Hae Anna.fi-sivustolta

Varpaan murtuma?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Tiia, 17.11.2005.

1. Tiia Vierailija

Hei, onko kellään murtunut varvas, itse nimittäin pelkään että mulla on murtunut pikkuvarvas. Se on aika musta, ei enää niin turvonnut, eikä kovin kipeä, tai sitä ei juuri huomaa kun minulla on muita kipuja. Kävelin siis omiin kenkiini pahki ja silloin kyllä sattui! Nyt on sellainen tilanne että en oikein pääsisi lääkärille kun olen lähdössä viikonloppureissuun, ja muistelin kuulleeni että ei lääkärikään sille oikein mitään voi eikä välttämättä laita röntgeniinkään. Onhan se tietenkin vähän kipeä ja varsinkin kun on kenkä jalassa ja kävelee, niin silloin vähän joutuu linkkaamaan. Mutta ilman kenkää pystyy aika hyvin kävelemään. Siis onko välttämätöntä mennä lääkäriin?

2. AI! Vierailija

Tietääkseni pikkuvarvas vaan sidotaan muihin varpaisiin, se saa ikäänkuin tukeutua niihin ja parantua. Minä löin varpaani sängynjalkaan viikko sitten ja oli perh... kipeä. Nyt on jo ok. Lääkärillä en käynyt.

3. S Vierailija

Mulla on murtunut pikkuvarvas, mutta ei sille mitään ole ikinä tehty. tosin olisi varmaan pitänyt, sillä se on nyt aivan vinossa=)

ehkä sidotaan tosiaan muihin varpaisiin, että luutuu suoraan takaisin.

4. ???????? Vierailija

Mitä tarkoittaa sana pahki- ei liene suomenkieltä?
    Suomennatko!

5. anna olla Vierailija

Itselläni murtui pikkuvarvas pari vuotta sitten ja se näytti samalta, kuin kuvailemasi. Lääkäri teippasi sen kiinni muihin varpasiin ja sanoi, että eipä muuta oikein voi tehdä. Teipatulla jalalla käveleminen oli kuitenkin niin tuskallista, että kotona oli pakko ottaa teippi pois. Annoin olla, ja varvas parani ihan ok ilman teippaustakin. Kipsata sitä ei siis kuitenkaan... ;-D.

6. mää Vierailija

Minäpä tiedän mitä ""pahki""tarkoittaa. Olen lapista ja siellä se tarkoitti ""jotain päin"" eli törmätä.

7. sipi Vierailija

Minulla on lapsena murtunut varvas ja se turpoaa ja käy ihan hirveän kipeäksi vielä näin neljännesvuosisadan jälkeenkin aina jos on liian pienet tai korkeakorkoiset (=enemmän kuin 2-3cm) kengät jalassa. Mistään juhlakengistä on aivan turha haaveillakaan. Muistelen, että äiti teki varpaaseen jonkun omatekoisen vessapaperirullaviritelmän, kun lääkäri ei ollut tehnyt sille mitään. Kannattaa olla varovainen sen varpaan kanssa, että se parantuisi hyvin eikä tule tällaista elinikäistä vaivaa kuin minulla. Sitominen ainakin on varmaan paikallaan jo siksikin että muistat varoa sitä.

8. Kaino Vierailija

Mulla murtui pikkuvarvas noin vuosi sitten. Soitin terveyskeskukseen ja he sanoivat, että jos varvas sojottaa kummallisesti johonkin suuntaan, niin sitten voi tulla päivystykseen. Muuten eivät voi tehdä mitään. Neuvoivat myös teippaamaan sen viereiseen varpaaseen kiinni.

9. Murtovarvas Vierailija

Minulla murtui tanssiessa kesällä varvas kun löin sen kaapin nurkkaan. Se meni mustaksi koko laidalta ja turposi hirvittävästi. En saanut kenkää jalkaan. Mustelmat kävi kellertäviksi parin viikon jälkeen, turvotus laski hitaasti ja kipu oli pitkään siinä. Nukkuessa heräilin kun jalka meni sellaseen asentoon, että varpaaseen alkoi jomottaa. Parisen kuukautta kesti vaiva. En sitonut sitä mihinkään enkä mennyt lääkäriin. Ajattelin vain kuukausien päästä, että koska se on ollut kipeä ja rumannäköinen noin kauan niin poikki kai se oli mutta eipä mitään. Seuraavan kerran lanteita hetkutellessa sidon varpaat jo sitä ennen ja kaappien nurkkiin laitan pehmikkeet niin ei tartte varoa kuumissa rytmeissä liikkeitään.:D :D

10. onsku Vierailija

Mun kaverilla murtu varvas ja nyt se kävelee kepeillä muutaman´viikon Itse haluaisin et varvas murtuis.

11. mmara Vierailija

ÖÖÖÖÖÖ?? ootko vähä tyhymä

12. -sandeliini Vierailija

Pikkuvarpaan murtuman takia ei tarvi lääkäriin välttämättä mennä. Ainoa mitä sille tehdään on teipataan muihin varpaisiin kiinni että luutuu suoraan, voit teipata itekin. Itelläni on murtunut molemmat ja en tiennyt silloin teippaamisesta (terv.keskuslekuri sanoi ettei tehdä mitään) ja nyt molemmat ovat luutuneet niin että ovat aivan vinossa, hyvä etteivät nurinpäin kokoonaan. Kynsi osuu maahan sivusta kokonaan, sen verran vinossa on=D

13. kh Vierailija

Itelläni meni n. 4 vuotta sitten (olin silloin 11v)
    pikkuvarvas poikki, kun ovi jäi varpaiden väliin.
    .. Aivan, ovi todella jäi varpaiden väliin, eikä varpaat oven väliin!
    Tapahtui sillälailla kun juoksin sisällä ja vessan ovi oli jotenki jääny auki no sitten törmäsin suoraan oveen ja oven kulma oli mennyt pikkuvarpaan ja viereisen varpaan väliin.
    Mulla oli vielä sukat jalassa! Mutta en itkenyt tapauksesta milläänlailla, en tuntenut kipua ollenkaan, otin vain sukan pois ja huomasin että pikkuvarpaani sojottaa ulospäin muista varpaista.. :S
    No siinä sitten menin vanhemmille näyttämään, mutta sanoin että ei tarvitse mennä lääkärissä käymään... Tietysti minä sitten pakosta jouduin raahautumaan lääkäriin jossa todettiin, että pikkuvarvas on mennyt poikki, siinä se sitten teipattiin naapurivarpaaseen kiinni ja sain kepit jolla tallustelin semmoset 4-5viikkoa. :)

14. Lappilainen Vierailija

Ai minäkös luulin että ''pahki'' on ihan yleinen sana joka puolella Suomea. :O
    Itse olen myös lapista ja tiedän kyllä mitä tuo sana tarkoittaa, itseasiass käytän sitä lähes joka päivä. :) Khyl mee lappilaeset ollaan viishait!

15. Tammy Vierailija

Mulla murtui nimetön varvas kamppailulajiharjoituksissa. Lääkäri ei tehnyt varpaalle mitään käski vain teipata viereiseen varpaaseen kiinni. Mulla ei ollut kotona teippiä, joten sutasin varpaan toiseen viiksilangalla. En tiedä kiristinkö liian tiukalle mutta melkein heti varpaat mustui, myös se varvas johon olin teipannut murtuneen varpaan. Särky oli mahtavaa, mut aattelin et se kuuluu asiaan ja että kyllä se helpottaa muutaman päivän sisään. Ei helpottanut, oli pakko mennä taas lääkäriin joka sitten poisti viiksilangan, varpaineen tosin, olivat menneet kuolioon. Tarinan opetus; kannattaa olla varovainen sen teippauksen kaa.

16. -Apina- Vierailija

Mulla murtui sääriluu jonkin aikaa sitten ja se kipsattiin ja nyt kävelen kepeillä mutta ei leikattu, nyt sitten liukastuin ja kaaduin ja pelkään että ukkovarvas on murtunut koska se on kipeä muttei kuitenkaan ole turvonnut. Onko kellään kokemuksia ukkovarpaan murtumasta??

17. Koira Vierailija

Ittelläni murtui pikkuvarvas eilen ja side jalassa linkataan. Käveleminen on hieman hankalaa. en oo käyny lääkärissä. Varvas liilana ja turvoksissa. Kengät ei mahu jalkaan

18. mimmelu Vierailija

itehän en oo lapista päinkää vaa tästä keskisuomena alueelta jaa täälä kyllä on iha yleises käytös tuo "pahki" sana ollu et ei omasta mielestä kyllä oo mikää erikoinen sana

19. Vessapaperimuumio Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän nyt jokaisen suomea äidinkielenään puhuvan pitää ymmärtää mitä tarkoittaa "pahki". Ei sitä sanaa aktiivisesti moni alle 50-vuotias suuressa osassa Suomea käytä, mutta sanan varmasti tuntee lähes jokainen poislukien koskaan lehmää näkemättömät uusavuttomat cityhysteerikot.

Sen sijaan ketjun muinaisen aloittajan kielellinen ilmaisu on ala-arvoista. Hänellä on ilmeisesti varvas murtunut, ja hän tarkentaa asiaa sanoin: "kävelin siis omiin kenkiini pahki". Se ei kyllä tarkoita yhtään mitään, koska se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Se kertoo yhtä paljon kuin että varvas murtui, koska "satutin jalkani".

Ilmeisesti tässä ei tarkoiteta sitä, että avojaloin tai sukkasillaan käveltiin päin omia lattialla lojuvia kenkiä(mitä päin omia kenkiä käveleminen selkeimmin tarkoittaisi). Joudun siis olettamaan hänen tarkoittavan, että hänellä oli kengät jalassa kun hän potkaisi varpaansa johonkin. Mihin, se jää täysin avoimeksi. Mahdollisesti toiseen jalkaansa. Tämä ei anna yhtään mitään lisätietoa mistään. On aivan loogista, että varvas voi murtua jos potkaisee jalan ovenpuitteisiin, tai jos jalka jää puristuksiin. Sen sijaan "omia kenkiä päin käveleminen" selittää varpaan murtumaa yhtä paljon kuin omia sukkia päin käveleminen tai löysä ripuli.

20. Nelli1512 Vierailija

Itse pähkäilin samaa, sillä löin "keski"varpaani tuoliin tehessäni käsilläseisontaa. Se punoittaa hirveästi, ja kipu on kamala, enkä tiedä pitäisikö mennä lääkäriin, vai hoitaa kotona, olen painellut kylmäkallella kymmenisen minuuttia, mutta ei auta, kävelemiseni on konkkaamista. Auttakaa!

21. 50µG Vierailija

"""Alentunut D-vitamiinipitoisuus on keskeinen riskitekijä rasitusmurtumissa. Asia selviää Tampereen yliopistossa tehdystä väitöstutkimuksesta, jossa selvitettiin varusmiesten D-vitamiinivajeen yleisyyttä ja vaikutuksia.

Tutkimuksen mukaan riski saada rasitusmurtuma kasvaa jopa nelinkertaiseksi, kun D-vitamiinipitoisuus on alhainen. Tutkimukseen osallistui 756 tervettä varusmiestä, joiden rasitusmurtumat kirjattiin kolmen kuukauden aikana.

Tutkimuksessa ilmeni myös, että D-vitamiinin vajeesta kärsivillä varusmiehillä on tilastollisesti merkittävästi enemmän hengitystieinfektioista johtuvia poissaoloja. Tutkimuksen mukaan D-vitamiinivalmisteen käyttö saattaa vähentää hengitystieinfektioita.

Ilkka Laaksin solubiologian alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin perjantaina Tampereen yliopistossa."""
    Aamulehti

"The doses of sunshine or oral vitamin D3 used in healthy children should be designed to maintain 25(OH)D levels above 50 ng/mL. As a rule, in the absence of significant sun exposure, we believe that most healthy children need about 1,000 IU of vitamin D3 daily per 11 kg (25 lb) of body weight to obtain levels greater than 50 ng/mL. Some will need more, and others less. In our opinion, children with chronic illnesses such as autism, diabetes, and/or frequent infections should be supplemented with higher doses of sunshine or vitamin D3, doses adequate to maintain their 25(OH)D levels in the mid-normal of the reference range (65 ng/mL) — and should be so supplemented year-round (p. 868)."

- Cannell JJ, Vieth R, Willett W, Zasloff M, Hathcock JN, White JH, Tanumihardjo SA, Larson-Meyer DE, Bischoff-Ferrari HA, Lamberg-Allardt CJ, Lappe JM, Norman AW, Zittermann A, Whiting SJ, Grant WB, Hollis BW, Giovannucci E. Cod liver oil, vitamin A toxicity, frequent respiratory infections, and the vitamin D deficiency epidemic. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2008 Nov;117(11):864–70.

1000 IU jokaista lapsen 11 painokiloa kohden ympäri vuoden, allekirjoittajana mm. Christel Lamberg-Allardt. Tavoitetaso artikkelin mukaan olisi 65 ng/ml eli noin 160 nmol/l.
    .: Christel Lamberg-Allardt siirtynyt Sauber-talliin?

Suomalaisten keskiarvo on n. 43 nmo/l nykyisillä virallisella saantisuosituksilla.

HYKSin lasten ja nuorten sairaalan dosentti Outi Mäkitie tuomitsee Duodecimin pääkirjoituksessa valtion ravitsemusneuvottelukunnan päätöksen lykätä D-vitamiinin saantisuosituksen nostamista. Mäkitien syyttävä sormi osoittaa suoraan Pekka Puskaan, joka johtaa neuvottelukuntaa. Sen toiminta on vastuutonta, sillä suosituksen välitön nosto voisi vaikuttaa merkittävästi suomalaislasten terveyteen, kirjoittaa lastenlääkäri Mäkitie.
    http://www./index.php?page=news&id=2090

22. Jaana Vierailija

Sana pahki tarkoittaa sitä kun törmää kohonkin ja se on jossain päin suomea aivan arkikielen sana. :)

23. santeri Vierailija

Ne haluu leikata mun lonkan vaikka on vain varpaassa murtumia. ?? Mitä vittua

24. 100µg Vierailija

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

D-vitamiini on erittäin halpaa.

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

25. haluun kepit Vierailija

mäkihaluun

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy