorin imagolla, kannattaa pitää mielessä Turun suunnassa hakevien. Huono imago on kai jo levinnyt, koska uusia media-asiantuntijoita haetaan jatkuvasti.
     
  9. vierailija Vierailija

    no isoon taloon mahtuu kaikenlkaista, vaikea ylöeistää
     
  10. Urpoja Vierailija

    Kävin account manager -haastattelussa, jossa piti olla myös myyntijohtaja paikalla. Lopulta siellä oli vain HR-manageri, joka horisi pääasiassa siitä, kuinka kovasti heillä tehdään töitä. Pari päivää haastattelun jälkeen HR-tyyppi ilmoitti myyntijohtajan kertoneen, että etsivät kokeneempaa tyyppiä. Kunnon kusipääpulju, ettei vaivauduta tapaamiseen ja kerrotaan info, jonka olisi voinut sanoa ennen haastattelua.
     
  11. vierailija Vierailija

    Fonecta on työpaikka kiusaamisen maailman mestari, vaikka organisaatiossa on nollatoleranssi kiusaamiselle. Työpaikka kiusaamiseen ei puututa kuin pakosta ja silloinkin kaikki lakastaan maton alle ja vähätellään kaikkea tapahtunutta ja väitetään että kiusatussa itsessään on se vika ja että kiusauksen kriteerit eivät täyty vaikka ne selkeästi täyttyvät. Annetaan tiettyjen työntekijöiden terrorisoida ja päättää ketkä hyväksytään työyhteisöön ja ketkä ei ja ne joita ei hyväksytä niin heistä puhutaan selän takana paskaa minkä keritään, heistä keksitään asioita ja nämä asiat kerrotaan uusille, jotta hekin muodostavat varmasti näistä ei hyväksytyistä huonon kuvan, mitään ei ns.tehdä näiden asioiden eteen.
    Terv. Ex Fonectalainen
     
  12. Ex Fonectalainen Vierailija

    Ihmisiltä vaaditaan koko ajan enemmän ja apuja ei anneta. Myyntitavoitteet tuplataan ja materiaali mistä myynnit pitäisi tehdä on heikkoa. Millään muulla ei ole väliä kuin että talo saa rahaa, työntekijöiden hyvinvoinnista ei välitetä. Johdolla kuitenkin näyttää tilipussi olevan kunnossa.
     
  13. vierailija Vierailija

    Vieläkö kaksi hyvin pientä miestä heiluvat Helsingissä kentän myyntijohdossa?
    Osaamattomuus ja juoruilu tiivistyy...
     
  14. vierailija Vierailija

    Kiusaamista, ahdistelua, perättömiä syytöksiä, mustamaalaamista, juoruilua, ei anneta työntekijän tulla kuulluksi, sellaista siellä on. Tietyt henkilöt hyväksytään työyhteisöön ja loput joutuvat pikkupomojen kiusattavaksi palvelupäällikön sanelemana. Kiusatun annetaan ymmärtää hänen olevan syypää kaikkeen. Olen nähnyt vierestä miten usea ihminen on loppuunpalanut ja myöhemmin irtisanoutunut tehtävästä. Puuttuminen on mahdotonta, koska pelko..
     
  15. vierailija Vierailija

    Sairain yrityskulttuuri mitä nähnyt.
    Vuosia näin miten ihmisiä kiusattiin ja nöyryytettiin.
    Eikä missään niin alikoulutettua porukkaa läpi myynnin.
     
  16. vierailija Vierailija

    Fonecta on hyvä työpaikka, mutta jos et tee yritykselle tulosta. Niin voit olla varma että myyntijohto ja esimies ottaa työntekijän puhutteluun. Ja helposti lentää pihalle jos ei pääse tavoitteisiin.

    Fonectan todellinen ongelma on epäpätevä johto ja kierot työntekijät.
    Fonecta menestyisi yrityksenä paremmin kun olisi oikeasti myynnillistä koulutusta eikä pelkästään myyntikoulutusta. Tehdään hienoja kalvoja ja puhutaan hienoista luvuista mitä tosiasia on että konttorilla olevat myyntipääliköt sekä johto ei uskalla tulla myyntimiehen kanssa käynnille mukaan ja katsoa mistä kiikastaa. Porukkaa johdetaan Skypen välityksellä ja järjestetään tuotekoulutuksia Skypen välityksellä sekä itse kauppojen kirjaamiseen menee koneelle enemmän aikaa kun kaupan tekemiseen. Fonectalla puuttuu kokonaan henkilökohtainen johtaminen, ei kiinnitetä huomiota siihen miten se tuote tai palvelu myydään ja mitkä on sen todelliset hyödyt. Sitten viikkopalavereissa ne henkilöt ketkä on esimiehen niin sanottuja kalakavereita. Kysyvät esimieheltä et Anna lapasyöttö:D eli tarkoittaa suomeksi. Anna myyntimiehelle asiakas minkä vuosisopimus on päättymässä, no sitten kun se myyntimies menee ja myy niin se pienentää sopimuksen vuosiarvoa joka vuosi ja Fonecta tekee tappiota. Sitten esimiehet ja myynnin johto antaa tämän tapahtua. Sitten tekevät seuraavaa asiakkaalla on vanha Google sopimus mikä on päättymässä niin myyntimies irtisanoo sopimuksen ja ilmoittaa asiakkaalle että sopimus jatkuu kuten aina ennenkin, muutama juttu tässä kuitenkin on, fonectalla mitattiin myyntiä ainostaan siitä että tekee täysin uutta myyntiä ja kuukausi tavoite esim. 35000e uutta myyntiä. mutta kun tämä tietty porukka sai tehdä työtä niin että he istuivat konttorilla ja saivat myyntiluvut näyttämään hyviltä kun kysyivät lapasyöttöä esimieheltä, ja irtisanoivat sopimuksen ja merkitsivät tämän uudeksi myynniksi ja saivat siitä kuukausi tavoitteen täyteen ja saivat siitä täyden provision. Tämä sopimusten pätkiminen oli kielletty fonectalla silti tietty porukka teki näin.

    Eli fonectalla on sellaisia myyjiä ketkä istuu konttorilla ja päättää sopimuksia esimiehen luvalla ja ikään kuin lyö tämän päätetyn sopimuksen koneelle uutena kauppana ja käärii tästä uuden provision ja nämä tyypit on firman sisällä niin sanottuja kovia myyjiä.

    Todellisuudessa eivät ole. Kuka tahansa kuka on ahkera pystyy tekemään samoin, helppoa se on soittaa valmista listaa missä näät kun kun sopimus päättyy ja tiputat asiakkaalle hintaa joka vuosi. Fonectan myynti ongelmat poistuisi kun annettaisiin kenkää sille kaveripiirille mitä johdossa on ja tehtäisiin uutta myyntiä ja palkittaisiin siitä.

    En ymmärrä miten voi maksaa provisioita googlen myynnistä jos myyt 50000e Google mainontaa ja media budjetti on esim 30pinnaa ja silti myyjälle maksetaan koko 50000e eurosta provisio. Kilpailevilla yrityksillä ei makseta. Sitten tähän päälle vielä
    Kun sopimus on tehty niin myyjä saa provision sitten vuoden päästä (Nämä tietyt myyjät soittavat ensiksi asiakkaalle että onhan ok että jatketaan sopimusta ja tiputtaa hintaa eli antaa alennusta kun ei muuten osaa myydä, sitten sanoo asiakkaalle että sopimus jatkuu kuten ennenkin ja saat kaksi viikkoa veloituksetta kun tosi on että tämä myyjä irtisanoo sopimuksen ja soittaa Fonectan tuotantoon että päättäkää sopimus ja käynnistämää sopimus uutena kahden Viikon päästä uudestaan ja myyjä ottaa tästä myyntitavoitteet täyteen kuukaudelle ja käärii täyden provision, näin tekee niin sanotut hyvät myyjät fonectalla ja esimies antaa luvan vielä tälle ;D

    Sitten vuosien varrella lyödään tavoitteita uus asiakas myynnistä ja samalla unohdetaan vanhat asiakkaat ja myyntimies sanoo asiakkaalle et soita asiakaspalveluun jos tulee jotain kysyttävää tai ongelmia. Sit myyntijohto ihmettelee et miten voi olla mahdollista et lähtee kuukauden aikana enemmän euroja talosta eli asiakkaat irtisanoo itse sopimuksia ja se mitä koko Fonectan talo myy kuukauden aikana.

    Sit tulee kokoajan uusia myyntijohtajia ja lähtee talosta kun tajuaa asian.

    Sit ehkä Fonectan yksi isoimmista ongelmista on että ei myydä omia tuotteita eli hyvä katteisia tuotteita ollenkaan ja jos niitä joku myy niin se joku tiputtaa joka vuosi sopimuksen arvoa kun ei osaa muuten myydä.

    Itse tein fonectalla myyntiä itsenäisesti enkä tarvinnut lapasyöttöjä mutta pääsin aina tavoitteisiin ja monesti niiden yli ja reippaasti. Joskus harmitti muiden myyjien puolesta ketkä ei aina päässyt tavoitteisiin niin heitä painostettiin. Sitten on erilaisia asioita millä seurataan myyjiä.

    Olisi fiksua fonectalla jos palkittaisiin tuloksen teosta että myydään sitä mistä tulee raha yritykseen.

    Sitten vielä yksi ongelma että joskus olen miettinyt kun entisiä fonectalaisia on perustanut omia yrityksiä ja näiden tuttuja on fonectalla vastuullisissa tehtävissä että pääsee näkemään koko Fonectan reklamointi listan ja samoin myös johdossa. Ja parhain tässä vielä että nämä entiset fonectalaiset ketkä on perustanut yrityksen on vielä menestynyt suhkot hyvin. Ei voi kun nauraa koko touhulle :D
     
  17. vierailija Vierailija

    Sitten lisäten äskeiseen, niin Fonectan työntekijät ihmettelee miksi firmasta on lähtenyt niin paljon oikeasti hyviä myyntimiehiä muualle töihin.

    Samoin johto ihmettelee muttei tajua ongelmaa. Lyödään tavoitteita korkeammaksi ja pienennetään provisiota ja nostetaan käyntimäärä tavoitteita. Eli enemmän työtä mutta vähemmän palkkaa ja sitten vielä enemmän pitää raportoida mitä tekee työviikonaikana. Sitten on epäreilua että puhelinmyynnissä saa sopimuksen uusinnasta 20% provisiota kun uusii hyvä katteisen tuotteen(fofi) kentällä taas ei saa. Fonectalla on iso ongelma ikään kuin ne harvat myyjät ketkä myy hyvä katteista niin ne rahoittaa niiden palkan ketkä myy taas huonokatteista eli Google mainontaa. Järjestetään jatkuvasti huonokatteisesta tuotteesta eli Google myynti kilpailuja muttei pidetä hirveästi myynti kilpailuja hyväkatteisista. Tähänkin herättiin johdossa liian myöhään. Fonectalla arvostetaan liikaa Google myyntiä tosi asia on se ettei johto ymmärrä et pitäisi myydä myös omia tuotteita. Ja iso ongelma on et Fonectan omia kanavia ei käytetä nykypäivänä enään niin paljon raportit mitä asiakkaille näytetään jos myydään paikallista näkyvyyttä on raportoitu asiakkaalle siten että näytetään asiakkaalle valtakunnallista raporttia kun tosi asia on että Fonectan kanavista ei haeta.

    Fiksumpaa sijoittaa yrittäjänä raha ennemmin omaan myyntimieheen tai sitten vaikka johonkin sovellukseen minkä voi ladata puhelimeen ja tarjota asiakkaille paikallisesti kiinnostuksen mukaan henkilökohtaista mainontaa

    Sitten tyhmä johto ei tajua mikä niiden ongelma on. Monta vuotta fonectalla tuli työkenneltyä ja kiitän siitä mahdollisuudesta. Mutta sääliksi käy sitä porukkaa mikä sielä on töissä mikä tekee oikeita myyntityötä ei siis kuulu tähän hyvä veli verkostoon.
     
  18. Jos itse ei pärjää, ei ole talon vika. Tämä on ala on jäätävän kovaa, ei sille mitään voi. Ja kyllä, olen työskennellyt muuallakin alan firmoissa, joten todellakin tiedän mistä puhun.
     
  19. Happamia sanoi... Vierailija

    Jos ei osaa myydä eikä ymmärrä itse lähteä, niin tietenkin mikä tahansa työpaikka laittaa tällaisen 'myyjän' pihalle. Harvemman myyntiorganisaation toimitilan katolla kuitenkaan KELA lukee. Myyjä joka ei myy maksaa yleensä kahden ihmisen työpaikan verran, sen myyjän omansa ja todennäköisesti myös yhden tuotantotyöntekijän eli ulos vaan myymätön myyjä.

    Työpaikkakiusaaminen sitten taas on aivan eri asia. Sitä ei kenenkään tarvitse eikä pidä sietää. Mutta aika usein tuo työpaikkakiusaaminenkin ilmenee yhtäkkiä tilanteissa, joissa 'kiusatuksi' tullut joutuu (aiheesta) kuulemistilaisuuteen tai saa (edelleen aivan aiheesta) varoituksen. Ihme juttu sinänsä (tai sitten ei).
     
  20. vierailija Vierailija

    Itse voin sanoa pitkään kyseisessä firmassa työskennelessä ja tavoitteisiin ja niide ylipäässeenä. Että on hyvä meininki mutta epäpätevä myynnin johto.


    Mutta miettikää nyt itte fonectalla hyvä myyjä on sellainen kuka myy Google mainontaa paljon mutta ei tuota mitään koko firmalle. Eli miettikää nyt itte jos kk tavoite on 35000e ja myyt Google mainontaa 35000e ja tästä media budjetti 30pinnaa. Sit maksat tästä kenttämyyjän pohjapalkan ja provision ja muut sivukulut. Laskekaa itse paljonko pitäisi myydä että kattaa pohjapalkan?


    Fonectalla on kyllä myyjiä ketkä myy kaikkea ja sitten niitä ketkä myy paljon googlea niin että siitä jää jotain mutta suurin osa on näitä surkeita myyjiä.
    Puhun kenttämyynnistä.


    Jokainen kuka fonectalla on tietää että tuosta ei jää firmalle yhtään mitään.

    Ei kauheen ylpeä tuosta voi olla siitä että uusii sopimuksia. Kannattaa kokeilla sellaista myyntiä missä myydään pelkkää uutta myyntiä se on se missä mittaroidaan kuka on hyvä myyjä ja kuka ei. Ja sitten katsoa paljonko siitä jää kaikkien kulujen jälkeen yritykselle, fonectalla saisi aika moni työntekijä kenkää jos näitä mittareita katsottaisiin.

    Matematiikkaa: myy 45000e googlea mistä jää katetta yritykselle 30pinnaa. Maksa tästä provisio ja työntekijän kulut.

    Ja myy Fonectan kanavia 45000e mistä jää melki kaikki kate yritykseen kun se on oma tuote.

    Fonectalla ei ole kauhean montaa myyjää kuka myy hyvä katteisia tuotteita. Ne ketkä on ne isot kaupat tehnyt aikoinaan ovat muualla töissä ja nykyisin sielä on porukka kuka uusii näitä sopimuksia kun ei pysty uuteen myyntiin.

    Esim. Hinausliikkeet ne on muutaman myyjän alla ja sopimuksien arvo tippuu joka vuosi. Fonectalla johtajien olisi parempi mitata kuinka paljon sopimusten arvo tippuu joka vuosi ja mitä jää katetta per myyjä.

    Minun aikaan fonectalla mitattiin uus myyntiä, katetta, sooimusten uusintaa, liikevaihtoa,

    Tuli uusia johtajia ja lähti ja taas uusia.
    Ei ollut selkeää päämäärää.

    Kentälle tuli aina ekana muutokset.
    Ihmettelin sitäkin että puhelin myynnissä sai sopimuksen uusinnasta täyden provision fofissa. Kentällä taas ei. Jos puhelin myynnissä on vaikeata niin ihmettelen suuresti miten se voi olla noin vaikeaa.

    Suurin ongelma fonectalla on että myyntiä ei tehdä tarpeeksi Google myynnillä että se kattaisi työntekijän kulut. Sinä vuonna kun olin itse fonectalla vielä töissä niin saatiin liiketulos näyttämään hyvältä, pitkälti säästämisellä.( toimitilat, henkilöstö vähentäminen.

    Kuka tahansa johtaja fonectalla voi sanoa ja vastata onko fofin kävijämäärä noussut ylöspäin? Ja myydäänkö sitä nykyisin fonectalla. Kuinka moni myyjä myy sitä joka kuukausi yli kk tavoitteen kentällä ja puhelimessa ja sit vastata rehellisesti siihen että jääkö siitä katetta per myyjä?
     
  21. vierailija Vierailija

    Ja paljonko asiakkaita lähtee joka kk vs uus myynti
     
  22. vierailija Vierailija

    Tein paljon myyntiä Fonectalla, kun lähdin niin kaikki asiakkaat lopettanut yhteistyön Fonectan kanssa.
    Nykyisin ei osata enää myydä, koska heikoin porukka enää talossa.
     
  23. vierailija Vierailija

    Puhelinmyynnin ikivanhoilla kiinteillä hakemistonäkyvyys sopimuksilla tulee liikevaihto ja kate . Porukka hehkuttaa tappiollista linkediniä ja datapuuhaa somessa.
    Ei kannata mennä töihin. Minut houkuteltiin sinne hyvästä paikasta.
    Luvattiin vaikka mitä, isoja asiakkaita ja muuta mitä hoitaa.
    Tosiasiassa lyötiin kylmä soittoexel eteen ja niistä olisi pitänyt lähteä pikkufirmoja kiertämään.
    Ei kiitos.
    Se on nähty.
    Älkää uskoko rekrylupauksiin
     
  24. vierailija Vierailija

    Fonectan uusissa työpaikkailmoituksissa varoituksia ja potkuilla uhkailuja saaneet myyjät kehuu miten hieno ja mahtava työpaikka fonecta on...
     
  25. vierailija Vierailija

    Fonecta lupaa koulutuksia ja kehittymistä työntekijöille, valitwttavasti vain parhaimmat ovat oileutettuja näihin etuihin. Tasapuolisuus ja mahdollisuus kehittyä ei koske kaikkia. Älä vaihda vakityötäsi Fonectaan.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti